بازدید 9181

تغییر شریکان نفتی: ونزوئلا رفت،‌ انگلیس می‌آید

اخیرا علامت‌هایی از طرف انگلیس داده شده که نشان می‌دهد این کشور تمایل به حضور در پروژه‌های نفتی ایران دارد.
کد خبر: ۳۹۹۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۹ 10 May 2014
به جرات می‌توان اهمیت نمایشگاه نفت را در حضور خارجی‌ها دانست. کشورهایی که پیش از این تنها موفق به همکاری‌های غیرمستقیم و محدود با ایران می‌شدند، به یمن برگزاری نوزدهمین نمایشگاه نفت، وارد تهران شدند. با این حال، هنوز هم شک و شبهه‌هایی درخصوص فعالیت‌های آنها بیان می‌شود. حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت به دو صورت بوده است؛ دسته اول کشورهایی از جمله چین و کره بودند که به واسطه همکاری‌هایی که پیش از این با ایران داشتند، به صورت مستقیم در نمایشگاه حضور داشتند. دسته دوم کشورهای اروپایی بودند که به دلیل محدودیت‌هایی که تحریم‌های سال‌های اخیر به آنها وارد کرده بود، قدری احتیاط به خرج داده و به صورت غیرمستقیم حضور داشتند. این به‌آن معناست که کشورهای اروپایی نمایندگی‌ در ایران دارند و از طریق این نمایندگی اقدام به شرکت در نمایشگاه کردند. در همین رابطه صحبت‌هایی نیز درخصوص احتمال تداوم همکاری با کشورهایی شده که پیش از این همکاری مشترکی با ایران داشته‌اند. در این میان، ونزوئلا، چین و هند از مهم‌ترین کشورهایی هستند که احتمال همکاری مجدد با آنها محل تردید شده است.

علی ماجدی، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت در این میان صحبت از مذاکره با ونزوئلا کرده است. ماجدی در گفت‌وگویی با فرهیختگان عنوان کرده است که از تمام کشورها برای همکاری مشترک استقبال می‌شود و اخیرا علامت‌هایی از طرف انگلیس داده شده که نشان می‌دهد این کشور تمایل به حضور در پروژه‌های نفتی ایران دارد. با این حال وی یادآور می‌شود که تاکنون مذاکره مستقیمی با انگلیس صورت نگرفته است. صحبت‌های ماجدی در حالی است که پیش از این نیز با مطرح شدن زمزمه‌های همکاری‌های اقتصادی انگلیس با ایران، گمانه‌زنی‌هایی درخصوص احتمال همکاری‌های مشترک نفتی ایران و انگلیس مطرح شده بود.

پیش از این بارها مطرح شده بود که آمریکایی‌ها تمایل به مشارکت در فعالیت‌های نفتی ایران دارند. حتی زمانی خود شما حضور یک شرکت آمریکایی را در نمایشگاه کیش تایید کردید. این حضور در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران به چه صورت است؟ آیا صحبتی برای همکاری‌های مشترک شده است؟

قطعا برای این آمده‌اند که حضور داشته باشند. البته به نظر می‌رسد که ابتدای این همکاری به صورت بررسی فضایی است که در ایران برقرار است. در حقیقت این نمایشگاه فرصتی است تا تمام شرکا و شرکت‌های خارجی که قصد دارند در نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند یا با ایران همکاری داشته باشند، فضا را بررسی کنند تا بتوانند در آینده همکاری‌های بیشتری با ایران داشته باشند.

با توجه به اینکه ونزوئلا پیش از این یکی از شرکای اصلی ایران در زمینه نفت بود، آیا در این همکاری‌های مشترک کماکان با این کشور همکاری دارید؟ یا اصلا مذاکره‌ای در این میان با این کشور داشته‌اید؟

در شرایط فعلی همکاری‌ای با ونزوئلا نداریم اما در این همکاری‌ها و مذاکراتی که انجام می‌دهیم، با این کشور نیز مذاکراتی داشتیم. با هر کشوری که تمایل داشته باشد در نفت و انرژی ایران سرمایه‌گذاری کند یا همکاری داشته باشد، صحبت و مذاکره می‌کنیم، چرا که ایران آماده همکاری با تمام کشورهاست.

اخیرا صحبت‌هایی درخصوص افزایش همکاری‌های اقتصادی انگلیس و ایران مطرح شده است. حتی صحبت‌هایی نیز در این رابطه مطرح شد که امکان همکاری‌‌های نفتی ایران و انگلیس وجود دارد. بر این اساس آیا فکر می‌کنید که بتوان با این کشور نیز همکاری داشت و مذاکره‌ای در این زمینه انجام داده‌اید؟

بله، اخیرا علامت‌هایی از طرف انگلیس داده شده که نشان می‌دهد این کشور تمایل به حضور در پروژه‌های نفتی ایران دارد. در حقیقت بسیاری از کشورها از جمله انگلیس تمایل دارند در نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند. باید دید این مساله در آینده به چه صورت خواهد بود.

آیا تاکنون مذاکره رسمی در این رابطه صورت گرفته است؟ یعنی شما با طرف انگلیسی مذاکره مستقیمی برای همکاری‌های مشترک داشته‌اید؟

خیر، هنوز هیچ مذاکره رسمی برای همکاری‌های مشترک انجام نشده است. همه این تمایل‌ها از طریق خبرها و صحبت‌هایی است که برخی مقامات انگلیسی بیان کرده‌اند. به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها علاقه دارند در ایران مشارکت و همکاری داشته باشند.

در شرایط فعلی پیش‌بینی مشخصی از میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت دارید؟ فکر می‌کنید چه میزان سرمایه‌ خارجی را بتوان در سال جاری جذب حوزه نفت کرد؟


فعلا پیش‌بینی دقیقی ندارم اما این مساله پس از بررسی اعلام می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل