بازدید 21896
«کریستین ساینس مانیتور»:

دو چالش مهم در مسیر ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران

نخستین دور از گفت‌و‌گوهای ایران و گروه ۱+۵ به منظور دستیابی به توافق جامع هسته‌ای‌ امور در وین به پایان رسید و به گفته مقامات ارشد دو طرف، چهارچوبی برای ادامه روند مذاکرات در ماه‌های آتی تعیین شده است. در این میان، یک نشریه آمریکایی به بیان مهم‌ترین مسائلی پرداخته که به مثابه ‌‌چالش‌هایی در مسیر این دوره از مذاکرات جلوه‌گر شده است.
کد خبر: ۳۸۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰ 20 February 2014
دو چالش مهم در مسیر ادامه مذاکرات هسته‌ای ایراننخستین دور از گفت‌و‌گوهای ایران و گروه ۱+۵ به منظور دستیابی به توافق جامع هسته‌ای‌ امور در وین به پایان رسید و به گفته مقامات ارشد دو طرف، چهارچوبی برای ادامه روند مذاکرات در ماه‌های آتی تعیین شده است. در این میان، یک نشریه آمریکایی به بیان مهم‌ترین مسائلی پرداخته که به مثابه ‌‌چالش‌هایی در مسیر این دوره از مذاکرات جلوه‌گر شده است.

به گزارش «تابناک»، نشریه «کریستین ساینس مانیتور» در مطلبی درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران، به بیان این مطلب پرداخته که با وجود ‌رویکرد ‌«برد ـ برد» از سوی هر دو طرف از زمان مذاکرات ژنو، انتظارات از این دور از مذاکرات در پایین‌ترین سطح خود است.

مانیتور اشاره می‌کند، ‌در جریان مذاکرات وین، تنها شمار اندکی از دیپلمات‌های طرفین حاضر شدند با خبرنگاران ‌گفت‌و‌گو کنند و ازدید تحلیلگران، این امر خود یک نشانه مثبت است.

در این میان، یک دیپلمات ایرانی به این نشریه گفته، مذاکرات در مسیر درست خود جریان دارد؛ هرچند هنوز چشم‌انداز موفقیت نهایی آن مشخص نیست.

با این حال، در ماه‌های اخیر و از زمان امضای توافق‌نامه ژنو تاکنون، دو موضوع سبب پیچیده شدن روند گفت‌و‌گو‌ها شده است: نخست، اصرار ناگهانی آمریکا بر گنجاندن موضوع موشک‌های بالیستیک ایران در مذاکرات و دوم، ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر بازنده بودن ایران در روند مذاکرات؛ ادعایی که صرفاً در خود آمریکا دارای مصرف داخلی است، ولی به هر حال در روند گفت‌و‌گو‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

موضوع موشک‌های بالیستیک ایران تاکنون هیچ‌گاه در مذاکرات ایران و ۱+ ۵ مطرح نبوده، ولی آمریکا به تازگی مدعی شده با توجه به متن قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، این موضوع نیز باید در دستور کار گفت‌و‌گو‌ها قرار بگیرد.

با ‌وجود این،‌‌ همان دیپلمات ایرانی به مانیتور گفته طرح موضوعات موشکی در چهارچوب مذاکرات، برای ایران پذیرفتنی نیست، زیرا ‌مسأله‌ای فرعی بوده و برای ایران خط قرمز است.

وی اشاره می‌کند، ‌وقتی ایران ثابت کند که اصولاً به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست، ادعای اینکه موشک‌های ایران می‌توانند کلاهک هسته‌ای حمل کنند، هیچ معنایی نخواهد داشت.
 
همان گونه که اشاره شد، اظهارنظر مقامات آمریکایی درباره برد و باخت طرفین در مذاکرات هسته‌ای، دیگر موضوع چالش برانگیز به شمار می‌رود. طرح موضوعاتی از قبیل ‌ضرورت نیافتن ادامه غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران و یا ضرورت ادامه تحریم‌های اقتصادی و همچنین موضوع تکراری «روی میز بودن همه گزینه‌ها»، از جمله موضع‌گیری‌های مسأله‌ساز آمریکایی‌ها بوده است.

به هر حال، آن گونه که مشخص است، با وجود تأکید هر دو طرف بر پیشرفت داشتن مذاکرات وین و تعیین چهارچوبی برای ادامه گفت‌و‌گو‌ها، هم‌اکنون مواضع و اقدامات غیرسازنده آمریکایی‌ها، مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند در روند مذاکرات چالش ایجاد کند؛ موضوعی که البته از سوی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز به طرف مقابل تذکر داده شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۰
بنظر میرسه مذاکرات داره درست پیش میره ولی گاه گاه هر دو طرف مسائلی که مصرف داخلی برای خودشون داره رو مطرح میکنند که زیاد اهمیت نداره .
تیم هسته ای خدا قوت
پاسخ ها
amirkhan
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
متاسفانه سبد کالا به من تعلق نگرفت. :(
amirkhan
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
پس اشتون کی میاد؟
چشم از مذاکره با امریکا آب نمیخوره ولی نفعش برای ایران این میشه که توی غرب شکاف ایجاد میکنه یا نهایتا چین و روسیه رو از اونها جدا میکنه
ای لعنت به این کشور کثیف (امریکا) که ما رو به درد مبتلا کرد و از طرفی ما رو آگاه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
چین و روسیه ای که سنگشو به سینه میزنی این همه کالا به ایران صادر کردند و نفت ارزان بردند حالا حتما باید با مذاکرات با آمریکا شکاف پیدا کنند ؟ چقدر امثال شما باحالید ! در ضمن اگر با حکومت یک کشور مشکل دارید کل اون کشور رو می گید کثیف ؟ بابا باحال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
درد ما از نادانی و بی تدبیری مدیران قبلی بوده . خودتون بهتر میدونید که درآمد نفتی دولت قبل از مجموع دولتهای قبلی خودش بیشتر بوده !! امیدوارم این دولت به اهدافش دست پیدا کنه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
جهت اطلاع شما کشورهای دوست و برادر!!!!چین و روسیه به قطعنامه های تحریم شورای امنیت سازمان ملل(مجمع کشورهای صاحب قدرت)علیه ایران رای مثبت در چندین نوبت داده اند.
به حرف های آمریکایی ها اهمیت ندهید .
آقا شما کارو بسپارید ب کاردان همه چی حل میشه.اگه بزارن،خود دکتر ظریف کارشو بلده.خوب از پس این چالشا بر میاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
ظریف مردبزگی هستش خداخیرش بده میدونه چی بایدبگه وچکارکنه
اگر زیاد رو بدین میگن نون هم نخورین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
کاملا با نظرشما موافقم.
مرگ ونفرین برآمریکا واسرائیل که تهدید کننده صلح جهانی هستند.
صدام موشکهایش را داد به آمریکا چون فکر کرد در قرن بیست و یک آمریکا به عراق حمله نمیکند. مذاکره در مورد مسایل دفاعی و موشکی ایران جز بررسی امکان حمله به ایران معنای دیگری دارد؟
امریکا باج می خاد و روسیه مانع از این کار می شود.(لازم به ذکر است که هر دو به دنبال منافع خود هسند نه کشوری که از آن دفاع می کنند) بزرگترین مشکل ایران و خیلی از کشورهای دیگر این تضاد است.
ما که نمیدانیم چه اتفاقی در ژنو افتاده تا اظهار نظر کنیم ولی این را میدانیم که در آمریکا روزنامه ها آزادند و از دولت و بسته شدن نمیترسند پس دولت نمیتوانند به همین راحتی هر چه که میخواهد بگوید که مثلا ما در مذا کرات برنده شدیم چون در غیر این صورت روزنامه ها آنها را رسوا میکنند.
خوب خواهد شد
5+1=6
انصافا تیم مذاکره کننده ما همگی دیپلماتهای کارکشته ای هستند.
همه باید ازشون حمایت کنیم و از شعارزدگی و رفتارهای جناحی دست برداریم.
میگن آدم خلافکار به هیشکی اعتماد نداره جریان کار ای عمو سامهستش.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل