بازدید 7805

ویندوزفون جدید چقدر کارایی دارد؟

این دو برنامه مثال‌های خیلی خوبی بودند تا مشخص شود چرا مایکروسافت نیاز دارد با توسعه‌دهندگان برنامه‌ها کار کند و آنها را به درست کردن برنامه‌هایی با قابلیت‌های کامل مشابه آنچه در اندروید و iOS موجود است، وا دارد.
کد خبر: ۳۹۷۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰ 03 May 2014
نسخه 1/8، جدیدترین به‌روز‌رسانی از ویندوز فون، عملا بهترین نسخه آن تا امروز است و توانسته سطح خود را تا حدی به دو پلت‌فرم غالب در سیستم‌عامل‌های موبایلی، یعنی اندروید و iOS نزدیک‌تر کند. اما نباید فراموش کرد ویندوز فون همچنان در بخش فروشگاه برنامه‌های خود ضعیف است و باعث می‌شود آن را از پیشرفت باز نگاه دارد.

به گزارش فرهیختگان، وضعیت به سختی چند سال قبل نیست، یعنی آن زمانی که فروشگاه برنامه‌ها تازه آغاز به کار کرده بود و تقریبا اغلب برنامه‌های مشهور در آن یافت نمی‌شد. اما همه اینها قابلیت‌های مشابه خود در سیستم‌عامل‌های رقیب اندروید و iOS را ندارند یا اینکه به خوبی آنها کار نمی‌کنند. اگرچه همچنان جای امیدواری باقی‌ است. مایکروسافت قدرت حل کردن مشکلات برنامه‌های ویندوز فون را دارد و می‌تواند آن را تبدیل به سیستم‌عاملی بهتر و دلچسب‌تر کند. در اینجا به چهار موردی که ویندوز فون برای موفقیت به آنها نیاز دارد، اشاره می‌کنیم.

نیاز به برنامه‌های واقعی با امکانات کامل


مشکل ابتدایی در ویندوز فون این بود که بسیاری از نام‌های بزرگ که در اندروید و iOS بودند، در فروشگاه برنامه‌ها غایب بودند. حالا که بسیاری از برنامه‌هایی که نیاز دارید مثل اینستاگرام، ویز و لینکدین، در فروشگاه وجود دارد مشکل این شده که این برنامه‌ها به خوبی نسخه‌های خود در اندروید و iOS نیستند.

زمانی که اینستاگرام و واین برای ویندوز فون عرضه شدند، همه خوشحال شده بودند. اما این خوشحالی فقط تا قبل از باز کردن برنامه‌ها طول کشید. اینستاگرام همچنان در حالت آزمایشی قرار دارد و به این بهانه، مشکلات بسیاری در اجرا دارد. هنوز حتی نمی‌توانید در برنامه ویدئو ضبط کنید یا جریان گرفتن عکس با برنامه، مشکلاتی دارد. علاوه‌بر این، از زمانی که در نوامبر ۲۰۱۳ عرضه شد تا امروز همچنان در حالت آزمایشی قرار دارد. ولی اوضاع در برنامه واین کمی بهتر است. چهره برنامه همان طراحی آشناست و تمام قابلیت‌های اصلی حضور دارند. اما بسیاری از جزئیات ریز که در برنامه‌های اندرویدی و iOS وجود دارند، در آن وجود ندارد. این دو برنامه مثال‌های خیلی خوبی بودند تا مشخص شود چرا مایکروسافت نیاز دارد با توسعه‌دهندگان برنامه‌ها کار کند و آنها را به درست کردن برنامه‌هایی با قابلیت‌های کامل مشابه آنچه در اندروید و iOS موجود است، وا دارد. باید شرکت‌ها را وادار کند که به توسعه برنامه‌های خود ادامه دهند، آنها را پایدارتر کنند و در زمان‌های نیاز، قابلیت‌های جدیدی به آنها اضافه کنند. برنامه‌های ویندوز فون باید سطح مشابه‌ای از اجرا، کیفیت طراحی و مهم‌تر از همه، امکانات داشته باشند.

پایان‌دادن به ساخت برنامه‌ دیگر شرکت‌ها

مشکل دیگر زمانی به چشم می‌آید که به برنامه‌هایی که مایکروسافت ساخته است، برمی‌خوریم. با اینکه بعضی از این برنامه‌ها به خوبی کار می‌کنند، اما گوگل یک نامه شکایت‌آمیز برای مایکروسافت به خاطر ساخت بعضی برنامه‌ها فرستاد. زیرا این برنامه قوانین و مقررات گوگل را نقض کرده بود. به خاطر اینکه این برنامه‌ها توسط مایکروسافت تولید شده‌اند و خود شرکت‌ها هیچ کنترلی روی قابلیت‌های آن ندارد یا نمی‌توانند آنها را به‌روز‌رسانی کنند، مشکل درست می‌شود. یکی از بدترین عوارض این اتفاق، گوگل بود که ویدئوها را روی برنامه مایکروسافت، غیرقابل پخش کرد. اگر چه تلاش مایکروسافت برای ارائه برنامه‌ها با همت خودشان برای ساخت آنها، قابل تقدیر است، اما دیگر وقتش رسیده که به این روند پایان دهند و اجازه دهند هر شرکتی خودش برنامه خود را بسازد و کنترل کند. مایکروسافت می‌تواند به جای این کارها، روی برنامه‌های خود تمرکز کند. مثلا Outlook، اخبار بینگ، آفیس و Xbox Music را بهتر کند و اجازه دهد ما برنامه‌های جانبی دیگر را از سازنده آن دریافت کنیم و تجربه‌ای اصل از آنها داشته باشیم.

اقدام به فعالیت در حوزه تامین برنامه


شرکت‌ها تا زمانی که به آنها توجه نشود، سراغ ساخت و توسعه برنامه برای ویندوز فون نخواهند رفت. باید برای آنها ثابت شود ساختن برنامه ارزش وقت گذاشتن و سرمایه‌گذاری دارد؛ آن هم برای سیستم‌عاملی که همچنان پشت‌سر اندروید و iOS قرار گرفته است.
مایکروسافت به پشتوانه اعتباری که دارد، تا الان قدم‌هایی در ارتباط با تشویق توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌های ویندوز فونی برداشته و با شرکت‌های برتر در مورد تشویق آنها به توسعه برنامه، کار کرده است. ابزارهای توسعه فراوانی تهیه شده و بهبودهای خوبی برای ابزار ساخت برنامه در ویندوز ۸ دسک‌تاپ و ویندوز فون ایجاد شده است.

مایکروسافت باید این فعالیت‌ها را ادامه دهد و حتی به راه‌های جدید برای ایجاد اشتیاق در شرکت‌ها جهت توسعه برنامه‌های خود در ویندوز فون بیندیشد. اگر این راه را ادامه پیدا کند، درنهایت منجر به ساخت برنامه‌های بیشتر و فهرست بلندبالایی از برنامه‌ها که قابل رقابت با گوگل پلی و فروشگاه برنامه اپل است، خواهد شد.

فضا دادن به رقبا

قابل درک است که مایکروسافت دوست دارد شما از برنامه‌ها Outlook، وان درایو، آفیس و برنامه‌ها بینگ استفاده کنید. اما باید متوجه بشود هیچ‌کس دوست ندارد فقط یک حق انتخاب داشته باشد. با تشویق گوگل و یاهو به توسعه برنامه‌های مشهور خود، مثل جی‌میل، نقشه گوگل، یاهو میل و آب و هوای یاهو برای ویندوز فون، به کاربران حق انتخابی که می‌خواهند را می‌دهیم.

جی‌میل از همه مهم‌تر است، زیرا پراستفاده‌ترین سرویس ایمیل در دنیاست. جی‌میل در سال ۲۰۱۲ توانست با کنار زدن سرویس هاتمیل مایکروسافت (که حالا به نام Outlook شناخته می‌شود)، به این عنوان نائل‌ آید. حتی اپل هم ارزش داشتن گوگل در سیستم‌عامل خود را فهمیده بود و در سال ۲۰۱۱ عرضه برنامه رسمی جی‌میل را برای فروشگاه برنامه‌های iOS تایید کرد.

همین حالا هم می‌توانید حساب کاربری گوگل یا یاهوی خود را به دستگاه ویندوز فونی خود اضافه کنید. اما ایمیل‌ها، مخاطب‌ها و اتفاق‌های تقویم همچنان در برنامه‌های خود مایکروسافت نمایش داده می‌شود. این به این معنی است که از قابلیت‌های اساسی این سرویس‌ها محروم می‌شوید. به‌عنوان نمونه در برنامه Outlook نمی‌توانید ایمیل‌های جی‌میل خود را به‌عنوان اسپم نشان‌گذاری کنید. یک برنامه تمام و کمال از گوگل، این نقص را تغییر می‌دهد و به کاربر اجازه تجربه خدمات مشابه نسخه وب را می‌دهد.

حرف آخر


ویندوز فون 1/8 سیستم‌عامل فوق‌العاده‌ای است و در انواع و اقسام سخت‌افزارهای پرقدرت موجود است. قابلیت‌های جدید اضافه‌شده به آن، توانسته ویندوز فون را به مرز iOS و اندروید نزدیک کند اما الان بزرگ‌ترین چالشی که آن را عقب نگاه داشته است، ضعف در فروشگاه برنامه‌های آن است.

اگر چه تلاش مایکروسافت طی سال گذشته باعث شده عناوین زیادی وارد فروشگاه شوند، اما همچنان جا برای رسیدن کیفیت برنامه‌های ویندوز فون در سطح اندروید و iOS زیاد است. پس توسعه‌دهندگان مایکروسافت و ویندوز فون بدانند هم‌اکنون فرصت بالا زدن آستین‌ها برای شروع کار در این عرصه رسیده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار