سرنوشت میدان ولیعصر تغییر میکند؟
فیلم: چهارراه ولیعصر و فرهنگ منعطفِ شهروندی!
شاید یکی از همشهریهایمان نخواهد «فرهنگ شهروندی» را رعایت کند اما در پایتخت این مملکت میتوان به نگاههای معنادار و حتی تذکرهای کوتاه، مردم گریزان از این فرهنگ را مجاب کرد که چنین کاری یک الزام است، وگرنه به عنوان شخصی فاقد درکی از بدیهیات شهرنشینی شناخته میشود.
گشایش زیرگذر چهار راه ولیعصر تهران که عملاً هرگونه رفت و آمد را به زیر سطح زمین برد و با اتصال این زیرگذر به مترو، پیچیدهترین زیرگذر کشور را شکل داد، با نقدهایی همراه بود که شاید مهمترینش متوجه این مسأله بود که ای کاش به جای عابران خودروها به زیر زمین میرفتند و این منطقه پیادهراه میشد، ولی آیا این اتفاق، دلیلی میشود که نردههای خیابان را نادیده بگیریم؟!به گزارش «تابناک»، کمتر کسی گمان میکرد زیرگذر چهارراه ولیعصر به این پیچیدگی باشد و چند نوبتی گذر از آن لازم باشد تا به جغرافیای آنچه در زیر زمین ساخته شده احاطه یافت؛ اما به هر حال آنچه ایجاد شده توسط بخش اعظمی از عابران سابق چهار راه ولیعصر مورد استفاده قرار میگیرد و گروهی هم که آن زیر میروند، از سوی دیگر خیابان بیرون نمیآیند و یکضرب به مسیرهایی از زیرگذر میروند که به خطوط مترو متصل میشود.
با این حال گروهی از مردم نیز از این طرح استقبال نکردند و ترجیح دادند همان مسیر را از روی زمین بروند، ولو آنکه به زحمت عبور از میان یا بالای نردههای دور تا دور چهارراه ولیعصر باشد که باز هم میتوان این سختی را به جان خرید و از زیرگذر استفاده نکرد! البته نباید این مسأله را دور از نظر داشت که برای برخی کهنسالان، عبور از پله برقیهای متوقف شده و در واقع طی دهها پله بسیار دشوار است و این ملاحظات در نظر گرفته نشده است.

عدهای که اتفاقاً چهرههای کهنسال بسیار نادری میانشان بودند، از میان این نردهها عبور میکردند و پس از آنکه میان این نردهها نیز بسته شد، از زیر آنها به سختی و با انعطافی مثال زدنی که فرهنگ شهروندیِ انعطاف پذیر برخی از مردم را نشان میدهد، عبور میکردند و برخی نیز از نردهها بالا رفته و از آن رد میشدند، تا کمتر از دو دقیقه زمان برای عبور از زیرگذر را تلف نکنند!
هرچند ای کاش در دو زیرگذر روی هم، عملاً تمامی خودروهای چهارراه به زیرِ زمین منتقل میشد، چراغ قرمز برای همیشه حذف میشد و کف چهارراه ولیعصر به علاوه اندکی از هر سو به «پیادهراه» تغییر وضعیت داده و بخشی از پایتخت میشد اما حال که این اتفاق رخ نداده و دقیقاً خلافش شده، آیا دلیلی میشود تا اساساً به «فرهنگ شهروندی» پشت کرد و هرگاه به چهار راه ولیعصر رسید، از نردهها بالا و به سرعت از این سو به آن سوی خیابان رفت و دوباره از نردهای دیگر بالا رفته و پایین جست؟
شاید یکی از همشهریهایمان نخواهد «فرهنگ شهروندی» را رعایت کند اما در پایتخت این مملکت میتوان به نگاههای معنادار و حتی تذکرهای کوتاه، مردم گریزان از این فرهنگ را مجاب کرد که چنین امری الزام است، وگرنه به عنوان شخصی فاقد درکی از بدیهیات شهرنشینی شناخته میشود؛ امری که زمانی برای امور همچون گل کردن توسط مردم مورد توجه قرار گرفت و باعث شد گل کندن از اماکن عمومی که امری عادی بوده، به اتفاقی بعید مبدل شود و هم اکنون تا حدودی درباره برخی رفتارها نیز توسط مردم خودخواسته در حال اعمال است.
با این اوصاف هرچند میتوان این پرسش را پیش کشید که «آیا سرنوشت میدان ولیعصر تغییر میکند و همچون بسیاری از شهرهای مدرن، امکان دارد چنین میدانی به پیاده راه مبدل شده و خودروها به زیرزمین منتقل میشوند؟»، بر توسعه فرهنگ شهروندی تأکید کرد که بسیار پراهمیتتر از عبور مردم از زیر خیابان، سطح خیابان و یا اندکی ارتفاع و پلهای عابر پیاده است.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۵۰
علامت پیروزی هم نشون میده....!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
جواد
| ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
ناشناس
| ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
زیرگذر می کردن که یه لاین ماشین ها می رفتن زیر اون یکی لاینو چی کار می کردن اون وقت؟
خداییش خیلی نامردین. من محل کارم نزدیک مترو ولی عصره. مشکل ترافیک چهارراه کلا حل شده ولی رسانه ها دارن سیاسی برخورد می کنن
مجید
| ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
من فکر کنم مشکل اصلی طرح عجیب و بی خود نرده اشت که در هیچ جای دنیا مشابه آنرا نخواهید دید. نرده باید کاملا مزاخمت ایجاد کنه نه اینکه بی ربط باشه.
شما اگر به کشور های اروپایی نگاه کنید در کل کشور از یک نوع نرده استاندارد و مورد تایید استفاده میکنند, ولی در ایران بیش از هزار نوع نرده طراحی شده. مملکت هردنبیل شده.
مقصر ما یا فرهنگ 2500 ساله نیست !!!
پاسخ ها
بابک
| ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
یه دانشجوی دیگه
| ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
ناشناس
| ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
ناشناس
| ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
ناشناس
| ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
ناشناس
| ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
محمد
| ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
فرهاد
| ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
مرتضی
| ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
دو زیر گذر خودرو با هم!
میشه به من بگی وقتی طرح شما انجام شد، مردم باید از کجا به چهار راه دسترسی داشته باشند. جز از این که باید در سه راه جمهوری پیاده شده و تا چهار راه پیاده بروند! شما میدونی اکثر مردم در چهاراه از اتوبوس پیاده میشن یعنی عملا سه راه جمهوری قفل میشه.
اگر یک خودرو بخواهد از خیابان ولی عصر به سمت میدان انقلاب برود چکار کند!
آیا آقایون تا به حال آمدند هزینه کنن و بفهمند که مردم برای چی از چهار راه ولیعصر عبور می کنند؟ همانطور که جمعیت عبوری در چهارراه را با احداث ورودی مترو چند برابر کردنند. طرح هاشون مثل ساختن زورچپونی مسجد با معماری غربی در کنار تئاتر شهر می مونه. منطق کمترین مقدار رو داره. اصلا تا حالا فکر کردن که یک معلول چه طوری از پله برقی استفاده کنه! یا یک سالمند!
میدونستی تو شهری که من هستم، اتوبوس ها دارای جک هستند که زمانی که یک سالمند میخواد سوار اتوبوس بشه، راننده کف اتوبوس رو 20 سانتیمتر پایین میاره تا مسافر بتونه راحت سوار بشه. .... آیا در فرانسه هم شهرداری ها اینگونه بافت تاریخی یک خیابان یا چهارراه رو ...؟ مثل شما برای شانزالیزه، زیر گذر خودرو میسازنند!
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
داش حامد
| ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
فرهاد
| ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
ممنون
من که یه آدم معمولی تحصیلکرده و با هوش نرمال هستم وقتی به زیر گذر رسیدم واقعا گیج شده بودم که چطوری مسیرمو پیدا کنم.بماند که راهنمایی ماموران هم کمکی نکرد و به هر جهت از خیابان روبرو سر درآوردم ولی خدا به این افراد سالمند کمک کنه
...
من خودم سعی میکنم از تاکسی ، صد متر مونده به چهارراه پیاده بشم و مسیرمو انتخاب کنم تا در گیر این زیرگذر نشم.وقتی مردم استقبال نمیکنن ، سعی نکنیم به زور این طرح رو بچپونیم بهشون
واقعیت اینه که به معنای واقعی گند زدن
پاسخ ها
علی
| ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
آخه عزیز من، منم مسیرم گاهی به اونجا میخوره. دفعه اول که رفتم حتی بدون راهنمایی کسی به راحتی مسیر خودمو پیدا کردم. فکر کنم یه کم باید بیشتر حواستونو جمع کنید و به قانون بیشتر اهمیت بدین.
در ضمن در مورد پیشنهاد مطرح شده در متن خبر، فکر کنم که با ترافیک خودرو و عابری که این چهارراه داره، احداث زیر گذر دوطبقه برای دو مسیر شرقی غربی و شمالی جنوبی بسیار مشکل بود. چراکه اولا انتقال این ترافیک عظیم به محورهای مجاور بسیار مشکل بوده و عملا باعث قفل شدن خیابانهای اطراف میشد. دوما از زیر این چهارراه دو خط مترو عبور میکند. مسلما احداث چنین زیرگذری نیاز به حداقل عمق 15 متر دارد که فکر نکنم خطوط مترو چنین اجازه ای بدهند و البته اینکه وزن سازه ای که احداث میشود نیز بسیار زیاد است و مسلما تونلهای مترو در آن محدوده برای تحمل چنین وزنی طراحی نشده اند
ناشناس
| ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
ناشناس
| ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
چهار راه ولیعصر از نظر عابر پیاده واقعا افتضاح شده بود، با افتتاح این زیرگذر هنوز وضعیت خیلی عالی نشده ولی امیدوارم به مرور اوضاع خیلی بهتر بشه.
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟









