بازدید 23925

تعیین عوارض ورود به روستای ابیانه

مسئولان شورای روستای ابیانه معتقدند که امسال این مبلغ نه‌تنها نظام‌مند شده بلکه خدماتی ازجمله ایجاد پارکینگ یا ایجاد ده چشمه سرویس بهداشتی نیز برای گردشگران مهیاست
کد خبر: ۳۸۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۱ 19 March 2014
مسئولان شورای روستای تاریخی ابیانه برای ورود خودروی گردشگران به داخل روستا 5 تا 15هزار تومان عوارض تعیین کردند. آنها همچنین زمینی را به‌عنوان پارکینگ خودروی گردشگران در نظر گرفته‌اند که با روستا هزار و 600متر فاصله دارد.

به نوشته آرمان، رئیس شورای این روستا می‌گوید اگر میراث‌فرهنگی را قانع کنید که به ما پول بدهد ما هم از گردشگران عوارض نمی‌گیریم منتها موضوع این است که میراث فرهنگی هیچ‌وقت پول ندارد! روستای تاریخی ابیانه را زیباترین روستای نطنز می‌خوانند که در ایام نوروز و ماه محرم پذیرای مسافران بسیار زیادی است؛ آنقدر زیاد که کنترل حضور این تعداد گردشگر برای مسئولان دشوار می‌شود تا جایی که در ایام محرم و نوروز مبلغی را به عنوان ورودیه یا عوارضی می‌گیرند. این مبلغ تا سال گذشته 500تومان بود اما اکنون 5هزار تومان شده است آن هم برای خودروهای سواری. اما برای مینی‌بوس و وانت 10هزار و برای اتوبوس 15هزار تومان عوارض در نظر گرفته شده است.

این افزایش نرخ عوارضی، برای برخی از هتلداران این روستا و البته گردشگران خوشایند نیست چراکه، در مقابل آن خدمات گردشگری مناسبی به گردشگران داده نمی‌شود. با این حال مسئولان شورای روستای ابیانه معتقدند که امسال این مبلغ نه‌تنها نظام‌مند شده بلکه خدماتی ازجمله ایجاد پارکینگ یا ایجاد ده چشمه سرویس بهداشتی نیز برای گردشگران مهیاست. البته مسئولان شورا اعتقاد دارند اگر متولیان گردشگری و میراث فرهنگی هزینه تکمیل این خدمات را می‌دادند همین 5هزار تومان را هم از گردشگران نمی‌گرفتند. دراین‌باره، افسر کاشانی، مدیر هتل ابیانه از تصویب دریافت عوارض ناراضی است و آن را عاملی برای عصبانیت گردشگران ابیانه می‌داند و می‌گوید: سال‌های گذشته افراد نرخ‌های متفاوتی برای ورود هر خودرو به روستا می‌گرفتند درحالی که، هیچ امکاناتی برای آنها در روستا وجود نداشت و گردشگران با روستایی کثیف مواجه می‌شدند همین مساله باعث شده بود تا آنها سرویس‌های موجود یا نمای روستا را از بین ببرند. از طرف دیگر، نمی‌دانیم قرار است با پولی که از گردشگران گرفته می‌شود چه اقدامی شود مانند پول‌های که سال‌های گذشته از گردشگران گرفتند.اما محمدرضا علیرضایی، رئیس شورای این روستا می‌گوید: این طرحی بود که بودجه‌نویسی شد و آن را برای فرمانداری و استانداری فرستادیم تا از ابتدای سال 93 اجرایی شود. از الان برای پذیرش گردشگران نوروزی اقدام به ساخت 10 سرویس بهداشتی و پارکینگ کرده‌ایم. همچنین سنگفرش شدن روستا نیز در حال انجام است. بنابرای پولی که قرار است در ایام عید از گردشگران گرفته شود زودتر خرج زیبا سازی و ایجاد امکانات بیشتر در روستا شده است.

اگر در سالهای گذشته گرفتن عوارض حساب و کتابی نداشته امسال این قضیه بسیار متفاوت است. البته مسئولان سازمان میراث فرهنگی با دریافت عوارض و ایجاد پارکینگ مخالفتی نکرده‌اند. ایجاد پارکینگ در فاصله 1600 متری از روستا برای ممنوعیت از ورود خودرو به داخل روستاست. این موضوع در طرح جامع روستای ابیانه نیز آمده و توجیه رئیس شورای روستا نیز این است که دیگر گردشگران لازم نیست برای ماندن خودروهایشان در پارکینگ نیز وجهی پرداخت کنند بلکه با خودروهای توریستی که شبانه روزی فعالیت می‌کنند می‌توانند به صورت رایگان در سطح روستا جابه‌جا شوند.او می‌گوید: گردشگران زباله‌های انبوهی را پس از برگشتن از روستا به جا می‌گذارند و ورود هر خودرو موجب لرزش بناهای تاریخی روستا می‌شود بنابراین برای حفظ محیط روستا و بناهای موجود در آن اجازه ندادیم تا خودرو وارد روستا شود. با این حال اگر میراث فرهنگی را قانع کنید که به ما پول بدهد ما هم از گردشگران عوارض نمی‌گیریم! منتها موضوع این است که میراث فرهنگی هیچ وقت پول ندارد!به گزارش مهر آنطور که رئیس شورای روستا حدس می‌زند، امسال ابیانه در ایام نوروز  روزانه ده تا 12 هزار گردشگر را به خود می‌بیند. بنابراین اگر قرار باشد هر 5 نفر را در یک خودرو گنجانده و از آنها 5 هزار تومان دریافت شود روزانه شورای روستا حدود 10 تا 12 میلیون تومان درآمد خواهد داشت به عبارتی در ایام نوروز این روستا تقریبا 150 تا 180 میلیون تومان درآمد تنها از طریق دریافت عوارض کسب می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۷
انتشار یافته: ۲۰
اخذ عوارض دروازه ای در حال حاضر غیر قانونی است.
اولا خیلی دلشان بخواد که مردم برن اونجا دوم اینکه این یک بدعتی میشه که دیگه هر شهری این کارو انجام بده و بدتر از این انکه باعث دوری مردم از هم میشه (نفاق)
جالبه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
كي به كيه
مگر چی داره تبلیغات برای اون 20 برابر اونجاست هیچی نداره برید تا ببینید .
روستائی که یک مغازه خوارابر فروشی و میوه ندارد و نانوائی هم در آن نیست و گرد و خاشاک و خس در کوچه های آن موج میزند !! عوارض گرفتن برای چیست ؟؟؟ بد رسمی دارد پا میگیرد در این مملکت که عنقریب مردم باید از کنار هر شهر و روستائی هم که رد میشوند باج بدهند !!!در این روستای نا تمیز اگر فقط سوپر و نانوائی بزنند سود آن بیشتر از این نوع باجگیری خواهد شد !!!
نباید چنین اجازه ای داده شود در تمام کشور گشترش پیدا خواهد کرد و به گردشگری لطمه خواهد زد
مجموعه روستاهاى شگفت انگيز را ببينيد مى فهميد چقدر ابيانه نابود شده
سلام
فکر کنم پس ورودی شهر شیراز،شهر اصفهان،و تمام شهرهایی که مقصد توریست و مسافر هست، یه عوارضی بزاریم و پول بگیریم از مردم
از چند سال پیش این عوارض را میگرفتند!! شما تازه خبردار شدید؟ صبح بخیر!
با این روش گردشگری رونق می گیرد!!!!!
اصلا چه لزومی دارد که گردشگران ایرانی به ابیانه بروند. خب، نروند. این هنر نیست که از مردم این مرز و بوم برای رفتن به ابیانه عوارض بگیرند.تدبیر خوبی نیست.
آدم شاخ در می آرورد
تمام مشکلاتما حل شده فقطمانده دیدن روستاابیانه بود که انهم سعادت نداشتیم
برای ورود به ماسوله هم از ما عوارض گرفتند ولی هیچ خدماتی درکار نبود. خواهشمند است بررسی شود!
جای شکرش باقیه که ویزا نمی خواد
خيلي باهاله؛
همه جاي دنيا براي اينکه شهرشون گردشگر داشته باشه خيلي چيزها رو رايگان مي کنن؛ اينجا بابت ورود يه روستاي خشک و بي آب و علف وسط کوير پول مي گيرن
خیلی عالیه. باید به مسئولان شورای روستا تبریک گفت که دلسوزانه به فکر روستا هستند. کاش مدیران کلان گردشگری برای همه جا این تفکر و دلسوزی رو برای نگهداری و خدمات دهی گردشگران داشتند.
بسیار عالی
به نظرم کار زشتی است. مگر کسی برای ورود به تهران عوارض می گیرد؟
راه چاره آن است که مردم به ابیانه نروند تا غرور این افراد از بین برود
از تابناک و یا هر رسانه منصفی خواهش می کنم یک خبرنگار حرفه ای برای تهیه گزارش درخصوص برآورد و اطلاع رسانی به مردم درباره میزان آسیب های 10 سال اخیر به میراث فرهنگی ابیانه به این روستا اعزام نمایند. این روستا به علت کوچکی و نداشتن زیرساخت به هیچ وجه ظرفیت اینهمه مراجعه کننده را نداشته و حقیقتا درحال ویرانی است. کندن نرده های مسجد چندهزارساله به عنوان هیزم از سوی گردشگران! آتش زدن تنه درختان چندصدساله، به سخره گرفتن افراد محلی به دلیل پوشیدن لباس محلی (که باعث شده مردم محلی در مراجعه به موطن خود کمتر این لباس را بپوشند )تنها نمونه های پیش پا افتاده ای از فاجعه ای است که در این روستا اتفاق می افتد. به عنوان یک متخصص معماری و شهرسازی که از دوران دانشجویی در سال های دور با این روستا آشنا شدم خواهش می کنم منصف باشید و به موضوعات اصلی این روستا بپردازید.
با توجه به مرجع بودن تابناک برای سایت های خبری دیگر خواهش میکنم نظرم رادر سایت قرار دهید. با تشکر
امسال عوارض شده ۲۸ هزار تومن جلوی ورودی روستا هم بسته بودن البته فقط برای پلاک های شهر های دیگه انتهای روستا یک پارکینگ بزرگ بود ولی یه جورایی قریب کشی میکنند واگه قریب باشی باید یک مسیر طولانی راتا بافت قدیمی روستاپیاده بری وبرگشتن اگر افراد مسن همراهت باشن با توجه به سربالایی تند خیلی اذیت میشن این شورا مگه میتونه سر راه مردم بگیره پول زور از مردم بگیرن راه مردم ببندن چه کسی چنین اختیاری به اینها داده نمیدانم سازمان میراث فرهنگی وفرمانداری نطنز چرا هیچ نظارتی ندارن روی اقدامات غیرقانونی وخودسرانه که باعث اذیت وازار ونارضایتی مردم میشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها