بازدید 3148

عقب ماندگی ذهنی در انتظار نوزادانی با مادر سیگاری

کد خبر: ۳۹۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹ 22 April 2014
یک کارشناس دخانیات عوارض مصرف سیگار و قلیان را بر جنین بسیار خطرناک دانست و گفت: اختلالات غیرقابل بازگشت مانند دیابت و عقب‌ماندگی ذهنی در کودکانی که مادران سیگاری دارند بیشتر است.

به گزارش فارس، محمد ابراهیمی گفت: مادرانی که سیگار و قلیان را در زمان بارداری ترک نمی‌کنند، باید منتظر عوارض غیرقابل جبران در نوزاد خود باشند.

وی ادامه داد: کم‌خونی و کم‌وزنی در نوزاد از عوارض مصرف دخانیات در زنان باردار است.همچنین مصرف دخانیات با کم کردن حرکت مژک‌های لوله‌های مرتبط با تخمدان، عبور تخمک‌ها را با مشکل مواجه می‌کند و شانس ناباروری و بارداری خارج از رحم را در مادران سیگاری افزایش می‌دهد.

این کارشناس دخانیات گفت: از سوی دیگر خطر سقط ، زایمان زودرس، مرده‌زایی و مشکلات خاص دوران بارداری به ویژه مسمومیت بارداری در زنان سیگاری باردار بیشتر است.

ابراهیمی تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده در مادران بارداری که  سیگار می کشند،مشخص شد که بعد از هر نوبت مصرف سیگار، ضربان قلب جنین به دلیل افزایش نیکوتین و کاهش اکسیژن بالا می رود.

وی تصریح کرد: در نتیجه با فشار به قلب در دراز مدت، جنین دچار نارسایی قلبی، اختلال در اعصاب تنظیم کننده جریان خون و اختلالات غیرقابل بازگشت مانند دیابت و عقب‌ماندگی ذهنی در کودکانی که مادران سیگاری دارند بیشتر دیده می‌شود.

این کارشناس دخانیات گفت: گاهی نیز عوارض مصرف دخانیات روی جنین تا دوران بلوغ مخفی می ماند و سپس آشکار می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل