بازدید 6784
به رغم هشدارها و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی

توفان نیامد!

با وجود اعلام هشدارهای سازمان هواشناسی دیروز در تهران آنطور که پیش‌‌بینی شده بود، توفان نیامد و تنها با وزش باد شدید یک روز دیگر هم ختم به خیر شد.
کد خبر: ۴۰۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۶ 09 June 2014
کیهان نوشت:

با وجود اعلام هشدارهای سازمان هواشناسی دیروز در تهران آنطور که پیش‌‌بینی شده بود، توفان نیامد و تنها با وزش باد شدید یک روز دیگر هم ختم به خیر شد.

در طول دیروز هوای تهران غبارآلود بود که سازمان هواشناسی منشأ آن را بیابان‌های اطراف، کویر قم و شمال اصفهان اعلام کرده بود. دیروز دمای هوا اندکی کاهش یافت بیشترین سرعت وزش باد حدود 50 کیلومتر بر ساعت در ایستگاه ژئوفیزیک به ثبت رسید.

103 ایستگاه سازمان آتش‌نشانی هم در آماده‌باش کامل بودند تا در صورت بروز حوادث به کمک شهروندان بشتابند.

بیشترین سرعت باد در دلیجان، استان مرکزی، سراوان، نصرت‌آباد و زاهدان گزارش شد و به سبب بروز گردوغبار دید افقی در این استانها کاهش یافت.

دید افقی در تهران نیز به دو کیلومتر رسیده بود. دو توفان چند روز قبل تهران و استان البرز با سرعت 120 و 90 کیلومتر پنج کشته و حدود 40 مصدوم داشت. و کمر دو هزار و 600 درخت را در 25 دقیقه شکست.

با این حال مسئولان آن را یک حادثه عادی تلقی کردند! و گفتند نمی‌توان آن را در سطح بحران طبقه‌بندی کرد.

بسیاری حجم تلفات و خسارات را بدلیل کوتاهی هواشناسی در اعلام به موقع توفان و برخی دیگر هم به ضعف مدیریت بحران نسبت دادند و گفتند وقتی مسئولان مدیریت بحران اینگونه در مقابل یک توفان غافلگیر می‌شوند در مقابل وقوع زلزله چه خواهند کرد!؟ معصومه‌‌آباد عضو شورای شهر اسلامی تهران در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: وقتی در مدت 25 دقیقه 5 شهروند تهرانی کشته می‌شوند و 350 حادثه اتفاق می‌افتد و علاوه بر آن 20 هزار مورد تماس با آتش‌نشانی در حوزه‌های عملیات سقوط درخت، دکل برق، داربست، و... صورت می‌گیرد،‌ خود زنگ خطری است که سلامت و ایمنی شهروندان را به چالش می‌کشد.

وی به تجارب دیگر کشورها در این رابطه اشاره کرد و افزود: سپتامبر سال گذشته هاریکونی از نوع پنج، (هاریکون ایوان) جزیره کوچک کوبا را با سرعت 160 مایل در ساعت درنوردید. بیش از 1/5 میلیون کوبائی قبل از وقوع توفان به مناطق مرتفع انتقال داده شدند. گرچه هاریکون 20 هزار خانه را تخریب کرد اما هیچکس کشته نشد چرا که کل سیستم دفاع غیرنظامی به حالت آماده‌باش بودند. علاوه بر آن زمان بروز توفان و نقاط ایمن برای پناه‌گیری به طور گسترده توسط مسئولان اطلاع‌رسانی شده بود.

معصومه‌آباد این هشدار را هم می‌دهد که با توجه به جمعیت بالای تهران، بافت متراکم و فرسوده در مناطق مرکزی و جنوبی آن، ارتقای سطح آماده‌باش نیروها در جهت کنترل سیلاب، بازسازی معابر، رفع خطر دکل‌های برق، لزوم آموزش همگانی برای مقابله با حوادث احتمالی ضروری است.

آباد با اشاره به اینکه پس از توفان‌های شدید، خطر وقوع سیل و طغیان آبهای جاری و راکد نیز وجود دارد افزود: این در حالی است که هنوز محلات زیادی از شهر تهران از سیستم زهکشی آب‌های سطحی مناسبی برخوردار نیستند. از سوی دیگر بالا آمدن آب در آبراهه‌های شهر در چند روز گذشته منجر به هجوم خیل جوندگان به سطح معابر شد که همین امر زنگ خطری برای اعلام آماده نبودن شهر در بحران‌های مشابه به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری و آموزش خود ایمنی در کاهش آثار حوادث گفت: متأسفانه اتاق‌های خود ایمنی در سراهای محله به قالیشویی‌ها کرایه داده شده‌اند.

شکرگزاری عضو شورا!
در این میان اسماعیل دوستی عضو شورای شهر تهران در اظهار نظر عجیبی با سرفرازی خدا را شکر کرده که با وجود این توفان تعداد تلفات در تهران کم بود و در واقع خداوند در این زمینه به شهروندان کمک کرده است!

رئيس سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز در واکنش به انتقاداتی که در پی توفان اخیر پایتخت به این سازمان شده معتقد است حوادث توفان اخیر به خوبی مدیریت شده و تمام سازمان‌ها و نهادها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به وظایف خود عمل کرده‌اند!

احمد صادقی با بیان اینکه مدیریت بحران شامل مرحله پیش‌بینی، پیشگیری و مقابله است، تقصیر را به گردن سازمان هواشناسی انداخت که در این خصوص اطلاع‌رسانی درستی نکرده است.

وی مقصر اصلی مرگ پنج‌ شهروند تهرانی را خود آنان دانسته و گفته است: پرت شدن از بلندی و مرگ بر اثر سقوط اجسام و شکسته شدن درخت علت مرگ بوده است که این هم ناشی از عدم آگاهی قربانیان در مورد پناه‌گیری مناسب بوده است!

او در پاسخ به این پرسش که تهران در مقابل زلزله چه خواهد کرد وقتی در مقابل یک طوفان این گونه غافلگیر شد می‌گوید: زلزله تنها مخاطره پایتخت نیست، برای تهران مخاطرات زیادی وجود دارد که برای طی سال‌های اخیر سازمان مدیریت بحران برای مقابله با این مخاطرات برنامه‌ریزی کرده و اقدامات زیادی صورت گرفته است. آب گرفتگی، سیل، نشست زمین و... از دیگر مخاطرات پیش روی تهران است.

نوک پیکان انتقادها به سمت هواشناسی
نوک پیکان انتقادها فعلاً به سمت سازمان هواشناسی است. رحمانی فضلی وزیر کشور درباره سهل‌انگاری این سازمان در توفان اخیر گفت: در این باره هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و استانداری تهران مأمور شده است تا با برگزاری جلسات کارشناسی براساس مستندات و شواهد موجود و دعوت از کارشناسان به جمع‌بندی برسد. مجلس نیز برای بررسی طوفان اخیر تهران وارد موضوع شده است و وزارت کشور نیز بعد از دریافت اطلاعات نظر خود را اعلام می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس