بازدید 4754

دغدغه‌های رهبری از نگاه معاون وزیر ارشاد

کد خبر: ۳۸۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۶ 17 March 2014
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری پرداخت.

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی در «همایش بزرگ فعالان فرهنگی» که روز دوشنبه 26 اسفندماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در حال برگزاری است، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگرانی مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ معطوف به کدام حوزه است، گفت: دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در ارتباط با بحث‌های فرهنگی دغدغه‌هایی دیرین و قدیمی است. در هر دوره‌ای ممکن است نگرانی‌های ایشان شدید شود و اهمیت ویژه‌ یابد.

او ادامه داد: به عنوان مثال ایشان در سال 75 دغدغه‌هایشان را به این صورت بیان کردند و می‌فرمایند، از اوایل انقلاب تاکنون در مقوله فرهنگ دغدغه و نگرانی بسیار دارم که این دغدغه و نگرانی گاه درک می‌شد و گاه نمی‌شد، گاه تجاوب می‌شد و گاه نمی‌شد، یعنی گاهی به آن پاسخ داده می‌شده و گاهی نمی‌شده است.

صالحی همچنین اظهار کرد: این سخنان به این معناست که با توجه به جایگاه فرهنگ به عنوان روح و عامل انقلاب اسلامی، این موضوع همواره به طور جدی مورد نظر بوده است. نگرانی‌های فرهنگی مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف است اما اگر بخواهیم در این زمینه دسته‌بندی داشته باشیم می‌توان دغدغه‌های اصلی ایشان را در چهار مقوله با توجه به شرایط تاریخی و عینی دسته‌بندی کرد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه در تشریح این دغدغه‌ها گفت: دغدغه اول ایشان حفظ، ارتقا و تعمیق ایمان و تدین مذهبی است. با توجه به اینکه مذهب در معرض برخی تهاجمات قرار گرفته، حفظ و ارتقای ایمان بخش مهمی از دغدغه‌های ایشان در دهه‌های اخیر بوده است.

او ادامه داد: دغدغه دوم مقام معظم رهبری مربوط به استقلال فرهنگی است. استقلال یکی از شعارهای انقلاب اسلامی بوده که بخش قابل توجهی از آن استقلال فرهنگی است. استقلال فرهنگی و حفظ هویت باید دغدغه‌ای جدی باشد و از این منظر بسیاری از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این زمینه است.

صالحی اضافه کرد: دغدغه دیگر ایشان حفظ و نوسازی نهادهای سنتی و رویه‌های موثر فرهنگی است. در مسیری که ما از سنت به تجدد حرکت می‌کنیم پاره‌ای از رویه‌ها و سنت‌های ما مثل خانواده در معرض تهدید قرار می‌گیرد. از جمله این رویه‌ها و سنت‌ها مساجد، منابر، هیأت‌ها و... است که نهادهای سنتی حامل فرهنگ بوده‌اند. دغدغه حفظ، نوسازی و تقویت این نهادها و رویه‌ها کانون سومی است که برای مقام معظم رهبری کانون دغدغه است که این نهادها تضعیف نشوند.

او همچنین اظهار کرد: دغدغه چهارم ایشان در این زمینه انتشار و توسعه فرهنگ اسلام و انقلاب در فضای جهانی است و اینکه فرهنگ اسلام و انقلاب تا چه حد پژواک جهانی پیدا کرده است. اگر صحبت‌های ایشان را در موارد مختلف پیگیری کنیم به نظر می‌رسد این چهار دغدغه، دغدغه‌های اصلی ایشان است. اما در زمینه اینکه برای رفع این دغدغه ها چه باید کرد اگر فرصت دوباره‌ای بود چند نکته خواهم گفت.

به گزارش ایسنا، «همایش بزرگ فعالان فرهنگی برای لبیک به نگرانی رهبر انقلاب پیرامون وضعیت فرهنگی کشور» با حضور چهره‌هایی همچون علی مطهری، مهدی فضائلی، حسن بنیانیان، جواد محقق، محمدرضا زائری، عماد افروغ و... در حال برگزاری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار