بازدید 133744
یک نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

کاهش بهای مسکن چشمگیر خواهد بود

یکی دیگر از تمهیداتی که دولت برای کاهش بهای مسکن در نظر گرفته، افزایش و تعیین مالیات بر خانه‌های خالی است که دولت و مجلس به شدت پیگیر این موضوع هستند‌ و با پیگیری‌های مستمری که انجام می‌شود، به زودی این کار نیز اجرایی ‌و زمینه‌ای فراهم خواهد شد‌ که کسی نتواند مسکن خالی داشته باشد.
کد خبر: ۴۰۰۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳ 17 May 2014
کاهش قیمت مسکن چشمگیر خواهد بودنیاز به مسکن و تهیه خانه‌‌ای مناسب، یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و به ویژه جوانان از سال‌های دور بوده و هست؛‌ اما در سال‌های گذشته، به ویژه در زمان دولت دهم، جهش ناگهانی در بهای مسکن‌ و از سوی دیگر، کاهش قدرت خرید، باعث شد تا تهیه مسکن تبدیل به یکی از دشوار‌ترین مراحل زندگی شود.

به گزارش «تابناک»، با روی کار آمدن دولت جدید، سیر صعودی بهای مسکن متوقف شد، تا جایی که ماه‌‌هاست به یک نمودار خطی تبدیل شده است؛ البته در این میان، گاهی کاهش نسبی نیز در قیمت برخی واحد‌ها دیده می‌شود، ولی گویا‌ هم‌اکنون رکود در بازار مسکن رو به پایان بوده و بازار در انتظار کاهش قیمت در این بخش است.

در این باره باید گفت، دولت روحانی با رفع موانع موجود بر سر راه مسکن از جمله ادامه ساخت مسکن مهر، راه‌اندازی طرح مسکن اجتماعی، تسهیل پرداخت تسهیلات بانکی و همچنین وضع مالیات‌های سنگین بر خانه‌های خالی و مهم‌تر از همه، پرداخت یارانه به بخش تولید در صدد خروج این بخش از حالت رکود است.

از سوی دیگر، معطلی بیش از اندازه سرمایه‌های سرمایه‌دارانی که به انتظار افزایش قیمت بوده‌اند، به پایان رسیده و ‌در فکر راهی برای فروش واحد‌های خود هستند؛ بنابراین، با هجوم این بخش از سرمایه‌داران در آینده نزدیک به بازار و همچنین کارهایی که دولت در این زمینه انجام داده، انتظار می‌رود بهای مسکن با شیب تندی رو به کاهش گذارد.

محمد باقری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ‌در این زمینه گفت: هم‌اکنون به دلیل اینکه سیاست‌های دولت در خصوص مسکن مهر مشخص شده و دولت یازدهم با جدیت پیگیر رفع مشکلات مردم درباره تأمین مسکن هستند، تأثیر مثبتی در بازار مسکن خواهد داشت‌ و مشکل مردم و به ویژه مستضعفان،‌ رفع خواهد شد.

از سوی دیگر، ‌دولت تمهیداتی برای رفع ‌معضل مسکن انجام داده ‌که نمونه آن آغاز پرداخت تسهیلات مسکن در بانک‌های دولتی است که مقرر شده برای خرید و ساخت مسکن وام‌های مناسبی نسبت به گذشته پرداخت شود، چنانچه اکنون نیز بانک‌های عامل، این کار را آغاز کرده‌اند.

این نماینده گفت: رویداد مهم در این میان که دیگر در بازار اقبالی برای خرید مسکن و سرمایه‌گذاری به روش مسکن در بین خریداران دیده نمی‌شود و سرمایه‌های سرگردانی که سرازیر بازار مسکن شده بودند، آرام آرم در حال خروج است و با ثبات گرفتن بازارهای سرمایه، روانه بازار تولید می‌شود.

وی ادامه داد: مشکلات تولید‌ نیز در حال رفع شدن است، به گونه‌ای که دولت ‌مقرر کرده در بخش تولید از درآمد یارانه‌ها ۱۰ هزار میلیار صرف رونق تولید کند؛ بنابراین، با انجام این کار، کم‌کم مسکن از حالت کالای سرمایه‌ای‌ خارج می‌شود و سرمایه‌‌داران سرمایه‌های خود را در بخش تولید وارد می‌کنند تا از این راه ارزش افزوده سرمایه خود را نگه دارند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مواردی مانند، ادامه مسکن مهر، حمایت از تولید داخل و پرداخت تسهیلات در روزهای آینده، باعث خروج سرمایه‌گذاران از این بخش و به دنبال آن مسکن ارزان خواهد شد.

این نماینده افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته، یکی از عواملی که باعث افزایش نرخ مسکن شد، سوداگری‌ها و دلال بازی‌های برخی افراد سودجو بود؛ اما امروز می‌تواند آشکارا در جامعه‌ دید که دیگر جایی برای جولان این‌ دلال‌بازی‌ها وجود ندارد و این خود نیز عاملی بر کاهش قیمت مسکن به شمار می‌آید.

باقری گفت: یکی دیگر از تمهیداتی که دولت برای کاهش بهای مسکن در نظر گرفته، افزایش و تعیین مالیات بر خانه‌های خالی است که دولت و مجلس به شدت پیگیر این موضوع هستند‌ و با پیگیری‌های مستمری که انجام می‌شود، به زودی این کار نیز اجرایی ‌و زمینه‌ای فراهم خواهد شد‌ که کسی نتواند مسکن خالی داشته باشد.

وی در پایان اظهار کرد: مجموعه این عوامل باعث می‌شود که در روزهای آینده، شاهد کاهش چشمگیر بهای مسکن باشیم، مسکن یکی از نیازهای اساسی مردم است و دولت و نمایدندگان مجلس تا هنگامی که این مشکل به کلی در کشور رفع شود، پیگیر موضوع هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۴۴۴
انتشار یافته: ۴۱
يكي از بهترين تمهيدات براي كاهش قيمت زمين و مسكن گرفتن ماليات مضاعف از كساني كه بيش از دو خانه دارند يا متراژ زمين با كاربري مسكوني آن ها مثلا بيش از 200 متر مي باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
عزیز من طرف خانه دوم را میفروشد. دیگر هم خانه ای ساخته نمیشود. در عوض سکه و ارز میخرد و قیمت دلار نجومی بالا میرود.
حتما آن موقع هم شما میفرمایید با گذاشتن مالیات برای کسی که مثلا بیش از 20 سکه دارد باید مشکل حل شود!!!!!!!
مشکل درآمد حل میشود؟
مشکل افراد بیکار حل میشود؟
مشکل تحصیلکرده های بیکار حل میشود؟
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
جالبه که اینهمه مخالفت شده با این نظر
شاید بشه یه تخمینی از جامعه مخاطبین تابناک درآورد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
این مطلب مهمی است که با این سیاست ها دیگر خانه سازی صورت نمی گیرد و بی خانمانی بلای دیگری به جان این کشور می شود و در عوض بیکاری هم سیر نجومی پیدا می کند چرا که در جریان ساخت و سازهاست که هزاران نفر مشغول کار می شوند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
اصولی که تقریبا همه جای دنیا (ایالات متحده، کانادا، استرالیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، اسپانیا، روسیه و...) وجود دارد اخذ کلکسیونی از مالیات ها از بازار زمین و مسکن است. یکی از انواع عمومی این مالیات ها مالیات مستقیم از املاک است. یعنی کف حداقلی قیمت (افراد مجرد کمتر متاهلین بیشتر) برای داشتن ملک تعیین می شود و از آن به بالا مالیات پلکانی تعیین می شود. این امر باعث می شود هزینه نگهداری برای ملک ایجاد شود. در حال حاضر در ایران هزینه نگهداری یک سیمکارت اعتباری 5هزار تومانی بیشتر از یک ملک 5میلیارد تومانی است. این امر باعث احتکار مسکن و بورس بازی شده و قیمت ملک را به شکل غیر منطقی بالا می برد.
با پایین آمدن قیمت زمین و ملک، زمین و ملک برای افرادی که قصد تولید در آن را دارند مهیا خواهند بود. این افراد توانایی تولید و سود آوری و در پی آن توان پرداخت مالیات را خواهند داشت. این یعنی سوق دادن زمین از یک کالای سرمایه ای به سمت یک کالای تولیدی.
مالیات در تمامی کشورهای مترقی ابزاری برای برقراری تعادل در جامعه است. نبود این ابزار در بخش مسکن و زمین و بود آن در بخش تولید موجو ایجاد پتانسیل منفی در بخش تولید و سرازیر شدن سرمایه ها به بخش زمین و مسکن شد.
در ضمن در پاسخ آقای ناشناس 12:30 عرض میکنم بله حل میشود.
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
سي سال است كه شعار دريافت ماليات از خانه هاي خالي را مي شنويم!!!!
خیلی از بساز بفروشا کلی ساختن مشتری نیست و دارن بازار و میسنجن، اگه همچنان رکود باشه، مجبورن شیرین ترش کنن، عرضه که زیاد بشه اونوقت قیمتا سقوط میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
بشین تا عرضه زیاد شه
اول مسکن مهر بود و حالا این طرح ها!!!!
با این طرح ها در نهایت پس از مدتی رکود که شاید یکی دو سالی بشود نهایتا قیمت ها به صورت نجومی بالا خواهد رفت.
مشکل ریشه ای تر از این حرف هاست.
وقتی دولت قیمت های حامل ها را بالا میبرد همه چیز دجار دگرگونی میشود!!!
وقتی حقوق افراد افزایش نمیابد!!!
وقتی افراد بیکار تحصیلکرده هر روز بیشتر میشوند!!!

پس بدانید این طرح نیز موقتی بوده و در مجموع اثری نخواهد داشت.
ضمن اینکه فقط ساخت و ساز را در کشور کاهش میدهد و نرخ دلار و سکه را افزایش!!!!
فعلا كه سازنده ها در سال جديد حسابي كشيدن روي قيمتها حتي بدون توجه به نرخ تورم و نرخ ارز. هميشه تورم از نرخ ارز و مواد اوليه شروع ميشد اما اينبار از مسكن شروع شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
قیمت مسکن امسال رشدی نخواهد داشت..

دیگه دوران بخور بخور در این حوزه تمام شده
با گسترش عدالت و رشد شهرستانها، بازگشت هموطنان شهرستانی به زادگاهها و خدمت باعث ارزانی قیمت مسکن در همه جا خصوصصا تهران میشه که همین امر سبب رشد اقتصاد و کاهش تورم خواهد شد،
اینطوری متولدین تهران و شهر تهران هم از وضعیت بحران مسکن،شلوغی، زلزله و بی آبی و... درخواهند آمد
خدا خیرتون بده شاید ما هم مسکن دار شدیم با تشکر
یکی از کارهایی که می تواند موثر باشد مهلت استفاده برای ساخت زمین های بلا استفاده که شرایط ساخت را دارد ولی به دلیل گران شدن از ساختن پرهیز می شود و شخص هم به ان زمین احتیاج ندارد
در این موارد شهرداری ها می توانند برای مالکان زمین های موجود در شهر ها با تعیین مهلت ساخت برای آنها مالیات سنگین در نظر بگیرد که می تواند بسیار در رونق ساخت و ساز و در نتیجه کاهش قیمت مسکن موثر باشد
خدا کنه بر بخلیاش لعنت
مالیات جز کوچکی از قیمت است چرا همش تو حاشیه هستید باید قیمت مصالح کارگر و زمین پایین بیاد تراکم و نظارت کاهش پیدا کنه
لطفا کمتر وعده بدهید چون این عمل شما باعث میکردد ساخت و ساز کمتر شده ودر اتیه نزدیک مسکن جهشی خیلی سریع داشته باشد مانند شعار های گذشته
موافقم...

هر چه سریعتر باید این کارو انجام بدن و صد البته به نظارت دقیق رو هم توی بخش اجاره نشینی بوجود بیارن

به لطف دولت قبلی درصد زیادی از مردم اجاره نشین شدن
با وجود سیل عظیم دهه شصتی ها انتظار کاهش قیمت مسکن رو دارید؟ الان کار ندارن که ازدواج کنن و خوونه لازم داشته باشن .تاسف تاسف
وام مسکن در تهران 18میلیون
وام مسکن در شهرستان هم 18میلیون
مگر امکان دارد با وام 18م ان هم در تهران خانه خرید ؟!!!!
افزایش قیمت مسکن در دولت دهم آنقدر زیاد و وحشتناک بود که حالا حالا ها هم اگر قیمت ها کاهش پیدا کند باز هم خارج از توان جوانان است. البته خبر ها و اقدامات خوبی به گوش می رسد تا انشا ا... با کاهش قیمت مسکن بسیاری از مشکلات جوانان حل شود و انشا ا... این اقدامات مستمر و جدی و با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی باشد
من خودم مشاور املاکم تجربه نشون داده اگه نخرید قیمت میاد پایین. مثل سال پیش. نبود مشتری در بازار مسکن تمام معادلات اقتصادی رو به هم میزنه و قیمت میشکنه فقط 6 ماه،6ماه نخرید حتی قیمت هم نگیرید اونوقته که چکاشون بره پشت باجه خوب میشه ازشون خرید.
افزایش قیمت مسکن در دولت دهم آنقدر زیاد و وحشتناک بود که حالا حالا ها هم اگر قیمت ها کاهش پیدا کند باز هم خارج از توان جوانان است. البته خبر ها و اقدامات خوبی به گوش می رسد تا انشا ا... با کاهش قیمت مسکن بسیاری از مشکلات جوانان حل شود و انشا ا... این اقدامات مستمر و جدی و با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی باشد
این طرحهای کیلویی هیچ تاثیری ندارد.هیچ از پوچ.دولت اگر راست مگوید مانند کانادا برجهای مسکونی ساخته و عادلانه اجاره دهد .
چرا از این تیتر خبری نیست
کاهش قیمت خودرو چشمگیر خواهد بود
؟؟؟؟؟؟؟؟
یه فکری بحال قیمت های نجومی
ارابه های مرگ خودرو سازی بکن راست میگی !!
بقول
معروف یه سوزن به خودت یه جوال دوز به املاک مردم
امیدوارم این کارو انجام بدن و همچنین از کسایی که دو تا خونه دارن مالیات بگیرن. واسه خونه دوم مالیات بگیرن. اگه این کارو کردن بهشون می گم مرد و گرنه که مثل بقیه نامردن.
بهتر است دولت در مسکن دخالت نکند چون همه چیز خراب میشود.
دولت و شهرداری می تواند با کاهش جریمه های ساخت مسکن حداقل 10 درصد در قیمت مسکن کاهش ایجاد کنند.طبق گزارش خود تابناک هم 40 درصد قیمت ماشین هم که در جیب خود دولت است.پس معلوم می شود عامل گرانی چیست.حالا منتظر چه پارامتر دیگری هستید تا کاهش قیمت رخ دهد!!!!
خدا کنه بیاد پایین ما که از خدامونه
خود همین مالیات گرفتن از سازندگان مسکن باعث خواهد شد سرمایه از این بخش فرار کند و در نتیجه مسکن کمتری ساخته خواهد شد و به تبع آن قیمت مسکن بالا خواهد رفت.
توافق نشه قیمت مسکن نجومی خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
توافقو شما بزرگش کردین .
گور بابای توافق .
قانون شود درکلان شهرها فقط بک ملک یادو ملک بنام اشخاص باشد خواهبد دبد ابن پولها بطرف تولبد خواهد رفت و دلال بازی ملک وگرانی از بین میرود.
به نظر من بانکها باید 75درصد قیمت هر خانه را وام بلند مدت بدهند.کاری به سال ساخت و غیره نداشته باشند فقط توانایی بازپرداخت اقساط رو مد نظر قرار بدن.به همین راحتی
چرا فكر مي كنند با ماليات مضاعف مي توان قيمت مسكن را كاهش داد. به تعداد نامحدودي خانه در همين تهران وجود دارد كه صاحبخانه آنها را خالي گذاشته ولي با نصب پرده، سرپوشي بر خالي بودن آن گذاشته است. به علاوه، ماليات مضاعف بر خانه خالي مانع از اراده آزاد مالك خانه در اجاره دادن آن با قيمتي گزاف نخواهد بود.
مستأجرها خوب ميفهمن من چي ميگم!!!
با توجه به افزایش 8 برابری قیمت آپارتمان در 8 سال گذشته (بعنوان مثال قیمت سال 84 در منطقه آیت اله کاشانی بطور متوسط 800هزارتومان و هم اکنون بیش از 6500000 تومان می باشد ) تا چند سال آینده قدرت خریدی برای مردم متصور نمی باشد.پس سقوط قیمت مسکن حتمی می باشد.
با سلام

همانطوریکه کارشناسان از قبل هم پیش بینی کرده اند ، در سال 93 قیمت ها نه تنها هیچ افزایشی نخواهد داشت ، بلکه با شرایط فعلی رکود در این بازار تا پایان سال ادامه داشته و بساز بفروش ها و کسانیکه واحدهای خالی روی دستشان مانده است ، اگر قصد فروش داشته باشند باید قیمت ها را حتما" تعدیل کنند. خلاصه اینکه با وجود هزاران خانه خالی در کلان شهرها و هزارن واحد نیمه ساخته که روی دست صاحبانشان مانده ، بازار مسکن همچنان در رکود خواهد ماندو تنها راه ممکن برای خروج از رکود در شرایط فعلی کاهش بیشتر و تعدیل قیمت هاست.
پس قيمت ماليات هم بر قيمت مسكن اضافه شد. مبارك است
انشاءا...
تقریبا بیست سالی میشه که این طرح قراره اجرایی بشه که نمیشه و نخواهد شد. توی این مملکت اونی که پولداره کسی حق نداره ازش مالیات بگیره ولی منه بدبخت که یه مغازه اجاره کردم باید هر ماه به مامورین دارایی جواب پس بدم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار