بازدید 2669

29 تیر سرانجام کار مذاکرات دو جانبه

کد خبر: ۴۰۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹ 18 May 2014
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تاکید بر اینکه در ایجاد روابط دو جانبه ایران و آمریکا باید به مصلحت، حکمت، عزت نظام و انقلاب و منافع ملی توجه شود، گفت: رابطه با آمریکا باید معقول و متناسب با حفظ منافع ملی باشد.

به گزارش فارس، مصطفی کواکبیان شنبه شب در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران که با موضوع فواید و مضرات رابطه با آمریکا سخنرانی کرد، اظهار داشت: چهار دیدگاه برای رابطه ایران با آمریکا مطرح است.

وی افزود: برخی از افراد طرفدار بی‌قید و شرط برقراری رابطه با آمریکا هستند و می‌گویند هیچ شرطی نباید مانع ایجاد این ارتباط شود.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس هشتم با اشاره به اینکه افرادی در داخل و خارج از کشور مانند هوشنگ امیراحمدی‌ها وجود دارند و می‌گویند در برقراری رابطه با آمریکا باید تلاش شود، ادامه داد: به طور قطع این دیدگاه مورد پسند نیست.

*رابطه ایران و آمریکا باید ضابطه‌مند باشد

وی بر ضابطه مند بودن برقراری رابطه بین ایران و آمریکا تاکید کرد و گفت: اگر قرار است بدون ضابطه ایران با آمریکا رابطه برقرار کند نیازی به انقلاب کردن نبود، کسی رابطه رژیم پهلوی با آمریکا را بر نمی‌تابید تا اینکه ماجرای 13 آبان و تسخیر سفارتخانه مزید بر علت شد.

کواکبیان دیدگاه دوم را نقطه مقابل دیدگاه نخست می‌دانست، تصریح کرد: دیدگاه دوم «قهر قهر تا قیامت» را می‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند به هیچ وجه نباید با آمریکا رابطه برقرار شود، افزود: دیده شد افرادی که دیدگاه دوم را دارند نشست‌هایی برگزار می‌کنند و «دلواپس» هم می‌شوند.

کواکبیان به رابطه دیپلماسی دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد اشاره کرد و ادامه داد: هشت سال دوره احمدی‌نژاد این گونه طی شد تا رابطه‌ای با آمریکا برقرار نشود اما آخرهای دولت سر عقل آمد که عمر دولت دهم به پایان رسید.

وی اضافه کرد: دیدگاه دوم (میم) مذاکره و (ر) رابطه را ممنوع می‌دانند و حتی استدلالشان این است که برقراری ارتباط با آمریکا منافع ملی و مصالح انقلابی را به خطر می‌اندازد.

دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه دو نظر مطرح شده در رابطه با آمریکا قابل پذیرش نیست، اظهار داشت: در سوره ممتحنه آیه 12 خداوند تاکید بر ایجاد رابطه دارد، اما از لحاظ قرآن ارتباط با رژیم صهیونیستی آنهم به دلیل اشغال کردن سرزمین و معاند بودن با دین اسلام ممنوع است.

وی به نظریه مک لوهان که دهکده جهانی را مطرح می‌کند اشاره کرد و گفت: در این نظریه سیستم ارتباطی به نحوی است که قطع رابطه غیر تصور است.

*آمریکا مدعی کدخدایی دهکده جهانی است

کواکبیان با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها مدعی کدخدایی دهکده جهانی هستند، بیان داشت: گویا اصل ارتباط  در دایره‌ای چرخ می‌خورد که نمی‌شود بدون رابطه با سایر کشورها را تصور کرد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که شما در ارتباطات دائمی و تعامل‌های مرتب با جهان خارج از خود هستید.

*اجرای اقتصاد مقاومتی رابطه با کشورها را قطع نمی‌کند

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس هشتم به شعار اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و یادآور شد: این طور نیست که در تحقق اقتصاد مقاومتی رابطه با سایر کشورها قطع شود.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی در صورت قطع رابطه با سایر کشورها به توانمندی و تقویت تولید داخل تاکید دارد.

*رابطه ایران و آمریکا با روش مذاکره

کواکبیان با بیان اینکه دولت یازدهم نظر سوم را در ایجاد رابطه بین ایران و آمریکا دارد، گفت: دولت یازدهم در پیگیری مباحث هسته‌ای، دیپلماسی، روابط خارجی و مذاکرات قصد دارد گشایشی در رابطه بین ایران و آمریکا ایجاد کند.

وی افزود: با برقراری رابطه با آمریکا مشکلاتی که با کشورهای 1+5 داریم از میز روابط برداشته می‌شود.

*سفر رئیس جمهوری به نیویورک سه ماه دیگر

دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه یک سال از دیدگاه سوم روش برقراری رابطه ایران و آمریکا در کشور می‌گذرد، تصریح کرد: دو تا سه ماه دیگر رئیس جمهوری قصد سفر به نیویورک را دارد محتمل است در سفر اخیر 15 دقیقه مکالمه تلفنی با اوباما این بار 15 دقیقه صحبت حضوری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه رابطه سوم که همان روش دولت یازدهم در روند مذاکرات است منع رابطه با آمریکا نیست، خاطرنشان کرد: دیدگاه چهارمی هم وجود دارد که ایران و آمریکا را دو کشور مستقل در روند برقراری رابطه می‌داند که این، مورد موافقت من هم است.

کواکبیان افزود: برای برقراری ارتباط بین دو کشور مستقل باید برنامه‌ریزی شود.

*روند برقراری رابطه با آمریکا باری به هر جهت نباشد

وی متذکر شد: روند برقراری ارتباط با آمریکا نباید باری به هر جهت باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سفر قبلی روحانی به نیویورک با اشکال مواجه بود، تصریح کرد: رئیس جمهوری سفر را فشرده دانست و اعلام کرد فرصت کم بود.

وی ضمن پیشنهاد به رئیس جمهوری مبنی بر اینکه سه ماه وقت لازم است تا برنامه ریزی مدونی برای سفر به نیویورک انجام شود، گفت: اگر سفر با برنامه‌ریزی باشد نرسیدم، فرصت کم بود و فشرده بود مطرح نمی‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رابطه با آمریکا باید با قید و شرط در چارچوب آنچه مورد تاکید رهبری و رعایت مصالح نظام و انقلاب است انجام شود، یادآور شد: برای سیاست خارجی باید میزی وجود داشته باشد تا چگونگی ایجاد روابط برنامه‌ریزی شود.

*نبود اتاق فکر برای برقراری ارتباط ایران و آمریکا

وی افزود: هیچ اتاق فکری برای ایجاد برقراری رابطه ایران و آمریکا در کشور وجود ندارد.

کواکبیان ادامه داد: تصور می‌شود برای برقراری رابطه با آمریکا فکر نمی‌شود، معتقدم با این روش هیچ وقت رابطه برقرار نمی‌شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری به سخنان و تعبیر امام راحل در برقراری رابطه با آمریکا اشاره کرد و گفت: امام راحل فرمودند، تا آمریکا آدم نشود ما با آن رابطه برقرار نمی‌کنیم.

وی افزود: در تعبیر دیگر امام راحل آمده است، «رابطه آمریکا با ایران رابطه گرگ و میش است ما این رابطه را می‌خواهیم چکار کنیم.»

کواکبیان با بیان اینکه اگر طبق این تعبیر منتظر آدم شدن آمریکا باشیم هیچ وقت این کشور آدم نمی‌شود و خوی سلطه جویی و روحیه استکباری‌اش از بین نمی‌رود، خاطرنشان کرد: آمریکا حفظ منافع ملی خود را با این رویکرد تامین می‌کند.

وی قطع رابطه آمریکا و ایران را 20 فروردین سال 59 دانست و ادامه داد: آمریکا بعد از مقاومت ما در سال 58 خودش رابطه را قطع کرد البته ما هم استقبال کردیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر دستیابی به فناوری نوین علمی و نظامی ثابت می‌کند که ما میش نیستیم، خاطرنشان کرد: اگر از رابطه با آمریکا بترسیم یعنی ضعیف هستیم.

*بالا بودن فن چانه‌زنی در مذاکره

وی ضریب هوشی ایرانی‌ها را به مراتب بیشتر از آمریکایی‌ها دانست و ادامه داد: فن چانه‌زنی در مذاکره آنقدر بالا رود تا نتیجه «برد،برد» باشد.

دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه آمریکایی‌ها لابی کشورهای غربی، عربی، رژیم صهیونیستی، افراطیون درون کنگره سنا، پنتاگون و سیاست خارجی آمریکایی‌ها هستند، یادآور شد: به راحتی حرف‌هایی می‌زنند که تناقض دارد.

وی افزود: به طور مثال، العربیه خبری را منتشر کرد که سرانجام روند مذاکرات دو جانبه را به شکست عنوان کرد اما سخنگوی آمریکا واکنش نشان داد و تکذیب کرد که خود گویای بسیاری از مسائل است.

کواکبیان با بیان اینکه چند مورد اختلاف مهم وجود دارد که برای ایجاد برقراری با آمریکا باید رفع شود، اظهار داشت: آمریکا و ایران به دنبال این هستند تا در مذاکرات موفق بیرون بیایند.

*29 تیر سرانجام مذاکرات

نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر در مجلس هشتم با اشاره به اینکه قرار است از مذاکرات بیانیه، توافق نامه و قرارداد نهایی بیرون بیاید، یادآور شد: می‌گویند 29 تیر سرانجام کار مذاکرات دو جانبه است.

وی افزود: اواخر خرداد هم مذاکراتی در سطح کارشناسی داریم تا به طور کامل موضوعات چکش کاری شده در 29 تیر سال جاری به امضای نهایی برسد.

کواکبیان خاطرنشان کرد: رابطه ایران و آمریکا همانطور که طرفدارانی دارد مخالفانی همچون عرب‌ها و رژیم صهیونیستی دارد که سر سوزنی خواهان این رابطه نیستند.

وی افزود: مخالفان برنامه‌ریزی می‌کنند تا ارتباط بین دو کشور ایران و آمریکا ایجاد نشود.

دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به اینکه یکسری دلواپس در داخل و خارج نگران رابطه ایران و آمریکا هستند، تصریح کرد: یکی از اساسی ترین موضوعات اختلاف با آمریکا بحث رژیم صهیونیست است.

وی ادامه داد: آمریکا سر سوزنی حمایت خود را از رژیم صهیونیستی کم نمی‌کند همانطور که ما فلسطین را حمایت می‌کنیم.

*نابودی اسرائیل از طریق سازمان ملل

کواکبیان با بیان اینکه از طریق سازمان ملل و دیپلماسی می‌توان اسرائیل را نابود کرد، اظهار داشت: مخالفت ما با اسرائیل باید از طریق دیپلماسی انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: برای تقویت دیپلماسی باید برنامه ریزی داشت.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف دولت یازدهم باید به آن فرصت داده شود، تصریح کرد: اگر مسیر مذاکرات باری به هر جهت باشد مشکل قبلی دولت گذشته پیش می‌آید.

کواکبیان نقش آمریکا را در سیاست خارجی پررنگ دانست و ادامه داد: توطئه آمریکا باعث شد تا با کشورهای منطقه خلیج فارس مشکل داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون نفی سبیل به خود اجازه نمی‌دهیم در برقراری رابطه با آمریکا سلطه این کشور را داشته باشیم.

*اوباما به دنبال برگ برنده

کواکبیان با بیان اینکه اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری خود به دنبال این است تا برگ برنده‌ای را رو کند، افزود: بنا به تغییرات جامعه خود اوباما این تز را دارد تا با ایران رابطه برقرار کند که تا 35 سال اخیر کسی توان اینکار را نداشت.

وی با تاکید بر اینکه در ایجاد روابط دو جانبه ایران و آمریکا باید به مصلحت، حکمت، عزت نظام و انقلاب و منافع ملی توجه شود، اظهار داشت: رابطه با آمریکا باید معقول و متناسب با حفظ منافع ملی باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست