بازدید 7150

چه نمايندگاني سوالات حاشيه‌اي مي‌پرسند؟

زماني كه طرح سوال يا بيانيه‌اي در مجلس اتفاق مي‌افتد، رسانه‌ها يا افكار عمومي تعريف يا برداشتي جمعي از مجلس مي‌كنند كه ما با مديريت خود سعي داريم جلوي چنين برداشت‌ها و تعاريف جمعي گرفته شود.
کد خبر: ۳۹۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۹ 14 April 2014
روز گذشته اعضاي فراكسيون رهروان ولايت، به عنوان مهم‌ترين اجتماع نمايندگان مجلس نهم ضمن رسيدگي به موضوع سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي به بررسي راهكارهاي موثر در بهبود روابط بين پاستور و بهارستان ازجمله حذف سوالات حاشيه‌يي و غيرضروري نمايندگان پرداختند. اعضاي اين فراكسيون همچنين اعلام داشتند «از طرح سوالاتي كه ارزش افزوده‌اي براي مردم در راستاي حل مشكلات جامعه ايجاد نمي‌كند تا حد امكان جلوگيري شود».

ايرج نديمي، يكي از اعضاي اين فراكسيون در گفت‌وگو با «اعتماد» به جزييات همين جلسه مي‌پردازد. به گفته اين عضو كميسيون اقتصادي، ما با مديريت خود تلاش داريم جلوي چنين برداشت‌ها و تعاريف جمعي گرفته شده و به جاي آن افكار عمومي و رسانه‌ها برداشت‌شان به تمامي نمايندگان بسط پيدا نكند و متوجه باشند كه چه كساني اقدام به انتشار بيانيه يا طرح سوال حاشيه‌يي مي‌كنند.

‌ روز گذشته برخي اعضاي فراكسيون رهروان ولايت از تصميم فراكسيون رهروان ولايت براي حذف سوالات اضافي از وزراي دولت خبر دادند. منظور فراكسيون اكثريت مجلس از سوالات اضافي نمايندگان چيست؟

در مورد سوال نمايندگان از دولت چند ديدگاه وجود دارد كه به مناسبات بين مجلس و دولت مربوط مي‌شود. پيگيري حقوق مردم از سوي نمايندگان بيشترين بخش سوالات نمايندگان از وزرا را تشكيل مي‌دهد كه اين سوالات بيشتر به دنبال تعويق در اجراي خواسته نماينده براي رفع نياز مردم و حوزه انتخابيه مطرح مي‌شود. در واقع بيشتر سوالات نمايندگان ريشه عمومي و مردمي دارند به همين خاطر نمي‌توان از سوالات نمايندگان خرده گرفت يا ايرادي به آن وارد كرد. از سوي ديگر سوال نماينده از دولتمردان يكي از اختيارات و وظايف قانوني او است، لذا نمي‌توان اين حق را از نماينده گرفت. البته اين موضوع و مساله در مورد تمامي سوالات صدق نمي‌كند. برخي نمايندگان در مجلس هستند كه سوالات را با اهداف سياسي و در جهت تخريب جناح‌هاي و جريان‌هاي سياسي غير خودي مطرح مي‌كنند.

‌ ‌ فكر مي‌كنيد طرح چنين سوالات حاشيه‌‌‌يي و تخريبي چه نقشي در روابط مجلس و دولت خواهد داشت؟


مطمئنا سوالاتي كه مردم و نياز جدي يا روزمره آنان را مورد هدف قرار ندهد نمي‌تواند بهبود سطح كيفي زندگي آنان را در بر داشته باشد. از طرف ديگر لازم است كه هم دولت و هم مجلس در جهت بهبود روابط متقابل گام بردارند تا مسائل و مشكلات مهم داخلي و خارجي كشور را حل كنند. طرح سوالات حاشيه‌يي بدون شك در روند بهبود رابطه بين مجلس و دولت وقفه و مشكل ايجاد مي‌كند كه بايد از آن پرهيز كرد.

‌ ‌ توصيه شما براي پرهيز نمايندگان از سوالات حاشيه‌اي چيست؟


نمايندگان در واقع بايد سوالاتي با هدف خدمت‌رساني به مردم و روشنگري بپرسند و تا حد ممكن از طرح سوالاتي كه امكان حاشيه‌سازي در روابط مجلس و دولت دارد پرهيز‌كنند .

‌ ‌‌در اين جلسه، برخي اعضاي جبهه پايداري كه عضو فراكسيون رهروان ولايت نيستند نيز حضور داشتند.

نمايندگان مي‌توانند در جلسات غير عضو نيز حاضر شوند.

‌گفته مي‌شود اين نمايندگان با تصميم فراكسيون رهروان مبني بر حذف سوالات زايد از دولت مخالفت كردند.


در اين جلسه يكي از نمايندگان اعضاي جبهه پايداري به طرح سوال از آقاي بيژن زنگنه درباره دريافت پول يكي از وزراي دولت دهم از شيوخ عرب اشاره داشتند. البته اين سوال خارج از دستور فراكسيون رهروان و بدون برنامه از سوي ايشان اعلام شد.

‌ اين طرح سوال در صحن علني مجلس متوقف شد. نظر فراكسيون درباره اين سوال چه بود؟


اعضاي شوراي مركزي با اين طرح سوال موافق نبودند و اين سوال را در دستور كار خود براي جلسات آينده فراكسيون يا صحن علني قرار ندادند، چراكه اين سوال خودش نمونه‌يي از سوالات حاشيه‌يي بوده و مردود است.

‌ نامناسب و مردود؟


بله. اين سوال نه معيشت مردم را پوشش مي‌دهد و نه ساختار و سنديت دارد كه بتوان مورد بررسي قرار داد. اعضاي فراكسيون رهروان ولايت در تلاش هستند تا از سوالاتي كه تنها باعث خدشه‌دار شدن روابط بين دولت و مجلس مي‌شود پرهيز كنند. سوالاتي كه نه دغدغه مردمي دارد و نه به دنبال روشنگري است، چرا بايد مورد استقبال قرار بگيرد يا طرح‌شود؟

‌ يعني فراكسيون رهروان ولايت جلوي سوالات حاشيه‌يي و جناحي را مي‌گيرد؟


جلوگيري به معنايي كه شما مي‌گوييد خير. از نظر آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي نمي‌توان جلوي سوال نماينده‌يي را گرفت ولي از اين به بعد مي‌توان درباره چگونگي راي‌گيري، بيان سوال، دادن كارت زرد و انتشار يا امضاي بيانيه بحث كرد و مديريت جديدي از سوي فراكسيون رهروان اتخاذ كرد.

‌ منظور شما از مديريت جديد چيست؟

زماني كه طرح سوال يا بيانيه‌اي در مجلس اتفاق مي‌افتد، رسانه‌ها يا افكار عمومي تعريف يا برداشتي جمعي از مجلس مي‌كنند كه ما با مديريت خود سعي داريم جلوي چنين برداشت‌ها و تعاريف جمعي گرفته شده و به جاي آن افكار عمومي و رسانه‌ها برداشت‌شان به تمامي نمايندگان بسط پيدا نكند و متوجه باشند كه چه كساني اقدام به انتشار بيانيه يا طرح سوال حاشيه‌يي مي‌كنند. در واقع اگر بنا باشد كه بيانيه يا سوالي حاشيه‌يي يا جناحي در مجلس مطرح شود، فراكسيون اكثريت مجلس از آن حمايت نخواهد كرد و در مقابل با چنين مواردي به صورت متفق‌القول و واحد عمل خواهد كرد.

‌ آيا مي‌توان به مجلس نهم اميدوار بود كه دست به طرح سوالات حاشيه‌اي نزند؟


مطمئن باشيد كه در صورت اعلام وصول سوالات حاشيه‌يي در مجلس، فراكسيون رهروان ولايت به عنوان فراكسيون اكثريت مجلس از چنين سوالاتي نظير كارت زرد به وزير اقتصاد درباره اظهارت رييس بانك مركزي استقبال نخواهد كرد و از راي آوردن آن جلوگيري مي‌كند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر