بازدید 6704

تشخیص مشکل هویتی و جنسیتی کودکان

این موضوع پس از سه سالگی باید مورد توجه والدین قرار گیرد و بازی با عروسک به تنهایی نمی تواند دلیل چنین مشکلی باشد؛ بلکه مجموعه ای از رفتارهای شک برانگیز می تواند مؤید این مساله باشد
کد خبر: ۳۷۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۵ 17 February 2014
بازی یکی از لازمه های اساسی رشد شخصیت کودک است و اسباب بازی ها را باید جز مؤثرترین وسایل دانست. معمولا تصور همه ما این است که دختر ها با عروسک و پسرها با ماشین و تفنگ بازی می کنند؛ اما در مواردی، پسر بچه ها تمایل زیادی برای بازی با عروسک دارند. این مسئله گاه ذهن پدر و مادر را مشغول و یا حتی آنها را نگران می کند. اما واقعا چنین تمایلی واقعا نگران کننده است؟

به گزارش قدس آنلاین، پسر بچه ها همواره و همه جا عروسک بازی کرده یا می کنند. در واقع بازی با عروسک نیز مانند بازی های دیگر راهی برای شناخت هویت از سوی کودک است.

اما اگر پسر شما خود را در آینده «خانم» تصور کند و یا جملاتی مانند «بعدا من مامان می شوم» یا «وقتی که من بچه دار شوم...» را از او بشنوید، ممکن است علامتی از مشکلی هویتی در او پنهان باشد. به این معنا که او در درون آرزوی " دختر بودن" می کند و یا حتی با وجود شکل ظاهری پسرانه، خود را به طور واقعی دختر می داند. البته این مساله با همجنس گرایی که اصولا یک مشکل ذهنی نیست و قبل از دوران نوجوانی هم نشان داده نمی شود؛ متفاوت است.
از حدود 2 ماهگی، کودک کم کم سعی می کند خودش را به اطرافیان نشان دهد بنابراین او از نخستین بازی ها رفته رفته با نقشش آشنا می شود.

تقلید از بزرگترها واقعا برای او لذت بخش و دوست داشتنی است. وقتی خود را کنار عروسک بیمارش به عنوان پدر یا پزشک می بیند، در واقع این بازی برای تکوین شخصیت او بسیار سازنده است.

در خصوص خرید عروسک، برای پسر بچه ها هم باید گفت که اگر فرزند شما اصرار و علاقه ای به این مساله ندارد و از بازی با دیگر اسباب بازی هایش لذت می برد، لزومی ندارد که برایش عروسک بخرید. پس نسبت به این خواسته اش عجله نکنید. اما اگر از شما یک عروسک واقعی می خواهد، خواسته اش را بی جواب نگذارید!

شناخت مشکل هویتی و جنسیتی

این موضوع پس از سه سالگی باید مورد توجه والدین قرار گیرد و بازی با عروسک به تنهایی نمی تواند دلیل چنین مشکلی باشد؛ بلکه مجموعه ای از رفتارهای شک برانگیز می تواند مؤید این مساله باشد. به عنوان مثال، این گروه از پسران معمولا به رفتارها و تمایلات زنانه مانند آویختن جواهرات یا پوشیدن پیراهن زنانه و کفش پاشنه بلند اشتیاق نشان می دهند و با خود می گویند: «در آینده من هم همین شکل خواهم شد.»

شخصیت کودک

رفتار شما به عنوان پدر و مادر، نقش مهم و غیر قابل انکاری در شخصیت کودک دارد. اهمیت عملکرد و ساختار خانواده تا آنجاست که نوع برخورد همسران با یکدیگر نیز بر روند رشد فرزندان تاثیر گذار است. یکی از عمده ترین مصادیقی که پسر بچه ها را با مشکل هویت و جنسیت روبرو می کند، رفتار و منش پدر است. تا آنجا که اگر پدر جایگاه مثبتی در خانواده نداشته باشد، حتما این مساله تربیت بچه را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، پسر بچه هایی که می بینند پدر، مادر را کتک می زند و آزار می دهد، بیشتر دوست دارند در آینده خانم باشند؛ زیرا از نظر آنها مرد انسان محترمی نیست.

رفتار و طرز فکر مادر نیز در این باره بسیار مهم است. وقتی که مادر به مردان به چشم " افرادی خشن و بی فرهنگ که فقط به دنبال دعوا هستند" می نگرد، در این صورت ممکن است فرزند پسرش نیز تمایل پیدا کند که در آینده زن باشد.

یکی دیگر از اصول تربیتی این است که مخصوصا نباید پسر بچه ها را از بازی با عروسک یا به عبارتی " خاله بازی" منع کرد. چون ممکن است نتیجه معکوس بدهد، زیرا معمولا ممنوعیت از یک کار به روش خیلی جدی و تحکمی، تمایل به انجام آن را در خفا بیشتر می کند. اگر پسر بچه ای با عروسک بازی می کند، والدین فقط باید رفتارهای او را زیر نظر داشته باشند و شکل گیری شخصیت و هویت او را بررسی کنند. همچنین زمانی که گرایش و علاقه نسبت به ارزش ها و تمایلات زنانه در کودک شکل گرفت، نباید از طرف والدین تشویق شود. در تمام موارد، تصویر مرد در قالب پدر، عمو، پدر بزرگ و... باید به نوبه خود، ذهنیتی مثبت را به کودک القا کند.

واکنش و رفتار مناسب

مسئله مهم این که نباید هول ودستپاچه شوید. در بیشتر موارد، علایم موقتی یا متغیرهستند. در ابتدا بهتر است با متخصص اطفال یا پزشک عمومی مشورت کنید؛ حتی اگر مطرح کردن مشکل، چندان ساده هم نباشد. در صورت لزوم، آنها شما را به روانشناس کودکان معرفی خواهند کرد.
چند نکته کلی در مورد انتخاب عروسک:

- بلندی متوسط قد عروسک بهتر است به اندازه ساعد دست شما باشد.
- به دلیل رعایت مسایل بهداشتی، در حد امکان عروسک های سبک و قابل شستشو انتخاب کنید.
- معمولا بچه ها دوست دارند که لباس های عروسک را عوض کنند و موهایش را شانه بزنند. بهتر است این وسایل را نیز برای بازی کودک فراهم کنید.
- یک جعبه که با پارچه پوشیده شده می تواند یک گهواره مناسب برای عروسک فرزندتان باشد.
- لباس های نوزادی بچه را در اختیارش بگذارید تا لباش های عروسکش را عوض کند.
- شیشه شیر قدیمی کودکتان هم می تواند ظرف غذای عروسک اش باشد.
البته خودتان نیز به راهکارها و خلاقیت های مشابهی در این مورد فکر کنید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست