بازدید 23189
بهمن کشاورز در گفتگو با ایلنا:

مخفی‌کاری تجاوز به دانش‌آموزان پذیرفتنی نیست

«کودک و نوجوان باید به روشنی و بدون تعارف و مجامله بدانند چه نقاطی از بدن او حریم مطلق محسوب می شود و هیچ فردی حق لمس کردن و نگاه کردن به آن را ندارد جز در مواردی که مثلا ضرورت های بهداشتی و پزشکی ایجاب کند.»
کد خبر: ۴۰۶۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲ 09 June 2014
یک وکیل دادگستری درباره مخفی کاری آموزش و پرورش در مورد تعرض جنسی کادر آموزشی به دانش آموزان گفت: پرده پوشی به این معنا که مقامات آموزش و پرورش بعد از آگاهی از قضایای این چنینی عکس العمل فوری قضایی و پیشگیرانه نشان ندهند غیر قابل قبول است.

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اتهام چند مورد تعرض و تجاوز توسط ناظم دبستانی در غرب تهران گفت: این موضوع نه فقط در آموزش و پرورش بلکه در همه سازمان‌ها و تشکیلاتی که با کودکان و نوجوانان سر وکار دارند باید مورد توجه باشد و چه بسا فرد یا افرادی که این بی مبالاتی و قصور و تقصیر (عدم اعلام به موقع و پیگیری ماجرا) به آنها منتسب باشد از نظر کیفری و مدنی و قطعا اداری قابل تعقیب باشند.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش چه تکالیفی برای جلوگیری از تعرض جنسی به دانش آموزان برعهده دارد، گفت: اولین قدم این است که در مورد استخدام افراد به وضعیت و ویژگی های روحی، عصبی،‌ اخلاقی و سوابق تربیتی و خانوادگی آنها کاملا توجه شود و در طی زمان نیز افرادی که با کودکان سرو کار دارند از یک سو به طور مستمر مورد بررسی و معاینه قرار گیرند و از دیگر سو همواره نوع رابطه و نحوه سلوک شان با کودکان و نوجوانان تحت نظر باشد.

کشاورز افزود: به نظر می رسد استفاده از معلم‌های زن تا مقاطع خاصی از تحصیل کودکان اعم از پسر و دختر و کنترل مستمر حرکات و سکنات پرسنل و نوع روابط ایشان با شاگردان می تواند دراین زمینه راهگشا باشد.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: از طرف دیگر آموزش کودکان و نوجوانان و آگاهی دادن به آنها در خصوص رفتارهای عادی وغیر عادی که ممکن است اطرافیان با ایشان داشته باشند باید همیشه در برنامه کار باشد.

کشاورز ادامه داد: به این معنا که کودک از ابتدا به ویژه از طریق مادر خود و خانم های معلم آگاه شود که اطرافیانش حتی پدر و برادر و خویشان نزدیک تا چه حد حق دارند به او نزدیک شوند و چه نوع روابط عادی و کدام رابطه ها غیر عادی و ممنوع است ودر صورت برخورد با چنین رفتارهایی چه باید بکنند و به چه کسی و یاکسانی اطلاع دهند.

به گفته این وکیل دادگستری، کودک و نوجوان باید به روشنی و بدون تعارف و مجامله بدانند چه نقاطی از بدن او حریم مطلق محسوب می شود و هیچ فردی حق لمس کردن و نگاه کردن به آن را ندارد جز در مواردی که مثلا ضرورت های بهداشتی و پزشکی ایجاب کند.

رییس اتحادیه‌ی سراسری كانو‌ن‌های وكلای دادگستری با بیان اینکه آگاهی دادن و آموزش چیزی نیست که صرفا در حیطه وظایف آموزش و پرورش تعریف شود، افزود:‌ خانواده ها از طریق آموزش عمومی باید در خصوص این موارد بدون خجالت و ریا آگاهی پیدا کنند و این آگاهی ها را به نحوی که باعث اضطراب و در هم ریختگی ذهنی کودکان نوجوانان نشود به آنان منتقل کنند.

کشاورز آگاهی و آشنایی ذهن کودکان ونوجوانان با این مسائل را بسیار موثر دانست و افزود: این کاری است که به عهده خانواده، دولت، آموزش و پرورش و رسانه‌هاست.

وی درباره مخفی کاری آموزش و پرورش در مورد تعرض جنسی به دانش آموزان گفت: اینگونه مسائل در خور آن نیست که موضوع رسانه ای وسیع شود و از طرفی پرده پوشی به این معنا که مقامات آموزش و پرورش و یا هر تشکیلات دیگری که از قضایای این چنینی آگاه می شوند عکس العمل فوری قضایی و پیشگیرانه نشان ندهند غیر قابل قبول است و چه بسا فرد یا افرادی که این بی مبالاتی و قصور وتقصیر (یعنی عدم اعلام به موقع و پیگیری قضیه) به آنها منتسب باشد از نظر کیفری ومدنی و قطعا اداری قابل تعقیب باشند.

وی با تاکید بر اینکه مقاماتی که در جریان این قبیل امور قرار می گیرند باید بدون سر و صدا و آوازه گری فورا اقدام کنند و مراتب را به مقامات مسئول قضایی واداری اطلاع دهند، افزود:‌ در غیر این صورت ممکن است موضوع کمک به متهم برای فرار از مجازات و یا حتی معاونت در جرم مطرح شود.

کشاورز تصریح کرد: فراموش نکنیم یکی از بزرگترین ایرادات و چالش‌هایی که کلیسای کاتولیک با آن مواجه است مسائل مشابهی است که پرده پوشی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۱۸
اوه اوه اصل داستان چيه؟
این اقای وکیل درست می گوید. هم اموزش و پرور ش باید بدون پنهان کاری و ملاحظه این گونه افراد بیمار را به دادگاه بکشاند هم بیرون کند و هم در استخدام ، دقت زیاد انجام دهد. بدبختانه،سال هاست که اموزش و پرورش، محیطی امنیتی به وجود اورده که هیچ خبری درز نکند و یا از این گونه کودک ازاری ها،چه کتک زدن،چه خوار کردن انان و توهین،و چه دستدازی جنسی ،چشم پوشی می کند. مانند راننده های مدرسه ها که هر کس را استخدام می کنند و کودکان را دست افرادی این چنینی می دهند. این ناظم اگر اعدام نشود، مورد اعتراض سختی قرار خواهند گرفت،زیرا خیلی ها به همین جرم اعدام شده اند. این چه سیاستی است که یک مامور انتظامی یا وابسته به نهادی و جامعه ایی و یا اموزگاری نباید اعدام شود? با این کار ها اعتماد مردم سلب می شود و برداشت این خواهد بود که انگار این تجاوز ها چندان برایشان مهم نیست. وظیفه ی پدر و مادر ها هم این است که در مورد رفتار های کادر مدرسه،از کودک یا نو جوان خود پرسش کنند و تن و بدن او را ببینند و از تغییر اخلاق او، اگاه شوند. باید پدران و مادران را اموزش داد که فرزندان خود بگویند هیچ کس حق دست زدت به انها ندارد و نترسند و مقاومت کنند و با فریاد،کمک بخواهند. وظیفه ی انجمن خانه و مدرسه این است که خانواده ها را اگاه کند و نگذارند فرزندانشان با هر کسی به خانه بیاید. بدبختانه،بسیاری از مادران،تن مرور شده اند و با ابن که خانه دار هستند،فرزندان خود را در خانه در ساعت های شش بامداد تنها می گذارند و هر کسی می تواند ان کودک را از در خانه برباید . یا با راننده هایی می فرستند که هیچ اگاهی از انها ندارند. یا در کلاس های ورزشی، کودکان را با مربیان مرد تنها می گذارند. بدبختانه،اگاهی مادران و پدران بسیار کم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
اولین قدم این است که در مورد استخدام افراد به وضعیت و ویژگی های روحی، عصبی،‌ اخلاقی و سوابق تربیتی و خانوادگی آنها کاملا توجه شود؛
کاملاً درست است، اما خیر ندارید که در گزینش ها به تنها چیزی که توجه نمی شود ویژگی های شخصیتی و روانی و توانایی های حرفه ای و علمی فرد است. در عوض تا دلتان بخواهد به مسائلی که با یه ظاهرسازی و ریاکاری توسط فرد گزینش شونده قابل حل است، توجه می شود.
گفتید و داغ دلم تازه شد که همسرم به خاطر پاپوش یک فرد طاغوتی اما ظاهرساز، متهم به توزیع سی دی ای که نه وجود داشت و نه شناخته شد، گردید و از کار باز ماند اما در عوض کلی دوست و فامیل و اشنا می شناسم که یه صدم همسر بنده هم مقید به حجاب یا ملتزم به اسلام و انقلاب و احکام و حتی نماز نیستند اما در آموزش و پرورش رسمی هستند.
خدا همه گزینشی ها را هدایت کند و این سیستم ظالمانه را انشاءا...بردارد.
تجاوز جنسی کادر آموزشی به دانش آموزان!!!خدایاما مدعی اول آخر دین ودیانت واز همه بدتر آموزش وپرورش مسیول اموزش آن به بچه ها ودر نهایت به جامعه است چه اخبار تاسف خجالت آوری برای ایرانیان شنیده میشود ببخشید از شدت ناراحتی نمیدانم چه نوشتم
معلم ورزش من در دوران راهنمایی یک بار منو آزار داد. به کجا باید شکایت کنم؟
فراموش نکنیم یکی از بزرگترین ایرادات و چالش‌هایی که کلیسای کاتولیک با آن مواجه است مسائل مشابهی است که پرده پوشی شده است.
بای در این محیط ها دوربین مدار بسته نصب باشد،تا هیچ وقت این چنین اتفاقات روی ندهد
واقعا مطالب خوبی را اشاره کرده است.
بايد ناظم مدرسه را در انظار عمومي اعدام كرد.
چند سال پيش معلمي درخوزستان كه سرپرست مدسه شبانه روزي بود به چند پسر تجاوز كرد بعد از يكسال تعليق با پارتي يك نماينه مجلس به كار بازگشت ودانش آموزان بي پناه عشايري ماندند وفاجعه تجاوز
يادمان باشد كه وقتي يكي از دانش آموزان به پدرش گفته بود معلم به من تجاوز كرده پدرش سيلي به گوش اونواخت وگفت مگر ممكنه كه معلم به دانش آموز تجاوز كند
پس چرا قدیم این چیز ها نبود؟
چطور ميشه كه مجري بي بي سي كه تو يه مملكت همه جوره آزاد همچين عمل زشتي رو انجام ميده كل اخبار شبكه هاي داخلي به مدت يك هفته و به شكلهاي گوناگون و تفسير هاي عجيب غريب و داستان سرايهاي خاله زنك بازي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
آی خوب گفتی
نمی دانم به گجا داریم میرویم معلم مرد میزارند معلم به شاگرد تجاوز میکند معلم رن میزارند شاگرد به معلم تجاوز میکند . در مراکز فرهنگی ما که این خبرها هست با چه رویی میگویند جمعیت باید باشد 110 میلون نفر .
چيزي نبوده بابا تفاوت فرهنگي بوده مثل ديپلمات ايراني در برزيل
ناشناس 14:24 هزارتا مثبت ++++++.....
اين فقط مربوط به عدم اگاهى دانش اموزان نيست ، تمامى اين ناهنجارى ها و بى فرهنگى ها نتايج رشد غلط افراد هست، بهتره عواملى كه در جامعه ما وجود داره وتاثيرات منفى روى افراد ميذاره رو و باعث اين گونه بى ابروى ها ميشه رو پيدا كرد !!!!!!
واقعا نمی دانم چه بنویسم .معلمی شغلش مانند انبیا است . خدایا به دادمون برس . فکر کنم باید آلتش را برید تا درس عبرتی برای دیگران باشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل