بازدید 6404
۲

بخشش 3دقیقه بعد از اجرای حکم

کد خبر: ۳۹۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴ 27 April 2014
مرد محکوم به قصاص سه‌دقیقه بعد از اجرای حکم در حالی که آخرین نفس‌ها را می‌کشید توسط اولیای‌دم مقتول بخشیده و از بالای چوبه‌دار پایین آورده شد. 

به گزارش شرق، این محکوم هفت‌سال قبل وقتی 23ساله بود در جریان درگیری در یکی از خیابان‌های اردبیل دست به چاقو برد و جوانی هم‌سن‌وسال خودش را با یک ضربه زخمی کرد. فرد مجروح به بیمارستان انتقال یافت اما به‌علت خونریزی شدید جان باخت. پس از آن متهم دستگیر شد.

او در بازجویی‌ها به وارد‌کردن ضربه کشنده اعتراف کرد اما گفت هیچ قصدی برای قتل نداشته است. متهم توضیح داد: «وقتی درگیری بالا گرفت عصبانی شدم و در یک لحظه چاقو را بیرون کشیدم و فقط یک ضربه زدم.»

پرونده متهم در دادسرا رسیدگی و برای وی به اتهام قتل عمد قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شد اما چون آن زمان دادگاه کیفری استان در اردبیل تشکیل نشده بود، دادگاه کیفری استان آذربایجان‌شرقی مسوولیت رسیدگی به این پرونده را برعهده گرفت.

در جلسه دادگاه بعد از آنکه نماینده دادستان گزارشی را از پرونده ارایه داد اولیای‌دم مقتول اعلام کردند خواستار قصاص متهم هستند. در ادامه متهم وقایع روز قتل را بار دیگر توضیح داد و در نهایت توسط قضات به قصاص محکوم شد. این حکم به تایید دیوانعالی کشور نیز رسید و همه‌چیز برای مجازات متهم مهیا شد.

علی استادی-رییس زندان مرکزی تبریز- به خبرنگار ما گفت: «این متهم از مددجویان آرام و خوب ما بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای جلب رضایت اولیای‌دم اقدام کنیم.

متهم و مقتول هر دو عضو دو طایفه بزرگ در مغان بودند. ما چندین‌بار با خانواده مقتول صحبت کردیم. خانواده متهم نیز همین کار را انجام دادند و بارها درخواست بخشش کردند اما اولیای‌دم گفتند حاضر به گذشت نیستند.» پس از آنکه تلاش‌ها برای جلب‌رضایت اولیای‌دم به نتیجه نرسید، قرار شد حکم پنجشنبه هفته گذشته اجرا شود. به این ترتیب متهم پای چوبه‌دار رفت.

در آخرین لحظات رییس زندان و متهم بار دیگر از اولیای‌دم خواهش کردند گذشت کنند اما گفته‌های آنها فایده‌ای نداشت. سرانجام طناب بر گردن مقتول انداخته شد.  استادی درباره وقایع زمان اجرای حکم توضیح داد: «طناب کشیده شد ولی من باز هم به صحبت با اولیای‌دم ادامه دادم. به آنها گفتم اگر او بمیرد دیگر هیچ‌چیز را نمی‌توان تغییر داد. گفتم الان ثانیه‌ها مهم است و بهتر است متهم را ببخشید.

در همین موقع بود که اولیای‌دم اعلام کردند به‌خاطر خدا گذشت می‌کنند.» به این ترتیب محکوم که سه‌دقیقه میان زمین و آسمان معلق بود از چوبه‌دار پایین آورده شد. او هنوز بهوش بود اما مسوولان زندان تصمیم گرفتند وی را به بیمارستان منتقل کنند. این مرد تا دیروز صبح در بیمارستان بستری بود و بعد از آنکه پزشکان تشخیص دادند مشکلی ندارد بار دیگر به زندان بازگردانده شد. 

استادی درباره دلیل تلاش برای جلب رضایت اولیای‌دم در این پرونده گفت: «ما برای هر کسی رضایت نمی‌گیریم. این متهم از مددجویان خوب ما بود که به‌صورت اتفاقی مرتکب قتل شده بود. ما به این نتیجه رسیده بودیم که آزاد‌شدن این متهم خطری برای جامعه نخواهد داشت. اولیای‌دم سایر مقتولان هم باید بدانند اجرای قصاص، عزیزشان را بازنمی‌گرداند بنابراین بهتر است در این مواقع منفعت جمع را درنظر بگیرند و اگر می‌بینند متهم تنبیه شده و دیگر برای جامعه خطری ندارد او را ببخشند. درست است که قانون به آنها اجازه داده حکم قصاص را اجرا کنند اما بخشش موضوعی است که در قرآن هم به آن توصیه شده است.»

این محکوم در حالی از بالای‌دار به زندان بازگشت که طی دو هفته گذشته موجی از اعلام گذشت‌ها آغاز شده است و چندین محکوم به قصاص در شهرهای مختلف از پای چوبه‌دار به زندان بازگشته‌اند.  

گفت‌وگوی با سامره علی‌نژاد

زنی که قاتل فرزندش را در شهرستان نور در ملأعام بخشید، جزییات این واقعه را منتشر کرد. این زن گفت: «چندین روز پیش از ‌قصاص، عبدالله به خوابم آمد و از من خواست ‌قاتلش را ببخشم، ولی ‌نتوانستم خودم را قانع کنم او را ببخشم اما دقیقا دو روز پیش از اعدام قاتل، بار دیگر عبدالله به خوابم آمد، ولی این‌بار با من صحبتی نکرد و درخواست من برای صحبت را رد کرد.

تا لحظه‌ای که طناب را از گردن بلال برداشتم، تصمیمی از پیش نگرفته بودم»؛ تصمیمی که در ‌‌نهایت دل میلیون‌ها ایرانی و غیرایرانی را با وی و کارش همراه کرد. 

سامره ادامه داد: وقتی مادری بچه‌اش را از دست می‌دهد، انگار عضوی از بدنش را از دست داده‌ و او نیز در‌ این سال‌ها احساس می‌کرد، عضوی از بدنش از دست رفته است اما اینک و پس از آن بخشش احساس آرامش و سبکی می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
بدبختو میزاشتید می مرد دیگه
بین برزخ و دوزخ پا درهوا زجر کشش کردید
آفرین بر این والدین که گذشت کردند حالا این آقا باید نوکری این خانواده را بکند چون بخشش کار بزرگی هست
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی