بازدید 5958

اوکراین: کریمه را پس می‌گیریم

در شرایطی که پترو پورشنکو و ولادیمیر پوتین روز جمعه در نرماندی فرانسه با هم برای نخستین بار دیدار کردند، رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری‌اش گفت که حاضر به عفو مردمان مناطق شرقی است و کسانی که دستشان به خون آلوده نشده است می‌توانند به روسیه باز گردند.
کد خبر: ۴۰۶۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۶ 08 June 2014
در شرایطی که پترو پورشنکو و ولادیمیر پوتین روز جمعه در نرماندی فرانسه با هم برای نخستین بار دیدار کردند، رئیس‌جمهوری اوکراین روز شنبه در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری‌اش گفت که حاضر به عفو مردمان مناطق شرقی است و کسانی که دستشان به خون آلوده نشده است می‌توانند به روسیه باز گردند.

به گزارش «ایسنا» این مراسم با حضور هیات‌های دیپلماتیک از 56 کشور از جمله جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا که به نمایندگی از آمریکا حضور داشت، در پارلمان اوکراین برگزار شد. 

رهبر جدید اوکراین با چالش‌های دشواری از جمله جنگ داخلی، رشد اقتصادی ضعیف، بحران بدهی و ادامه شورش‌ها در نقاط شرقی این کشور رو به روست.  رئیس‌جمهوری جدید اوکراین در نظر دارد تا انتخابات پارلمانی زود هنگام برگزار کند.

وی در سخنرانی آغاز به کار خود از جدایی‌طلبان نواحی شرقی کشورش درخواست کرد تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند، وی اظهار کرد که در عوض تضمین می‌دهد تا سربازان روس به خانه‌هایشان بروند.

 وی گفت: «من به دنبال جنگ نیستم و نمی‌خواهم تلافی کنم. من خواستار برقراری صلحم و می‌خواهم که صلح برقرار شود. لطفا سلاح‌های خود را زمین بگذارید و من تضمین می‌دهم تمام کسانی که دستشان به خون آلوده نباشد به خانه‌هایشان بروند.»

 پورشنکو همچنین متعهد شد تا اتحاد را در کشورش خصوصا در نواحی شرقی حفظ کند.  وی همچنین به ساکنان منطقه دونباس که عمدتا در دست شورشیان است وعده داد که قدرت را غیرمتمرکز کرده و استفاده از زبان روسی را تضمین می‌کند. 

رئیس‌جمهوری اوکراین درباره شبه جزیره کریمه که در ماه مارس ضمیمه روسیه شد، گفت که هرگز از این شبه جزیره دست نخواهد کشید.

وی در بخشی از سخنانش که بسیار احساسی شده بود، گفت: «کریمه از آن ما بوده، هست و خواهد بود.»  در این راستا نیز روز گذشته برای نخستین بار پس از بحران اوکراین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه با هم دیدار و در خصوص بحران این کشور گفت‌وگو کردند.

سی‌ان‌ان نیز در این راستا نوشت که مهم‌ترین پرسش در حال حاضر این است: آیا آرامش به اوکراین باز خواهد گشت؟ سخنان رئیس‌جمهوری اوکراین از یکسو که با وعده همراه شد و سپس دیدار دو رئیس‌جمهوری روسیه و آمریکا این امید را زنده ساخت که در این کشور مسیر صلح از سر گرفته شود. 

سی‌ان‌ان می‌گوید که سخنان رئیس‌جمهوری اوکراین زمانی که رنگ و بوی دینی گرفت و از انجیل مصداق آورد نشان می‌دهد که وی به شدت دنبال صلح است. او در این خصوص گفته بود: کسی که با شمشیر وارد جایی می‌شود حتما با شمشیر به ملاقات وی خواهند رفت.

 همچنین او در سخنان خود نسبت به گسترش ارتباطات خود  با اتحادیه اروپا و ایالات متحده ابراز امیدواری کرد و اولویت دیپلماسی خود را بر این محور خواند. مهمترین درگیری‌های چند ماهه اخیر که به فرار یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین انجامید، به دلیل دوری وی از اروپا و نزدیکی دیدگاه‌هایش به مسکو بوده است. 

پترو پورشنکو در خصوص این دیپلماسی تازه دولت اوکراین گفت: «ما از سوی تمامی دنیا حمایت شدیم و برای آینده اوکراین، شرایط بهتر و روشن‌تری می‌بینم».

پیش‌تر کشورهای غربی ضمن حمایت از این دولت گفته بودند که برای بازگشت ثبات اقتصادی به این کشور کمک خواهند کرد. این در شرایطی است که با دیدار روسای جمهوری اوکراین و روسیه نیز امیدها به بازگشت ثبات به اوکراین بیشتر شده است.

در این راستا گفته می‌شود که این دیدار با وساطت فرانسه و آلمان صورت گرفته است. در این‌باره خبرنگار شبکه CCTV چین گفت که این دیدار بدون برنامه صورت گرفت.

او افزود: «از پیش معلوم نبود که آیا ولادیمیر پوتین و پترو پورشنکو رئیس‌جمهوری منتخب اوکراین دیدار خواهند کرد یا خیر و این دیدار به صورت رسمی اعلام نشد. گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که آیا این دو مقام روسی و اوکراینی دیدار خواهند کرد؟ علت تردید هم این بود که این دو کشور اختلاف شدید دارند.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر