بازدید 6197

فعلا زنان بی‌سرپرست اولویت دارند

در ماده 230قانون برنامه 5 توسعه وظايفي بر عهده اين معاونت گذاشته شده‌است. در اين راستا يكي از اين وظايف، بحث ساماندهي امور اقتصادي و معيشتي زنان با تاكيد بر مشاغل خانگي و اولويت زنان سرپرست خانوار است.
کد خبر: ۳۹۴۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵ 22 April 2014
اين روزها نقش فعال زنان در اداره كشور بركسي پوشيده نيست، اما همه زنان داراي توانايي‌هاي لازم براي اداره زندگي خود و فرزندانشان نيستند. درشرايط اقتصادي نامناسب اين روزهاي كشور، زنان سرپرست‌خانوار با وجود نياز، توانايي‌هاي لازم براي اداره زندگي خود و فرزندانشان را ندارند.

به گزارش قانون، زنان سرپرست خانوار از جمله گروه‌های آسیب‌پذیری هستند که بر اثر عواملي چون طلاق، فوت، اعتیاد همسر، از کارافتادگی همسر و رها شدن توسط مردان، بايد به تنهايي مسئول اداره زندگي باشند. اين زنان به یکباره با جهان دیگری روبه‌رو می‌شوند كه برايشان بسيار غريب است و از ترس انواع سوءنيت‌ها و سوءاستفاده‌ها قادر به دريافت كمك نيستند.نمي‌توان چشمان را براين واقعيت بست كه زنان بيوه در صورت رها شدن در جامعه در سايه نبود حمايت هاي مادي و معنوي ممكن است به سمت اعمال مجرمانه متمايل شوند. این یک حقيقت است که زنان سرپرست خانوار در جامعه ما فشارهای زیادی تحمل می کنند، این فشارها برکارکرد اجتماعی و اقتصادی آنها نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین با افت کیفیت زندگی و رضایت از آن مواجه می‌شوند.

به هر حال تجربه بیوگی اگر چه نقاط اشتراکی در بین زنان سرپرست خانوار است اما برای هر کس می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از دیگری باشد به این معنا که پارامترهایی نظیر پایگاه اقتصادی واجتماعی  فرد، سن، دفعات تجربه، باورهای اعتقادی و ... در کیفیت این تجربه تاثیر می‌گذارد. بسیار دیده شده است که زنان آسیب دیده و شکست خورده در زندگی طعمه مردان خیابانی می‌شوند که این باعث بی اعتمادی وایجاد ناامنی هرچه بیشتر این زنان آسیب دیده در محیط اجتماع و بدبینی آن‌ها نسبت به کمک دیگران می‌شود. طي چند ماه اخير معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده تلاش بسياري براي تدوين و اجرايي‌كردن برنامه ‌هايي در جهت توانمند‌سازي اين قشر آسيب‌پذير داشته است. اين معاونت معتقد است آموزش حمايت زنان براي داشتن اشتغالي پايدار تاثير بسزايي در بالابردن كيفيت زندگي آن‌ها خواهد داشت و كمك‌هاي مالي مقطعي دردي از مشكلات اين قشر نخواهد كاست.

براين اساس معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده درگفت‌گو با «قانون» عملكرد اين معاونت براي بهبود شرايط زندگي زنان سرپرست خانوار را تشريح‌كرد.

    ساماندهي امور اقتصادي و معيشتي زنان

شهين‌دخت مولاوردي، معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اقدامات حمايتي صورت گرفته در معاونت امور زنان و خانواده رئيس جمهور، توضيح داد: در ماده 230قانون برنامه 5 توسعه وظايفي بر عهده اين معاونت گذاشته شده‌است. در اين راستا يكي از اين  وظايف، بحث ساماندهي امور اقتصادي و معيشتي زنان با تاكيد بر مشاغل خانگي و اولويت زنان سرپرست خانوار است. در دولت قبل بسته‌هاي اجرايي برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده نوشته شده بود كه هنوز به مرحله اجرا نرسيده است كه ما پيگير اجراي آن هستيم.

    تشكيل كارگروه كاهش فقر ميان زنان

اين حقوقدان ادامه داد:در اين راستا از طرف ديگر كارگروه كاهش فقر زنان كه مستقيما با موضوع زنان سرپرست خانوار ارتباط پيدا مي‌كند با موضوع زنان سرپرست خانوار تشكيل داده‌ايم.اين كارگروه مشترك ما با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است كه تقريبا جلسات آن شروع شده است  البته تفاهمنامه‌‌اي نيز در مورد حمايت‌هاي اجتماعي از زنان سرپرست خانوار با وزارت كار امضا شده و پيگير مسائل اين قشر هستيم و اميدواريم بتوانيم در جهت كاهش مشكلات آن‌ها قدمي برداريم.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان كرد: البته ما در صدد توان‌افزايي زنان سرپرست خانوار هستيم نه حمايت صرف.  در اين راستا در حال بررسي سازمان‌هاي غيردولتي و خيريه كه موضوع فعاليت و هدفشان حمايت از زنان سرپرست خانوار است، هستيم كه اين سازمان‌ها برنامه‌هاي خود را  ارائه داده‌اند.

    حمايت از زنان بد سرپرست در دستور كار نيست


وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه اين معاونت در مورد زنان بد سرپرست چه برنامه‌هايي دارد توضيح داد: در مورد زنان بد سرپرست  هنوز بررسي لازم انجام نشده است و فعلا  به صورت تخصصي بحث زنان بد سرپرست را در دستور كار خود قرار نداده‌ايم.
اين حقوقدان تصريح كرد: كارگروه مشترك و مشابهي در وزارت كار، در مورد زنان بهبود يافته تشكيل داده‌ايم و تفاهمنامه‌اي هم در اين زمينه امضا شده است. همچنين تفاهمنامه چهارجانبه با وزارت بهداشت، وزارت كشور، ستاد ملي مبارزه با مواد مخدر و معاونت امور زنان و خانواده رئيس جمهور به امضا رسيده در آن چارچوب وارد شديم.

    بيمه زنان سرپرست خانوار در اولويت

وي در ادامه در مورد بيمه زنان سرپرست خانوار توضيح داد: در مورد بيمه زنان سرپرست خانوار بايد گفت به دليل اينكه وظيفه ذاتي سازمان بهزيستي است و اين سازمان داراي دفتر توانمندسازي زنان سرپرست خانوار است درنتيجه بحث بيمه اين زنان از اين طريق انجام مي‌شود. اين حقوقدان عنوان كرد: تلاش‌هايي هم ما در معاونت براي بيمه زنان خانه‌دار انجام مي‌دهيم. وي افزود: طبق آمار حدود 82 درصد از زنان سرپرست خانوار بيكار‌هستند و مسلما خانه‌دار محسوب مي‌شوند در نتيجه ما مشغول پيگيري بيمه آن‌ها هستيم.  مولاوردي در پايان تاكيد كرد: لايحه جديدي با هدف حمايت از اين قشر در حال آماده شدن است كه  در آن  تلاش بر توانمند سازي زنان سرپرست خانوار داريم تا روي پاي خود بايستند و وا بسته دولت نباشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی