بازدید 4451

پیشنهادی برای شیوه تعیین میزبان جام جهانی

یک گزینه که از نظر اقتصادی عقلایی به نظر می رسد این است که تیم برنده جام جهانی از حق میزبانی مسابقاتی که قرار است هشت سال بعد برگزار شود برخوردار شود و بتواند در صورت تمایل حق میزبانی خود را به بالاترین پیشنهاد بفروشد.
کد خبر: ۴۰۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱ 10 June 2014
هفته نامه اکونومیست راهکار تازه ای را برای انتخاب میزبان جام جهانی فوتبال پیشنهاد کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، هفته نامه اکونومیست در آخرین شماره پیش از آغاز جام جهانی در سرمقاله ای با عنوان "بازی زیبا، کسب و کار کثیف" انتقادات شدیدی را متوجه فدراسیون فوتبال جهان (فیفا) کرده است. این هفته نامه با اشاره به مسایلی مانند رسوایی پرداخت رشوه برای اعطای میزبانی جام جهانی به قطر نوشته که بهتر است سپ بلاتر از ریاست فیفا کنار برود و همچنین حامیان مالی فیفا نیز بیشتر به این نهاد فشار بیاورند تا اصلاحاتی در شیوه اداره فیفا اعمال شود.

این هفته نامه همچنین پیشنهاد می کند که شیوه تعیین میزبان جام جهانی تغییر کند. در سرمقاله اکونومیست آمده: «یک گزینه که از نظر اقتصادی عقلایی به نظر می رسد این است که تیم برنده جام جهانی از حق میزبانی مسابقاتی که قرار است هشت سال بعد برگزار شود برخوردار شود و بتواند در صورت تمایل حق میزبانی خود را به بالاترین پیشنهاد بفروشد. چنین شیوه ای نه تنها به قدرت های فوتبال جهان کمک می کند بلکه انگیزه تیم ها برای پیروزی در جام جهانی را نیز افزایش می دهد. همچنین از آنجا که قدرت های بزرگ فوتبال از ورزشگاه های خوبی برخوردارند در نتیجه میزان اتلاف منابع برای ساخت ورزشگاه توسط میزبان جام نیز کاهش می یابد.»

پیشنهاد مجله اکونومیست به این معنی است که اگر برای مثال تیم اسپانیا برنده جام جهانی امسال بشود، میزبانی جام جهانی 2022 به این تیم برسد و آن زمان اسپانیا تصمیم بگیرد که قصد دارد این بازی ها را در اسپانیا برگزار کند و یا اینکه امتیاز میزبانی بازی ها را به مزایده بگذارد و به بهترین پیشنهاد واگذار کند.

 البته خود مجله اکونومیست نیز امید زیادی ندارد که چنین طرحی اجرایی شود و می نویسد: «متاسفانه، هواداران فوتبال بیشتر ملی گرایانی رمانتیک هستند تا اقتصاددانانی منطقه و در نتیجه شانس اجرایی شدن پیشنهاد ما از شانس قهرمانی انگلستان نیز کمتر است.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل