بازدید 3305

صفارهرندی: انتظارات از حوزه فرهنگ برآورده نشده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم درباره پیشرفت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از حوزه‌هایی که برخلاف انتظار پیشرفت محسوسی نداشته ، حوزه فرهنگی بوده که انتظارات لازم در این حوزه برآورده نشده است درحالیکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود.
کد خبر: ۴۰۸۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵ 16 June 2014
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از رقم‌خوردن سوریه بدون بشاراسد در بازه زمانی که آمریکا پیش‌بینی کرده بود، امروز 3 سال می‌گذرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "محمدحسین صفار هرندی" عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که امروز(دوشنبه) تحت عنوان "جهان در حال تغییر" که در دانشکده خبر خبرگزاری فارس برگزار شد، درباره تغییر و تحولات جهانی صورت گرفته  در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: آنچه که در ساحت سیاسی و اجتماعی، فرهنگی و تمدنی در حال رخ‌دادن است نسبتش در جهانی که بیرون از ماست شبیه به موفقیتی است که در امروز رشته ورزشی والیبال مشاهده می‌شود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حوزه دانش و فناوری امروز از انحصار کشورهای معدود خارج شده است، گفت: جهان سوم هم‌اکنون به عنوان یکی از تولیدکنندگان دانش در جهان مطرح است لذا باید خارج از اراده قدرت‌های بزرگ دست به خلاقیت بزند، اکنون جهان سوم در این عرصه به جایگاهی در دنیا رسیده که موجب کاهش فاصله‌ها شده است.
 
وی گفت: این تغییر و تحولات به معنای آن نیست که کشورهای پیشرفته در حال مدیریت نباشند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم به تغییر و تحولات حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی اشاره و تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا با استفاده از امکاناتی که از جنگ جهانی دوم به دست آورده بود توانست به یک ابر قدرت تبدیل شود اما دیگر امروز خبری از آن قدرت اقتصادی نیست.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفت: برخی از ساده‌لوحان که خیال می‌کنند اوضاع اقتصادی با نزدیکی به آمریکا درست می‌شود، باید بدانند که آمریکا حکم کسی را دارد که در باتلاق افتاده و اگر کسی به آن نزدیک شود به خاطر حفظ خود، دیگری را هم در آن فرو می‌کند،  وضعیت اقتصادی این کشور به گونه‌ای است که به دوستان خود هم رحم نمی‌کند.

صفارهرندی ادامه داد: بیان این وضعیت اقتصادی آمریکا بیان ما نیست، بلکه بیان وال استریت است که خبر از فروپاشی نزدیک این کشور می‌دهد.
 
وی  با اشاره به تغییر و تحولات حوزه سیاسی در جهان گفت: آمریکا دهها سال است که در این عرصه یکه‌تاز است ولی نمی‌توان مدعی شد که این وجهه را از دست داده است البته فاصله آمریکا با دیگر کشورها در این سالها به میزان معناداری کاهش یافته است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم با اشاره به انتخابات اخیر کشور سوریه گفت: آمریکا دیگر نمی‌تواند با توجه به انتخاب بشار اسد از سوی مردم سوریه در جریان یک انتخابات آزاد به اهداف خود در منطقه برسد و در جهت پیاده‌سازی این اهداف اقدام کند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از زمان پیش‌بینی آمریکا درباره سوریه سه سال می‌گذرد، آمریکا در تصمیمات خود اراده می‌کند اما در اجرا نمی‌تواند، در حالیکه ما مشاهده کردیم که مردم سوریه با خون خود به پای صندوق‌های رای برای انتخاب فرد مورد نظرشان رفتند.
 
وی به تغییرات حوزه سیاسی و نظامی در جهان اشاره و تصریح کرد: امروز مشاهده می‌کنیم آمریکا منفور‌ترین کشور دنیا است و پایه‌های مشروعیت این کشور به نوعی در کشور‌های مختلف متزلزل شده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم به تغییرات داخلی جمهوری اسلامی ایران اشاره و خاطر نشان کرد: ایران قبل از انقلاب اسلامی یک کشور پاره‌سنگی و برای طراز کردن ابر قدرت‌ها در دنیا به حساب می‌آمد اما بعد از انقلاب، جمهوری اسلامی برای خود هویت کسب کرده است و به عنوان وزنه‌ای مهم در جهان محسوب می‌شود که علت این امر خروج جمهوری اسلامی ایران از دایره نفوذ آمریکا بود.
 
وی با بیان اینکه ایران به عنوان کشوری که بدون هراس در مقابل ابرقدرت‌های جهانی ایستادگی می‌کند در جهان شناخته شده است، گفت: خیلی‌ها به این باور رسیدند که آنها هم می‌توانند همچون جمهوری اسلامی در مقابل قدرت‌های جهانی بایستند هر چند شاید در این زمینه جرات وجود نداشته باشد اما تصور اصلی شکل گرفت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم در بخشی دیگر از اظهاراتش تصریح کرد: در دوره احمدی نژاد امواج خوبی با شعارها و اقدامات وی در دنیا راه افتاد اما حیف که خودش آن را خراب کرد و این جوان ناکام  محصول بی تدبیری‌های شاخه انحرافی بود.
 
وی گفت: غرب خطاب به ایران می‌گوید که چرا شما در تکنولوژی هسته‌ای، نانو، دانش لیزر و سلول‌های بنیادی رشد و پیشرفت کرده‌اید پس  می‌خواهید به بمب برسید، این در حالی است که ما نیاز به بمب نداریم چرا که به اعتقاد ما تمامی این موارد و پیشرفت‌ها بمب استقلال و استغنا است.

عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام الگو و مدرن در حال جلوه کردن است، گفت: کشورهای کوچک برای استفاده از پیشرفت‌های ایران علیرغم هزینه‌های زیاد علاقه‌مند به همکاری با ما در تاسیس نیروگاه‌ و کارخانه هستند.   
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار ، سد رعب و وحشت را نسبت به ابر قدرت‌ها در جهان شکست.   
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم به پیشرفت‌های نظامی و دفاعی ایران اشاره و خاطرنشان کرد: ایران به لحاظ نظامی به یک مدل مقاومت و دفاعی در نبرد نامتقارن دست پیدا کرده به گونه‌ای که حتی آمریکایی‌ها در تهدیدات خود علیه کشورمان می‌گویند گزینه نظامی خیلی مطرح نیست و ما برای ایران تمام گزینه‌ها را روی میز قرار می‌دهیم.   
 
عضو تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنا به ادعای آمریکایی‌ها اگر این کشور وارد جنگ با ایران شود، تلفات و خسارات انسانی و نظامی بسیار زیادی را متحمل خواهد شد و حتی تخمین زده‌اند که در روز اول جنگ با ایران 20 الی 30 هزار سرباز آمریکایی کشته می‌شوند.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم گفت: ایران در حال تبدیل شدن به قدرت جهانی است و این ادعای بسیاری از سردمداران جهانی از جمله پوتین است.   
 
وی افزود: زمانی که یک کشور از آن طرف دنیا از شما حرف می‌زند یعنی حوزه نفوذ شما از حد ملت و کشور خودی بیرون رفته است.   
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم درباره پیشرفت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از حوزه‌هایی که برخلاف انتظار پیشرفت محسوسی نداشته ، حوزه فرهنگی بوده که انتظارات لازم در این حوزه برآورده نشده است درحالیکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود.   
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دلیل عدم پیشرفت محسوس را نداشتن نقشه راه دانست و گفت: تا یک مدت به داشتن نقشه راه توجه نداشتیم و پس از اینکه نقشه مهندسی فرهنگی، پیوست فرهنگی و حیات طیبه از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد نقطه امیدی روشن شد، اما کار و زمان نیاز دارد.
 
وی به تدابیر مقام معظم رهبری در پیشرفت مسائل فرهنگی با طرح عناوین مختلف و نامگذاری سال 93 به نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" گفت: از زمانی که نگاه ما به مباحث جدی در عرصه فرهنگ معطوف شد نقطه امیدی شکل گرفت اما باید دید که آیا اراده‌ای جهت تحقق برنامه‌ها و نقشه‌های راه در حوزه فرهنگ در میان مسئولان کشوری وجود دارد یا خیر .
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم گفت: من نگرانم ولی نگرانی من از جنس دلواپسان نیست، بلکه نگرانی من از این نظر است که زمانی یک تصمیم را می‌گیریم ولی خلاف آن عمل می‌کنیم و حتی علیه قانون سخن به زبان می‌آوریم که این مسئله فقط معطوف به این دولت نیست، هرچند از دولت یازدهم که شعارهای زیادی را درباره قانون‌گرایی مطرح کرده پذیرفته نیست چرا که در چند مدت اخیر مواردی از بی‌قانونی را از سوی برخی افراد مشاهده کردیم.   
 
عضو تشخیص مصلحت نظام افزود: چرا شما حرفی می‌زنید که تخلف از قانون به حساب می‌آید؟ حتی اگر یک قانون بد باشد و یا قانون عصر حجری، این به معنای این نیست که ما قانون را رعایت نکنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم بیان گفت: در قانون اساسی نوشته شده که موضوعی را که خلاف قانون است در دستور کار قرار بگیرد و کسی که به قانون اساسی قسم خورده نباید تعابیری از او شنیده شود که خلاف قانون باشد، یعنی چه که دولت مسئولیتی مقابل دین ندارد؟ این حرف از کسانی که در حوزه و دین استخوان ترکانده‌اند، عجیب است.   
 
صفارهرندی با بیان اینکه این حرف‌های مبتدی در روزهای اخیر مکررا از سوی برخی مسئولان شنیده می‌شود، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم در مقایسه با بسیاری از دولت‌های گذشته قابل قیاس نیست.   
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم درباره عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم تصریح کرد: وظیفه من این نیست که در مقام مقایسه درآیم و نسبت به مدیریت کنونی قضاوتی کنم.
 
عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: در دوره وزارت ما هم وضع به این گونه بود که ممکن بود به انتشار کتاب و یا پخش فیلمی مجوز می‌دادیم که بعد متوجه شدیم اگر دقیق‌تر عمل می‌کردیم نباید چنین مجوزی صادر می‌شد.   
 
وی اظهار داشت: نباید زمانی که از آزادی حرف می‌زنیم جلوی بسیاری از افراد را در طرح بیان موضوعات و مسائل بگیریم و نباید چماغ بی‌شناسنامه بودن را به آنها بزنیم.   
 
صفارهرندی با بیان اینکه بی‌تحملی‌ها در حل افزایش است، گفت: برخی افراد شاید از دستشان دررفته است که در سخنرانی‌های رسمی به دیگران سخنان و حتی فحش به زبان می‌آورند که این برازنده نیست.   
 
عضو تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه این روزها اگر برنامه‌ای خاص وجود دارد که بزرگان در آن حرف می‌زنند انگار می‌خواهند با این گونه سخنرانی و برنامه‌ها طرف مقابل را با الفاظ مهم قلقلک بدهند.  
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار