بازدید 48574

سعودی‌ها با نمایش موشکی برای کدام کشورها پیام فرستادند؟

عربستان سعودی در بزرگترین رزمایش نظامی تاریخ خود که چندین مهمان از کشورهای سنی در رژه پایانی آن حضور داشتند، به عنوان نخستین کشور خاورمیانه، موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای خود را به نمایش عمومی گذاشت؛ اما سعودی‌ها با این قدرت‌نمایی موشکی برای کدام کشورها پیام فرستادند؟
کد خبر: ۳۹۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰ 01 May 2014
سعودی‌ها با نمایش موشکی برای کدام کشورها پیام فرستادند؟

عربستان سعودی به عنوان ‌نخستین کشور خاورمیانه، موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای خود را در رژه پایانی رزمایشی به نام «سیف عبدالله» در پایگاهی نظامی در شهر حفر الباطن عربستان در روز سه‌شنبه‌ به نمایش عمومی در‌آورد.

به گزارش «تابناک»، تصاویر و ویدئوهای منتشره، ‌موشک‌های دوربرد با سوخت مایع DF-۳ را نشان می‌دهد که عربستان سعودی ۲۷ سال پیش از چین خریداری کرد‌. این موشک ۲۶۵۰ کیلومتر برد دارد و قادر به حمل کلاهکی به وزن ۲۱۵۰ کیلوگرم است.

در حالی که فهرست میهمانان این رژه نمایشی، ‌طرفداران عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس و نیز پاکستان را شامل می‌شد، پایگاه تحلیلی المانیتور به بررسی پیام‌های این حرکت عربستان پرداخته است.

بنا بر اظهارات منابع سعودی، در این رزمایش، صد و سی هزار نظامی سعودی حضور داشتند. رزمایش در استان شرقی عربستان در پایگاه نظامی ملک خالد و در شهر حفر الباطن برگزار شده ‌که در مقابل ایران و عراق قرار دارد. برگزاری این رزمایش با نهمین سالگرد به تخت پادشاهی رسیدن ملک عبدالله تنظیم شده بود.

نقطه اوج این رزمایش، نمایش موشک‌های ساخت چین بود که در اوج جنگ ایران و عراق ‌‌مخفیانه خریداری شده است. این موشک‌ها در چین مسلح به کلاهک هسته‌ای هستند و خرید آن‌ها با وساطت شاهزاده بندر بن سلطان، سفیر وقت عربستان در آمریکا انجام شد. پس از آگاهی آمریکا از موضوع استقرار این موشک‌ها در سیلوهای عربستان، آن‌ها به امریکا تضمین دادند که این موشک‌ها به کلاهک هسته‌ای مسلح نیستند.

بنا بر این گزارش، فهرست مهمانان رژه افزون بر مقامات عربستانی، نمایندگان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به استثنای قطر را شامل می‌شد که این می‌تواند نشانه این باشد که اختلاف بین دو طرف هنوز حل نشده است.

یکی از مهمانان مراسم هم ژنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان بود که کنترل زرادخانه‌ای اتمی را در دست دارد که دارای سریع‌ترین رشد ‌در سطح جهانی است. سعودی‌ها و پاکستانی‌ها به خوبی از شایعات مربوط به احتمال انتقال کلاهک هسته‌ای از پاکستان به عربستان اطلاع دارند.

منابع رسانه‌ای پاکستان مدعی هستند که شاهزاده سلمان، خود و در جریان سفرش به پاکستان در اوایل سال جاری، از ژنرال شریف برای حضور در این رژه دعوت کرده است. تصاویر تلویزیونی نشان می‌داد ‌وی در کنار شاهزاده متعب، فرزند پادشاه عربستان نشسته ‌که این خود معنادار است.

سعودی‌ها از این مراسم و نیز فهرست مهمانان خود قصد ارسال چند پیام را داشته‌اند؛ نخستین پیام، بازدارندگی در مقابل ایران و عراق است. سعودی‌ها این دو حکومت شیعه را تهدیدی حیاتی برای خود تلقی کرده و هماهنگی روزافزون ایران و عراق را نیز ‌خطری فوری می‌دانند. ترکی الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی صریحا تهدید کرده‌ که اگر ایران سلاح هسته‌ای به دست آورد، عربستان نیز همین کار را خواهد کرد. ترکی الفیصل که از معماران اتحاد عربستان و پاکستان در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ است، به طور ضمنی بیان کرده است که ریاض خواسته خود را از چه راهی برآورده خواهد کرد؟!

یک مقصد احتمالی دیگر پیام سعودی‌ها، ایالات متحده است. سفر اخیر اوباما به عربستان به اندازه کافی برای سعودی‌ها خوشایند و اطمینان‌ساز نبوده و به بن‌بست خوردن مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها این مشکل را تشدید کرده است.

روابط آمریکا و عربستان تا فرو ریختن فاصله زیادی دارد، ولی دچار تنش شده است. ریاض خواهان سرسختی آمریکا در برابر ایران و حفظ رژیم تحریم‌ها حتی در صورت توافق بر سر مسأله هسته‌ای است. ملک عبدالله همچنان از اشتباه آمریکا که به قدرت یافتن شیعیان در عراق منجر شد، بهت‌زده است. وی دوست دارد ‌به مهمانان آمریکایی یادآور شود ‌این حادثه را از سال‌ها قبل، پیش‌بینی کرده بود.

سعودی‌ها همچنین از گرم نشدن روابط آمریکا و ژنرال‌های مصری دلخورند. فیلد مارشال عبدالفتاح السیسی، وابسته نظامی مصر در عربستان بوده و سعودی‌ها به وی علاقه دارند. سعودی‌ها انتظار دارند که آمریکا با تمام توان از رژیم جدید مصر حمایت کنند. آن‌ها تاکنون به همراه کویت و امارات متحده عربی متعهد شده‌اند که میلیارد‌ها دلار به ‌السیسی کمک کنند تا وی در قدرت ‌بماند.

روابط دو طرف در سایر حوزه‌ها همچنان مناسب است. آمریکا و عربستان برای سرکوب القاعده در یمن و از بین بردن رهبری آن در حال همکاری هستند و همکاری برای تسلیح شورشیان سوری نیز بهبود یافته است.

اما به هر حال، رژه در حفر الباطن، نشان‌دهنده حلقه مرکزی متحدان عربستان است. هیچ شریکی برای خانواده پادشاهی سعودی، مهم‌تر از پاکستان نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۷۲
انتشار یافته: ۴۵
تفو باد بر چرخ گردون ،تفو
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
داشتن سلاح مهم نیست داستن نیروهای باعرضه عاقل باتدبیر..مگه همین سلاح هادر سال نود تو انبارهاشون نبود؟اگه عراق روول میکردن صدام صبحانه در کویت .شام در ریاض میخورد ..حالا هی بگن من من
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
اين شعر مسخره زشت و مسخره است
هیچ پخی نیستند. با این همه 3 روزه تقشون در میاید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
نبايد دست كم گرفته شوند .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
این حرفها هم مثل کاغذ پاره های شورای امنیت میباشد؟!؟!؟!؟
با سلام متاسفانه پول زیادتر با معادله قدرت زیادتر در ربطه ای مستقیم هست و عربستان سعودی هم از این معادله مستثنی نیست.و ما به عنوان یک قدرت بی بدیل معنوی و مادی راهی جز تقویت اقتصاد و قدرت ارز آوری نداریم.بی شک برای کسانی که با پول هر چیزی را می توانند بخرند داشتن بمب و موشک چیز سختی نخواهد بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
فعلا که پول و انرژی این ملت صرف تقویت اقتصاد (ب ز) ها میشه تا دشمنان این ملت خوشحالتر بشن
سگ زرد برادر شغاله
دنیا آبستن حوادث است ! این جمله را بارها شنیده بودیم ! اما امروز باید گفت دنیا پا به ماه است !!به همین دلیل نه تنها سعودی ها بلکه اغلب کشور های جهان خود را برای جنگی تمام عیار آماده می کنند !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
امید داشته باش انسان ها وقتی لب پرتگاه برسند تغییر می کنند
تمام نشريات دنيا ميگن پيام براي ايران بوده حالا شما نوشتيد پيام براي امريكا هست!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
جواب های هوی است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
اگر عربستان تهران را هم بزنه باز این دوستان می گویند تقصیر نداره آمریکا گولش زده!
خوب شهاب 3 هم توان حمل کلاهک اتمی رو داره فراموش نکنیم از روی چ موشکی ساخته شده در ضمن خود پاکستان هم بمب اتم داره نه کلاهک هسته ای گه یه درد DF3 نمی خوره هر چند که سعودی ها به دنبال به دست اوردن DF21 هم هستن در ضمن عربستان تا حالا یکبار هم موشک بالستیک تست نکرده این در حالی هست که ما سالی 10 تا 10 تا تست میکنیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
یک اصل در اینگونه مانورها همیشه هست و آنهم اینست که آنچه نمایش داده می شود پیشرفته ترش در انبار هست اگر عربستان DF3 را نشان می دهد باید مطمئن بود به احتمال زیاد df21 هم دارد اصلا شاید آمریکا به همین دلیل با عربستان سر سنگین شده است. و اما
لعنت الله علي قوم الظالمين
سعودیها همشون هم موشک بشن هیچ غلطی نمیتونن بکنن . اونا بهتره برن پای اقا بزرگشون رو لیس بزنن و سالیانه میلیاردها دلار باج بدن تا مواظبشون باشن. مرگ بر ال سعود .وهابیهای ملعون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
رقباي ما از اينكه دست كم گرفته شوند ضرر نميكنند . خودمان ضرر ميكنيم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
چندسال پیش هم می گفتید سعودی ها عرضه ندارند موشک بدست بیارند. وقتش نرسیده از خواب بیدار شوید؟
مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه براه افتاده و این نمایش اولین مهره این پازل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
این مهره پازال راحت تر ازونی که فکر میکنی تو شکار میشه
بعید به نظر می رسد که این مانور نظامی ارتباطی با آمریکا داشته باشد. برگزاری این رزمایش در استان شرقی عربستان به رخ کشیدن قدرت نظامی به ایران و عراق و شعیان منطقه الشرقیه می باشد.
کشورهای برادر یکی پس از دیگر دارند به ایران خیانت میکنند.پاکستان،چین...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
چين در زمان جنگ هم به ايران و هم به عراق سلاح ميفروخت . انها دوست كسي نبودند دوست منافع ملي خودشان بودند و هستند .
شب که ما تو خوابیم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
عزیزم ما خواب نیستم اگه خواب بودیم عراق الان حکومتش سنی بود کل مسله واسمون درست می کرد
در ضمن ما داریم سامانه پدافند ضد موشک می سازیم اینا دارن موشک های 30 پیش رو رونمایی میکنن
قابل توجه کسانی که چین را دوست استراتژیک ایران وآمریکا را دشمن اصلی ایران می دانند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
یه جور صحبت میکنی که امریکا ما تحریم نکرده چین ما رو تحریم کرده
سگ زرد بردار شغاله
اگه قرار ما قدرت بیشم باید متکی به خودمون باشیم نه امریکا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
بروووووووووووووووو عاموووووووووووو
دشمنی عربستان مشخصه
ولی به نظرت آمریکا به خاطر وهابی ها به ما دارو نمیده ؟ یکم فکر کنید
یکم به دور و برتون نگاه کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
در فرهنگ چینی دوستی که هیچ حتی روابط خانوادگی هم مانع از هیچ کاری نمی شود. با سابقه زندگی در چین من خودم بارها دیدم که زن یا شوهر که امکان رفتن به خارج را پیدا کرد براحتی رفتو پشت سرش هم نگاه نکرد. یا اینکه ازدواج دو شوهری در چین وجود دارد. اینها یعنی در فرهنگ آنها چیزهایی که ما به آن اعتقاد داریم زیاد رعایت نمی شوند و منافع حرف اول را می زند. فرهنگ شرق چیزهای عجیب زیاد دارد. مگر ژاپنی ها بین خانواده و کار ، کار را همیشه اولویت نمی دهند؟
تهدید الکی زیاده
اهمیت این مانور برای ما به اندازه رقص شمشیر شان با بوش و ولیعهد انگلیس است. اسم این کارها خودنمایی به هر قیمت است .
بازهم دنباله روچین وروسیه باشیم!
اقا اینا توجیه هستن که موشک رو از کدوم طرفش شلیک میکنن؟من خیلی نگرانم براشون
کافیه یکی ازاین کارهایی که عربستان میکنه رو ایران میکرد اون از وضع حقوق بشر و حقوق زنان اون از سرکوب وحشیلانه شیعیانشون این هم از ازمایش موشکی با قبلیت حمل کلاهک هسته ای!جدی اینها رو واسه چی تحریم نمیکنن!سازمان ملل و شورای امنیت تا حالا چرا یه قطعنامه هم نداده!جالبه حتی برای اسراییل با اون لابی قطعنامه صادرشده ولی واسه اینها نه!
باید به دنبال ازادی ارامش ابادی و پیشرفت ایران باشیم اگه ذهنمون فقط به دنبال این کشور خوب اون بد به هیچ جا نمی رسیم باید با همه رابطه داشته باشیم در کمال احترام.
داشتن سلاح های پیشرفته و.....مهم نیست ..داشتن نیروهای شجاع با تدبیر عاقل واز همه مهمترداشتن جیگر جانفشانی برای عقیده ات..اگه صدام رو در سال نود رها میکردن صیحانه در کویت شام در ریاض..میخورد..همین ادما .در انزمان و.همین سلاحها در انبار انباشته بود..فقط عرضه بود که نداشتن وهیچوقت ندارن..واسه همین بی عرضه بودنشان اسراییل تو این پنجاه سال برایشان تره هم خرد نمیکند ونکرد..پس دوتاقایق تندرو وسرنشینهای بی ترمز با ارپی جی وکلانشیکف .اما با رهبری ولایت وعقیده راسخ .در برابر صدتا ازاینهاوبااتبار های پراز سلاحهای.....کافیست..
عربستان بیشترین هزینه رو صرف خرید تجهیزات نظامی در جهان میکنه حتی از بودجه نظامی آمریکا هم بیشتر! اونوقت یه عده میان میگن هیچ پخی نیستن!
صد و سی هزار سرباز که یکی از این سرباز ها حتی جوراب به پا نداره. همه با لنگه دمپاییی
آیا این رژه نظامی عربستان یک عده را از خواب خرگوشی بیدار می کند یا همچنان فکر می کنند عربستان دوست ماست.
این جریانات رو از چند ماه پیش هم به سادگی میشد حدس زد. الان مهره های شطرنج به نفع ما حرکت نمیکنن . باید آمادگی کیش شدن رو داشته باشیم
دمش گرم. چین رو میگم که به ما و عربها موشک میفروشند
مسئولین رسیدگی کنن!
ظرف 24ساعت کل عربستان را جیش الحزب الله به مانند سوریه تصرف می کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل