بازدید 17462

مسأله‌ای به نام پارکومتر!

در برخي موارد رانندگان ممکن است به درستي شارژ نکرده باشند و به همين جهت نيز ماموران آن ها را جريمه کرده باشند.
کد خبر: ۴۰۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۴ 28 May 2014
پارکومتر، ايست سنج، توقف سنج؛ نامش را هرچه مي خواهيد بگذاريد. اين وسيله زرد رنگي که کنار خيابان ها سبز شده و قرار است نقش پارکبان ها را براي ما بازي کند اين روزها براي خودش ماجراهايي پيدا کرده. چطور بايد از آن استفاده کرد؟ چرا برخي پارکومترها در محل ديد تعبيه نشده اند و همين موضوع سبب جريمه هاي 20 هزارتوماني بي شماري براي رانندگان شده؟ چرا با وجود شارژ کردن اين وسيله باز هم رانندگان جريمه مي شوند؟ چرا ماموران راهنمايي و رانندگي بدون توجه به خرابي هاي احتمالي يا در ديدن نبودن آن باز هم براي رانندگان جريمه صادر مي کنند؟

به گزارش ابتکار، همين سوالات سبب شد با معاون ترافيک راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ و همچنين معاون اجرايي سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت و گو کنيم تا از جزييات بيشتر ماجرا سر در بياوريم.

ماجرا چيست؟


حدود 45 سال از نصب اولين پارکومتر در تهران مي گذرد و پس از تجربه ناموفق پارکبان ها چند سالي است که سر و کله پارکومترها پيدا شده است. پارکومترهاي زرد رنگي که ديگر نه از انداختن سکه در آن ها خبري است و نه البته اطلاع رساني درباره نحوه کار آن ها! پارکبان ها يک به يک در حال خداحافظي با جاي پارک هاي حاشيه اي در سطح شهر هستند و هنوز شهروندان نتوانسته اند با پارکومترهاي جديد ارتباط برقرار کنند. موارد اعتراضي را مي توان به 4 دسته تقسيم کرد.

1. در بسياري از معابر شهري هنوز تابلوهاي هشدار دهنده نسبت به وجود پارکومتر و لزوم شارژ آن ها وجود ندارد. در برخي از اين معابر هنوز تابلوهاي پارکبان وجود دارد و رانندگان به گمان آن که بايد هزينه پارک را به پارکبان بدهند در جاي مخصوص پارک مي کنند اما در زمان برگشت با جريمه 20 هزار توماني راهنمايي و رانندگي رو به رو مي شوند.

2. اعتراض رانندگان به خاطر مشخص نبودن برخي پارکومترهاي سطح شهر. در برخي موارد اين پارکومترها در پشت درختان و موانعي واقع شده اند و روح رانندگان از وجود پارکومترها بي خبر است که جريمه هاي 20 هزار توماني ارمغان اين بي خبري است.

3. بسياري از رانندگان با وجود شارژ پارکومتر باز هم جريمه مي شوند! اين ماجرا به اندازه اي فراگير شده که رانندگان ترجيح مي دهند پارکومترهاي موجود را شارژ نکنند و تنها پول جريمه خود را پرداخت کنند.

4. آشنا نبودن با نحوه کار اين پارکومترها از ديگر مواد اعتراضي رانندگان است.

راهنمايي و رانندگي: ما فقط جريمه مي کنيم!


آيا چنين کاري درست است که ماموران راهنمايي و رانندگي رانندگاني که پارکومتر را نديده اندجريمه کنند؟ در همين رابطه سرهنگ افشين سلطانيان، معاون سابق ترافيکي راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مي گويد: «ما تنها وظيفه جريمه کردن را به عهده داريم و اگر برخي پارکومترها در جاي مناسبي نصب نشده باشند سازمان حمل و نقل ترافيک شهرداري پاسخگو است. مسئوليت راه اندازي و نصب اين پارکومترها به عهده شهرداري است و راهنمايي و رانندگي تنها مسئول جريمه کردن رانندگاني است که پارکومترهاي خود را شارژ نکرده اند. در صورت وجود مشکل در پارکومترها ما آن ها را به شهرداري گزارش مي کنيم تا رسيدگي کنند.» آشنا نبودن مردم با پارکومترها مورد ديگري است که رانندگان به آن اعتراض دارند. در اين مورد معاون ترافيکي راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ توپ را در زمين شهرداري مي اندازد: «در اين زمينه اطلاع رساني هايي صورت گرفته اما قبول داريم هنوز مشکلاتي وجود دارد.»

سرهنگ سلطانيان درباره جريمه ها مي گويد: «چنين چيزي امکان ندارد. در برخي موارد رانندگان ممکن است به درستي شارژ نکرده باشند و به همين جهت نيز ماموران آن ها را جريمه کرده باشند.» با وجود اين صحبت ها و در نظر گرفتن اين نکته که راهنمايي و رانندگي مسئول جريمه خودورها است،چندان منطقي به نظر نمي رسد که متولي تمامي اين اتفاقات را شهرداري بدانيم و راهنمايي و رانندگي تنها خود را مسئول جريمه کردن بداند.

شهرداري: اصلاح مي کنيم


در رابطه با موضوعات مطرح شده توسط راهنمايي و رانندگي، علي چناري، معاون اجرايي سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران مي گويد: «پارکومترها براي مديريت هر چه بهتر پارک هاي حاشيه اي ايجاد شده اند و در اين گونه مناطق تابلوهاي اطلاع دهنده نصب شده است. البته در برخي مکان هايي که قبلا پارکبان ها در آن فعاليت داشته اند ممکن است هنوز تابلوهاي جديد نصب نشده باشد اما باز هم خط کشي ها و تابلوهاي گذشته نشان مي دهند که آن مکان ها مربوط به پارک حاشيه اي است. در مورد اين نکته که برخي از اين پارکومترها جاهاي مناسبي نصب نشده اند يا ديد مناسب ندارند نيز حق با شهروندان است.»

چگونه از پارکومترها استفاده کنيم؟


1.در مرحله اول بايد شماره محل خط کشي شده را نگاه کنيد. به هر جايگاه يک شماره و يک جهت اختصاص يافته که کنار جايگاه حک شده است که نشان دهنده شماره جايگاه شما و جهت آن، محل قرارگيري دستگاه پارکومتر را نشان مي دهد.

2. براي شارژ دستگاه نياز به کارت شهروندي(کارت بليط الکترونيکي) داريد، همان کارتي که با آن سوار مترو و بي آر تي مي شويد.

3. سپس با توجه به جهت اشاره در کنار جايگاه دستگاه پارکومتر مربوط به جايگاه خود را پيدا کنيد. در يک سوي اين دستگاه 8 دکمه مربوط به 8 جايگاه پارک وجود دارد و 2 دکمه ديگر براي تاييد و کنسل است.

4. در سوي ديگر دستگاه به ازاي هر جايگاه 2 چراغ نشانگر به صورت چشمک زن موجود است که در حالت عادي چراغ قرمز چشمک مي زند و اگر جايگاهي شارژ شده باشد چراغ سبز مربوط به جايگاه مورد نظر نيز چشمک مي زند. با استفاده از اين دستگاه ها كار پليس بسيار ساده خواهد شد چرا كه پليس فقط به چراغ قرمز دستگاه ها مراجعه كرده و با قرمز يا سبز بودن آنها اقدام به جريمه خودروها مي كند.

5.  براي گرفتن موجودي مي توانيد ابتدا کليد تاييد را فشار دهيد و سپس کارت خود را جلوي کارتخوان بگيريد.

6. در مرحله بعد بر اساس شماره جاي پارک بايد عدد مورد نظر را روي دستگاه فشار دهيد. بار اول يک ساعت و با فشردن دوم دو ساعت به ترتيب به مبالغ 300 و 700 تومان از کارت شما کسر مي شود. براي ساعات بيشتر توقف هم به تعداد ساعتي که مي خواهيد توقف کنيد دکمه مورد نظر را به صورت متوالي فشار دهيد.

چند ابهام بي پاسخ


با تمامي نکات مطرح شده اما همچنان در مورد پارکومترها و کارکرد آنها چند ابهام وجود دارد. اول اينکه حداکثر ميزان شارژ با دستگاه 2 ساعت است و گفته شده اگر مي خواهيد بيشتر خودرو خود را پارک کنيد بايد دوباره پارکومتر را شارژ کنيد! روي قبض هاي جريمه اين تخلف نوشته شده «پارک در محل توقف ممنوع» و اثري از عبارت «شارژ نداشتن پارکومتر» نيست و همين مسئله باعث سردرگمي عده‌اي از رانندگان شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۳
درخیابان سرهنگ سخایی بعد از سی تیرسمت راست خیابان را پارکومتر گذاشته اند که بیشتر محل پارک اتوبوسهای ایرانی و یا جمهوری آذربایجان است ولی مطلب جالب این است که آنها را جریمه نمی کنند حتی زمانی که روی خط عابر ایستاده اند ولی اگر ماشین شخصی اتفاقی آنجا پارک کند و پارکومتر را شارژ نکند جریمه میشود چون جای این اتوبوسها را میگیرد وآنهاهم زمانی که توقف نکنند پولی به پلیس نمی دهند
نمی دونم اشکال از من است یا نه اما به نظر من روش کار این پارکومترها و شارژ کردن ها و مشخص شدن از روی شماره محل پارک که ممکن است مخدوش و یا از بین رفته باشد خیلی کاربردی و راحت نیست
چرا مانند اغلب جاهای دنیا در ازای پرداخت پول به راننده یک قبض داده نشود(بصورت خودکار از طریق دستگاه) که بتواند انرا پشت شیشه ماشین بگذارد.
پارکومترهای ما واقعا ناکارآمد هستند. در کشورهای دیگر پارکومتر یک قبض چاپی صادر می کند که فرد آن را در ماشین مقابل داشبورد می گذارد تا مامور متوجه ساعت باقیمانده شود. ضمنا در پارکومتر باید به ازای پولی که می دهیم ساعت دقیق خاتمه ذکر شود (مثلا 12:30) نه این که بگوید چند ساعت. نکته دیگر این که اغلب پارکومترهای تهران به گونه ای هستند که امکان کنترل دقیق ندارند و گاه چندین بار از کارت فرد هزینه را کسر می کنند.
اینجانب در تاریخ 21/2/93 در ابتدا خیابان میرداماد پارک کردم (ساعت حدود 18:30)و هیچ پارکو متری هم ندیدم و موقع برگشت (ساعت 19:37) مامور محترم پلیس جریمه چهل هزارتومانی روی شیشه گذاشته بود آیا این انصاف است؟
دقيقا چند ماه پيش با خيال آمدن پاركبان و پرداخت قبض آن پس از بازگشت از بانك پول را پرداخت خواهم كرد جريمه شدم ضمن آنكه قبلا تا نيم ساعت لازم به پرداخت وجه نبود اما الان اين را هم برداشته اند.
من تو خیابون سمیه جلوی حوزه هنری پارک کردم. با اینکه نهایتا 30 دقیقه کار داشتم مجبور شدم 1 ساعت شارژ کنم. اون موقع چراغش سبز شد، 20 دقیقه کارم طول کشید. وقتی برگشتم دیدم چراغش قرمز شده!!!! شانس آوردم جریمه نشدم. این دستگاه ها خیلی مشکل دارند.
آقا کنار خیابون هم می خوایم پارک کنیم باید پول بدیم ؟
چرا در حالی طبق ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی "برای توقف تا نیم ساعت نیازی به پرداخت پول پارکینگ نیست" رعایت نمیشه؟!! چه توسط پارکبان ها چه با استفاده از پارکومترها. از تابناک خواهشمندیم پیگیر کند. "
مورد خوبی اشاره کردید در خیابان امیراباد شمالی پارک کردن شماره زر ماشیت اشتباه بود پرداخت کردم بعد جریمه هم شدم
متأسفانه هنگام برنامه ریزی طرح بزرگی چون پارکومتر مطالعات کافی صورت نگرفته است. به جای خط کشی محل پارک خودرو و شماره گذاری راه اسانتری وجود دارد که در همه دنیا استفاده می شود. یک دستگاه پارکومتر که با اخذ پول به شما رسید می دهد و آن را در پشت شیشه می گذارید. دیگر لازم نیست پلیس دستگاه پارکومتر را چک کند. دیگر لازم نیست خودرو بین خطوط باشد. تعداد پارکومترهای مورد نیاز را می توان خیلی کاهش داد. اما متاسفانه مسوولین ما با دیدن محصول اولین و تنها شرکت وارد کننده قرارداد را امضا می کنند.
من محل کارم خیابان جردن می باشد
معمولا در خیابان ستاری جردن پارک می کنم سال 92 چهار بار با وجود اینکه پارکمتر را شارژ کرده بودم جریمه شدم، با پلیس راهور تماس گرفتم آدرس مرکز کنترل دستگاههای پارکمتر را در خیابان مفتح تقاطع طالقانی را بهم داد و گفت مدارک خودرو و کارتی که دستگاه را شارژ کرده بودم به آن مرکز مراجعه کنم من هم به فقط به خاطر اینکه بدانم به چه دلیل بی خودی جریمه می کنند یک روز تمام وقت گذاشتم و به آن مرکز رفتم در مرکز پرینت کارت و دستگهایی که شارژ کرده بودم را خارج کردن و موجه شدند که هر 4 مورد را اشتباهی جریمه کرده اند و در نهایت با توجه به محل ماموران آدرس راهنمایی رانندگی منطقه 4 واقع در خیابان گل نبی پشت حسینیه ارشاد را دادند و گفتند بدانجا مراجعه کن
من هم با پرینتها و سایر مدارک به واحد اجرائیات همان منطقه مراجعه کردم و افسر مسئول بعد از ملاحظه برگه جریمه ها و مدارک اشتباه همه برگه ها را از من گرفت و گفت برگه ها را به افسران متخلف می دهم تا پرداخت کنند و من هم برای اطمینان جهت پیگیری سوال کردم که گفت شماره موبایل خودت را بده بعد از پرداخت تماس بگیریم من هم با خیال آسوده دیگر پیگیر نشدم ولی با کمال تاسف بعد از چند ماه متوجه شدم که هیچ کدام از برگه ها پرداخت ننشده اند و جریمه های من دوبل شده اند؟!
اول این که چه شارژ کنی و نکنی همیشه چراغهای قرمز چشمک زن هستند
دوم اینکه با این چند ماه بیشتر نیست پارکومترها اومدند اما به طور مثال خیلی از پارکومترهای خ ولیعصر نزدیک پارک ساعی یا خ کوه نور دچار مشکل شده اند و شاسی ها حساسیتشون را از دست دادند و باید بارها و بارها با سلام و وصلوات فشارشون بدی تا بالاخره تایم شارژ صحیح را نشون بدن
سوم اینکه همه مردم کارت مترو ندارند و باید امکان شارژ سکه ای ( مثل همه اروپا) را هم فراهم می کردند
دو روز پیش پارکومتر کار نکرد، نتیجه اش این شد که ۲۰ تومان جریمه شدم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار