بازدید 65492
به بهانه ممنوع‌التصویری یک بازیگر زن؛

چرا حذف بازیگر مترادف با حذف فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی است؟

این رویداد حتی برای بازیگرانی که مدتی ممنوع‌الفعالیت بودند نیز رخ داد و مدتی حتی فیلم‌های فاطمه معتمدآریا نیز پخش نمی‌شد و البته دوباره پخش این فیلم‌ها انجام شد؛ حال آنکه سوای اینکه این بازیگر یا هر بازیگری اشتباهی مرتکب شده، آثاری که در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده از درجه اعتبار ساقط نیست.
کد خبر: ۴۰۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳ 31 May 2014
سلسله اتفاقات رخ داده درباره آثاری که یک بازیگر زنِ جوان ممنوع التصویر در آنها حضور داشته‌، این پرسش را پیش آورده که آیا فیلم یا سریال بر عوامل فعال در تولیدش ارجحیت ندارد و آیا نباید در سیاست حذف از چرخه نمایشِ آثاری که بازیگران یا کارگردانش ‌مشکل داشته‌اند، تجدیدنظر کرد؟

به گزارش «تابناک»، چندی پیش، با انتشار تصاویری از یکی از بازیگران سریال کلاه پهلوی، نقدهای کنایه‌آمیزی درباره کشف حجاب این بازیگر ـ که در سریالی در نقد کشف حجاب حضور داشته ـ مطرح شده و صداوسیما این گونه به چالش کشیده شد. حنانه شهشهانی که سابقه بازیگری کودک را داشت و در نوجوانی نیز در فیلم‌هایی همچون «زاگرس» و تله فیلم‌های «بلند گریه کن»، «یک مشت پرعقاب» نقش‌آفرینی کرده بود، بستر این حواشی شد.

هرچند در این میان،‌ انگیزه‌ها و عامل انتشار این تصاویر مبهم بود و مشخص نبود که شخص شهشهانی ‌چنین کرده یا این عکس‌ها جنبه شخصی داشته و لو رفته؛ اما ویدا شهشهانی، مادر حنانه، بازیگر تلویزیون و تئا‌تر و گوینده پیشکسوت رادیو از اساس موضوع را تکذیب کرد و این تصاویر را ساختگی خواند و از پیگیری قضایی برای مشخص شدن عاملان انتشار این تصاویر خبر داد.

مادر حنانه شهشهانی گفته است: «فکر می‌کنم بیشتر زیر سر سایت‌های زرد باشد. حالا نمی‌دانم مشکلشان با سریال کلاه پهلوی بود یا شخص حنانه! شب در بحبوحه انتشار این عکس‌ها، حنانه در شبکه دوم سیما، با مژده لواسانی مصاحبه داشت. هیچ اتفاقی هم نیفتاده بود. از فردای آن روز زمزمه‌ها شروع شد و به گوشش رسید. به او گفتند: حنانه عکس‌ها را دیده‌ای؟ آن روز من رادیو بودم. با من تماس گرفت و مسأله را مطرح کرد. به قوه قضاییه شکایت کردم و پس از بررسی متوجه شدند که همه آن‌ها فتوشاپ است. پیش از این‌ها هم مشکلاتی را برای هدیه تهرانی و… پیش آورده بودند و انگار سال گذشته قرعه به نام حنانه افتاد.»

چرا حذف بازیگر مترادف با حذف فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی است؟

البته معدود تصاویر ساخته شده برای برخی بازیگران از جمله هدیه تهرانی با نرم‌افزارهای ویرایش عکس برای هر شخص مسلط به حوزه‌های گرافیک و عکس قابل تشخیص است و این قابل تشخیص بودن برای تصاویر حنانه شهشهانی صدق نمی‌کند و اتفاقاً تصور عکس مورد توجه قرار گرفته و هزینه‌هایی نیز برای این بازیگر داشته، از جمله اینکه در نسخه تله فیلم سریال «یک مشت پر عقاب» که آخر هفته پیشین از شبکه سوم سیما پخش می‌شود، ظاهراً بازی حنانه شهشهانی دیده نمی‌شود.

مسئولان تلویزیون تا مشخص شدن ابعاد پنهان این ماجرا، ترجیح داده‌اند از این بازیگر تصویری پخش نکنند و به همین دلیل، ماه پیش پخش یکی از اپیزودهای سریال «راه شیری» که وی در آن بازی داشت، با وجود اعلام قبلی از شبکه ۲ منتفی شد و اپیزود دیگری جای آن را گرفت و حضورش در برخی پروژه‌های تلویزیونی نیز منتفی شده است. در این میان ظاهراً یک دلیل تازه نیز برای استمرار توقیف «سپید و سیاه» ساخته قاسم جعفری وجود دارد و آن هم این اتفاق مبهم است که شاید نباید قضاوت قاطعی درباره‌اش داشت.

با این حال، یک مسأله مشخص است و آن هم ‌منطقی نبودن چنین ‌مواجهه‌‌ با آثاری است که یک بازیگر زن سینما یا تلویزیون در آن‌ها نقش آفرینی و یا یک کارگردان تولید کرده‌ است. در سال‌های اخیر، نوع مواجهه با آثاری که کارگردان یا بازیگر مطرحشان ایران را ترک کرده و واکنش‌های سیاسی یا غیرسیاسی داشته، برخورد حذفی بوده است. این اتفاق حتی برای بازیگرانی که مدتی ممنوع‌الفعالیت بودند نیز رخ داد و مدتی حتی فیلم‌های فاطمه معتمدآریا نیز پخش نمی‌شد و البته دوباره پخش این فیلم‌ها انجام شد، حال آنکه سوای اینکه این بازیگر یا هر بازیگری اشتباهی مرتکب شده، آثاری که در آن‌ها نقش آفرینی کرده، از درجه اعتبار ساقط نیست.

فرض را بگذاریم که در اتفاقی محال به شمار انگشتان دو دست، کارگردان و بازیگران مطرحی که برخی‌شان در ارزشی‌ترین و مهم‌ترین آثار تاریخ سینمای ایران مشتمل بر ده‌ها فیلم بلند سینمایی و چندین سریال مهم نقش آفرینی کرده‌اند، ترک وطن کنند و مواضع خلاف وضعیت موجود بگیرند، آیا منطقی است ‌همه این فیلم‌ها را در لیست سیاه گذارد و عملاً هزینه‌ای که کشور برای تولید این آثار پرداخت شده را به زباله‌دان ریخت؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۸۵
انتشار یافته: ۴۷
نباید فیلم یا سریالی که بابت اون هزینه ی هنگفتی پرداخت شده به خاطر یک شخص حذف بشه.
باهات موافق نیستم. به هر قیمتی که شده، باید جلوی پخش اینگونه سریالها و فیلمها گرفته شود.
اصلا هم اهمیتی نداره که چه ضرری به تهیه کننده وارد میشه. کارگردانی که نتواند بازیگری بدون حاشیه را تشخیص و انتخاب کند، پس باید در این بین پای لرز خربزه ای که خورده بنشیند....
"... و بعد از بررسی متوجه شدند که همه آنها فتوشاپ است."
یعنی خودشون نمیدونستن فتوشاپه؟ حتما باید قوه قضائیه بررسی میکرد؟
اصلاً ممکنه اون اثر هنری بسیار با ارزش و فرهنگی باشه اونوقت مشکلات شخص بازیگر ممنوع التصویر چه ربطی به اون اثر داره؟؟؟!!!
"... به قوه قضاییه شکایت کردم و بعد از بررسی متوجه شدند که همه آنها فتوشاپ است. ..."
یعنی خودشون نمیدونستن فتوشاپه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
تا کی سرک کشی به زندگی مردم؟!
دانشجو
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
من منفی زدم چون منظورش این نیست که من نمیدونستم فتوشاپه. منظورش اینه که بعد از شکایت مسئولین قوه قضاییه هم فهمیدن فتوشاپه.
البته من قضاوتی در مورد کل قضیه ندارم. خواستم در مورد این جمله که ظاهرا سوء برداشت شده توضیح بدم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
آی کیو !
میگه یعنی در قوه قضائیه "هـــــــــــــــــــم" معلوم شد که عکس ها فتوشاپیه .
ناشناس
| United Kingdom |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
گارآگاه؟
یک چیز مسلمه و اونم واقعی بودن عکسهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
فکر میکنی به شما مربوطه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
عزیز دلم شما سر پل صراط هم میتونی این حرف رو بزنی ؟!!
مطمئنی که با این حرف ، پات نمیلرزه ؟!!

چرا نسبت به چیزی که واقعا نمیدونیم ، این جور با اطمینان ظر میدیم آخه ؟!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
نخیر واقعی نیست اگه ید طولا یی در سایت های غیر اخلاقی داشته باشی میفهمی عکس ها قبلا منتشر شده بوده با تصاویر کسان دیگر !
سلام . به نظرم اصلا درست نیست که به این راحتی با آبروی مردم بازی کنیم . آبرویی که در احادیث حرمتش از خانه کعبه و بیت المعمور بالاتر خوانده شده است . متاسفانه چند سالی است که بی مهابا آبروی مردم را می ریزند بدون آنکه به این امر واقف باشیم که اگر پرده بر افتد نه تو مانی و نه من . یا علی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
ما می خوایم پرده بیفته که نه ما بمونیم نه شما بی صبرانه منتظر افتادن پرده ها هستیم :))
به نظر شما،اگه این فتوشاپ نبود!،تقصیر را گردن کی یا چی میشد انداخت؟؟؟
پاسخ ها
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
گردن paint :))
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
از ما بهترون !
بله پشت پازدن به ارزشها کار پسندیده ای نیست
هميشه خط قرمز
مسخره کردید مردمو فکر میکنید گوشهای ما مخملیه اگه عکسای خودش نیست پس لابد باید یه قل دیگه داشته باشه جالبتر اینکه که اینقدر .... هستند که رفتند شکایت هم کردن...
حالا چرا صدا و سیما باید تحت تاثیر جو قرار بگیرد و خود را سانسور کند.
راس میگه تابناک مثلا برا چی تلویزیون باید از فیلم سینمایی زیبایی مثه به نام پدر با بازی فوق العاده پرویز پرستویی که در مورد دفاع مقدس هم هست محروم باشه.در حالی که موضوع گلشیفته فراهانی را همه میدونن و فیلم هم مربوط به زمانی بوده که در ایران حضور داشته.
سوالم اینه که اگه این فیلم را تلویزیون پخش کنه چه اتفاقی میفته؟
شما عکس ها رو ببینی می بینی که فتوشاب نیست من خودم با این نرم افزار کار کردم ....... ولی اینکه شاید انتشار این عکس ها بدون اجازه صورت گرفته اون یه مسئله دیگه است که باید از کسی که این عکس ها رو منتشر کرده شکایت کرد
اینکه اون بازیگر این عکس ها رو انداخته به خودش مربوطه ولی نمیدونم چرا بعضی ها سعی دارند به شعور مردم توهین کنند و به جای اینکه با شجاعت مسئولیت کازشون رو قبول کنند به طور مضحکی فتوشاپ رو علم می کنند.
بازیگران فوتبالیستها و آقازاده ها چه فایده ای برای مردم دارند
خيـــلـــــي بي ادبه
من خودم کارم اینه .عکس ها کاملا واقعی هستند.این خانم باید حجابش رو رعایت می کرد
خدایی دیگه ملتو ..... حساب نکن اون عکسا واقعی واقعین حالا من کاری به درست یا اشتباه بودن این کار ندارم به خودش مربوطه ولی به شعور ما توهین نکنید
من عکسهارو همین الان دیدم وبه هیچ وجه فتوشاپ نبودن . یعنی بعنوان یه فتوشاپ شناس دارم این حرفو میزنم
بیچاره فتو شاپ!
چند شده که ما ایرانیها شب خوابیدیم و صبح که پاشدیم دیدیم یه نفر ترقی کرده از شدت حسادت برا طرف حرف در اوردیمو وجه طرفمونو خراب کردیم.خدایش چند بار این کارو کردیم.این بنده خدا مثالی از خیلیایی هستن که در این کشور قربانی خودخواهیهای امثال ما شدن.
درست است که زندگی شخصی افراد به خودشان مربوط است. ولی وقتی یک بازیگر نقشی اخلاقی و مذهبی در تلویزیون رسمی کشور که ملیونها جوان بیننده آن هستند بازی می کند این نقش باید کمی هم باورپذیر باشد وگرنه کلا با این همه هزینه های ملیاردی برای این دست از فیلم و سریالها، نتیجه معکوس به دنبال خواهد داشت. وگرنه چطور میشود مردم یک نتیجه اخلاقی از سریالی با رویکرد معرفتی بگیرند که بازیکن خانمش ...
خوب شاید عکس شخصی بوده که لو رفته چرا باابروی یه هنرمند بازی می کنین خدا رو خوش نمیاد
خدارو شکر سریال کلاه پهلوی دیگه پخش نمیشه!!
به نظرم عکس ها واقعیست.اما حتی اگر واقعی باشد ماحق نداریم به حریم خصوصی بازیگر دخالت کنیم
بنظز من
اصلا نظر ندم سنگین ترم...
قبول دارم اصن اون عکسا به کسی ربط نداره بهرحال هر کس هر طور دوسداره زندگی میکنه ولی دلیل نمیشه هرچی شد بگیم فتوشاپه!!!آدم باید خودشو اونطور که هست نشون بده نه اینکه...
برادران! خواهران! دوستان! هموطنان عزیــــــــــــــــــــــزان!
به فرض اینکه عکسها واقعی هستند. به فرض اینکه این خانم کار بدی کرده. من چی کاره ام! شما چه کاره هستید! ما «قاضی» نیستیم. میگن یه سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به مردم. ماها همه از نوادگان پیغمبر هستیم!؟؟؟؟ ما هیچ گناهی نکرده ایم؟؟؟؟ یا اینکه گناه کرده ایم، ولی چون پته مون رو آب نیافتاده، خیالمون راحته و «داور زندگی دیگران» شده ایم؟؟؟؟ ها؟؟؟

ما به دنبال چی هستیم؟؟؟ ایشون خودشون این عکسها را در اینترنت پخش کرده اند!؟؟؟ باید از اون کسی که این عکسهای بسیار خصوصی را از ابتدا پخش کرده پرسید که چه هدفی داشته! دوم اینکه اگر من خودم گناهکار نباشم، دنبال عکسهای خصوصی مردم نمی رم. ببینم، تو اینترنت کمه از این عکسها!؟؟ حالا ما بیاییم همه رو نگاه کنیم!؟؟؟ بعدش هم جیغ و داد کنیم که وا اسلاما!!!!؟؟؟ خوب شماها نروید نگاه کنید!

اگه یکی یه کار بدی کرده، ما چرا سعی در دیدن اون کار داریم!؟؟؟؟
بابا ول کنید اینقدر با آبروی مردم بازی نکنید!!!! اون کسی که این عسکهای خصوصی رو پخش کرده، گناهش کم نیست! بعدش هم، مردم هزاران عکس از زن و بچه خودشون تو کامپیوترشون دارند! یه نامردی این وسط پیدا میشه و این عکسها رو کش میره و میزاره تو اینترنت! حالا ما بیاییم بگیم که همه ...!؟؟؟
من کار برنامه نویسانی که فتوشاپ رو ساختند رو تحسین میکنم. فقط یه برنامه نساختند بلکه عذر و بهانه ای ابدی ساختند
وقتى بازيگرى در يك نقش بازى ميكنه معنيش اين نيست كه به اون موضوع اعتقاد داره. مكه انتونى كوين به اسلام اعتقاد داشت؟
من به عنوان فوق تخصص گرافيك و فتوشاپ
عرض مي كنم كه عكس ها كاملا طبيعي بود
صورت و دايره ي صورت را مي توان فتوشاپ كار كرد اما حالت مو،فيگور عكس و رنگ موها كه فتوپاشي نبود
حالا لو رفته باشد مسئله ي دگيري است...
عکس هارو دیدم اصن فتوشاپ نیست کاملا واقعی است.
..... من ارشدگرافیک میخونم....هیچکدوم فتوشاپ نمیتونه باشه....قضیه بو داره
"" سفر به شوشتر"" ساخته مجتبی راعی هم بخاطر حضور هنرپیشه، زهرا امیر ابراهیمی، ممنوع الپخش شده و سالهاست با اونهمه هزینه، اجازه اکران نگرفته.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی