بازدید 24496

نمایندگان بخواهند‌ از ابزارها برای فشار استفاده کنند، دولت نمی‌پذیرد!

نظارت به معنای مداخله نیست؛ اما مجلس باید بر کار دولت نظارت کرده و کار خود را انجام دهد و همچنین به نظریات نمایندگان اهمیت دهد. اگر اظهارات متناسب با قانون باشد، باید آن را پیگیری کرد، ولی آنجا که اظهارات فردی و سلایق شخصی نمایندگان است، الزامی برای پذیرش آن نیست.
کد خبر: ۳۷۹۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۷ 17 February 2014
پایان نامه‌ها و مقالات علمی و پژوهشیسی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به پایان خود رسید؛ جشنواره‌ای که هرچند بیشتر اسطوره‌های سینمای ایران، بدون هیچ درخشش یا حتی فیلم قابل قبولی در آن ظاهر شدند، ولی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بود و فیلم‌هایی در آن به نمایش در‌آمد که تا حد زیادی تحسین بیشتر منتقدان و سینما دوستان را برانگیخت.

‌اما در این میان، برخی از نمایندگان مجلس در زمان اکران فیلم‌ها و حتی برخی از آن‌ها از قبل از آغاز جشنواره نسبت به برخی ‌فیلم‌ها، واکنش‌های تندی نشان دادند!

به گزارش «تابناک»، مثلا آقا تهرانی بدون نام بردن از فیلمی خاص گفته است: ‌ «من برخی از فیلم‌های جشنواره را دیده‌ام و به نظرم هر کدام مسأله و مشکلی دارد. مثلا می‌گویند آنهایی که در فتنه بودند، مظلوم بودند، چه کسی مظلوم بود؟ به راحتی در موضوع فتنه عادی سازی می‌کنند‌».

وی افزود: «قبل از آغاز دهه فجر آقای ایوبی معاون وزیر ارشاد به کمیسیون فرهنگی مجلس آمد و ما با ایشان درباره فیلم‌هایی که قرار است در جشنواره به نمایش درآید، صحبت کردیم. آیا مطالبات انقلاب و رهبری این است؟ وقتی هم که سؤالات نمایندگان مجلس مطرح می‌شود، می‌گویند مجلس به ما کارت زرد می‌دهد و نمی‌گذارند که دولت کارش را انجام بدهد. اتفاقا ما می‌خواهیم ‌کارشان را انجام بدهند. کسی مخالف فیلم و سینما و هنر نیست. ولی اسم هنر مبتذل را هنر نگذاریم. ما در این زمینه باید قید و بند درست و حسابی داشته باشیم‌».

همچنین نصرالله پژمانفر، یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس‌ با اشاره به نمایش فیلم «عصبانی نیستم» در جشنواره فیلم فجر، به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «ما قبلا هم به دوستان درباره فیلم‌های حامی فتنه در جشنواره تذکر داده بودیم و حتی رئیس محترم کمیسیون نیز در نامه به آقای ایوبی این مورد را متذکر شده بودند. رئیس سازمان سینمایی و مسئولان ارشاد هم قول داده بودند که در این مورد درست عمل کنند چرا که فتنه خط قرمز است. برای من خیلی جالب است که به دروغ می‌آیند و نظام را متهم می‌کنند و آن‌وقت آقایان در جشنواره ‌ای که به نام انقلاب است از آن پذیرایی می‌کنند‌».

اما وزیر ارشاد پیرامون اینکه این روز‌ها کمیسیون فرهنگی مجلس و اعضای آن انتقادهایی به فیلم‌های اکران شده فجر دارند و می‌گویند، وزیر ارشاد باید در این راستا پاسخگو باشد، گفت: نمایندگان مجلس درست می‌گویند، حق دارند صحبت کرده و هر نظری دارند بگویند؛ اما برخی از دوستان فیلم‌ها را از نزدیک ندیده‌اند؛ چه بسا فیلمی که از آن صحبت می‌شود، ‌در گذشته دیده باشند و از اصلاحات دوباره آن آگاه نبوده و یا حتی شاید برخی آثار قابل نمایش یا مشارکت در مسابقه نباشند، ولی تغییراتی در برخی فیلم‌ها انجام شده و ما حتی با کارگردان آن صحبت کرده‌ایم و فیلم با تغییرات همراه شده است، آنچه اکنون اکران می‌شود فیلم اصلاح شده است، ولی آن دوستان فیلم‌های اصلاح شده را ندیده‌اند، اگر این فیلم‌ها را ببینند، یقین کنید که می‌گویند اشکالی وجود ندارد.

حسین نوش آبادی معاون پارلمانی وزارت فرهنگ در خصوص این موضوع و اینکه وزیر باید پاسخگوی نمایندگان باشد، گفت: وزیر دو ماه پیش برای پاسخ ‌‌به مجلس آمد؛ اما در ارتباط با جشنواره فیلم فجر به مجلس نیامده است، ولی اگر دعوت کنند خواهد آمد.

وی در مورد واکنش نمایندگان و اظهارات تند برخی از آنان در مورد جشنواره فیلم فجر گفت: یکسری پیش‌داروری‌هایی در مورد محتوای برخی فیلم‌ها داشتند که پس از اینکه فیلم‌ها را دیدند، دیدگاهشان تعدیل شد و یا ‌با بررسی‌هایی که انجام شد، بخش‌هایی از فیلم‌ها اصلاح شد. این فیلم‌ها در جشنواره اکران شده، نه اکران عمومی. آنها سیر خود را طی می‌کنند و در فواصل زمانی در سینما‌های کشور اکران می‌شوند. اختتامیه جشنواره نیز نشان داد که نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد و نگاه کمیته داوری، نگاهی است در راستای نگاه‌های مردم و تأمین خواست آنان؛ فیلم‌هایی با محتوای مذهبی و دفاع مقدس و مفاهیم ارزشی و ملی. به هر حال مجلس قوه ناظر است و بنا بر‌ وظیفه ذاتی‌مان باید نظارت مجلس را بپذیریم.

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ افزود: نظارت به معنای مداخله نیست، ولی مجلس باید بر کار دولت نظارت کند. مجلس باید کار خود را انجام دهد و به دیدگاه‌های نمایندگان اهمیت داده شود. اگر اظهارات متناسب با قانون باشد، آن را پیگیری کند و‌ آنجا که اظهارات فردی و سلایق شخصی نمایندگان است، الزامی برای پذیرش آن نیست. ما نظارت کلی مجلس و کمیسیون‌های مربوطه را می‌پذیریم و بنا بر ‌قانون عمل خواهیم کرد. همکاری و تعامل برای ما اصل است.

وی گفت: به هرگونه تذکر و سؤال و تحقیق و تفحص و استیضاح، باید به عنوان ابزاری برای نظارت نگریسته شود، نه ابزاری برای اعمال سلایق شخصی و سیاسی. اگر از این ابزار‌ها بخواهد به عنوان ابزار فشار استفاده شود، نه مجلس آن را می‌پذیرد و نه دولت.

نوش آبادی افزود: ما از هر گونه اظهار‌نظر و انتقاد و پیشنهاد و نقد منصفانه و مصلحانه و مشفقانه استقبال می‌کنیم. رهبر انقلاب هم فرمودند: مگر چند ماه از کار دولت گذشته است که بخواهیم توقع آنچنانی داشته باشیم و فشار بیاوریم. دولت خود را ملزم به همکاری و تعامل با مجلس کرده و البته این رابطه دو‌جانبه است.

وی در پایان تأکید کرد: دولت در چهارچوب وظایف و اختیارات خود، کار‌هایش را انجام می‌دهد. کسی نیز نباید در حوزه اجرا دخالت کند؛ اما حق نظارتی را باید برای همه دستگاه‌های نظارتی قائل باشیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱۱
تابی سایت شما از دسترس خارج شده
این که شد همان صحبت آقای احمدی نژاد ولی به تعبیری دیگر
این نتیجه اش قانون گریزی است
زنده باد روحاني
دوست داريم روحاني
بله حق دارند....فقط نمایندگان مردم........نه گروه خاصی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
بله نمایندگان واقعی مردم
یعنی نمایندگان مجلس هیچ کار دیگه ای ندارن و هیچ مشکلی تو حوزه های تحت نظارت و وظایف اون ها نیست که در حوزه هنر و فرهنگ دخالت میکنن......تا زمانی که سینما و هنر عرصه نفوذ و سیطره مجلس و دولت باشه ...وضعیت سینما هم همینه کم مخاطب و بیمارگونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
البته در موضوع کارت هدیه هم مشغولیتی حاصل می گردد
سینما باید یک صنعت و یک هنر آزاد باشه و مخاطب حق انتخاب داشته باشه...مطمئنا آثار ضعیف و سخیف خود حذف خواهند شد.....نه اینکه مدام با اعمال نفوذ و سانسور و ممیزی سلیقه ای به هنر کشور ضربه بزنیم و زمینه رو برای گرایش هر چه بیشتر مردم به شبکه های ماهواره ای و سینمای خارجی فراهم کنیم
نپذیر
بهت می پذیرونند اگه لازم بشه
سلام
به نظرم در موضوع سینما باید یک فیلتری وجود داشته باشد
هرکس کار خودش را بکند خوب است البته اگر هر کس سر جای خودش باشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر