بازدید 13663
لوکا بوناچیچ در یازهمین سال حضورش در ایران هم بدون تیم نماند

ایران بهشت مربیان بنجل خارجی و دلال‌ها

لوکا بوناچیچ تنها بیست روز پس از ترک ذوب‌آهن برای سومین بار به نیمکت مس کرمان بازگشت تا مربی کروات در یازهمین سال حضورش در ایران ‌همچنان به کمک دلالان بدون تیم نماند و آن وقت مربیان جوان ایرانی همچنان خارج از مسابقات بمانند.
کد خبر: ۳۷۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۸ 27 January 2014
ایران بهشت مربیان بنجل خارجی و دلال‌هالوکا بوناچیچ یازدهمین سال حضورش در ایران را با سومین حضورش در مس کرمان جشن گرفت تا مربی متوسط کروات در لیگ ایران بی‌تیم نماند و دلال‌ها به همه اثبات کنند که واقعیت فوتبال ایران، چیزی است که زیر میز می‌گذرد، نه گزینه‌های روی میز!

به گزارش «تابناک»، در حالی که صبح امروز مدیر باشگاه داماش درب خروجی این باشگاه را به افشین ناظمی مربی جوان گیلانی نشان داد‌ و ‌در حالی که مربی جوانی چون رسول خطیبی در نیمه راه فصل، مجبور به ترک تیمش می‌شود، پیرمرد شصت ساله کروات با کمتر از یک ماه بیکاری از نیمکت ذوب‌آهن به نیمکت مس کرمان می‌رسد تا برای سومین بار حضور در کرمان را تجربه کند؛ حضوری که البته هیچگاه موفق نبود‌.

در این میان، اما اهالی فوتبال بر این باورند که همه چیز ‌روابطی است و ضوابط بر امور حاکم نیست. ‌این روز‌ها بسیاری از مربیان و کار‌شناسان داخلی، به حضور مربی چون لوکا در مس واکنش نشان دادند و از نقش برجسته دلالان در این بین می‌گویند؛ اینجنت‌های رسمی فیفا که دارای دفتر هستند و مهم‌تر از آن می‌دانند چگونه مدیران عامل را با پیشنهاد‌های اغواکننده خود نرم کنند؛ ایجنت‌هایی که گویا کارشان را چنان بلدند که می‌توانند حتی به اسکیمو‌ها یخچال بفروشند، چه رسد به اینکه بخواهند برادر برانکو ایوانکویچ را بدون حتی یک سال سابقه مربیگری به تیم برق شیراز قالب کرده و این تیم را راهی لیگ یک کنند.

بنا بر این گزارش، اوضاع در حالی در ایران برای مربیان جوان نابسامان است که در خارج از ایران و در سطح یک فوتبال دنیا، چند سالی است که حضور نسل جوان مربیان تغییرات گسترده‌ای در فوتبال جهان رخ داده ولی در سایه بی‌تدبیری و سیکل معیوب مربی‌گری فوتبال ایران، این روز‌ها کار را به جایی رسانده که ‌مربیان جوان بسیاری با وجود صلاحیت‌های علمی با بی‌مهری شدید مدیران فوتبالی ایران روبه‌رو هستند. رسول خطیبی یکی از این مربیان است که یک تنه گسترش فولاد را به لیگ بر‌تر آورد، ولی با اینکه تیم او در موقعیت سقوط نبود، جای خود را به یک مربی دیگر داد! از سوی دیگر، مربی‌ مثل لوکا بوناچیچ در صورت اخراج از هر تیمی ناگهان با یک تیم دیگر قرارداد می‌بندد.

لوکا در حالی برای بار سوم سکان هدایت مس کرمان را بر عهده گرفته که کرمانی‌ها تلاش دارند با حضور او در لیگ بر‌تر بمانند؛ اما عجیب است که مدیران این تیم توجهی به کارنامه او نکرده‌اند. لوکا در این فصل و در حالی که خودش تیم ذوب‌آهن را بسته بود، با نزدیک شدن این تیم به منطقه سقوط با اعلام اینکه مشکل «کلیه» دارد، این تیم را‌‌ رها کرد اما در کمتر از بیست روز توانست تیم جدیدی برای خودش پیدا کند؛ حال‌ اینکه هنوز کسی نمی‌داند با مشکل کلیه‌اش ‌چه!
 
در این میان البته باید توجه داشت که مشکل به هیچ وجه متوجه لوکا بوناچیچ و مربیانی از این دست نیست که در فوتبال ایران مانده‌اند. چه اینکه آن‌ها به دنبال کار می‌‎گردند و دست روزگار آن‌ها را به بهشت مربیان درجه چند خارجی، یعنی ایران آورده که مدیرانش به راحتی با زبان‌بازی چند دلال خام می‌شوند و تیمشان را به دست آن‌ها می‌‎سپارند.

فرایند و چرخه وورد مربیان خارجی به فوتبال ایران چنان معیوب است که اگر تعداد مربیان عنوان‌دار و موفقی را که در سال‌های اخیر به ایران آمده‌اند با دیگر‌ مربیان درجه چندمی که این سال‌ها به فوتبال ایران راه یافته‌اند، بسنجیم گروهی کمتر از انگشتان یک دست در برابر لشکر عظیم قرار می‌گیرند.

خلاصه آنکه کاری به حضور لوکا در مس نداریم، بلکه حرف اصلی این است که چرا نباید به جای این مربیان از مربیان نسل جوان خود استفاده کنیم؟ مربیانی که اگر بخواهیم نام آنان را بیاوریم‌ لیست بلند بالایی را شامل می‌شود که در آن مربیانی به چشم می‌آیند که حتی مدرک مربی‌گری پرولایسنس را (بالا‌ترین مدرک مربی‌گری در جهان) دارند، اما این‌ها افرادی نیستند که برای عهده‌دار شدن مسئولیت تیمی به دنبال پیدا کردن واسطه‌ها باشند و به همین دلیل هم خارج از گود باید شاهد حضور مربیانی نظیر لوکا باشند.

بالاخره سازمان فوتبال ما باید سازوکار مشخصی ‌برای دادن مجوز کار به مربیان در نظر بگیرد و از آن مهم‌تر، مدیران باشگاه‌ها باید توجه داشته باشند که سرمایه‌گذاری روی گزینه‌های جوان و آینده‌دار فوتبال ایران به مراتب ثمربخش‌تر از تعویض چندین و چند باره مربیان خارجی متوسط و ضعیف است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۳۶
یعنی واقعا نمیشه یک مربی مثل خولیو ولاسکو پیدا کرد که این فوتبال را مثل والیبال به اوج برسونه؟؟
صد البته بازیکنانی به خوش غیرتی والیبالیها که خیلی کمتر از فوتبالیها از بیت المال پول می گیرند و چنان می درخشند که به عنوان نمونه ایتالیای پر مدعا را له میکنند
هركي مي بود بعد از 11 سال ، بايد الان فارسي رو حداقل با ده تا لهجه صحبت مي كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
شاید ایشون در ورزش استعداد داشته باشه و در بقیه چیزها استعداد چندانی نداشته باشد.
اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
جونم فارسی بلده خوب هم بلده یه مدت هم محله ای ما بود قشنگ فارسی حرف میزد فقط جلو ذوربین و غریبه ها صحبت نمیکنه
بوناچیچ خیلی مربی خوبی است...بیخود خرابش نکنید
اون همیشه باعث تحول در مس کرمان شده
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
هههههههههه
یکباره در این فوتبال رو تخته کنند بهتره یه تیم ملی میمونه که اونم کی روش زحمتش را می کشه و از دور تا دور جهان بازیکن برامون جمع میکنه . حداقل اینطوری صرفه جویی میشه وسالیانه میلیاردها پول بی زبون رو دور نمی ریزیم.
شما به بوناچیچ میگویید مربی بنجل؟ تنها مربی که یک تیم ایرانی را به مقام سوم آسیا رساند و در جام باشگاههای جهان شرکت کرد می شود بنجل؟
پاسخ ها
محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
دوم برادر نه سوم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
آقای ناشناس سپاهانو دوم کرد نه سوم
پرسپولیس مربیان خارجی خوبی آورد ....ژوزه و دینزلی و در بار هم در لیگ دوازدهم شد(نیم فصل که ژوزه رفت و گل محمدی اومد پرسپولیس دوازدهم بود و البته اخر فصل هم هشتم شد)
حداقل چيزي كه مشخصه اينه كه لوكا با مس در فصل گذشته و فصيهاي قبلتر نتايج بسيار خوبي گرفته. در فصل قبل وقتي تيم مس پايين جدول بود، لوكا اومد و تيم را تا رسيدن به سهميه آسيا نزديك كرد (مس فصل قبل با اختلاف سه امتياز نتونست سهميه آسيا را بگيره) در ضمن تنها باري كه مس به آسيا رفت با لوكا بود. پس يك كم با انصاف باشيد.
کارنامه لوکا فینال آسیا است
سلام
همانطور كه اشاره شده و بدرستي هم بيان شده، مشكل سيستم فوتبال ماست نه مربي مثل لوكا، اين چندمين مربي است كه در اين چند وقت به مس مي رود؟!مگر همين مس نبود كه آن برخورد زشت و بدور از اخلاق را با مربي تازه دعوت شده خود كرد. مي فرماييد كه به فكر مربيان جوان باشند؟ مگر اينها به فكر فوتبالند كه به فكر زيرساخت فوتبال باشند؟؟؟
این رفتارها و این اخلاقیات بخاطر پول بی حسابی که از بیت المال در فوتبال خرج میشه چرا تو کشتی و بسکتبال یا والیبال و هندبال از این خبرها نیست چون فدراسیون و باشگاه ها در و پیکر دارن
مربی خارجی خوب هزینه دارد اما می توان با مدیریت درست مربیان جوان را در کنار این مربیان تراز اول بکار گرفت و اینده را ساخت
تا زمانی که از پول بیت المال و شرکتهای دولتی برای فوتبال هزینه شود بهتر از این نمی شود ، تنها راه برون رفت فوتبال ایران از این منجلاب، خصوصی کردن فوتبال و تصویب قانونی برای جرم دانستن هزینه کرد از جیب ملت برای فوتبال میباشد .
چرا همين موضوع رو در مورد مربيان داخلي مطرح نميكنيد؟ شما نگاه كنيد چندتا مربي ليگ برتري دارن هر سال بين تيم هاي مختلف جابجا ميشن؟آقاي . رو از مس ميندازن بيرون هنوز حكم اخراجش خشك نشده ميره تيم فجر! مثل 1سيكل بسته ميمونه كه دائم اين مربيان توش جابجا ميشن.امثال بعضی مربی ها هم كه نميتونن توي اين سيكل بمونن از اون خارج ميشن.
بوناچیچ تا فینال قهرمانان آسیا رفت
در جام باشگاههای جهان هم حضور داشته
یعنی وجدانا هنوز متوجه نشدید اینایی که از یوگوسلاوی ودوربراشون میان چند سالیه لابی میزنند با دلال ها و براشون اینجا شده منبع در آمد.
مایه تعجبه که از چین وارد نکردن
لوكا كسي است كه سپاهان نايب قهرمان اسيا كرد و مربي توانايي است
در چند سال گذشته کدام مربی ایرانی تیمش رو به نیمه نهایی و فینال باشگاههای آسیا رسونده!!
نيست حالا تيم هاي باشگاهي ما در حد بايرمونيخ بارسلونا و رئال مادريد هستند
چيه تيم به تو نميدن؟
بوناچیچ یکی از با سوادترین مربیان خارجی است که طی دهه اخیر به ایران آمده اند.
کاری ندارم که این اقا خوبه یا بد .حیف پول بیتالمال که به جای ایجاد تفریحات سالم برای جوونا میریزه تو جیب یه عده خاص. فوتبال با شگاهی باید خصوصی بشه
بوناچیچ يکي از بهترین مربیان بیرونی بوده، سپاهان را به فینال آسیا رسوند، یک آقایی گفته به بوناچیچ یمن هم پیشنهاد نمیده ومن باید بهش بگم مطمین باش سودان جنوبی هم نظریات شما را قبول نداره
به نظر من بايد مكانيزم ارزيابي منابع براي مربيان جه داخلي و جه خارجي اجرا بشه
این موضوع ممکنه در مورد تعدادی از مربیان خارجی (عمدتا ویچ ها) درست باشه اما در مورد بوناچیچ صدق نمیکنه. او در تیمهای فولاد، استقلال اهواز و سپاهان و البته مس نتایج قابل قبولی گرفته. تنها ایراد او شاید اخلاق تند و یا قاطعیتش باشه که باعث بد شدن رابطه اش با مدیران و بازیکنان تیمهاست.
به نظر شما آيا مربي اي كه سپاهان را به فينال باشگاههاي اسيا رساند و فصل گذشته مس را از سقوط به ليگ يك نجات داد بنجل است؟
تاسف
نباید فراموش کنیم که به غیر از مربی خوب که در والیبال برای تیم ملی جذب شده ،برنامه ریزی خوب و بلند مدتی هم از دوره های قبلی فدراسیون والیبال بوده است.مثلا یادم میاد وقتی در سال 1374 دبیرستان بودم گروهی از طرف فدراسیون والیبال اومدن و بچه ها دعوت کردن که بعد از ظهر همون روز بریم به یک سالن والیبال که نزدیک مدرسه بود به صورت مجانی ثبت نام کنیم و آکوزش والیبال را ببینیم.همچنین یادم هست که آقای یزدانی خرم ریاست وقت فدراسیون والیبال در تلویزیون اعلام می کردن به هر معلم ورزشی که بازیکن بالای 2 متر به فدراسیون معرفی بکند سکه می دهند.همین کارهای ساده و کوچک در نهایت بعد از بیش از 10 سال جواب داده و الان برای بزرگترین قدرتهای جهان کری می خونیم.فقط مساله استعداد و غیرت بازیکنان نیست بلکه مدیریت درستی هست که تو این چند ساله در والیبال داشتیم که نتیجه اون به راحتی قابل مشاهده است.
تا جایی که ما میدونیم ذوب آهن مشکل مدیریتی داشت از سال 89 مدیرش عوض شد سیر نزولی داشت خود ابراهیم زاده هم نتونست جمعش کنه بازکنی هم براش نموند مثل همین خلعتبری لوکا همچین سابقه بدی هم نداره منتها مربی نیست که کوتاه بیاد در برابر کسی
تا وقتی باشگاه ها خصوصی نشوند از این پول های مفت به مربیان خارجی می دهند.
باشگاه مس از جیب شرکت ملی مس هزینه میکنه یعنی در واقع سهامداران بیچاره شرکت ملی مس دارن هزینه های باشگاه را پرداخت میکنند. اگه راست میگن بیان این باشگاه را به بخش خصوصی بفروشند ببینیم طرف میاد از این پولها خرج کنه یا نه
فوتبال بنجل مربی بنجل همه چی به هم میاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار