بازدید 7676

پروازهاي گران در روزهاي نوروز

با وجود گران شدن قيمت بليت هواپيما و نرخ كرايه هتل‌ها همزمان با اوج سفرهاي نوروزي مسئولان دولتي اين افزايش قيمت‌ها را غير قانوني خوانده و تاكيد مي كنند با متخلفان برخورد خواهد شد. اين درحالي است كه فعالان بخش خصوصي دولت را متهم به گران فروشي مي كنند
کد خبر: ۳۸۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۳ 18 March 2014
در حالي كه مديرعامل هما گفته امسال هيچ افزايش قيمتي در بليت هواپيما براي سفرهاي نوروزي اعمال نشده اما آژانس‌هاي مسافربري ظاهرا زودتر از موعد به استقبال«آزاد‌سازي قيمت بليت هواپيما» رفته‌اند. اين در حالي است كه مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي گفته: «نرخ‌ پروازها مشخص است و هيچ آژانسي حق ندارد مبلغي بالاتر از نرخ مصوب از مسافران دريافت كرده و بليت با قيمت بيشتر بفروشد.» اما بر خلاف اين گفته‌ها مسافران نوروزي امسال بايد براي سفر كردن بيشتر از گذشته دست به جيب شوند.

به نوشته تهران امروز، درحالي كه مسئولان هواپيمايي و هتلداران و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از ثابت ماندن قيمت‌ها حرف مي‌زنند و مي‌گويند ايرلاين‌ها و هتل‌ها حق افزايش نرخ ندارند اما مسئولان تورهاي مسافربري گوش‌شان به اين حرف‌ها بدهكار نيست و هزينه تورهاي داخلي و خارجي نسبت به سال قبل افزايش چشمگيري داشته است. اين روزها تورهاي مسافرتي قيمت خود را در همه زمينه‌ها از جمله بليت‌هاي هواپيمايي و... بالا برده‌اند. دو روزقبل رئيس صنف هتلداران گفته بود اين گراني مربوط به هتلدارها نيست و پولش هم به جيب آنها نمي‌رود روز گذشته هم كه رئيس سازمان هواپيمايي اعلام كرده كسي حق گران كردن بليت هواپيما را ندارد. هر چه هست در آستانه شروع شدن سفرهاي نوروزي قيمت واحدهاي اقامتي از استاندارد خاصي پيروي نمي‌كند و امسال نسبت به سال گذشته بيشتر واحدهاي اقامتي در نقاط مختلف كشور از جمله مازندران از 20 تا 30‌درصد افزايش داشته است.

پروازهاي گران بر خلاف نرخ‌هاي رسمي


آژانس‌هاي مسافربري براي پروازهاي مختلف پول بيشتري از مردم دريافت كرده‌اند و آن را هم به حساب گران شدن بليت هواپيما در آستانه نوروز گذاشته‌اند. اين در حالي است كه فرهاد پرورش مديرعامل هما با تاكيد بر اينكه هيچ پرواز چارتري نداريم، به فارس گفته: نرخ بليت پرواز‌هاي داخلي هما مشخص است و هيچ آژانسي حق دريافت مبلغي بيشتر از نرخ مصوب ندارد، مسافران هم بليت را فقط با قيمت مصوب خريداري كنند و بهاي بيشتري نپردازند.پرورش درباره فروش بليت هواپيما در روز‌هاي پاياني اسفند، گفته: شركت هواپيمايي ايران‌اير براي فروش بليت پروازهاي خود هميشه برنامه‌ريزي مشخص داشته است و طبق همان برنامه عمل مي‌كند. در پروازهاي داخلي ايران‌اير هيچ‌گاه پرواز چارتر كه يكي از نگراني‌هاي سازمان هواپيمايي كشوري است نداشته‌ و به عنوان شركت دولتي چنين سياستي را دنبال نمي‌كند.مديرعامل ايران‌اير گفت: سيستم‌هاي فروش بليت ايران‌اير، براي مسافران باز است كه مي‌تواند از طريق الكترونيكي يا مراجعه به آژانس‌ها و دفاتر فروش بليت ايران‌اير، بليت موجود را با نرخ مشخص دريافت كند. در حال حاضر نرخ‌هاي پروازها مشخص است و هيچ آژانسي حق ندارد مبلغي بالاتر از نرخ مصوب از مسافران دريافت كرده و بليت با قيمت بيشتر بفروشد.

بررسي جوانب مختلف آزادسازي


در حالي كه پيش از اين اعلام شده بود دولت تصميمش را براي آزاد‌سازي نرخ بليت هواپيما گرفته و همين موضوع بهانه‌اي شده براي اينكه آژانس‌ها پول بيشتري از مردم بگيرند. پرورش گفته: متنوع‌سازي نرخ بليت و پس از آن آزادسازي نرخ‌ها جزو قانون برنامه پنجم است كه بايد اجرايي شود.مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران اضافه كرده: وزير راه و شهرسازي بر آزادسازي نرخ‌ها تاكيد دارد تا زمينه‌هاي اجراي اين امر در سازمان هواپيمايي كشوري و با همكاري ايرلاين‌ها فراهم شود. مديرعامل ايران‌اير با اشاره به سخنان وزير راه و شهرسازي مبني بر شناورسازي نرخ‌هاي بليت هواپيما از ارديبهشت‌ماه سال آينده، گفت: نرخ بليت هواپيما در جلسات شوراي‌عالي هواپيمايي كشوري با حضور سازمان هواپيمايي كشوري و نمايندگان وزارت راه و شهرسازي بررسي مي‌شود. پرورش گفت: تمام بررسي‌ها درباره مسير پروازي هواپيما، مسير مناطق محروم، مناطق پرمسافر، افزايش و كاهش قيمت در حال انجام است كه نظر نهايي اعلام خواهد شد.

هتل‌هاي گران

گران شدن بليت هواپيما بر خلاف قانون و گفته مسئولان تنها مشكل مسافران نوروزي نيست، در مورد نرخ كرايه هتل‌ها هم وضعيت مشابهي حاكم است. در حالي كه ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر، با صدور اطلاعيه‌هاي پي‌‌در پي از مجازات‌هاي سختگيرانه براي هتلداران متخلفي كه در تعطيلات نوروز نرخ شان را افزايش دهند يا خدمات بي‌كيفيت به مسافران ارائه دهند، خبر مي‌دهد، تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده هتلداران در شهرهاي پرمسافر ساز خود را زده‌اند و كار خودشان را پيش برده‌اند. در اين ميان جمشيد حمزه‌زاده، رئيس جامعه هتلداران، كاملا پاي خود را از ماجراي تعيين نرخ‌ها كنار كشيده و تاكيد مي‌كند اينكه نرخ هتل‌ها و خدمات‌شان در تعطيلات نوروز افزايش پيدا كند يا نه بستگي به تصميم سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و همچنين سازمان‌هاي گردشگري استان‌ها دارد.

هتل‌ها در نوروز گران نمي‌شود


انداختن توپ از سوي رئيس جامعه هتلداران، به زمين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري باعث واكنش رئيس اين سازمان شده و مسعود سلطاني‌فر گفته: «هتل‌ها در ايام نوروز افزايش قيمتي نخواهد داشت و بر قيمت‌ها نظارت مي‌كنيم.» او حتي پا را فراتر گذاشته و گفته: بسياري از هتل‌ها، اتحاديه‌ها و مجامعي كه به صورت تشكل‌هاي صنف هتلداري فعاليت دارند به ما اعلام كرده‌اند كه در برخي از شهرها 15درصد و در برخي از مكان‌ها تا40درصد تخفيف قائل مي‌شوند. وي گفت: با وجود همه مشكلاتي كه هتلداران دارند از آنان خواسته‌ايم كه براي رفاه حال مردم افزايش قيمت نداشته باشند و آنها هم تمكين كردند و در بسياري از موارد وعده داده‌اند كه تخفيف‌هاي لازم را بدهند.سلطاني‌فر با بيان اينكه در بازرسي‌ها بسيار جدي هستيم،گفت: همكاران تعزيرات گزارش داده‌اند در روزهاي گذشته بر قيمت‌ها نظارت داشته‌اند و مواردي را كه دچار مشكل بوده است نزديك به دو ميليارد تومان جريمه كرده‌اند.رئيس ستاد هماهنگي خدمات سفر هم در اين باره گفت: همه سازمان‌ها و دستگاه‌هاي عضو ستاد هماهنگي خدمات سفر براي ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزي آماده‌اند.مرتضي رحماني موحد با اشاره به اينكه ستاد تازه مولود هماهنگي خدمات سفر بر اساس مصوبه هيات دولت شكل گرفته است،گفت: تشكيل اين ستاد يكي از سياست‌ها و تكاليف اصلي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري است. در اين ستاد دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مرتبط با سفر با رويكردي كه تجميع امكانات را به همراه دارد، براي ارائه بيشترين خدمات به مردم فعاليت مي‌كنند.رئيس ستاد هماهنگي خدمات سفر با اشاره به تشكيل كميته نظارت بر اماكن و رسيدگي به شكايات31 استان، گفت: با اعزام گروه‌هاي بازرسي، گزارش‌هاي كاملي از وضع واحدهاي اقامتي، پذيرايي و بازديدي تهيه شده و مشكلات در حال برطرف شدن است.

وعده‌هايي كه عملي نمي‌شود


تذكرها و تهديدهاي مسئولان دولتي در مورد غيرقانوني بودن افزايش قيمت بليت هواپيما و هتل و... تا اينجاي كار خصوصا در مورد تورهاي مسافربري كارساز نبوده و آنها ساز خودشان را مي‌زنند. «ناصر گلدوست» عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران در اين باره به باشگاه خبرنگارن جوان گفته: «تا 30 درصد افزايش نرخ تورهاي گردشگري براي نوروز منطقي است و اگر تورهاي گردشگري بيش از اين افزايش قيمت داشته باشند بايد مورد بررسي قرار گيرند. هرچند مردم نيز مي‌توانند با نخريدن تورهاي گران قيمت، به جنگ گران‌فروشي بروند و آژانس‌داران با ديدن بازار درصدد ارزان كردن تورهاي خود برخواهند آمد.» گلدوست، گفت: در ايام تعطيلات همچون نوروز، قيمت هواپيما افزايش چشمگيري دارد. مثلا پرواز تهران - دوبي اگر در روزهاي عادي حدود 600 يا 700 هزار تومان باشد در روزهاي پر مسافر مانند نوروز به 900 هزار تومان هم مي‌رسد. البته از آنجايي كه تمام اين پرواز‌ها 3 تا 4 ماه زودتر خريداري و چارتر مي‌شوند از آذر و دي ماه‌ قيمت‌هاي پرواز حدود 30 تا 40 درصد براي نوروز گران‌تر فروخته مي‌شوند. همين بالا رفتن قيمت پرواز روي تور تاثير مي‌گذارد. وي گفت: «اگر مسئولان و شركت‌هاي هواپيمايي ادعا مي‌كنند كه قيمت‌ها را افزايش نمي‌دهند چرا تمام صندلي‌هاي پروازي خود را به صورت چارتر و چند ماه زودتر مي‌فروشند؟ مي‌توانند بگذارند و نزديك نوروز به مسافران بفروشند. نه آنكه در آن روزها يافتن بليت هواپيما از كشف گنج هم سخت‌تر شود.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار