بازدید 15348

واكنش مردم به فيلترينگ نرم‌افزار‌هاي ارتباطي

حتي نمي‌توانيم پيش‌بيني كنيم كه قرار است كدام نرم‌افزار فيلتر شود و به دنبال جايگزين‌هايش باشيم. جوان‌هاي كشور ما با اين چيزها كه منحرف نمي‌شوند.
کد خبر: ۳۹۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶ 04 May 2014
«ما نمي‌دانيم كه تا كي بايد خبر فيلتر شدن بشنويم؟ يعني تمام مشكلات حل شده كه هرروز يك برنامه يا شبكه اجتماعي فيلتر مي‌شود؟» نزديك به يك هفته از فيلترينگ واتس‌آپ مي‌گذرد. پيش از اين، نرم‌افزار وي چت از دسترس كاربران ايراني خارج شده بود. موج فيلترينگ از شبكه‌هاي اجتماعي شروع شد و حالا به سمت برنامه‌هاي تلفن همراه آمده است. مي‌توان بررسي كرد كه از كار انداختن اين برنامه‌ها چه اندازه براي كشور مفيد بوده است. البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه مردم با اجراي اين سياست‌ها مخالف هستند و استفاده آزاد از اينترنت را جزو حقوق‌شان مي‌دانند.

به گزارش اعتماد، دليل فيلتر شدن برنامه واتس‌آپ، بنابر گفته عبدالصمد خرم آبادي، دبير كميته تعيين مصاديق مجرمانه اين‌گونه مطرح شد كه «يكي از دلايل تصويب فيلتر شدن واتس‌آپ از سوي كارگروه، خريد اين نرم‌افزار توسط «زاكر برگ» مدير امريكايي صهيونيستي سايت فيلتر شده فيس‌بوك است كه وي قصد گسترش فيس‌بوك از اين طريق را دارد». اما هر گروه از مردم با توجه به تفكرات‌شان نظرات متفاوتي درباره اينترنت و فيلترينگ دارند، آنها ماجراهاي اخير را اين‌گونه بررسي مي‌كنند.

مرتضي درباره فيلترينگ گفت: «حتي نمي‌توانيم پيش‌بيني كنيم كه قرار است كدام نرم‌افزار فيلتر شود و به دنبال جايگزين‌هايش باشيم. جوان‌هاي كشور ما با اين چيزها كه منحرف نمي‌شوند.» اما رامين اين روش را در جهت ترويج فرهنگ نمي‌داند و در اين‌باره گفت: «حالا بودن برخي برنامه‌ها يا شبكه‌هاي اجتماعي چه مشكلي ايجاد مي‌كند؟ به نظر من بهتر است كه با ترويج فرهنگ و حق انتخاب به مردم به آنها احترام بگذاريم و اگر تمامي اين برنامه‌ها به راحتي در اختيار مردم باشد، بهتر مي‌توانند دست به انتخاب بزنند.»

مريم درباره فيلتر شبكه‌هاي اجتماعي و تاثير اين شبكه‌ها در دنياي امروز گفت: اگر بخواهيم خوب و بد اينترنت را از همديگر جدا كنيم، هيچ‌وقت با فيلترينگ قادر به اين كار نخواهيم بود، امروز هر كسي در كمتر از چند دقيقه به فيلترشكن دسترسي پيدا مي‌كند و مي‌تواند به راحتي تمامي اين مسير‌ها را دور بزند. بايد همانند خيلي از كشورهاي ديگر مردم به راحتي به اينترنت دسترسي داشته باشند و صلاح خود را بسنجند.»

استفاده آزاد از اينترنت بايد جزو حقوق شهروندي باشد


دبير كميته تعيين مصاديق مجرمانه در ادامه اين موضوع به اين مساله اشاره كرد: دليل اينكه كارگروه نرم‌افزار ارتباطي تصميم به فيلترينگ واتس‌آپ قبل از ساير نرم‌افزار‌هاي مشابه خارجي گرفت، اين است كه مارك زاكربرگ صهيونيست، مدير سايت فيلتر شده فيس‌بوك، اخيرا اين نرم‌افزار را به قيمت 5/19 ميليون دلار خريداري و اعلام كرده قصد دارد از قابليت‌هاي آن در جهت ارتقا وگسترش فيس‌بوك استفاده كند تا بدين وسيله از ريزش فعلي كاربران آن سايت كاسته و از زوال حتمي آن جلوگيري كند بنابراين وابستگي جديد اين نرم‌افزار به سايت فيس‌بوك باعث شده است كه زودتر از نرم‌افزارهاي مشابه فيلتر شود.»

محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد اجراي فيلترينگ سرويس واتس‌آپ گفت: اين موضوع در يكي از جلسات كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه و با توجه به نقصان شرايط راي‌گيري در جمع‌بندي نهايي، در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي با حضور رييس‌جمهوري مطرح شد و براساس نظر رييس‌جمهور موضوعات مرتبط با شبكه‌هاي اجتماعي قبل از هر اقدامي در كميسيون‌هاي تخصصي شوراي عالي فضاي مجازي بررسي خواهد شد. موضوع واتس‌آپ در يكي از جلسات كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه مطرح و با توجه به نقصان شرايط راي‌گيري در جمع بندي نهايي، در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي با حضور رييس‌جمهوري مطرح شد.

چندي قبل وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در خصوص فيلتر كردن واتس‌آپ گفته بود كه ما بر اين باوريم هيچ يك از شبكه‌هاي اجتماعي نبايد به دليل مسائل اقتصادي و تسهيلاتي كه براي كاربران فراهم مي‌كند فيلتر شوند؛ مگر اينكه اين شبكه‌ها مضرات ديگر و يا بحث مشكلات اخلاقي را به دنبال داشته باشند. كلاف سردرگم فيلترينگ در ايران و صحبت‌هاي رييس‌جمهور، وزير ارشاد و ارتباطات تا امروز نتوانسته‌اند گره‌يي از اين ماجرا را باز كنند.بسياري از مردم هنوز دلايل مسوولان براي فيلترينگ را نمي‌دانند يا آنها را غيرمنطقي مي‌خوانند، استفاده آزادانه از اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي از نظر مردم يكي از مهم‌ترين اصول حقوق شهروندي است. علي گفت: «اگر آقاي رييس‌جمهور منشور حقوق شهروندي درست كرده است بايد حق اينترنت را هم در آن بگذارد، اينترنت در دنياي امروز نقش مهمي را بازي مي‌كند و به نوعي همه با آن درگير هستند، كاش در اين منشور حقوق اينترنت هم رعايت مي‌شد.»گروه ديگري هستند كه با فيلترينگ بعضي از سايت‌ها مشكلي ندارند اما فيلترينگ برنامه‌هاي تلفن همراه و شبكه‌هاي اجتماعي كار درستي نيست و اين‌گونه مردم بيشتر به سمت اين شبكه‌ها مي‌روند، ريحانه گفت: بعضي از سايت‌ها به ويژه سايت‌هاي غيراخلاقي هستند كه بايد فيلتر شوند اما شبكه‌هاي اجتماعي ابزاري براي ارتباط تمام مردم جهان با يكديگر است. تكنولوژي به اين راحتي‌ها متوقف نمي‌شود و هميشه براي خودش جايگزين باقي مي‌گذارد، با از دسترس خارج شدن برنامه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي طراحان اين صنعت سرعت بيشتري براي خلق جايگزين آنها در نظر مي‌گيرند.

راه بهتر چيست؟


دانيال در اين باره گفت: «من دانشجوي كارشناسي ارشد كامپيوتر هستم، واقعا ما هم نمي‌توانيم پيش‌بيني كنيم كه تكنولوژي آيا متوقف مي‌شود يا خير؟ سرعت پيشرفت آنها زياد است و هر روز جايگزين‌هاي تازه‌يي براي هر برنامه و شبكه اجتماعي به وجود مي‌آيد. فيلترينگ ساده‌ترين روش برخورد با اين اينترنت است» اواخر هفته گذشته دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه از تصويب مسدود كردن شبكه اجتماعي واتس‌آپ خبر داد و گفت: زمان اجرايي شدن اين مصوبه هنوز مشخص نيست، كاربران حرف‌هاي زيادي درباره اينترنت در ايران دارند، از قيمت‌ها بگيريد تا سرعت و فيلترينگ و... بايد منتظر ماند تا ببينيم در ادامه فعاليت‌هاي شوراي عالي فضاي مجازي چه اندازه نسبت به واكنش‌هاي مردم تغيير ايجاد مي‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸۴
انتشار یافته: ۲۰
با سلام خدمت دوستان تابناکی
یک سوال: آیا فیلتر اپلیکیشنهای ارتباط مستقیم از طریق اینترنت در جهت مبارزه با صیهونیسم هست؟ یا برای حفظ منوپل شرکتهای مخابراتی محدود ایران روی ارتباطات؟ چون با یک مراجعه ساده به صفحه ویکیپدیا زوکربرگ می بینید که در مقابل مذهب اون چیزی ذکر نشده
نه که لامذهبی رو تایید کنم اما برای هرکاری که می خواهید انجام بدن از اصول خرج نکنند مبارزه با رِِژیم اشغالگر یکی از اصول است و لازم نیست فیلترشدن یک اپلیکیشن رو به اون ربط بدیم
پس دموکراسی چی می شود
نسل سوم که هستیم
با اینکار دوباره به عقب بر میگردیم
بنده ترم آخر ارشد نرم افزار هستم و درسی به نام مباحث پیشرفته داریم که در آن شبکه های اجتماعی تدریس می شود و هر جلسه تمرین جدیدی مبتنی بر قیسبوک و توییتر به ما میدهند در حالیکه آنها فیلترند!!
همسر من جهت سفر زیارتی در کربلا به سر میبرد.قبلا از رفتن نگرانی ما نرخ بالای مکالمات تلفنی با عراق (دقیقه ای 1500 تومان ) بود.ولیکن با توجه به داشتن اینترنت در هتلهای کربا و نجف این امر به راحتی و با کیفیت خوب و رایگان صورت گرفت.ارسال عکس و فیلم مکالمه با فرزندانم و .... همه مزایای استفاده از وایبر و واتس اپ بودند.چرا همیشه مسولین ما رویکرد بد تکنولوژی را میبینند؟ما شعور داریم و خود انتخاب میکنیم
میترسم تا چند وقت دیگه وقتی مودم رو روشن میکنم پیغام بده مشترک گرامی دسترسی به مودم امکان پذیر نمباشد
من پیشنهاد می کنم اعضای هیات تشخیص محتوای مجرمانه و فیلترینگ کاملاً شفاف به مردم معرفی شوند و الزامی شود که هر رای در همه مصوبات آن توسط چه کسی یا کسانی داده شده است.
بایدبجای اینگونه حرکات سلبی ,بصورت درازمدت فرهنگ سازی انجام گیرد
چرا فقط فیلتر می کنند. تاالان چه سودی داشته و چه میزان موفق بوده جز اینکه بر درامد فروشندگان فیلتر شکن افزوده میشه.
مردم واتس آپ دوست دارند چون یه راه ارتباطی ارزون و سریع هستش. اگه راست میگن یکی شبیه این برنامه بسازند و در اختیار مردم قرار بدن حتی اینجوری بهترم هست چون میتونند از سرورهای داخل استفاده کنند و سرعت ارسال پیام چندین برابر بشه. برای یه سازمان بزرگ با کلی بودجه نه تنها کاری نداره که خیلی ساده هم هست.
این دلایل همش حرف
این یه قانون هرچه قدر به کسی فشار بیاری یه کار انجام نده اون طرف برعکس انجام میده.
بحث کاملا اقتصادیه و ذی نفع اوپراتور های تلفن همراه.
به نظر من گوش کسی به این حرفا بدهکار نیست فقط موج خرید وی پی ان فیلتر شکن راه می افته پولشم میشه ارز و خارج دشدنش از کشور و جز ضرر چیز دیگه ای نداره وافزایش درامد مخابرات چیزی نیست
استفاده از اینترنت مساوی با داشتن حق آب آشامیدنی است. هر کس مخالف هست اعلام کند.
وقتی توی روز اول عید فقط چند میلیارد سودخالص بابت پیامک به جیب مخابرات میره ، معلومه که از این نرم افزارها استقبال نمی کنند.
ياد داستاني افتادم كه اينطور بود
در دياري دو برادر بودند يكي كاسب بازار و ديگري دائما در كوه و داخل غار مشغول عبادت
هر دوي آنها هم انسانهاي پاك و فر هيخته و مومن و معتقد
روزي برادر منزوي به برادر بازاري گفت كه من در نزد خدا جايگاه برتري نسبت به تو خواهم داشت چرا كه هر گز گناه نخواهم كرد و بردارش جواب داد من برعكس تو فكر مي كنم چون چون خود را منزوي كرده اي و شرايط گناه برايت مهيا نيست و گناه نمي كني پس هنر نكرده اي ولي من با اينكه شرايط گناه برايم ميسر هست كناه نمي كنم
اين گذشت و برادر عابد روزي براي اثبات بهتر بودنش به بازار رفت و جاي برادر ايستاد و بر حسب تصادف اولين باري كه خواست از خانمي پول بگيرد دست آن خانم به دست برادر زاهد خورد
و دلش و لرزيد و ....الخ
بافيلتر كردن ممكن است افراد در ارتكاب بعضي موارد محدود شوند ولي آيا بالذاته هم داراي پتانسيل انجام آن نيستند؟
اتفاقا این عمل آقایان خلاقیت ایرانیان رو بالا برده, هر چه حضرات دایره فیلترینگ خود را تنگ تر می کنند، خط شکنان ایرانی از حصر برون می روند!
چرا مثل چین نمونه داخلی نمی سازند.
Behtar nabood in gozinaro be ray migozashtid?
همه می دانند فیلتر شدن برنامه های موبایل فقط به سود مخابرات می باشد و بس. این برنامه ها ابتدا ساخت کشورهای آسیا جنوب شرقی برای کاهش هزینه های مکالمات بوده است.پس هیچ مشکلی برای سلامت اخلاق جامعه ندارد
یعنی دلیل فیلتر ربطی به کاهش درآمد مخابرات خصوصی شده ندارد؟
چون با اینترنت می شه تماس و پیام بسیار ارزانتری داشت، تنها سود فیلتر کردن این نرم افزارها به شرکتهای مخابراتی می رسد...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها