معاون وزیر خارجه در گفتوگو با «تابناک» عنوان کرد؛ (بخش نخست)
وزارت خارجه در دوره جدید چگونه نیرو استخدام خواهد کرد؟
افزایش ۲۲ درصدی بودجه جاری در حالی که نرخ ارز ۱۰۴ درصد افزایش داشته، اصلا نمیتواند پاسخگو باشد. پس بودجه روی کاغذ افزایش یافته، ولی در عمل بودجه کاهش داشته است. به همین دلیل، ما مجبوریم به دلیل تنگناهای بودجهای برخی از سیاستهای ریاضتی همچون تعدیل نیروها در نمایندگیهای ما در خارج از کشور، در وزارت خارجه را پیگیری کنیم.
با ورود محمد جواد ظریف به وزارت خارجه، بار دیگر این وزارتخانه بر سر زبانها افتاد. این در حالی است که معاونت مالی و اداری وزارت خارجه، یکی از مهمترین معاونتهای این وزارت خارجه به شما میرود که کمتر از آن شنیده میشود. موضوعات زیادی از قبیل مأموریتها، تغییر سفرا، استخدام و... در حوزه اختیار این معاونت است. در همین راستا، «تابناک» در گفتوگو با مهدی دانش یزدی، معاون جدید اداری و مالی وزارت خارجه، موضوعاتی چون تغییرات در وزارت خارجه، وضعیت استخدام، بودجه وزارت خارجه و... را بررسی کرده است.
مهدی دانشیزدی پس از روی کار آمدن دولت جدید به عنوان معاون اداری و مالی وزارت خارجه انتخاب شد. وی که کمتر علاقهمند به گفتوگو با رسانههاست، پیش از این در سمتهای مدیرکل حقوقی و معاون سابق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک فعالیت کرده و همچنین عضو هیأت علمی دانشکده روابط بینالملل وزارت خارجه نیز هست.
* هنگامی که شما به معاونت اداری و مالی وزارت خارجه منصوب شدید، چه مشکلاتی پیش روی داشتید؟
ـــ سخن گفتن از مشکلات با توجه به حساسیت این وزارتخانه کار چندان درستی نیست. وزارت خارجه یک وزارتخانه حاکمیتی و بخشی از سیستم اداری کشور است و تافته جدا بافته از نظام اداری کشور نیست. وزارت خارجه طبعا با مشکلاتی که نظام اداری کشور دارد، کم و بیش روبهروست.
هر وزارتخانه بنا به وظایفش مشکلات خاص خود را دارد. بنده در آغاز ورود به این مسئولیت به رغم ۳۱ سال سابقه کار در وزارت خارجه ترجیح دادم با دوستانی که پیش از من در بخش اداری و مالی مسئولیت داشتند، مشورت کنم. در این مشورتها به سه موضوع برخوردم که هر کدام از آنها موضوعات مهمی است که وزارت خارجه با آن دست و پنجه نرم میکند و یا با آن روبهروست. البته در وزارت خارجه موضوعات و مسائل بسیاری است که پرداختن به آنها فعلا در اینجا مقدور نیست. به هر حال سه مشکل اصلی وزارت خارجه عبارتند از بودجه، تشکیلات و نیروی انسانی.
۱ـ در رأس همه مشکلات، بحث بودجه و پول است. هیچ دستگاهی نمیتواند بدون منابع مالی کافی اداره میشود. شما باید منابع لازم مالی داشته باشید تا از طریق آن منابع بتوانید برنامههای خود را در حد مطلوب اجرا کنید.
۲ـ تشکیلات و ساختار وزارت خارجه بحث مهمی است. اگر شما تشکیلات منضبط و منسجم نداشته باشید، هرج و مرج پدید میآید. پس از انقلاب، هر یک از وزرای خارجه بنا بر مصلحت و صوابدید خود تغییراتی در ساختار به وجود آوردهاند.
۳ ـ نیروی انسانی سرمایه اصلی وزارت خارجه است. نیروی انسانی برای هر دستگاهی جنبه حیاتی دارد.
این سه موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد. زمانی که بنده تصدی معاونت اداری و مالی را به عهده گرفتم، این مشکلات برای بنده روشن و محسوستر شد. اولویت کاری من در این سه زمینه متمرکز است و در هر سه زمینه هم ما مشکلات عدیدهای داریم. البته اکنون وضعیت بودجه برای ما اولویت بیشتری دارد.
* امسال بودجه وزارت خارجه در لایحه بودجه دولت افزایش پیدا کرده است؟ این افزایش به چه میزان بوده است؟
ـــ بودجه وزارت خارجه چیز محرمانه و غیرشفافی نیست. بودجه جاری وزارت خارجه مصوب برای سال ۹۲، ۵۳۴ میلیارد تومان است که در صورت تحقق کامل این بودجه باز هم کسری بیش از ۱۰۰ میلیاردی داریم. با این حال، برای سال ۹۳ در مرحله اول بودجه سال ۹۲ مبنا قرار گرفت. با تلاشها و مذاکراتی که با معاونت برنامه ریزی دولت به عمل آمد، بودجه سال ۹۳ نخست به ۶۰۰ میلیارد تومان و نهایتا در روز آخر که بودجه در هیأت دولت به تصویب رسید به ۶۵۳ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ یعنی بودجه ما برای سال ۹۳ تقریبا ۲۲ درصد افزایش پیدا کرد، ولی در برخی اخبار آمده بود که بودجه سال آینده وزارت خارجه ۶۶ درصد افزایش پیدا کرده است.
مطلبی که در برخی سایتها نوشته شد، مبنی بر اینکه بودجه وزارت خارجه ۶۶ درصد افزایش پیدا کرده، درست نیست. کل بودجهای که به وزارت خارجه تعلق گرفته و دولت اعلام کرده ۸۳۰ میلیارد تومان است، ولی آن ۸۳۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه جاری، بودجه حق عضویت ایران در سازمانهای منطقهای و جهانی و نیز بودجه برخی تشکیلات تابعه وزارت خارجه مثل دانشکده روابط بینالملل را شامل میشود.
نکتهای که باید اینجا به آن اشاره شود، اینکه بیشتر هزینههای وزارت خارجه به صورت ارزی است و بسیاری از اقدامات ما به ارز نیاز دارد. این در حالی است که مشکلات ارزی دولت نیز برای کسی پوشیده نیست. ما هم مثل بسیاری از دستگاههای دولتی دیگر باید به نرخ مبادلهای ارز بخریم. برای وزارت خارجه نرخ مرجع وجود ندارد.
اگر ما سال گذشته ارز مورد نیاز خودمان را از طریق ارز مرجع تأمین میکردیم، امروز باید با ارز مبادلاتی تأمین کنیم. وزارت خارجه یک دستگاه ارزبر است که تقریبا ۷۰ درصد هزینههای آن به صورت ارزی است. با توجه به تغییر نرخ ارز و تغییرات هزینههای نمایندگیهای ما در خارج از کشور هزینهها بسیار افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین، افزایش ۲۲ درصدی بودجه جاری در حالی که نرخ ارز ۱۰۴ درصد افزایش داشته، اصلا نمیتواند پاسخگو باشد. پس بودجه روی کاغذ افزایش پیدا کرده است، ولی در عمل بودجه کاهش یافته است. به همین دلیل، ما مجبوریم به دلیل تنگناهای بودجهای برخی از سیاستهای ریاضتی، مثل تعدیل نیروها در نمایندگیهای ما در خارج از کشور، در وزارت خارجه را پیگیری کنیم.
البته ما میدانیم منابع دولت نیز محدود است و دولت هم که کارخانه چاپ اسکناس نیست. تلاش ما بر این است که بتوانیم ضمن درک شرایط موجود با این بودجه چرخ وزارت خارجه را بچرخانیم.
* آیا بودجهای که برای سال آینده تصویب شده، کفاف وزارت خارجه را میدهد؟
ـــ قطعا جواب بنده خیر است. این بودجه نیازهای وزارت خارجه را تأمین نمیکند. امیدواریم در سال آینده با گشایش در برخی درآمدهای دولت، بتوانیم گشایش مطلوبی در بودجه وزارت خارجه داشته باشیم.
* شما یکی از مشکلات وزارت خارجه را بحث نیرو در وزارت خارجه دانستید؟ در این موضوع چه مشکلاتی پیش روی دارید؟
ـــ بحث نیرو یکی از بحثهای اساسی وزارت خارجه است. وزارت خارجه از آغاز راهاندازی دانشکده روابط بیناللمل تلاشش این بوده که نیروی کارشناسی خودش را از دانشجویانی که در دانشکده میپذیرد و تربیت میکند، تأمین کند. من هم افتخار این را دارم که از سالهای گذشته در دانشکده تدریس میکنم. امروز دانش آموختگان دانشکده که در خلال دو دهه گذشته جذب وزارت خارجه شدهاند، بدنه اصلی کارشناسی وزارت خارجه را تشکیل دادهاند. من اینجا شهادت میدهم بسیاری از این همکاران از بهترین کارشناسان وزارت خارجه هستند. در واقع بار اصلی کارشناسی دستگاه دیپلماسی کشور بر روی دوش فارغ التحصیلان دانشکده بوده و هست.
برای ورود به وزارت خارجه اشتیاق زیادی بین فارغالتحصیلان دانشگاههای مختلف کشور وجود دارد و دانشجویان مستعد بسیاری داوطلب ورود به وزارت خارجه هستند. البته استخدام در وزارت خارجه محدود به فارغ التحصیلان دانشکده روابط بینالملل نبوده و نخواهد بود. در واقع استخدام در وزارت خارجه در انحصار دانشکده روابط بینالملل نیست.
نظر شخصی من این است که دانشکده روابط بینالملل خدمات بزرگی برای وزارت خارجه انجام داده است. متقابلا وزارت خارجه نیز سرمایهگذاری بزرگی برای دانشکده انجام داده است. اما این امر به معنای آن نیست که نیروی کارشناسی وزارت خارجه باید منحصرا از بین دانش آموختگان دانشکده روابط بینالملل تأمین شود. دانش آموختگان دانشگاههای دیگر که در رشتههای مطلوب وزارت خارجه تحصیل کردهاند و دارای استعداد و انگیزه باشند و از دانش کافی در زمینه زبان خارجی نیز برخوردار باشند، باید جذب شوند. ما باید زمینه و فرایندی را فراهم کنیم که وزارت خارجه در یک رقابت شفاف، بتواند نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند.
* وضعیت کنونی نیرو در وزارت خارجه چگونه است؟
ـــ وزارت خارجه در سالهای گذشته از نظر تأمین نیرو کارهایی انجام داده و به همین دلیل ما در ابتدا تصمیم گرفتیم جهت ساماندهی به نیروهای موجود تا اطلاع ثانوی نیروی جدید نگیریم.
در اردیبهشت سال ۹۱ وزارت خارجه آزمون استخدامی برگزار کرده است. در آن آزمون بیش از بیست هزار تن شرکت کردند، ولی ۲۵۰ تن از آنها توانستند نمره بالای ۶۰ کسب کنند. از این ۲۵۰ نفر پس از گزینشهای لازم، وزارت خارجه توانسته حدود هشتاد تن را جذب کند. بالطبع این تعداد نیرو نمیتواند نیازهای وزارت خارجه را تأمین کند. به همین خاطر ما در نظر داریم نیروهایی را که قبلا آزمون دادهاند و پرونده آنها به نتیجه قطعی نرسیده، بررسی کنیم. با این دیدگاه که اگر افراد دیگری که حائز شرایط هستند و نتوانستهاند به هر دلیلی در مرحله نخست پذیرفته شوند، بتوانیم جذب کنیم.
وزارت خارجه علاوه بر رشتههای مطلوب خود که در مقررات تشکیلاتی آن مورد اشاره قرار گرفته، در رشتههای دیگر هم نیاز به استخدام نیرو دارد؛ از جمله در زمینههایی مثل مترجمی زبانهای روز دنیا، مهندسی کامپیوتر و ساختمان و حسابداری؛ بنابراین، از نظر ما پرونده استخدام و جذب نیرو باز است. اما اولویت ما این است که فعلا آنهایی که پروندهشان به اصطلاح در جریان است، سر و سامان بدهیم. همچنین در تصمیمی که در شورای معاونین وزارت خارجه گرفته شده، فعلا قرار نیست نیروی انتقالی یا مأمور از سازمانها و ارگانهای دیگر بپذیریم.
در رابطه با نحوه استخدام نیروهای آینده وزارت خارجه هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. در این رابطه ضرورت دارد که مجوزهای لازم از معاونت توسعه سرمایه انسانی ریاست جمهوری کسب کنیم. به هر حال هر کاری که در این رابطه انجام دهیم، شفاف به آگاهی عموم خواهد رسید.
ادامه دارد...
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۷۲
پاسخ ها
alireza Hosseini
| ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
راستش آخر خدمت سربازی یکی از سردار ها گفتبه خاطر رشته تحصیلیت برو وزارت خارجه که جای پیشرفت زیاد داره ولی چون من دو ماه قبل اتمام سربازی تو یه شرکت بزرگ استخدام شده بودم به حرفش گوش نکردم که الان خیلی پشیمونم.
محمد
| ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
alireza Hosseini
| ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
کاش می فرمودید در دوره قبل(سال 90و91) فرزند تمام مدیران وزارت متبوع به استخدام درآمدند
پاسخ ها
مهسا
| ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
اقای دانس یزدی علت می دانید چیست !قبل از حضور مدیرکل محترم فعلی
اینکه یک خدماتی در گزینش شده همه کاره نگهبان در دانشکده شده بود همه کاره و....وتمام دوستان خودشان را مدیر قبلی به راحتی پیمانی کرد والان در ماموریت هستند ومن وامثال من با 22سال سابقه نابود شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
ناشناس
| ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
جناب اقای مهدی دانش یزدی هم در فرمایشات خود به تبدیل وضعیت نیروهای وزارت خارجه اشاره کرده اند.
انشاالله مشکل شما هم حل خواهد شد.
پاسخ ها
محمد از آلمان
| ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
بنده الان برای سومین دوره در ماموریتم و سال آینده که به میهن اسلامی مان برگردم باز هم باید آپارتمانی اجاره کنم. البته آپارتمان کوچکی در تهران خریده ام ولی با سه فرزند باید کمی بزرگتر رهن نمایم.
شما کل دریافتی سه سال یک مامور خارج از کشور را محاسبه کرده اید ولی فراموش کرده اید که در خارج از کشور باید دلار و یورو خرج کرد و در شان یک دیپلمات زندگی کنیم.
ناشناس
| ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
ناشناس
| ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
اما آن روی سکه را هم باید ببینند. در وهله ی اول هزینه ی زندگی در خارج از کشور حتی برای افراد عادی به هیچ عنوان قابل مقایسه با هزینه ی زندگی در ایران نیست، چه برسد به اینکه آن فرد دیپلمات باشد و انتظارهای خاصی از او برود. به علاوه، خطرات و مشکلات زندگی یک دیپلمات را در نظر بگیرید، دست و پنجه نرم کردن با سرویس های اطلاعاتی و استرس ناشی از آن. کار و مسئولیت 24 ساعته در هر 7 روز هفته. انواع مشکلات روحی و جسمی که آنها و خانواده هایشان با آن روبرو هستند.
بیرون گود ایستادن و قضاوت کردن خیلی راحته.
در ضمن اینطورها که می فرمایید نیست، خیلی از فرزندان وزارت خارجه ای ها به دلیل آشنا بودن با مشکلات این شغل و سبک زندگی که می طلبد، نه تنها زیاد دل خوشی ازین شغل ندارند بلکه از آن متنفرند.
Ali
| ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
در همین ترکیه اکثر دیپلمات هایی که از ایران می آیند متاسفانه به بد ترین شکل لباس میپوشند و پایین ترین ماشین ها را سوار میشوند. اکثر این عزیزان قبل از ماموریت یک خانه در ایران میخرند و با صرفه جویی و هزینه نکردن تا آخر ماموریتشان اقساط خانه هایشان را پرداخت میکنند.
ناشناس
| ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
شاید بتوان گفت بیش از 70 درصد دیپلمات ها (دقت کنید به کلمه ی دیپلمات تا با کارمندان دیگر سفارتخانه اشتباه نشوند) تمام سعیشان این است که در طول ماموریتشان در شان یک دیپلمات جمهوری اسلامی زندگی کنند با وجود اینکه درآمدشان شاید به نصف که چه عرض کنم یک سوم دیپلمات های دیگر کشورها هم نرسد.
حالا برویم سراغ آن 30 درصد باقیمانده و کارمندان غیر دیپلمات، سوال این است که اساسا چرا باید این افراد در داخل ایران آنقدر مشکل قتصادی و مالی داشته باشند تا بخواهند با پایین آوردن استانداردهای زندگیشان در خارج از کشور در صدد رفع مشکلات اقتصادیشان در داخل ایران باشند؟
با توجه به اینکه دانشجویان رشته جغرافیای سیاسی در برخی حوزه ها ی کاربردی تر از رشته های علوم سیاسی و روابط بین الملل نیز تخصص دارند
لذا استدعا داریم در جداول پذیرش نیرو به این گروه از دانشجویان نیز فرصت حضور در استخدامی وزارت امور خارجه داده شود.
ما فارغ التحصیلان این رشته اکثرا پس از اتمام کارشناسی ارشد بیکارمی مانیم
بنده نیز به نوبه خود خواستار جذب در این وزارت خانه با توجه به سوابق پژوهشی خود می باشم
متاسفانه در اکثر آزمون های دولتی که از سال 1386 تا بحال برگزار شده ، که تقریبا تمامی این آزمون ها آزمون برای جذب کارمند استخدام پیمانی بودند ( مشاغل قراردادی با مدت قرارداد 3 یا 5 یا حداکثر 10 سال ) ، شرایط سن استخدامی به قرار زیر بود :
حداقل 20 سال و حداكثر26 سال براي مقطع ديپلم
حداقل 20 سال و حداكثر26 سال براي مقطع كارداني
حداقل 20 سال و حداكثر 30 سال براي مقطع كارشناسي
حداقل 20 سال و حداكثر32 سال براي مقطع كارشناسي ارشد و بالاتر
که این شرایط بر خلاف تبصره 3 از ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری در جذب کارمند استخدام پیمانی هست و اعمال این شرایط باعث شده حتی دارندگان مدارک کارشناسی ارشد و دکتری در صورتی که سن ایشان از 32 سال عبور کند ، هیچگونه حقی جهت شرکت در آزمون های استخدام پیمانی را نداشته باشند و عملا دارندگان مدارک تمامی مقاطع تحصیلی در صورت داشتن سن بیش از 35 سال ، حق شرکت در آزمون های دولتی را نداشته و مدارک ایشان عملا بی ارزش می باشد .
آیا کسی پاسخگوی این نقض صریح قانون هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
2. مذاکرات آقایان ظریف و روانچی با غرب و نتایج حاصل از آن، تنها، چیزی بود که ما امثال من و شما در جلوی پرده و روی سکوی نمایش دیدیم، آن چیزی که در پشت پرده اتفاق افتاده که بسیار هم مهم بوده، توسط نیروهای متعهد کارشناسی انجام شده. اگر هم دقت کرده باشید جناب دکتر ظریف در روزهای اول وزارتشان گفتند که می خواهند با نیروهای کارشناسی مختصص و متعد وزارت خارجه کار را پیش ببرند.
این طرز صحبت و اظهار نظر شما چیزی جز دلسردی نیروهای متعهد کارشناسی را در پی ندارد.
ناشناس
| ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟







