بازدید 25945
مرور روزنامه‌های چهارشنبه هفتم خرداد؛

افزایش بهای خودرو با رفاقت شوراي رقابت با خودروسازان

بررسی وضعیت بازار یا نابازار خودرو با توجه به اظهارات مسئولان، ادامه چالش‌های بهشت و جهنمی روزنامه‌ها درباره حوزه فرهنگ، نتایج راه یافتن بذرپاش به هیأت رئیسه مجلس در آینده روابط مجلس و دولت و برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای آینده، از جمله مطالب مهم روزنامه‌های چهارشنبه است.
کد خبر: ۴۰۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲ 28 May 2014
افزایش قیمت خودرو با رفاقت شوراي رقابت با خودروسازان

بررسی وضعیت بازار یا نابازار خودرو با توجه به اظهارات مسئولان، ادامه چالش‌های بهشت و جهنمی روزنامه‌ها درباره حوزه فرهنگ، نتایج راه یافتن بذرپاش به هیأت رئیسه مجلس در آینده روابط مجلس و دولت و برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای آینده، از جمله مطالب مهم روزنامه‌های چهارشنبه است.

افزایش بهای خودرو با رفاقت شوراي رقابت با خودروسازان

شهروند به نقل از وزیر صنعت نوشته است: «خودرو ارزان نمی‌شود». به نوشته شهروند چهلمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حالی به کار خود پایان داد که از مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی حاضر در این نشست، تنها محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران برای پاسخ به سؤالات خبرنگاران به میان آن‌ها آمدند.

وزیر صنعت در خصوص تصمیم‌گیری در خصوص بازار خودرو هم با تغییر موضع دولت و مسئولان که پیش از این از گران نشدن خودرو یاد کرده بودند، گفت: دولت تصمیمی برای افزایش یا کاهش قیمت خودرو نگرفته و اگر تصمیمی دراین‌باره اتخاذ شد حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم. این عضو کابینه دولت یازدهم با تأکید بر این‌که طبق قانون و مصوبه شورای اقتصاد تصمیم‌گیری برای قیمت خودرو به شورای رقابت محول شده است، افزود: در آن مقطع شورای رقابت با این استدلال که قیمت خودرو انحصاری است وارد عمل شد و تا زمانی که این مصوبه پابرجاست تصمیم‌گیری درباره قیمت خودرو در اختیار شورای رقابت است. نعمت‌زاده البته تأکید کرد که شورای رقابت باید فرمول قیمت خودرو را تعیین کند ولی از ابتدا قیمت خودرو را تعیین کرده، امیدواریم برگردد به‌‌ همان تعیین فرمول خودرو.

وزیر صنعت در پاسخ به سؤال خبرنگار «شهروند» در خصوص «اظهارات متناقض از سوی مسئولان و رسانه‌ها در مورد قیمت خودرو و لزوم ورود جدی وزارت صنعت برای کنترل بازار و شیوه قیمت‌گذاری» گفت: در این مورد باید از خود کسانی که نظرات متناقض داده‌اند سؤال پرسید اما مسئول قانونی این کار شورای رقابت است و شورای رقابت هم باید با ما مشورت کند اما ما نمی‌دانیم درحال حاضر چه اتفاقی در این زمینه افتاده است. اما موضوع اصلی این است که قیمت خودرو نمی‌تواند کاهش پیدا کند، زیرا تا زمانی که در کشور تورم داریم قیمت خودرو ارزان نخواهد شد. وی در ادامه صحبت‌هایش در خصوص آینده قیمتی خودرو گفت: میزان افزایش قیمت را شورای رقابت تعیین خواهد کرد. حتی اگر قیمت‌ها ثابت بماند به میزان تورم بالا خواهد رفت.

جوان در واکنش به سخنان وزیر صنعت در‌باره بازار خودرو نوشته: وزیر صنعت در حالی شورای رقابت را تصمیم‌گیرنده نهایی در خصوص تعیین قیمت خودروی داخلی معرفی می‌کند که به تعویق افتادن پی‌در‌پی جلسات این شورا در آشفته بازار خودرو، این شائبه را ایجاد کرده است که خودروسازان برای دستیابی به مقصود خود که همانا افزایش قیمت است با شورای رقابت طرح رفاقت ریخته‌اند.

وزیر صنعت در حالی شورای رقابت را تصمیم‌گیرنده نهایی در خصوص تعیین قیمت خودروی داخلی معرفی می‌کند که به تعویق افتادن پی‌در‌پی جلسات این شورا در آشفته بازار خودرو این شائبه را ایجاد کرده است که خودروسازان برای دستیابی به مقصود خود که همانا افزایش قیمت است با شورای رقابت طرح رفاقت ریخته‌اند.

اگر تا پیش از این بحث بر سر ضریب نفوذ خودروسازان در بازار داخلی بود اما هم‌اکنون میزان ضریب نفوذ خودروسازان در دستگاه‌های دولتی از سوی افکار عمومی مورد سؤال قرار گرفته است. این در حالی است که تحرکات دو ماهه اخیر خودروسازان از فضاسازی برای رشد قیمت‌ها حکایت دارد.

گویی ضریب نفوذ خودروسازان از بازار انحصاری خودرو به نهادهای دیگر نیز اشاعه پیدا کرده است زیرا با وجودی که دو ماه از آشفتگی بازار خودروهای داخلی می‌گذرد، تحرکات خودروسازان موجب شده شورای رقابت برای تعیین و اعلام دستورالعمل قیمت خودرو حتی یک جلسه هم تشکیل ندهد و از سوی دیگر نیز گزارش هیأت تحقیق و تفحص که قرار بود هفته گذشته در مجلس قرائت شود به تأخیر بیفتد.

طبق اطلاعات دریافتی گویی خودروسازان ضمن دیدار با اعضای اصلی کمیته هیأت تحقیق و تفحص خواستار تغییراتی در خصوص گزارش تهیه شده از این صنعت بوده‌اند که باید دید همزمان با انتشار گزارش تحقیق و تفحص آنطور که اعضای کمیته تحقیق هیاهو راه انداخته بودند، گزارش تهیه شده چنگی به دل می‌زند یا اینکه تحقیق و تفحص تنها با هدف‌هایی غیر از شفافیت هرچه بیشتر این صنعت انجام پذیرفته است.

اشتهای سیری‌ناپذیر خودروسازان برای افزایش قیمت تمامی ندارد. این در حالی است که با وجود افزایش تولید در فروردین ماه سال جاری و همچنین کاهش تورم عمومی و به احتمال تورم بخشی و ارائه ارز مبادله‌ای به خودروسازان هنوز آن‌ها خواستار و مدعی افزایش قیمت هستند به، طوری که برای اثبات ادعای خود آسمان ریسمان‌هایی‌ به هم می‌بافند. تمامی جلسات شورای رقابت به عنوان نهاد مسئول در تعیین دستور‌العمل قیمت‌گذاری خودروهای داخلی از ابتدای سال جاری تاکنون به تعطیلی کشیده است.

این در حالی است که برخی تحلیلگران مواردی چون ضریب نفوذ خودروسازان در شورا، سردرگمی شورا برای تعیین قیمت و همچنین اختلاف دیدگاه در دولت برای تعیین قیمت خودرو را دلیل برگزار نشدن جلسات شورای رقابت عنوان می‌کنند.

بی‌شک خودروسازان برای دستیابی به نتیجه دلخواه خود که همانا افزایش قیمت محصولات است، از هیچ کاری فروگذار نخواهند کرد، به طوری که به نظر می‌رسد خودروسازان با شورای رقابت طرح رفاقت ریخته‌اند.

دنیای اقتصاد نیز در مطلبی با تیتر «دو راهی خودرو: بازار یا نابازار؟» نوشته: وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی تصمیم‌گیرنده نهایی قیمت خودرو را شورای رقابت معرفی کرده که فرمول تعیین‌شده توسط این شورا به گفته رئیس آن منجر به افزایش قیمت خواهد شد؛ بنابراین با اعمال فرمول یادشده قیمت خودرو برخلاف روند بازار و نظر دولت بار دیگر روندی صعودی به خود خواهد گرفت. دولت طی ماه‌های گذشته با تعریف بسته حمایتی برای خودروسازان سعی کرد تا مانع از افزایش قیمت خودرو شود. این بسته حمایتی هر چند منجر به افزایش تولید و تعادل در بازار عرضه و تقاضا شد، اما ظاهرا برای جبران زیان خودروسازان کافی نیست؛ چراکه تولید‌کنندگان باز هم متوسل به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود شده‌اند. در حال حاضر دولت با استناد به مصوبه سال ۹۱ شورای اقتصاد مبنی ‌بر اینکه خودرو جزو کالاهای انحصاری است شورای رقابت را در این زمینه تصمیم‌گیر نهایی می‌خواند. برخی کار‌شناسان معتقدند دولت با پرتاب توپ به زمین شورای رقابت به‌نوعی در پی توجیه افزایش قیمت خودرو برآمده، حال آنکه سیاست دولت پیش از این خلاف این مساله بود. ظاهرا قیمت خودرو بر سر دوراهی مانده است؛ یک راه روند بازار است که با نشانه‌های اخیر تمایل به تعادل در سطوح پایین‌تر دارد. راه دیگر نابازار (دولت) است که در قالب بخشنامه اداری اقدام به تعیین قیمت خودرو کند.

اهمیت جایگاه جدید بذرپاش در هیأت رئیسه مجلس

اعتماد در گزارشی با تیتر «خواب جدید پایداری‌ها برای سؤال از دولت» نوشته: تکلیف طرح سؤالات نمایندگان از وزرا چه می‌شود؟ شاهین محمد صادقی که پیش از این مسئولیت نظارت بر طرح سؤالات از دولت را بر عهده داشت، با شکست در انتخابات از حفظ این مسئولیت محروم ماند تا دست علی لاریجانی در کنترل طرح سؤالات خالی بماند. حالا این سؤال مطرح می‌شود که اکنون با حضور مهرداد بذرپاش، نماینده جبهه پایداری‌ها در هیأت‌رئیسه، قرار است چه تغییر و تحولاتی در طرح سؤالات از دولت شکل بگیرد.

چیزی که برای تندرو‌ها حکم ترمز در تخریب دولت را داشت حالا در چند وجبی دستان مهرداد بذرپاش قرار گرفته و کافی است اعضای هیأت‌رئیسه مجلس این مجوز را به او دهند تا جای پدال ترمز و گاز در طرح سؤالات با یکدیگر عوض شود. فرضیه‌ای که با حمایت اقلیت تندرو از بازگشت طرح سؤالات در صحن علنی مجلس جدی به نظر می‌رسد و بعید نیست که بهانه ریاست افراطی‌ها بر فضای مجلس باشد.

به اعتقاد برخی اعضای فراکسیون اعتدال و همچنین فراکسیون رهروان اگرچه پیروز نهایی در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس به لحاظ کمی یاران لاریجانی بودند ولی پایداری‌ها نه برای ریاست و نه نایب رییسی که به دنبال تصاحب کرسی نظارت بر طرح سؤالات بودند و از این لحاظ پیروز میدان هستند. برای آنان که درصدد افزایش طرح سؤالات از دولت بودند، برکناری شاهین محمدصادقی یا حذف سمت او یک اتفاق خوب و نظارت خودشان بر طرح سؤالات به جای محمدصادقی، یک رویای شیرین بود. فرا رسیدن دوره سوم انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس سنگ محک همین هدف تندروهای مجلس بود که برعکس علی لاریجانی و یارانش، پایداری‌های مجلس بسیار هدفمند و محتاطانه پا در این عرصه گذاشتند. انتخاب مهرداد بذرپاش که از هفته‌های قبل‌تر در جلسات جبهه پایداری و فراکسیون اصولگرایان صورت گرفته بود با هدف دستیابی به نظارت بر طرح سولات آنقدر دقیق و گام به گام جلو رفت تا در روز انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس، رویای شیرین پایداری‌ها در نظارت بر سؤالات از دولت را تعبیر کرد.

عبدالکریم حسین‌زاده، در رابطه با همین موضوع به «اعتماد» می‌گوید: «در پایان روز انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس خیلی‌ها گفتند که چه اتفاقی افتاد و آقای بذرپاش چگونه به هیأت‌رئیسه مجلس راه پیدا کرد در حالی که توقع نمی‌رفت اعضای جبهه پایداری اقبالی در انتخابات داشته باشند. مشخصا چنین عزمی یک برنامه دقیق و مدون می‌خواست و یک شبه محقق نمی‌شد‌». او ادامه می‌دهد: «اعضای جبهه پایداری اگرچه در چند ماه گذشته در مجلس نطق‌های کوبنده و تندی علیه دولت داشتند ولی اگر کمی دقت کنیم، متوجه می‌شویم که برخی از همین چهره‌های پایداری همچون آقای بذرپاش در چند هفته اخیر موضع گیری تندی نداشتند و کمتر حاشیه سازی کردند. ضمن اینکه انتخاب آقای بذرپاش از سوی اعضای جبهه پایداری به این دلیل صورت گرفت که ایشان مواضع به مراتب معتدل تری از سایر اعضای این جبهه داشتند و این شانس پیروزی اعضای جبهه پایداری و اصولگرایان در انتخابات را بیشتر می‌کرد‌».

به گفته حسن‌زاده، فراکسیون اصولگرایان و اعضای جبهه پایداری برای این دوره انتخابات نه دنبال ریاست مجلس و نه نایب رییسی که در پی دبیری هیأت‌رئیسه بودند و به آن دست پیدا کردند چون اولاامکان پیروزی در رقابت ریاست مجلس و نایب رییسی را نداشتند و ثانیا با دبیری در هیأت‌رئیسه می‌توانند به بخشی از اهداف خود برسند. تذکر ناصر موسوی لارگانی در جلسه روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی به روشنی نشان می‌داد که تندروهای مجلس، درصدد هستند تا از افزایش سهمیه پایداری‌ها در هیأت‌رئیسه مجلس ترمز طرح سؤالات حاشیه‌ای از دولت را از کار بیندازند. جایی که این نماینده منتقد دولت، خطاب به هیأت‌رئیسه اعلام کرده بود: «سؤالات ما از وزرا چرا در دستور کار قرار نمی‌گیرد. سؤالات از وزرا باید در دستور کار مجلس قرار گیرد حتی اگر دو یا سه هفته از کار مجلس منحصر به پاسخ این سؤالات شود. من درخواست دارم تا این سؤالات در دستور کار مجلس قرار گیرد حتی اگر دو یا سه هفته کار مجلس منحصر به پاسخ سؤالات وزرا باشد‌». اظهارات اخیر منتقدان دولت و درخواست مجدد آنان برای افزایش طرح سؤالات وقتی رنگ و آب جدی تری به خود می‌گیرد که اکنون مهرداد بذرپاش یکی از حامیان طرح سؤالات از دولت و یاران نزدیک به جریان احمدی نژادی مجلس فقط چند وجب تا نظارت بر طرح سؤالات در هیأت‌رئیسه فاصله دارد.

برداشت‌های مختلف از سخنان سید احمد خاتمی در‌باره بهشت و جهنم

شرق سخنان سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان در‌باره حوزه فرهنگ را به تیتر اصلی خود تبدیل کرده و در مطلبی با تیتر «هشدار احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان: صبر «حزب‌الله» مدت دارد» نوشته: انتقاد حسن روحانی از فضای موجود و برخی عملکرد‌ها، واکنش‌برانگیز شد. هفته گذشته بود که رئیس‌جمهوری در همایش «بیمه سلامت همگانی» گفته بود: «مردم را سر مسائل جزیی و بی‌خودی و بی‌جهت و با بهانه‌های واهی اذیت نکنیم و بگذاریم مردم راحت بوده و در سلامت روحی باشند، اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به‌خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد! پیامبر (ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر (ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نذیر باشیم. همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد‌». همین سخنان موجب برانگیختن انتقاد‌ها شده است. در جدید‌ترین واکنش‌ها احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان گفته است: «حرفی نزنید که اهل گناه جریحه‌دار شوند زیرا قرار نیست با زور کسی را بهشت ببریم.

سیداحمد خاتمی دوشنبه‌شب در مراسم جشن بعثت پیامبر اکرم با اشاره به برگزاری برخی کنسرت‌های موسیقی در کشور افزود: «این کنسرت‌های موسیقی غلط و قهر با خدا و اقدامی ضدفرهنگی است و با بعثت میانه ندارد‌». او با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دشمن در فضای مجازی تاکید کرد: «دشمنان شبکه‌های ماهواره‌ای را برای دین‌زدایی فرزندانتان تدارک دیده‌اند و در این میان هزاران شبکه ماهواره‌ای و بیش از ۲۰۰ شبکه فارسی زبان را فقط با ماموریت دین‌زدایی و اخلاق‌زدایی ایجاد کردند زیرا می‌خواهند نعمتی را که به برکت خون پاک ۲۰۰هزار شهید به دست آمده از بین ببرند. می‌گویند ما احساس نمی‌کنیم که کنترل کنیم، مثل آن می‌ماند که میکروب وبا آمده باشد و بگویند هیچ مسئولیتی نمی‌بینیم که میکروب‌ها را کنترل کنیم‌».

آرمان روزنامه وابسته به هاشمی رفسنجانی نیز در مطلبی با تیتر «نگرانِ فرهنگ یا..‌». در این باره نوشته: پس از برگزاری همایش دلواپسیم در تهران انتقاد‌ها به سیاست خارجی دولت اوج گرفت؛ با این حال به نظر می‌رسد پس از حمایت برخی چهره‌های مطرح از سیاست‌های هسته‌ای، «محور نگرانی» جایگزین «محور دلواپسی» شده است و انتقادات از دولت از حوزه سیاست خارجی به حوزه فرهنگ انتقال یافته است. درست در روزی که اصولگرایان تندرو در قم همایش «نگرانیم» برگزار کرده بودند رئیس‌جمهور صحبت‌هایی به زبان آورد که بهانه‌ای مناسب برای نیروهای تندرو بود که به وی معترض شوند؛ «اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد! پیامبر (ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر (ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نذیر باشیم. همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد‌».

بسان دفعات قبل نیز جرقه نخستین هجمه به دولت را کیهان زد و در گزارشی انتقادی نسبت به صحبت‌های روحانی نوشت: «البته رئیس‌جمهور در سخنان قابل تامل خود اشاره نکرد که چه کسانی در پی بردن مردم به بهشت با شلاق (؟!) هستند‌». با این حال شکی نیست که هم مدیر مسئول کیهان و هم رئیس‌جمهور خوب می‌دانند مخاطب صحبت‌های روحانی چه کسانی هستند و گویا کسانی که باید این صحبت را شنیده باشد، شنیده‌اند.

سایت مشرق نیز در یادداشتی تحلیلی به سخنان روحانی اشاره کرد و خطاب به رئیس‌جمهور ملت ایران نوشت: «خود بهتر می‌دانید که افزایش پهنای باند عملا کار چند روز است اما زیرسازی استفاده صحیح از آن آموزش سواد دیجیتال، بهره‌مندی از سبک زندگی مجازی کارهایی است که هم زمان می‌خواهد و هم تخصص و با وجود آنکه وظیفه شماست ظاهرا از آن عدول کرده‌اید. آنقدر که دو وزیر ارشاد و نیز ارتباطات نام فیسبوک را به عنوان یک شرکت خصوصی خارجی بر زبان جاری کرده‌اند و بر آزادی آن دغدغه داشته‌اند، اگر دستاوردهای جوانان این مرز و بوم از نانو گرفته تا شرکت‌های دانش‌بنیان وجهه همت آنان بود قطعا شاهد ثمرات ویژه‌ای بودیم‌».

با این حال صحبت‌های شب عید مبعث عضو جامعه‌ مدرسین انتقاد از دولت را وارد فاز تازه‌ای کرد. آیت‌الله سیداحمد خاتمی هر چند به صورت تلویحی و در لفافه اما بسیار تند صحبت‌های رئیس‌جمهور را مورد انتقاد قرار داد.

وی افزود: «دشمنان، شبکه‌های ماهواره‌ای را برای دین‌زدایی فرزندانتان تدارک دیده‌اند و در این میان هزاران شبکه ماهواره‌ای و بیش از ۲۰۰ شبکه فارسی زبان را فقط با ماموریت دین‌زدایی و اخلاق‌زدایی ایجاد کردند زیرا می‌خواهند نعمتی را که به برکت خون پاک ۲۰۰هزار شهید به دست آمده از بین ببرند. آن وقت بعضی می‌گویند ما احساس نمی‌کنیم که کنترل کنیم، مثل آن می‌ماند که میکروب وبا آمده باشد و بگویند هیچ مسئولیتی نمی‌بینیم که میکروب‌ها را کنترل کنیم.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه بدحجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها در جامعه از کره مریخ نیامدند، افزود: برای مقابله با ترویج اینگونه رفتار‌ها اقدام مسئولان باید باشد اما خانواده‌ها و بزرگان هم باید هر یک به وظیفه ذاتی خود عمل کنند. وی با بیان اینکه ما کسی را به زور به بهشت نمی‌بریم اما می‌خواهیم قانون خدا اجرا شود، تصریح کرد: می‌گویند بگذارید مردم به حال خودشان باشند و به زور به بهشت نبرید، چشم امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل می‌کنیم و به آقای دزد و دختر و پسر بدحجاب می‌گوییم بچه خوبی باش، آیا این اسلام است یا دغدغه اجرای دین را داشتن است.

وی تأکید کرد: نباید با حرف‌هایمان گناهکاران را جریحه‌دار کنیم و این سخنان را در دولت گذشته هم می‌گفتیم؛ الان هم می‌گوییم و در دولت بعد هم خواهیم گفت که اگر نمی‌خواهید در عرصه فرهنگی کاری کنید حداقل سنگ‌اندازی نکنید. عضو مجلس خبرگان تاکید کرد: ما باید از نظام دینی خود پاسداری کنیم و نمی‌خواهیم کسی را به زور به بهشت بفرستیم ولی شما با اظهارات خود جاده جهنم را برای کسی صاف نکنید لذا این حرف امروز ما نیست این سخنان را در دولت گذشته هم گفته‌ایم. وی همچنین خاطرنشان کرد: حرفی نزنید که بی‌دین‌ها از آن سوءاستفاده کنند، بازتاب حرف‌هایتان را مشاهده کنید و ببینید بیگانگان چقدر از حرف‌هایتان سوءاستفاده می‌کنند. احمد خاتمی با بیان اینکه دزدهای فکر و اندیشه و آرامش مردم بسیار خطرناک‌تر از دزدهای خانه مردم هستند، ادامه داد: جامعه‌ای که عطر بعثت در آن است باید عطر معنویت داشته باشد.

«وحدت، اتاق فکر و حمایت از دولت» استراتژی اصلاح‌طلبان

اعتماد در بخش‌هایی از گزارش خود درباره «تصمیم بزرگی که اصلاح‌طلبان باید بگیرند» نوشته: محمدعلی نجفی که چندی پیش در گفت‌و‌گویی با «اعتماد» از برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات گفته بود اعلام کرده بود که از هم اکنون بحث‌های مقدماتی درباره مجلس را در نشست‌هایی که اصلاح‌طلبان دارند، آغاز کرده‌اند: چه در نشست‌ها در قالب احزاب اصلاح‌طلب و چه در نشست‌هایی که در شهرستان‌ها و استان‌ها به شکل محافل دوستانه برگزار می‌شود و دوستان در آن‌ها بحث‌های سیاسی و اجتماعی می‌کنند. البته در جلسات رسمی‌تر هم این بحث‌ها در جریان است.

وی در ادامه اعلام کرده بود که هدفشان «رسیدن به یک لیست مشترک و یک فعالیت مشترک سیاسی است و حفظ ارتباط بیشتر با اقشار مختلف مردم‌». وی در تحلیلش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز گفته بود: ما در انتخابات بر اساس یک استراتژی حرکت کردیم: به این مفهوم که تقریبا از یک سال پیش از انتخابات، بحث‌های جدی درباره انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کردیم و بررسی داشتیم که چگونه سازمانی باید پدید آورد که اصلاح‌طلبان بتوانند در انتخابات حضوری جدی داشته باشند. بنابراین استراتژی ما، حضور موثر در انتخابات بود. فکر می‌کردیم که در یک شرایطی ممکن است آقای خاتمی به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان پا پیش بگذارند و در یک شرایط دیگری، آقای هاشمی رفسنجانی. آن زمان فردی را برای گزینه سوم انتخاب نکرده بودیم، بلکه فکر می‌کردیم با توجه به شرایطی که پیش خواهد آمد شاید ما به گزینه دیگری برسیم و یک نفر سومی را انتخاب کنیم. بنابراین حرکت ما به سمت انتخابات یک حرکت کاملابرنامه ریزی شده و مبتنی بر یک نگاه استراتژیک بود. وی اما این روز‌ها از شروط موفقیت اصلاح‌طلبان و وظایف آنان در قبال دولت می‌گوید.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به عنوان یک گروه سیاسی، همواره استراتژی مشخصی داشته و آن حرکت در مسیر بسط پایه‌های مشروع نظام بوده است، گفت: ما حس می‌کنیم از این طریق، می‌توان مطالبات مردم را پاسخ داد و با یک رویکرد مسالمت آمیز عقلانی، اصلاح امور را دنبال کرد: بر اساس همین رویکرد، بزرگان اصلاح‌طلب، بر حمایت از دولت تدبیر و امید و شخص رییس جمهور را تأکید می‌کنند.

نجفی با بیان اینکه اعتقاد داریم موفقیت دولت روحانی، موفقیت اصلاح‌طلبان است، خاطرنشان کرد: از طرفی اصلاح‌طلبان در هدایت مردم در انتخابات به سمت انتخاب روحانی نقش اساسی داشتند و از طرف دیگر، اگر شعارهای این دولت تحقق پیدا کند، فضا برای ورود بیشتر اصلاح‌طلبان به عرصه فراهم‌تر خواهد شد. مخالفان اصلاحات و دولت تدبیر و امید هم این موضوع را خوب فهمیدند و به همین دلایل، دنبال این هستند که دولت تدبیر و امید، در برنامه‌هایش موفق نشود. آن‌ها می‌دانند اگر دولت در اجرای برنامه‌هایش موفق شود، فضا برای ورود آن‌ها به عرصه سیاست، هموار نخواهد شد.

وی اضافه کرد: معتقدیم دولت تدبیر و امید، ظرفیت پیش بردن برنامه‌های اصلاح‌طلبان را دارد و بر این اساس برای پیش بردن اصلاحات، از این دولت پشتیبانی می‌کنیم. نجفی تاکید کرد: اگر واقعیات جامعه را در نظر بگیریم، دچار یاس و سرخوردگی نخواهیم شد و پی می‌بریم که با توجه به شرایط کشور در هشت سال گذشته، برای اصلاحات در جامعه، حتی اصلاحات خیلی کوچک، گاهی باید هزینه‌های سنگینی پرداخته شود. نجفی اما توصیه‌هایی هم برای پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو دارد و در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از کیفیت حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم چیست؟ اظهار داشت: حتما موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم بیش از چند انتخابات اخیر مجلس خواهد بود.

وی افزود: شرط موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم این است که همه گروه‌ها و طیف‌های اصلاح‌طلب، با استراتژی و برنامه واحدی وارد انتخابات شوند که خوشبختانه این موضوع هم در بین رهبران اصلاحات و هم در بین گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب مورد قبول قرار گرفته است. مشاور رییس جمهور با بیان اینکه امیدواریم‌‌ همان انسجامی که بین اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری وجود داشت در انتخابات مجلس هم اتفاق بیفتد، در خصوص ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل در انتخابات مجلس دهم، گفت: در این مورد نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما آنچه مطمئنم این است که اصلاح‌طلبان به صورت جریان واحدی در انتخابات شرکت می‌کنند. البته در برخی نقاط کشور ممکن است با برخی اصولگرایان ائتلاف کند اما شاید در کل کشور ممکن است این اتفاق رخ ندهد.

اما ظاهرا بنیاد باران نیز به عنوان یک نهاد مدنی قصد ارائه برنامه به اصلاح‌طلبان را دارد. روز گذشته حسن رسولی، رئیس هیأت مدیره بنیاد باران در همین مورد به فارس گفت: بنیاد باران به عنوان اتاق فکر جریان اصلاح‌طلبی در انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری سال ۸۸ به تدوین برنامه اصلاح‌طلبان اقدام کرد. استاندار خراسان در دولت اصلاحات افزود: احزاب و گروه‌های سیاسی مختلفی برای انتخابات برنامه دارد اما‌‌ همان طور که برنامه جریان اصلاحات را برای مجلس هشتم، «ما» ارائه دادیم، در آینده هم در این زمینه اقدام خواهیم کرد. رسولی در پایان تاکید کرد: اگر فعالان جبهه دوم خرداد تمایل داشته باشند می‌توانند از خروجی این اتاق فکر استفاده کنند. این موضوعی بود که سید حسین مرعشی هم روز گذشته به آن صحه گذاشت و وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا بنیاد باران اتاق فکر اصلاحات است، گفت: بله، چه اشکالی دارد؟. وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت شعار اعتدال را محقق کرده است، گفت: همین که دولت مخالفان سرسخت را تحمل می‌کند نشان دهنده تحقق شعار اعتدال است.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس