بازدید 6371

شمارش معکوس برای اجرای طرح ترافیک در تبریز

سخنگوی شورای اسلامی تبریز یکی از این زیرساخت های ضروری را توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان می کند و معتقد است: باوجود پیگیری زیاد، این مشکل هنوز حل نشده و می تواند مانعی برای اجرای طرح باشد.
کد خبر: ۳۹۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶ 13 April 2014
در حالی که چند هفته بیشتر به زمان اجرای طرح ترافیک تبریز که طبق مصوبه شورای ترافیک استان، خرداد اعلام شده، باقی نمانده است، شرایط مناسب برای اجرای این طرح همچنان فراهم نشده و نگرانی‌هایی در زمینه اجرای صحیح آن وجود دارد.

به گفته کارشناسان، تردد روزانه حدود 400 هزار دستگاه خودرو در سطح خیابان های تبریز که بخش عمده ای از آن در مسیرهای مرکزی شهر جریان دارد، نقش زیادی در ایجاد ترافیک و بالارفتن میزان آلودگی هوا ایفا می کند و اجرای طرح ترافیک، موجب کاهش 24 درصدی این ترافیک و 15 درصدی آلودگی هوا در محدوده مرکزی شهر خواهد شد.

به گزارش جام جم، محدوده مرکزی شهر تبریز حدود 472 هکتار مساحت دارد و با اجرای طرح ترافیک بالغ بر 300 هکتار آن در داخل محدوده طرح ترافیک واقع می شود.این طرح که اجرای آن از سال 85 تاکنون به تعویق افتاده، برای اجرا به زیرساخت هایی نیازمند است که هنوز این زیرساخت ها فراهم نشده است.

سعید حاجی زاده، سخنگوی شورای اسلامی تبریز یکی از این زیرساخت های ضروری را توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان می کند و معتقد است: باوجود پیگیری زیاد، این مشکل هنوز حل نشده و می تواند مانعی برای اجرای طرح باشد.

البته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز این موضوع را مانع اجرای طرح نمی داند و می گوید: گرچه تاکنون درصد بسیار ناچیزی از اعتبار تخصیص یافته به شهرداری تبریز برای توسعه حمل و نقل عمومی تحقق یافته است، اما این مساله مانعی برای اجرای طرح ترافیک ایجاد نخواهد کرد و سعی می کنیم از طریق منابع داخلی شهرداری این خلأ را جبران کنیم.

یعقوب وحیدی کیا به ضرورت اجرای طرح در محدوده مرکزی شهر اشاره می کند و می افزاید: افزایش بی رویه تعداد خودروها و ظرفیت پایین خیابان های تبریز، باعث ایجاد گره های کور ترافیکی، اتلاف وقت، انرژی و آلودگی هوای شهر بخصوص در هسته مرکزی شهر شده است که این موارد ضرورت ایجاد محدودیت برای خودروهای شخصی و تک سرنشین و جلوگیری از ورود این خودروها در ساعات مشخصی از روز به محدوده مرکزی شهر را دوچندان می کند.

وی با بیان این که بی نظمی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی توسط برخی رانندگان، عامل اصلی ایجاد ترافیک در خیابان ها و معابر اصلی بویژه هسته مرکزی شهر است، خاطرنشان می کند: اجرای طرح ترافیک، یکی از راه های مهم ایجاد نظم لازم است و امیدواریم بتوانیم با همکاری نهادهای متولی چون پلیس، استانداری، فرمانداری، اتحادیه ها، اصناف و از همه مهم​تر تشویق شهروندان و فرهنگ سازی آنان در استفاده از اتوبوس ها و وسایل نقلیه عمومی، این طرح را اجرایی کنیم.

وحیدی کیا یادآور می شود: به منظور رفاه حال بیشتر و ارائه خدمات مطلوب تر به شهروندان، حدود 200 دستگاه اتوبوس بازسازی یا خریداری شده را تا پایان خرداد به ناوگان اتوبوسرانی شهر اضافه خواهیم کرد، ضمن این که تاکسی های خطی و ون نیز برای خدمات دهی به شهروندان در داخل طرح پیش بینی شده است.

وی اجرای موفق طرح ترافیک را به خواست و اراده مسئولان ارشد استان منوط می داند و می گوید: در باره اجرای بهتر طرح، ملزوماتی همچون توسعه شبکه معابر، احداث پارکینگ، تعیین جهت حرکت در خیابان ها ضرورت داشت که اکنون خیلی از این موارد حل شده و بقیه مشکلات نیز به مرور مرتفع خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با بیان این که بارگیری و باراندازی در هسته مرکزی بازار در ساعات متفرقه، یکی از عوامل اصلی ایجاد ترافیک در این محدوده است، می گوید: شهرداری مصمم به ساماندهی این معضل است و به این منظور سعی می کند با پیش بینی انبارهایی در خارج از محدوده شهر و نیز باراندازهایی در منطقه، از حمل و نقل بار عمده به مرکز شهر جلوگیری و بارگیری به مغازه های موجود در محدوده بازار را به ساعات معینی محدود کند.

وحیدی کیا درباره نگرانی شهروندانی که منازل آنها در محدوده طرح قرار دارد، یادآور می شود: شورای شهر اعطای مجوز تردد رایگان برای دارندگان خودروهای واحدهای مسکونی را که داخل طرح قرار گرفته ، تصویب کرده است.

مدیر گروه حمل و نقل استانداری آذربایجان شرقی نیز گسترش حمل و نقل عمومی را در اجرای موفق طرح ترافیک موثر می داند و می افزاید: متاسفانه تبریز بویژه بافت مرکزی آن با کمبود معابر مواجه است که این مساله اجرای طرح را با مشکل مواجه می کند.

کریم باقری یادآور می شود: متاسفانه تبریزی ها هنوز با طرح ترافیک بیگانه بوده و اغلب تحت تاثیر تبلیغات غیرعلمی برخی شهروندان قرار می گیرند و آگاهانه یا ناآگاهانه تمایل چندانی به اجرای طرح در تبریز از خود نشان نمی دهند که این وظیفه و رسالت صدا و سیما و دیگر رسانه هاست که در این زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی