بازدید 4601

خط قرمز این دولت برای مبارزه با فساد

کد خبر: ۳۸۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۴ 19 March 2014
«هرچند دولت‌ها و روسای جمهور مختلف، در انتخابات شعار مبارزه با فساد اقتصادی را مطرح کردند اما تاکنون اراده‌ای دردولت‌ها برای مبارزه با مفاسد دیده نشده است.»

به گزارش همشهری، این را محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون حقوقی و قضایی می‌گوید که به‌گفته خودش 10سال است در مجلس روی موضوع مبارزه با مفاسد کار کرده است. او از طراحان اصلی طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد و طرح رسیدگی به اموال مسئولان است. دهقان از دولت قبل به‌خاطر خط قرمزهایش انتقاد می‌کند و می‌گوید: ان‌شاءالله که این دولت برای خودش خط قرمز تعریف نکند که اگر اینطور شود باید فاتحه مبارزه با فساد را خواند.

 اراده قوای سه‌گانه را در بحث مبارزه با فساد چطور ارزیابی می‌کنید؟


به‌نظرم اکثریت مجلس اراده مبارزه با فساد را دارند؛ این اراده را در تصویب قوانین مبارزه با مفاسد و تحقیق و تفحص از دستگاه‌هایی که نشانه‌ای از فساد در آنها دیده می‌شود می‌توان مشاهده کرد. البته شاید فساد در جایی هم باشد اما مجلس از آن بی‌خبر باشد. با این حال معتقدم اگر مجالس اهتمام بیشتری در موضوع مبارزه با مفاسد از خود نشان می‌دادند می‌توانستند اثرگذاری بیشتری روی سایر دستگاه‌ها داشته باشند.

  در دولت‌ها چطور؟


در دولت‌ها تا‌کنون اراده‌ای برای مبارزه با فساد ندیدیم. دولت قبل که شعار مبارزه با فساد را سر می‌داد حتی یک لایحه در این خصوص به مجلس نداد و متأسفانه برخی اطرافیان رئیس‌جمهور سابق پرونده‌هایی داشتند که قوه قضاییه مشغول رسیدگی به آنهاست.

 رئیس‌جمهور سابق خط قرمزهایی برای خود مشخص کرده بود، چرا قوه قضاییه همان زمان با این افراد برخورد نکرد؟

من همان زمان هم معتقد بودم که باید با فساد در هر سطحی که هست برخورد شود. البته مسئولان دولت وقت هم نظام را بر سر دوراهی گذاشته بودند که یا خط قرمز‌های آنها باید رعایت شود یا اینکه کار را رها می‌کنند. این موضع گیری‌های علنی و غیرعلنی و مجموع شرایط کشور و مصالح نظام، قوه قضاییه را به ملاحظه‌کاری سوق داد. در آن زمان قوه قضاییه با تمام پرونده‌های فساد برخورد می‌کرد، الا اطرافیان رئیس‌جمهور سابق؛ به همین‌خاطر دستگاه قضایی صبر کرد تا این افراد از مسئولیت کنار بروند تا به پرونده آنها رسیدگی کند. البته این رفتار برای قوه قضاییه افتخار نیافرید و باید همان زمان با خط قرمز‌ها برخورد می‌شد.

 اگر این دولت هم برای خودش خط قرمز ایجاد کند تکلیف چیست؟


نسبت به دولت جدید نمی‌توان پیشداوری کرد؛ ان‌شاءالله که این دولت برای خودش خط قرمز تعریف نکند که اگر اینطور شود واویلاست و باید فاتحه مبارزه با فساد را خواند. قوه قضاییه در گذشته نباید خط قرمز‌ها را می‌پذیرفت. الان هم اگر کسی خط قرمز تعیین می‌کند قوه قضاییه باید برخورد نماید. خط قرمز در بحث مبارزه با فساد معنی ندارد. خاطرم هست در جلسه‌ای که با اعضای کمیسیون قضایی خدمت رئیس قوه قضاییه بودیم ایشان خطاب به قضات گفتند شما برای یک دزدی 50هزار تومانی، یک نفر را به زندان می‌اندازید اما نمی‌شود در مقابل اختلاس‌های میلیاردی برخی افراد آن هم به واسطه اینکه پست یا مقامی دارند ساکت ماند و برخورد نشود. این جدیت رئیس دستگاه قضا را نشان می‌دهد. اراده ایشان در بحث مبارزه با فساد جدی است اما تنها اراده قوی داشتن کافی نیست و باید در عمل هم نشان داده شود.

 یعنی اقدام قوه قضاییه هم در برخورد با مفاسد مناسب نبوده است؟


آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا و آقای اژه‌ای دادستان کل کشور در بحث مبارزه با فساد جدی هستند، اما وقتی مجموع عملکرد قوه قضاییه را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم در پرونده‌هایی چون کرسنت، استات اویل، مفاسد بیمه ایران، فساد 3هزار میلیاردی، پرونده فساد ریخته گران اصفهان، فساد ارزی و پرونده بابک زنجانی تا‌کنون قوه قضاییه گزارشی ارائه نکرده که این پرونده‌ها به کجا رسیده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر