بازدید 3658

کمالوندی: به تعهداتمان پایبند بوده‌ایم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه با اشاره به پایبندی تهران به تعهدات خود بر اساس توافق صورت گرفته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت این موضوع نشاندهنده شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران است.
کد خبر: ۴۰۰۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹ 14 May 2014
سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه با اشاره به پایبندی تهران به تعهدات خود بر اساس توافق صورت گرفته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت این موضوع نشاندهنده شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه «فرانس 24» گفت ایران به هرآنچه در توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن متعهد شده بود، عمل کرده است. وی این موضوع را نشانه‌ای از شفافیت ایران در برنامه هسته‌ای دانست.

مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است:

فرانس 24: آژانس انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران برای اجرای کامل تمهیدات شفاف‌ساز، باید اقدامات بیشتری انجام دهد. فکر نمی‌کنید این کندی پیشرفت موجب دشوار یا پیچیده شدن مذاکرات در وین شود؟

کمالوندی: فکر می‌کنم مذاکرات با آژانس به خوبی پیش‌ می‌رود و موضوعاتی را که با آژانس در موردش صحبت کرده بودیم و قرار بود انجام دهیم، تاکنون اجرایی کرده‌ایم. ما بر اساس توافق 6 مرحله‌ای و پس از آن هفت مرحله‌ای، مواردی را توافق کردیم و تاکنون آن‌ها را انجام داده‌ایم، که این قطعا نشانه‌ای از شفافیت ایران است. با این وجود، به دلیل اتهامات بسیاری زیادی که از سوی «منابع آزاد» به آژانس ارائه شده، موضوعات کمی پیچیده است. به همین جهت، برطرف شدن همه موضوعات، کمی زمان می‌برد.

فرانس 24: آقای کمالوندی شما اعلام کرده‌اید که بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران دسترسی یافته‌اند و همچنین از این بازدیدها رضایت داشته‌اند. آیا درخواست آژانس برای بازرسی‌های دقیق‌تر از تأسیسات هسته‌ای ایران مورد پذیرش تهران قرار می‌گیرد؟

کمالوندی: قطعا این بر اساس مواردی است که ما پیش از این در ماه نوامبر سال گذشته توافق کردیم. بارها اعلام کرده‌ایم که ایران چیزی برای مخفی کردن ندارد. ما برای پاسخ دادن به تمام سوالات آژانس آمادگی داریم، اما این امر باید بر اساس ترتیباتی باشد که پیش از این راه را هموار کرده و به خوبی هم پیش می‌رود... ما منتظریم تا نظر آقای (یوکیا) آمانو مدیر کل (آژانس) را در گزارشی که قرار است ماه آینده به شورای حکام ارائه کند، در این رابطه بشنویم.

فرانس 24: آقای کمالوندی شما قطعا بر اظهارات رئیس‌جمهور روحانی که گفته است ایران برای شفافیت بیشتر آماده است، اما برچیده شدن برنامه هسته‌ای را به هیچ وجه نمی‌پذیرد، تصریح دارید. آیا تصور می‌کنید این موضع با آنچه که قدرت‌های غربی دنبال می‌کنند، در تناقض است؟

کمالوندی: فکر می‌کنم طرف مقابل هم حسن نیت دارد. قرار نیست در مورد حقوق ایران مذاکره کنیم، بلکه قرار است در مورد شفافیت صحبت کنیم. رئیس‌جمهور روحانی هم به صراحت گفت که آنچه روی میز است شفافیت و شفافیت بیشتر در مورد اتهاماتی است که ممکن است وجود داشته باشد، و نه حقوق ایران. ایران می‌خواهد مانند همه دیگر اعضای پیمان منع گسترش از حقوق خود بهره‌مند باشد. ما چیزی فراتر از حقوق خود نمی‌خواهیم. ما می‌دانیم که مذاکرات پیچیده‌ای خواهیم داشت و نیاز به زمان و صبر است، اما تصور می‌کنیم که اگر حسن نیت وجود داشته باشد، امکان خروج از این وضعیت وجود دارد. ایران آماده است، ایران بارها این موضوع را اعلام کرده و اگر طرف مقابل نیز چنین رویکردی اتخاذ کند، ما دلیلی برای عدم دستیابی به توافق، نمی‌بینیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم