بازدید 18686

ناگفته‌هايي از حادثه برای شمشیرباز و همراهانش

اين سه نفر رفقاي صميمي بودند و جمعه قبل از حادثه، سواري پرشيا متعلق به مهدي حسيني را با قطار به بندر عباس برده و از آنجا براي خريد به قشم و چابهار رفته بودند
کد خبر: ۳۹۸۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۶ 06 May 2014
بعد از ظهر روز يكشنبه 14 ارديبهشت 93، اطراف مسجد جامع شهرك غرب نسبتا شلوغ است و پلاكاردها و تاج گل‌هاي زيادي در مسجد به چشم مي‌خورد كه روي تمام آنها فوت ناگهاني جوان ناكام «احسان غفاري» به خانواده‌اش تسليت گفته شده، احسان همان همسفر 29 ساله حامد صداقتي و مهدي حسيني است كه پس از اين حادثه بيشتر با نام شناسنامه‌يي‌اش «محمدعلي» از او نام برده مي‌شود، جواني كه حوالي غروب چهارشنبه هفته گذشته در حمله افرادي كه تحقيقات اوليه پليسي از شرور بودنشان حكايت دارد، كشته شد و تاكنون از دو همراه ديگرش اطلاعاتي در دست نيست.

خبرنگار اعتماد پس از مراسم ختم با يكي از نزديكان «احسان» که تاكيد كرد كه نامي از او برده نشود، به گفت‌و‌گو پرداخت داد. آنچه مي‌خوانيد حاصل اين گفت‌وگو است كه در آن از اينكه هيچ يك از مسئولان با اين خانواده ابراز همدردي نكرده‌اند، انتقاد شده است.

كمي از محمدعلي بگوييد و اينكه چه زماني از اين حادثه مطلع شديد؟


تك پسر بود و يك خواهر ديگر هم داشت، محمدعلي اسم شناسنامه‌يي‌اش بود و اطرافيان احسان صدايش مي‌كردند، فوق‌ديپلم كامپيوتر داشت و در كارخانه پدرش كار مي‌كرد و در ميان دوستان و آشنايان به عنوان فردي ساكت و آرام شناخته مي‌شد و ما تعجب كرديم كه چرا براي احسان بايد چنين اتفاقي رخ دهد. حوالي ساعت 10:30 چهارشنبه شب يكي از مسوولان پليس استان سيستان و بلوچستان با پدر احسان تماس گرفته و گفتند كه در جريان يك تصادف جنازه‌يي كشف كرده‌اند و در كنار آن نيز اين تلفن همراه و مدارك شناسايي فردي به نام «مهدي حسيني» بوده. در واقع آن‌طور كه من اطلاع دارم نيروهاي پليس ابتدا گمان مي‌كردند جسد كشف شده متعلق به مهدي حسيني است و از تلفن همراه احسان شماره‌يي كه با نام پدرش ثبت شده بود را گرفته و موضوع را اطلاع دادند.

بعد از اين خبر خانواده احسان چه كردند؟

روز پنجشنبه به زاهدان و سپس براي شناسايي جسد به خاش رفتند، پيش از آنها ظاهرا از آشنايان حسيني نيز به سردخانه رفته اما هويت جسد را تاييد نكردند كه پس از آن خانواده احسان به آنجا رفتند كه مشخص شد فردي كه به قتل رسيده احسان بوده است. پس از اين ماجرا خانواده غفاري به دادسراي خاش رفته و شكايت خود را ثبت كردند و با همكاري پزشكي قانوني خاش و فرودگاه زاهدان پيكر احسان به تهران منتقل شد.

چند گلوله به او شليك شده بود؟


آن‌طور كه من اطلاع دارم يك گلوله به زانوي چپ احسان اصابت كرده و از زير گوشش وارد شده و از شقيقه خارج شده است.

از دو همراه ديگر احسان خبري نداريد؟

اينكه آنان چه سرنوشتي دارند و كجا هستند خير، و آخرين اطلاعي كه ما از آنان داريم مربوط به پيش از حادثه و حدود يك ساعت قبل از وقوع آن است و آن‌طور كه مادرش تعريف مي‌كند، احسان با او تماس گرفته و گفته كه در حال حركت به سمت زاهدان است و تا ساعتي ديگر به آنجا مي‌رسد.

دوستانش را مي‌شناختيد؟ براي چه به سفر رفته بودند؟


اين سه نفر رفقاي صميمي بودند و جمعه قبل از حادثه، سواري پرشيا متعلق به مهدي حسيني را با قطار به بندر عباس برده و از آنجا براي خريد به قشم و چابهار رفته بودند و چون تعريف چهارراه رسولي در زاهدان را شنيده بودند تصميم داشتند براي خريد و يافتن كفش ورزشي خوب به زاهدان سفر كنند و پس از آن در روز جمعه‌يي كه گذشت با قطار به تهران بازگردند.

گفتيد براي خريد رفته‌اند، آيا ممكن است سرقت بهانه‌يي براي اين اتفاق بوده باشد؟


پليس آگاهي در حال تحقيق روي اين موضوع است و من نمي‌توانم نظر قطعي بدهم اما آنچه مشخص است سرسوزني از وسايل آنان كم نشده بود و لپ تاپ، آي‌پد، چند ميليون پول نقد و... همگي دست نخورده در ماشين مانده بود.

برخي خصومت شخصي را علت اين اتفاق اعلام كرده‌اند، با شناختي كه از احسان و دوستانش داشتيد چقدر اين موضوع را محتمل مي‌دانيد؟


همان‌طور كه گفتم اين سه نفر از دوستان صميمي يكديگر بودند و از طرفي احسان ورزشكار (واليباليست) بود و روحياتش هم به گونه‌يي نبود كه اهل دعوا و نزاع باشد، حامد هم قهرمان شمشيربازي و مهدي وكيل بود و به نظر نمي‌رسد ظرف چند ساعت خصومت شخصي سبب رخ دادن چنين اتفاقي در ميان آنان شود به ويژه آنكه احسان در آخرين تماس با مادرش نيز شرايطي عادي داشته و از خوب بودن اوضاع خبر داده اما در كل ما منتظر اعلام نتايج تحقيقات پليس آگاهي هستيم. پليس اعلام كرده كه تنها يكي از چندين فرضيه مطرح شده در اين خصوص بحث شخصي بودن ماجراست و فرضيه‌هاي ديگري نيز وجود دارد و من معتقدم كه پليس با انجام يك‌سري تحقيقات و بررسي صحنه و... مي‌تواند به اين موضوع پي ببرد. در اينجا موضوعي كه اطلاع دارم سبب رنجش خاطر خانواده غفاري نيز شده است سخني است كه يكي از مسوولان شهرستان خاش به زبان آورده، او علت اين حادثه را خصومت و درگيري شخصي اعلام كرده بود و گلايه ما از ايشان اين است كه با توجه به جايگاه حقوقي‌اي كه دارند چرا پيش از اعلام نظر رسمي و نتايج تحقيقات، چنين صحبتي كرده‌اند؟ به نظر ما اين‌طور صحبت كردن به نوعي فضاسازي براي سلب مسووليت از خود است. در ضمن اگر نتايج تحقيقات نيز اعلام شده باشد به نظرم منطقي نيست كه به جاي آنكه آن را به خانواده غفاري اطلاع دهند در فضاي عمومي منتشر كنند.

اطلاع داريد كه آيا تاكنون گروهك‌هاي تروريستي مسووليت اين اقدام را پذيرفته‌اند يا خير؟


تاكنون خير، البته اگر گروهكي اين كار را كرده باشد بايد آن را اعلام كند تا به عنوان مثال از اين طريق خود را مطرح يا سهم خواهي كند.

شكايت‌تان به كجا رسيده؟ كميته‌يي هم در كميسيون امنيت ملي مجلس براي بررسي اين موضوع تشكيل شده است، تماسي با شما داشته‌اند؟


شكايت‌مان در دادگستري خاش ثبت شده و چند تماس هم براي پيگيري موضوع از اداره آگاهي بوده و آن‌طور كه ما مي‌دانيم تا زماني كه با شما صحبت كرده‌ام تماس ديگري نبوده است. در حقيقت توقع داشتيم كه حداقل يكي از مسوولان يا نماينده‌يي از سوي آنان در مجلس ترحيم حاضر مي‌شد و براي آرامش خاطر خانواده‌اش هم كه شده به آنان تسليت مي‌گفت اما اين‌طور نبوده يا حداقل خانواده غفاري از آن بي‌خبرند البته ما به مسوولان اعتماد داريم و منتظريم تا تحقيقات‌شان كامل شود.

خانواده غفاري در چه شرايطي هستند، از خواسته آنان خبر داريد؟

طبيعي است كه در شرايط خوبي نيستند، پدري كه بازنشسته ارتش است و 30سال براي تنها پسرش زحمت كشيده چه حالي مي‌تواند داشته باشد؟ آنها خواستار پيگيري موضوع هستند و قصد ندارند از اين حادثه سوءاستفاده‌يي صورت بگيرد و تنها خواسته‌شان همان‌طور كه گفتم پيگيري موضوع و يافتن حقيقت است تا اگر اين اتفاق تروريستي بوده يا به دست اشرار رخ داده است، با عاملان آن برخورد و نسبت به تامين امنيت منطقه اقدام شود.

مسئولان قول دادند پيگيري كنند


دكتر اسماعيل غنيان، از اعضاي خانواده حامد صداقتي نیز كه پيگيري ماجراي ناپديد شدن وي از عصر چهارشنبه هفته گذشته را بر عهده دارد، توضيحاتي را در خصوص آخرين پيگيري‌هايش ارائه كرد.

به مجلس رفته بوديد، توضيح مي‌دهيد كه در مجلس چه اتفاقي افتاد؟


به كميسيون امنيت ملي رفتم و گزارش و خواسته‌هاي‌مان را اعلام كرديم و آنان نيز به خواسته‌هاي ما گوش كرده و قول پيگيري دادند.

كميسيون امنيت ملي چه قولي داد؟


آنان هياتي را براي بررسي و رسيدگي به اين موضوع تشكيل دادند و قرار شد تا نمايندگاني از اين هيات به منطقه رفته و محل وقوع حادثه را از نزديك بررسي كنند.

خواسته شما چه بود؟

تمام خواسته ما اين است كه اين افراد سالم نزد خانواده‌هايشان بازگردند.

آخرين اطلاعات‌تان از اين ماجرا چيست‌؟

تا آنجا كه به ما گفته‌اند تاكنون اين افراد از مرز خارج نشده و اقدامات كنترلي نيز در مرز تشديد شده است، شايد اگر گروهي بخواهد مسووليت ربودن اين افراد را بر عهده بگيرد، منتظر هستند تا آنان از مرز خارج شوند اما اين فقط يك احتمال است و ما منتظر تحقيقات پليس هستيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس