بازدید 5648
حمايت معنادار دو چهره كليدي مجلس از روحاني

هواي بهارستان معتدل مي‌شود؟!

حمايت معنادار اين دو چهره مجلسي كه در سايه سنگين توزيع فيلم «من روحاني نيستم» پنهان ماند، سوالات زيادي را به ذهن متبادر مي‌كند. اينكه نگاه تعاملي دو چهره مجلس به روحاني ريشه در چه دارد؟ چرا با چنين صراحتي از روحاني دفاع مي‌شود ، آن هم از جانب افرادي كه در جبهه مقابل وي قرار دارند.
کد خبر: ۳۹۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۶ 30 April 2014
قانون نوشت:

علي لاريجاني رئیس مجلس نهم:« فضاي كشور بايد به سمت توليد باشد نه دعوا.همین چند روز پیش دیدم چه سر و صدایی در کشور به وجود آمده است آن هم بر سر یک سی‌دی، سی‌دی که با عنوان «من روحانی هستم» پخش شده است. در این سی‌دی یک سری مطالبی را مطرح کردند که برخی از مطالب خلاف واقع است. آقای روحانی، رئیس‌جمهور را متهم کردند که شما در داستان مک‌فارلین حضور داشتید، این دروغ است، کسانی که در آن شرایط سیاسی پس از انقلاب حضور داشتند، همه می‌دانند که آقای روحانی نقشی در مسئله مک فارلین نداشته است، چرا خلاف واقع می‌گویید؟ چرا دروغ می‌گویید؟ افرادی که آن زمان در زمینه این مسئله نقش داشتند، مشخص هستند که چه کسانی هستند، مشخص هستند که کدام بخش‌های کشور بودند، آقای روحانی نقشی در این مسئله نداشت چرا سی‌دی دروغ درست کردید؟ برخی از مسائل دیگر این سی‌دی نیز خلاف واقع است. بنده در جریان این مسائل بوده‌ام. آیا شما می‌خواهید به تاریخ هم دروغ بگویید؟!»

غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس هفتم:«حرمت رئیس جمهور در جمهوری اسلامی امری است که همه باید آن را مراعات کنند. من سی دی روحانی را ندیدم و درباره مهماني سعدآباد هم مراقب بودم که مطلب خلاف واقع عنوان نکنم. اما شخصا معتقد بودم که شرایط برای برگزاری آن مهماني مناسب نبود. به رسانه‌ها توصیه می‌کنم که انصاف، حق و حقیقت را رعایت کنند. در آن مهماني هیچ خلاف شرع یا ریخت وپاشی انجام نشد، ولی معتقدم در دورانی که دولت مردم را به انصراف از یارانه دعوت می‌کرد برگزاری این مهماني مناسب نبود. گاهی برخی امور در ذات خود مشکل ندارند، ولی شرایط برای آنها مناسب نیست. در این مهماني هم همین گونه بود؛ هرچند در این مراسم ماشین‌های بنز متعلق به سفرای خارجی وجود داشت. به نظر من اگر این مهمانی به این شکل برگزار نمی‌شد بهتر بود. همه ما به فکر هستیم تا شناخت کافی از اشتباهات گذشته خود به دست آوریم و خود را برای خدمت کردن به مردم آماده کنیم.»  آنچه در ابتداي گزارش آمد، دفاع علي لاريجاني و غلامعلي حداد عادل، دو نماينده مجلس شوراي اسلامي‌از شيخ حسن روحاني بود.

حمايت معنادار اين دو چهره مجلسي كه در سايه سنگين توزيع فيلم «من روحاني نيستم» پنهان ماند، سوالات زيادي را به ذهن متبادر مي‌كند. اينكه نگاه تعاملي دو چهره مجلس به روحاني ريشه در چه دارد؟ چرا با چنين صراحتي از روحاني دفاع مي‌شود ، آن هم از جانب افرادي كه در جبهه مقابل وي قرار دارند. آيا اين نشان دهنده يك تعامل است يا برنامه‌اي براي مجلس آينده. آيا مي‌خواهند با يك چرخش سياسي كاري كنند تا  آينده مجلس در اكثريت اصلاح طلبان قرار نگيرد!آيا اين حمايت هاي معنادار حكايت از ائتلاف اصولگرايان و دولت براي انتخابات مجلس يا نزديكي نسبي دارد؟ آیا در این شرایط نزدیک شدن اصولگرايان دولت برای جلوگیری از قدرت گرفتن اصلاح طلبان تندرو قابل تصور خواهد بود؟ يا اينكه هيچ اشتراکی بین دولت فعلی و اصولگرایان وجود ندارد؟ و در آخر اينكه روحاني چقدر اصولگراست؟ پاسخ اين سوالات از سوي نمايندگان زواياي ديگري به موضوع داد.

  اين حمايت بوي اعتدال مي‌دهد
ايرج نديمي، نماينده مردم لاهيجان در مجلس نهم شوراي اسلامي‌حمايت هاي لاريجاني و حداد عادل را صرفا به خاطر شرايط كشور دانسته و گفت:« عقلا بايد از دولت حمايت كنند و مسائل ريز و حاشيه اي را بزرگ نكنند. از نظر عقلي دولتي كه منتخب مردم است و رهبري رئيس آن را تنفيذ كرده و در مجلس تحليف شده، بايد مورد حمايت قرار بگيرد. به خصوص در شرايط ويژه داخلي و بين‌المللي.» 

او معتقد است:« هيچ آدم عاقلي به خاطر مسائل كوچك و حاشيه اي ذهن مردم را تحريك نمي‌كند. از نظر عقلي نيز صلاح نيست كه وارد مسائلي شويم كه مسائل ما نيستند.»

اين نماينده مجلس توليد سي‌دي تخريبي براي رئيس جمهور را نادرست خواند و گفت:«از نظر شرعي و عرفي نبايد چنين مسئله اي مطرح شده و از تريبون هاي دانشگاهي پخش مي‌شد، زيرا اين كار فقط براي زير سوال بردن رئيس‌جمهور بود. ممكن است تذكراتي به صورت فردي و دوستانه باشد، اما اگر به صورت يك برنامه عمومي‌در آمده و از تريبون هاي غيررسمي‌منتشر شود، خود اين اقدام خلاف اخلاق است و ديگر به مضمون آن توجهي نمي‌شود.» 

وي با بيان اينكه تنها چند ماه از آغاز به كار دولت يازدهم مي‌گذرد و اين اقدام خيلي ناپخته و بي‌موقع انجام شد كه از نظر اجتماعي، عقلي، شرعي و بين المللي به مصلحت نيست، افزود:« برخي با انجام اين كار، از خود اثري غير اخلاقي به جا گذاشتند كه مورد تقبيح همگان قرار گرفت و فقط به دنبال تخريب روحاني نزد اصلاح طلبان بودند.»

نديمي‌در خصوص اظهارات دفاع گونه لاريجاني و حداد و ارتباط اين حمايت معنادار با فضاي سياسي مجلس دهم تاكيد كرد:« من سال‌ها سابقه نمايندگي در مجالس مختلف را دارم و مثل روز برايم روشن است كه در مجلس آينده يك تفكر سياسي خاص صاحب اكثريت نخواهد شد و چنين حمايت هايي نيز تاثيري در روال كار نخواهد داشت.» 

نديمي، توزيع سبد كالا، يارانه هاي مردمي، مسكن، بيكاري و اشتغال، افزايش قيمت و تورم را در تركيب مجلس دهم تاثيرگذار خواند و گفت:« عملكرد دولت براي شكل گيري فضاي مجلس دهم تاثير قابل توجهي خواهد داشت، چنانچه هم اكنون نيز تفرق آراء در خصوص عملكرد روحاني در تمام اين زمينه ها وجود دارد.» 

وي همچنين با اشاره به اظهارات يونسي مبني بر اينكه مجلس نهم نظر منفي به دولت يازدهم ندارد، تاكيد كرد:« از اظهار نظر دو نماينده مجلس بوي اعتدال مي‌آيد و قطعا اگر نگاه سياسي به موضوع هم نداشته باشيم مي‌توانيم به اين نتيجه برسيم كه مجلس نهم هم اكنون نيز با دولت تعامل داشته و نمي‌توانيم اظهار نظر برخي تندروها را در نظر اكثريت دخيل كنيم.»

نديمي‌با بيان اينكه افرادي در مجلس از حق اظهار نظر استفاده مي‌كنند، افزود:« نمايندگان حق اظهار نظر دارند، اما برخي از اين حق به شيوه اي خاص استفاده مي‌كنند، با اين حال اين عده نيز نمي‌توانند بگويند همه مجلس پشت سر ما هستند. به هيچ وجه مجلس موضع‌گيري در برابر دولت ندارد و حتي اگر استيضاحي شكل بگيرد معلول رفتار وزرا و معاونان پارلماني است.» 

 يك امتياز به نفع حداد
ابراهيم نكو، نماينده مردم رباط كريم و بهارستان و عضو هيات رئيسه كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه امروز زاويه اي ديگر از مجلس به نمايش گذاشته شده است گفت:«شخصيتي مثل غلامعلي حداد عادل كه دلسوز و از پايه هاي نظام است اجازه نمي‌دهد بعضي مسائل دولت را به حاشيه ببرد و با مشكلات مواجه كند. واكنش ايشان و اظهار نظراتشان شايسته بود و از او همين انتظار مي‌رفت. از طرفي همين رفتار را از لاريجاني هم انتظار داشتيم كه به شايستگي حمايت منطقي وي را ديديم.انتظار مردم نيز از رئيس مجلس همين بود.»

وي همچنين به تاثير انتخابات هيات رئيسه سال سوم و انتخابات مجلس دهم بر اظهارات دفاع‌گونه لاريجاني و حداد عادل اشاره كرد و توضيح داد:« با توجه به نزديكي انتخابات قطعا فراكسيون سوم يعني فراكسيون اعتدال به نوعي مستقل و جداي از دولت و در قسمت‌هايي حامي‌دولت، با جديت وارد ميدان شده و قطعا اين اظهار نظرها در راي و نظر فراكسيون اعتدال تاثير مثبت خواهد داشت. به خصوص در مورد غلامعلي حداد عادل، زيرا عده كثيري از اعضاي فراكسيون اعتدال جدا شده از فراكسيون رهروان ولايت بوده و دليل اين جدايي اتفاقاتي است كه در اين فراكسيون رخ داده است. بنابراين قطعا بخشي از اين اعتدال به سمت حداد عادل خواهد رفت.»

وي در خصوص حضور تندروها در فراكسيون سنتي به رياست حداد عادل گفت:« فراكسيون اعتدال و آنهايي كه متمايل به اين فراكسيون هستند بنا ندارند گناه برخي را به پاي ديگران بنويسند. از معناي نام اين فراكسيون پيداست كه همه گزينه ها را در نظر خواهند گرفت. اينكه حداد امروز اين واكنش را نشان مي‌دهد يك امتياز است و بيانگر اين كه وي طرفدار تندروهايي كه در مجلس افراطي حرف مي‌زنند و جو مجلس را به هم مي‌ريزند نيست . مانيز مي‌دانيم كه حداد عادل از اظهارات برخي اعضاي جبهه پايداري راضي نيست.»

اين نماينده مجلس اظهار داشت:« امروز مردم، قاطبه مجلس و بعضي گروه ها و جريانات بر مشي اعتدالي تاكيد دارند و با بالا رفتن پرچم اعتدال در كشور حتي شاهد تغيير رفتار برخي نمايندگان هستيم كه رفتاري متين و معتدل را پيش گرفته اند.»

به گفته ابراهيم نكو كه از پيشگامان تشكيل فراكسيون اعتدال در مجلس است، چهره هاي برجسته مجلس موافق تشكيل فراكسيون اعتدال و حامي‌دولت هستند. در همين راستا احمد توكلي گفته بود جمعيت فراكسيون اعتدال قابل توجه خواهد بود اما بالاي 100 نفر نيست. حداد عادل نيز در پاسخ به خبرنگاري گفته بود مخالف تشكيل فراكسيون اعتدال نيستيم. ايشان هم به عنوان يك شخصيت بزرگ به اين صحه مي‌گذارد كه فراكسيون اعتدال يك فراكسيون انحرافي نيست و در چارچوب قانون مي‌تواند تاثيرگذار باشد.»

  لاريجاني از خودش دفاع كرد نه‌روحاني!
سيد احمد بخشايش اردستاني عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نهم به طور كل موضوع سي دي روحاني را فرافكني برخي گروه هاي سياسي خواند و گفت:«مسئله اصلي جامعه ما چيز ديگري است و موضوع اين سي دي براي انحراف افكار عمومي‌در كشور پررنگ شد.»

وي در خصوص اظهارات لاريجاني و حداد عادل در حمايت از روحاني گفت:« اين اظهارات حمايت از روحاني نبود. بلكه لاريجاني به دنبال دفاع از خودش بود.» 

بخشايش در ادامه گفت: اين سي دي 5 ماه است كه توزيع شده و در يكي، دو دانشگاه پخش شده است، اما كسي در مورد آن حرفي به ميان نياورده بود. تا زماني كه جرياني خاص در صدد پررنگ كردن آن برآمدند و براي مغفول ماندن موضوع اصلي كشور، اين موضوع را تبديل به متن و مشكلات كشور را تبديل به حاشيه كردند.»

وي همچنين در خصوص اظهارات حداد عادل گفت:« اينكه حداد‌عادل نيز در اين خصوص مطالبي را عنوان كرده چيز عجيبي نيست. زيرا حداد عادل كلا شخصيتي محافظه كارانه دارد و در صحبت هايش هيچگاه چيز جديدي وجود ندارد.او هميشه از طريق محافظه كاري جلو مي‌آيد و به همه توصيه مي‌كند با يكديگر خوب باشند و چالش نداشته باشند. زماني كه احمدي نژاد در دوره هشتم مجلس را بي محابا متهم كرد، حداد با آرامش و محافظه‌كاري به همه توصيه مي‌كرد كه واكنشي نداشته باشند.»

 وي در ادامه تاكيد كرد:« بخشي از فيلم من روحاني هستم به لاريجاني بر مي‌گردد و او به همين خاطر در دفاع از خود برآمد و اين فيلم را يك دروغ تاريخي خواند. وگرنه دليلي ندارد كه رئيس مجلس در خصوص يك سي دي چنين واكنشي داشته باشد.» 

بخشايش در خصوص تلاش برخي گروه هاي سياسي در مجلس براي تعامل و نزديك شدن به دولت در آستانه انتخابات هيات رئيسه مجلس گفت:«چه كسي مي‌داند اين دولت تا زمان انتخابات مجلس دهم قابل دفاع باقي خواهد ماند يا خير. ممكن است دولت روحاني كار خود را به نحو احسن انجام دهد و طرفداران بيشتري پيدا كند و ممكن است برعكس شده و با اقداماتي كه انجام مي‌دهد طرفداران خود را دور كند. توپ سياست را بالا بيندازيم تا پايين بيايد هزار چرخ مي‌زند. بنابراين بايد منتظر بمانيم تا نتيجه اقدامات دولت را ببينيم و بر اساس آن شرايط مجلس دهم را پيش بيني كنيم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست