بازدید 26393
۶
گزارش لحظه به لحظه از تحولات اوکراین

پارلمان اوکراین به خلع یانوکوویچ از ریاست‌جمهوری رأی داد

پس از چند هفته کشمکش و درگیری‌های شدید در اوکراین میان طرفداران و مخالفان این کشور و در حالی که روز گذشته اعلام شد، دو طرف به توافقی برای پایان دادن به درگیری‌ها دست یافته‌اند، اکنون خبر می‌رسد، ‌رئیس‌جمهور این کشور از پایتخت خارج شده و کاخ ریاست‌جمهوری به تسخیر مخالفان درآمده است؛ امری که می‌تواند سرآغاز تحولات مهمی در اوکراین باشد.
کد خبر: ۳۸۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۷ 22 February 2014
کاخ ریاست جمهوری اوکراین به تسخیر مخالفان درآمد
پس از چند هفته کشمکش و درگیری‌های شدید در اوکراین میان طرفداران و مخالفان این کشور و در حالی که روز گذشته اعلام شد، دو طرف به توافقی برای پایان دادن به درگیری‌ها دست یافته‌اند، اکنون خبر می‌رسد، ‌رئیس‌جمهور این کشور از پایتخت خارج شده و کاخ ریاست‌جمهوری به تسخیر مخالفان درآمده است؛ امری که می‌تواند سرآغاز تحولات مهمی در اوکراین باشد.

به گزارش «تابناک»، معترضان اوکراینی امروز با وجود امضای توافق‌نامه میان دولت و سران مخالفان، وارد اقامتگاه رئیس‌جمهور شده‌اند.

مخالفان همچنین اعلام کرده‌اند، «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور، اقامتگاه را ترک کرده و به محل نامعلومی برده شده است. رسانه‌های گوناگون اخبار ضد و نقیضی از محل حضور یانوکوویچ مخابره کرده‌اند، به گونه‌ای که برخی رسانه‌های عربی، مدعی فرود هواپیمای وی در امارات شده‌اند.

در این باره، ‌رویترز به نقل از مشاور او می‌گوید: یانوکوویچ هنوز در اوکراین است و شبکه سی‌ان‌ان هم گزارش داده ‌که وی در شهر «خارکوف»، دومین شهر بزرگ اوکراین است.

بنا بر این گزارش، تظاهرات‌ها در اوکراین در حالی ادامه دارد که امروز رئیس پارلمان اوکراین هم که از حامیان یانوکوویچ بود، استفعا داد.

امروز همچنین سران مخالفان از پارلمان این کشور خواسته‌اند با تصویب طرحی، یانوکوویچ را ملزم به استعفا کنند. پارلمان دیشب هم وزیر کشور را اخراج ‌و با آزادی «یولیو تیموشنکو» نخست‌وزیر اسبق این کشور موافقت کرد.

بحران در اوکراین از سه ماه گذشته و در پی خودداری دولت این کشور از امضای پیمان آزاد تجاری با اتحادیه اروپا به دلیل مشروط شدن این طرح به آزادی تیموشنکو آغاز شد. معترضان حامی اتحادیه اروپا، در این مدت با حضور مداوم در میدان استقلال کی‌یف، تلاش کردند با حمایت غرب، دولت را به عقب‌نشینی وادار کنند؛ هرچند رئیس‌جمهور اوکراین دیشب با سران مخالفان توافق‌نامه صلح امضا کرد، تظاهرات‌‌ امروز همچنان ادامه یافت.

تکمیلی

18:46- پارلمان اوکراین به خلع یانوکوویچ از ریاست جمهوری رأی داد. 25 مه به عنوان تاریخ انتخابات جدید ریاست جمهوری تعیین شد. 

18:41- سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در واکنش به وقایع اوکراین گفت مخالفان به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه صلح عمل نکرده اند.

18:23- معترضان به اقامتگاه یانوکوویچ در حومه کیف هجوم بردند.

کاخ ریاست‌جمهوری اوکراین به تسخیر مخالفان درآمد

18:03- ارتش اوکراین با صدور بیانیه ای اعلام کرد وارد منازعات سیاسی کشور نخواهد شد. 

17:39- «راشا تودی» گزارش داده یانوکوویچ با حضور در یک شبکه تلویزیونی محلی، مخالفان را «راهزن» خوانده و آن ها را به انجام کودتا متهم کرده است. 

17:37- یکی از دستیاران یانوکوویچ ضمن تکذیب احتمال استعفای وی، گفته آنچه در اوکراین در جریان است، کودتایی است که با حمایت و مداخله عوامل خارجی انجام می گیرد.

17:24- بنابر اعلام پارلمان اوکراین رویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور اوکراین متعهد شده که استعفای خود را تقدیم کند.

16:24- سخنگوی یانوکوویچ استعفای وی از سمت ریاست جمهوری را تکذیب کرد.

16:23- یکی از نزدیکان تیموشنکو اعلام کرد تیموشنکو هنوز از زندان آزاد نشده است. 

15:57- یولیا تیموشنکو از زندان آزاد شد.

15:32- فرمانداران و مقامات محلی در شرق اوکراین، از پذیرش اقتدار پارلمان سر باز می زنند. 

15:28- سخنگوی یانوکوویچ به ای‌بی‌سی‌ نیوز گفت که رئیس جمهور در حال حاضر در خارکوف است و امشب در تلویزیون ملی حاضر می‌شود. البته معترضان اوکراینی که وارد اقامتگاه ریاست‌جمهوری این کشور شده‌اند، می‌گویند «ویکتور یانوکوویچ» در اقامتگاه خود نبوده و به محلی نامعلوم منتقل شده است.

15:26- مقامات محلی مناطق جنوب شرق اوکراین در تدارک تشکیل نیروی نظامی برای محافظت از قانون اساسی هستند. 

15:20- پارلمان اوکراین به دادستان کل این کشور رأی عدم اعتماد داد. 

15:17- بر اساس برخی اخبار، در حال حاضر و تا زمان احیای نظم مبتنی بر قانون اساسی در اوکراین، مقامات محلی دارای قدرت و اختیارات کامل هستند. 

15:14- پارلمان اوکراین به آزادی تیموشنکو از زندان رأی داد. 

15:10- نمایندگان پارلمان اوکراین امروز در نشستی، با بازگشت به قانون اساسی سال 2004 موافقت کرد. در رأی‌گیری امروز 325 نماینده پارلمان، به احیای قانون اساسی پیشین رأی مثبت داده‌اند. با این رأی، قانون اساسی اوکراین به قانون مصوب 28 ژوئن 1996 به علاوه متمم‌های تصویب‌شده در سال 2004 بازمی‌گردد.

15:01- در شهر خارکوف در شرق اوکراین، هزاران نفر در حمایت از ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین تظاهراتی را آغاز کرده اند. 

14:59- به گزارش خبرگزاری رویترز، پارلمان اوکراین «آرسن آواکوف» حقوقدان مخالف دولت را تا زمانی که ائتلاف جدید شکل بگیرد، به سمت وزارت کشور منصوب کرد.

14:17- با اصلاح قوانین جنایی اوکراین، راه برای آزادی یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین که از سال 2011 زندانی است، هموار شد.

کاخ ریاست‌جمهوری اوکراین به تسخیر مخالفان درآمد

14:12- وزارت کشور اوکراین با صدور بیانیه‌ای از مردم این کشور خواسته است که برای کسب اطمینان از بازگشت نظم و آرامش با نیروهای پلیس همکاری کنند. این بیانیه همچنین تصریح کرده است که آن وزارت هم بر لزوم تغییر در کشور، با معترضان و مردم اشتراک نظر دارد.

14:10- پترو پروشنکو از ریاست مجلس اوکراین کنار رفت. تورچینف از حزب تیموشنکو (نخست وزیر سابق اوکراین) به سمت ریاست مجلس انتخاب شده است. 

14:07- هیچ نشانه ای از نیروهای امنیتی و پلیس در اطراف کاخ ریاست جمهوری مشاهده نمی شود. 

13:48- گروهی از معترضان، تیمی را برای حفاظت از کاخ ریاست جمهوری تشکیل داده اند. گفته می شود مخالفان اعلام کرده اند قصد ورود به کاخ و تسخیر آن را ندارند. 

کاخ ریاست‌جمهوری اوکراین به تسخیر مخالفان درآمد

13:46- به گزارش «بی بی سی» معترضان به آرامی در حال حرکت به سمت کاخ ریاست جمهوری و ورود به آن هستند.

کاخ ریاست‌جمهوری اوکراین به تسخیر مخالفان درآمد

13:44- یکی از معاونان رئیس جمهور اوکراین به آسوشیتدپرس گفت که یانوکوویچ در شهر خارکوف هست و قصد ترک کشور را ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۰۹
انتشار یافته: ۶
لعنت به آمریکا، که هر کجای جهان که اغتشاش هست، یک طرف معادله آنها هستند.
تابی کجایی ؟
الان یه سه چهار ساله انقلاب کردن مد شده.
به نظر میرسه غرب به سرکردگی آمریکا به آهستگی درحال تسخیر جمهوری های شوروی سابق میباشد.روسیه به زودی تنها خواهدشد.
نظم نوين جهاني...
پس اوکراین شرقی و غربی هم تشکیل داره میشه
مثل کره شمالی و جنوبی
جنگ قدرت ها با منابع غیر خودی ادامه داره...
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل