بازدید 7440

عطر چای لاهیجان به فنجان​ها بازمی​گردد

زمزمه هایی از بهبود شرایط این صنعت و حال و روز چایکاران به گوش می رسد که کارشناسان دلیل آن را توجه و حمایت دولت از این بخش بویژه در بحث افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای عنوان می کنند.
کد خبر: ۳۹۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹ 11 May 2014
صنعت چایکاری طی یکی دو دهه اخیر با چالش‌های زیادی مواجه بود، به طوری که ضرر زیادی در این مدت متوجه چایکاران استان‌های شمالی شد و بخش زیادی از جمعیت 60 هزار خانواری چایکاران به تغییر کاربری اراضی چایکاری خود و فروش آن، اقدام کردند.

به گزارش ایرنا، با این همه اکنون زمزمه هایی از بهبود شرایط این صنعت و حال و روز چایکاران به گوش می رسد که کارشناسان دلیل آن را توجه و حمایت دولت از این بخش بویژه در بحث افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای عنوان می کنند.

مشکلات عمده در این صنعت بویژه قیمت اندک برگ سبز چای و پرداخت نکردن بموقع همان بهای اندک به چایکاران در سال های اخیر، اشتیاق را از آنان برای رفتن به مزارع و کشت چای گرفته بود، به طوری که بسیاری از چایکاران، یا به تغییر کاربری اراضی چای خود روی آورده و یا مزارع چای را بدون هیچ فعالیتی به حال خود رها کرده بودند که این امر نه فقط صنعت چایکاری را به ورطه نابودی کشانده و موجب نابودی بسیاری از باغات چای شده بود، بلکه زندگی چایکاران را که از این طریق امرار معاش می کردند، با سختی بسیاری مواجه ساخته بود.

براساس آمارهای اعلام شده، تولید چای خشک کشور در سال های 1390 و 1391 به ترتیب 23 هزار و 20 هزار تن بوده که این میزان تولید در سال گذشته(1392) به 18 هزار تن رسید. این روند نزولی، علاوه بر ضربه به اقتصاد کشاورزی استان های شمالی، گویای بی تفاوتی و بی اشتیاقی چایکاران طی سال های اخیر برای فعالیت در این زمینه است.

پس از سال ها بی توجهی به این صنعت، سرانجام امسال دولت یازدهم درصدد باز کردن این گره کور برآمد و با اختصاص 1600 میلیارد ریال اعتبار کوشید وضعیت چایکاری را بهبود بخشد. از این میزان اعتبار، یکهزار میلیارد ریال بابت خرید تضمینی برگ سبز چای اختصاص داده شده و 600 میلیارد ریال نیز برای بهزراعی و هرس باغات چای است.

بازگشت انگیزه چایکاران


حسین جان احمدی، چایکار رودسری با بیان این که به دلیل قیمت اندک بهای برگ سبز در سال های گذشته و پرداخت کند و مرحله ای آن، امسال دیگر رغبت چندانی برای چایکاری نداشتم، گفت: اما افزایش 50 درصدی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک از سوی دولت یازدهم، ما را برای ورود به باغات چایکاری امیدوار کرد و جان تازه ای به چایکاران بخشید که امیدواریم امسال بهای برگ سبز چای را با تناسب زمانی خوبی دریافت کنیم تا از عهده هزینه های چایکاری برآییم.

یکی از چایکاران شهرستان فومن نیز درباره افزایش اشتیاق کشاورزان برای احیای باغات چای با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی چای عنوان کرد: بسیاری از چایکاران که در چند سال اخیر باغ های خود را رها کرده بودند، درصدد هرس و به زراعی، جمع کردن علف های هرز و کودپاشی باغات خود برآمده اند.

خداداد غلامی با بیان این که پرداخت نکردن بموقع طلب چایکاران در سال های گذشته، باعث بی انگیزه شدن آنان و مخروبه شدن باغات شده بود، افزود: اما افزایش قیمت برگ سبز چای به طور نسبی هم اکنون رضایت چایکاران را جلب کرده و اگر مطالبات به موقع پرداخت شود، انگیزه خوبی برای کشاورزان است تا در چین های بعدی نیز مشتاقانه به چایکاری بپردازند.نماینده مردم شهرستان های رودسر و املش در مجلس نیز به اهتمام جدی دولت یازدهم برای فراهم کردن شرایط لازم به منظور احیای صنعت چای اشاره کرد و در گفت وگو با ایرنا افزود: در چند سال اخیر، روحیه نشاط و سرزندگی بین چایکاران از بین رفته بود، اما با قرار گرفتن حل مشکل صنعت چای در دستور کار دولت و افزایش نسبی قیمت خرید برگ سبز چای، امسال وضع معیشت کشاورزان چایکار بهتر خواهد شد.

محمدمهدی رهبری املشی یادآور شد: افزایش قیمت برگ سبز چای موجب شد زمین هایی که پیشتر حالت بایر داشت، اکنون به صورت دایر درآید. ضمن این که سطح زیرکشت برگ سبز چای نیز افزایش چشمگیری یافته است، به طوری که پیش بینی می شود تولید کنونی برگ سبز نسبت به سال قبل حدود سه برابر و حتی بیش از این افزایش داشته باشد.وی با تاکید بر این که با تولید چای مرغوب می توانیم همراه و همگام با دولت، از واردات چای خارجی جلوگیری کنیم، تصریح کرد: دولت در سال جدید قیمت خرید هیچ محصولی را به اندازه برگ سبز چای افزایش نداده و این اقدام عملی، نشانه حمایت جدی دولت از چایکاران است.

تسریع در مراحل پرداخت پول چایکاران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که همگام با دولت و مسئولان منطقه ای، می کوشیم مطالبات چایکاران هر 15 روز یک بار پرداخت شود، درباره پرداخت بهای برگ سبز چای خاطرنشان کرد: قرار شد دولت حداقل 8 تا 10درصد از مبلغ تخصیصی 1600 میلیارد ریال را بابت خرید تضمینی برگ سبز چای و عملیات بهزراعی که حدود 160 میلیارد ریال است، به چایکاران بپردازد و در این صورت سازمان چای می تواند بزودی پرداخت بهای برگ سبز را آغاز کند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس نیز با اشاره به این که با سیاستی که مجلس در پیش گرفته، دولت طرف حساب کشاورز چایکار خواهد بود و درصدی از بهای برگ سبز را موکول به پرداخت سهم کارخانه دار نخواهد کرد، گفت: دولت مصمم است امسال در حداقل زمان ممکن بهای برگ سبز چایکاران را پرداخت کند و انتظار داریم روزی برسد تا عرق جبین چایکار خشک نشده است، بهای برگ سبز چایش پرداخت شود.

خلیل آقایی افزود: هم اکنون و با انگیزه مناسبی که در کشاورزان چایکار ایجاد شده و حمایتی که دولت از کشت این محصول دارد، کشاورزان با روحیه امید و نشاط مشغول جمع آوری و برداشت محصول خود هستند.

در همین حال رئیس سازمان چای کشور نیز از خریداری حدود 15 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران از آغاز برداشت چای تاکنون خبر داد و ارزش اقتصادی این میزان محصول را حدود 240 میلیارد ریال عنوان کرد.

علی محرر خاطرنشان کرد: امسال با افزایش 50 درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای، زمینه اشتیاق و اهتمام کشاورزان چایکار برای برداشت باکیفیت محصول فراهم شده است.

رئیس اتحادیه چایکاران شمال کشور نیز که خود از باغداران چای است و از دیرباز با دغدغه های چایکاران آشناست، در این زمینه یادآور شد: افزایش قیمت خرید برگ سبز چای، اقدامی ارزشمند است و این کار، کشاورزان را به ادامه چایکاری امیدوار کرده است.ایرج هوسمی تاکید کرد: پس از این، دیگر هیچ باغ چایی رها نخواهد ماند و طی امسال و سال آینده، کشاورزان این میراث باقیمانده از پدران خود را آباد می کنند.

افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای و تبعات مثبت آن از چشم آیت الله زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان نیز دور نمانده، به طوری که وی در نماز جمعه نوزدهم اردیبهشت به این موضوع اشاره کرد و گفت: دولت با وجود همه کمبودها، با کمک معاون راهبردی رئیس جمهور، اعتبار مناسبی در این زمینه اختصاص داده است که تاکنون چنین بودجه ای در نظر گرفته نشده بود. سرانه مصرف سالانه چای در کشور حدود یکصد هزار تن است که از این میزان، حدود 30 هزار تن چای خشک در استان گیلان تولید و روانه بازار می شود.

استان های گیلان و مازندران 34 هزار هکتار باغ چای دارند که 2000 هکتار آن در غرب مازندران و مابقی در استان گیلان واقع است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی