بازدید 326619

مشکلات تغییر اسم در ثبت‌احوال

کد خبر: ۳۷۳۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲ 23 January 2014
بنفشه پورناجی در گزارشی در روزنامه شرق آورده است: مدتی است تغییر برخی نام‌ها، دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه و محاکم قضایی ندارد و افرادی که واجد شرایط تغییر نام هستند، می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت‌احوال در مدت‌زمان نسبتا کوتاهی، برای تغییر نام خود اقدام کنند. اما ثبت‌احوال به چه افرادی اجازه تغییر نام می‌دهد؟ به گفته مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال، ثبت‌احوال امکان تغییر نام‌های دارای معانی بد و مستهجن، مغایر با جنسیت فرد و اسامی خارجی را فراهم کرده، اما ممکن است افراد بدون داشتن این شرایط نیز درخواست تغییر نام داشته باشند.

وقتی کسی برای تغییر نام به اداره ثبت‌احوال مراجعه می‌کند، در ابتدا بسته به اینکه متقاضی تغییر نام زن یا مرد باشد، یک جزوه چاپی قطور را که متشکل از اسامی قابل تغییر است در مقابلش قرار می‌دهند. در این جزوه‌های دوجلدی که در یک جلد آن اسامی خانم‌ها و در جلد دیگر اسامی آقایان درج شده، در مقابل هر اسم، اسامی مجاز به تغییر ثبت شده است. اسامی مذهبی خانم‌ها مانند فاطمه، زهرا، طاهره، زینب و... و اسم‌های مذهبی آقایان از قبیل محمد، علی و... در این جدول تغییر نام‌ها جایی ندارند. 

از آنجا که فرهنگ داشتن دو نام (یکی نام شناسنامه‌ای و دیگری نامی که فرد به آن شهرت دارد) در ایران امری رایج است، بخش عمده متقاضیان تغییر نام در کشور را گروهی تشکیل می‌دهند که می‌خواهند نام شناسنامه‌ای آنها به نامی که از کودکی به آن اشتهار دارند، تغییر یابد. البته عمده اسامی شناسنامه‌ای افراد دارای دو نام، اسامی مذهبی است که طبق قوانین ثبت‌احوال، اجازه تغییر به آنان داده نمی‌شود.  یکی از کارشناسان سازمان ثبت‌احوال، فهرستی چندصفحه‌ای را نشان می‌دهد که اسامی شناسنامه‌ای متقاضیان تغییر نام به همراه اسم جدید درخواستی در آن نوشته شده است.

او می‌گوید: «هر چند هفته یک بار، جلسه‌ای در ثبت‌احوال برگزار می‌شود که درخواست متقاضیان تغییر نام در آن بررسی می‌شود.» به گفته این کارشناس، ثبت‌احوال وارد علت درخواست تغییر نام متقاضیان نمی‌شود اما بر اساس اسامی که از قبل به‌عنوان اسامی مجاز به تغییر اعلام شده، اگر فردی خواستار تغییر نام خود باشد، بدون نیاز به مراجعه به دادگاه، فرآیند تغییر نام از سوی ثبت‌احوال صورت می‌گیرد. او در مورد متقاضیان تغییر نام‌های مذهبی می‌گوید: «ثبت‌احوال تغییر نام‌های مذهبی را قبول نمی‌کند» و در حالی که به فهرستی که در دست دارد، اشاره می‌کند، ادامه می‌دهد: «همان طوری که می‌بینید، اسم این متقاضی زهرا است که درخواست وی افزودن اسم نازنین به ابتدای آن و تغییر آن به نازنین‌زهرا بوده که با تقاضای او موافقت نشده است.»

حسن یکی از متقاضیان تغییر نام است که ثبت‌احوال با تغییر نام وی مخالفت کرده. او با اعتراض به این روند می‌گوید: «اینکه هر کس باید حق انتخاب نام خود را داشته باشد، جزو اصول بدیهی و مسلم است و نباید در این مورد اجباری صورت گیرد.»

کبری و اعظم از دیگر مراجعان به ثبت‌احوال هستند. در مرحله قبل از دریافت فرم تغییر نام هستند و هر دو ناامید از پذیرش خواسته‌شان. چون می‌گویند که این اسامی عربی است، امکان تغییر آن بعید به نظر می‌رسد. اما کارمند ثبت‌احوال می‌گوید اسامی عربی منعی برای تغییر ندارند و تنها اسامی مذهبی را نمی‌توان تغییر داد.

جواد، مراجعه‌کننده دیگری است که می‌خواهد به اول نامش محمد را اضافه کند که مورد موافقت ثبت‌احوال قرار می‌گیرد. نفر بعدی زکیه است. او می‌گوید:«از کودکی نامم را در شناسنامه زکیه گذاشته‌اند، اما در خانه سهیلا صدایم می‌کردند. ثبت‌احوال با تغییر نام زکیه مشکلی ندارد، اما جالب اینجاست که تنها می‌توانم از اسامی پیشنهادی این سازمان به‌جای زکیه استفاده کنم؛ در حالی‌که من خواستار تغییر نام شناسنامه‌ای‌ام به نامی هستم که از کودکی مرا با آن صدا می‌زنند.»

به گفته مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال کشور، «برخی درخواست تغییر نام‌های ایرانی را مطرح می‌کنند که در آن صورت باید نام فرد به اسامی دارای فراوانی بیشتر تغییر کند. به‌عنوان مثال اگر فردی تقاضا دارد که نام سوگل یا سیمین را تغییر دهد، باید اسامی ایرانی دارای فراوانی بیشتر یا اسامی مذهبی را جایگزین کند.»

چرا فردی که خواستار تغییر نام شناسنامه‌ای خود به نامی است که از کودکی والدین، اقوام، دوستان و... او را به آن نام صدا می‌زنند، باید طبق مقررات ثبت‌احوال، تنها اسامی دارای فراوانی بیشتر -  و نه نام خود- را جایگزین کند؟ زکیه در این مورد می‌گوید: «به نظر من، هر ایرانی بعد از رسیدن به سن بلوغ باید بتواند اسم خودش را در صورت تمایل تغییر دهد و اجبار در این مورد عاقلانه به نظر نمی‌رسد.» اما به اعتقاد کارشناسان حقوقی سازمان ثبت‌احوال، حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها ایجاب می‌کند که بدون دلیل قانونی و به صرف سلیقه افراد تغییری در آن حاصل نشود.

عزیزه دختری حدودا 20‌ساله است. او از کارمند ثبت در مورد امکانپذیربودن تغییر نامش می‌پرسد. کارمند به جزوه اسامی نگاهی می‌اندازد و پاسخ مثبت می‌دهد و فهرستی از اسامی را در مقابلش قرار می‌دهد که در مقابل اسم عزیزه نوشته شده است. عزیزه می‌گوید: «این اسم را والدینم هم در شناسنامه‌ام گذاشتند، هم مرا با این نام صدا می‌زنند، اما من این اسم را دوست ندارم.» او با نگاهی به اسامی پیشنهادی ثبت‌احوال، سرانجام اسم عسل را انتخاب می‌کند و خواستار تغییر نامش از عزیزه به عسل می‌شود.

به نظر می‌رسد تعداد افرادی که همچون عزیزه از اسمشان راضی نیستند و خواهان تغییر نامشان به اسامی غیر از اسم خود هستند، نسبت به افراد دواسمی که خواستار تغییر اسم شناسنامه خود به اسمی که از کودکی به آن شهرت داشته‌اند، کمتر باشد. اما مشکلات افراد دواسمی با وجود تسهیلات سازمان ثبت‌احوال همچنان باقی است. پیمان می‌گوید: «اسم شناسنامه‌ام حسین است که به دلیل تشابه نام و نام خانوادگی‌ام با یک مجرم که اتفاقا در محله ما سکونت دارد و همین امر هم مشکلاتی را برایم ایجاد کرده، برای تغییر نام به ثبت‌احوال مراجعه کردم اما متاسفانه با تقاضایم موافقت نشد.»

 او با اشاره به اینکه از ابتدا راه را اشتباه رفته و باید از همان اول به دادگاه مراجعه می‌کرده، ادامه می‌دهد: «قاضی پس از استعلام از سوابق فردی که همنام من بود با تغییر نامم موافقت کرد و در حال حاضر با حکم دادگاه برای تغییر نام به ثبت‌احوال آمده‌ام.»

بهاره که یک نویسنده است، می‌گوید: «نام شناسنامه‌ام طاهره است، اما والدینم از همان کودکی بهاره صدایم می‌کردند.» او با اشاره به اینکه داشتن دو نام مشکلاتی را برایش ایجاد کرده است، ادامه می‌دهد: «چون از هر دو نامم استفاده می‌کنم، یعنی در جاهایی ناگزیر به استفاده از اسم شناسنامه‌ای‌ام هستم و در مجامع فرهنگی مرا به نام بهاره می‌شناسند در اکثر موارد با مشکل روبه‌رو می‌شوم تا جایی که برخی تصور می‌کنند ما دو خواهر هستیم.»

بهاره به گفته خودش برای تغییر نام ابتدا به سازمان ثبت‌احوال مراجعه می‌کند که به دلیل آنکه اسم شناسنامه‌ای‌اش جزو اسامی مذهبی بوده با تغییر آن موافقت نمی‌شود. این‌بار اما وی به دادگاه می‌رود. دادگاه از او می‌خواهد استشهادیه‌ای را که در آن پنج‌نفر شهادت داده‌اند که وی را از کودکی به نام بهاره می‌شناخته‌اند با ذکر مشخصات و امضای شاهدان تحویل دادگاه دهد. پس از طی مراحل قضایی، سازمان ثبت‌احوال به‌عنوان خوانده پرونده به دلایلی همچون رایج‌بودن دواسمی در فرهنگ کشورمان که از جمله موجبات قانونی تغییر نام محسوب نمی‌شود و اینکه خواهان 35سال با نام شناسنامه‌ای خود شناخته شده و با هدف حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها... با درخواست او مخالفت می‌کند. اما سرانجام قاضی پرونده با توجه به مشکلات ناشی از دو اسمی‌بودن برای این فرد در محیط کار و اینکه آثار فرهنگی منتشرشده از نامبرده همگی به نام بهاره - و نه طاهره- مشهور و معروف شده است و به لحاظ آزادی عقاید در جامعه اسلامی با صدور رای به این نویسنده اجازه تغییر نام می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۳۲۷
انتشار یافته: ۲۴۰
واقعا عادت بد ومسخره ای تو ایران رایجه همین دو اسمی بودنه خصوصا پدرومادراییکه تو شناسنامه اسم فرزندخورا مذهبی و در خانواده اسم غیرمذهبی صداش میکنن آخه که چی؟ لطفا پدرهاو مادرها باآینده واحساسات فرزندانشان بازی نکنند انتخاب یک اسم غیرمناسب درآینده باعث سرخوردگی و ناراحتی اینگونه بچه هااست بیایید به این فرهنگ خیلی مزخرف دو نام داشتن رابرای همیشه از میان ببریم آهاااای پدرو مادرا گوش میدید؟ یک اسم قشنگ و زیبا برای بچه ها کافیست
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
به این اضافه کنید حتما نام ایرانی بگذارید البته اگر به شرایط منطقه ای هم توجه کنیم بد نیست مثلا اگر کرد هستیم اسم کردی یا اگر عرب هستیم اسم عربی بگذاریم چه نیازی هست برای کسی که عرب نیست اسم عربی بگذاریم!
ناشناس
| Nigeria |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
از اون مسخره تر ثبت احوال است ، که نمی زاره آدما اسمای مورد علاقه خودشونو داشته باشند ، خیلی خیلی خیلی مسخره است خدایا شکایت به کجا ببریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
عزیزم، اگه به ریشه این مشکل اشاره می کردی، حرفت درست بود.. همه می دونند که در ایران چرا پدر و مادرها اسم شناسنامه فرزندشون رو یه چیز دیگه می ذارن...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
این دواسمی بودن، تا حدودی ناشی از مشکل دورویی در جامعه است. اسم شناسنامه ای را مذهبی انتخاب می کنند، بعد بچه را به اسم دیگری که دوست دارند، صدا می زنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
دردوره ای ازتاریخ ایران اسامی وارد چرخه اسامی شد که اکنون قابل پذیرش نیست مانند سمانه که معنی عربی آن بلدرچین است حال ثبت احوال باتغیرآن موافقت نمی کندوباعث ناراحتی فرزندمان ازاین مسئله شده است خواهشمنداست مسئولین نسبت به این قوانین اجباری تغییراتی منظورنمایند
احسان(فرزاد)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
من یک نوجوان دو اسمه هستم. قابل توجه بعضی از افراد من اصلا به اسم هایم مشکل ندارم. نامم در شناسنامه احسان است ولی به خاطر پدر بزرگ خدا بیامرزم در خانه از بدو تولد فرزاد صدا میزنند. این موضوع هیچ گونه دو گانگی و احساس سرخوردگی در من ایجاد نکرده و نمیکند. لطفا شایعه پراکنی نکنید!
باز هم ایول به دادگاه .توی ثبت احوال که کسی جواب به آدم نمیدهد
بهتراست قانونی تصویب شود که هر شخص به دلیل اینکه در بدو تولد هیچ گونه دخالتی در انتخاب اسم خود ندارد بعداز سن 18 سالگی بتواند فقط یک بار نام خود را تغییر دهد.
واقعا ظلمه که شخص با اسمی زندگی کنه که هیچ علاقه ای بهش نداره
من دوستی دارم که وقتی اسم داخل شتاسنامه اش رو صدا میزنن میخواد گریه کنه ولی اسمش قابل تغییر نیست
پاسخ ها
moonlight
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
کو گوش شنوا
متاسفانه از وقتی که ازدواج کردم با این مشکل روبرو هستم و همسرم مدام اسم من رو که یک اسم عربی هست رو به تمسخر میگیره و من مجبور شدم در مکانهای دیگه بین دوستان اسم دیگری رو استفاده کنم و همین شده برای من یک کابوس که مبادا کسانی که منو به اسم دوم منو میشناسن از اسم اول آگاه باشن. ای کاش همسرم و افراد امثال او متوجه میشدن ارزش آدما به ذاتشونو به اون جوهره هستی شونو نه اسم نه ظاهر ... افسوس ... متاسفم برای خودم
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
شما بهتره همسرتونو عوض کنین تا اسمتونو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
عزیزم از زنت میترسی مسخره میکنه
اگه اسمت الاغ هم بود اون نباید جرات داشته باشد تا مسخره ت کنه
طلاقش بده
ناشناس به ناشناس ۲۲:۱۳
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
من زن هستم . شما اونقدر نادانی که پیشفرض رو بر مرد بودن من گذاشتی، بعدشم زن که وسیله نیس هر وقت دلت خواست طلاقش بدی یا بگیریش، طلاق حق زن هم هست. احترام گذاشتن به زن به معنای ترس نیست. مگه اون مثل تو هست که ازش بترسیم؟
اینکه تو فیلمها آدمهای خلاف رو با اسمهای اصیل ایرانی نامگذاری کردید چه نتیجه ای در بر داشت؟
اجبار تو هیچ کاری نتیجه نمیده...
من هم اقدام کردم برای تغییر اسم میگن اسم عوض نمیشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
مقداد به این خوبی چرا میخوای عوض کنی
کیمیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
اسم اصلیتون مقداده ک قشنگه !! ؟؟
بنده ۳۵ سال دارم. بدلیل نام نامناسبی که والدینم انتخاب کرده بودند حداقل از زمانی که قدرت تشخیص پیدا کردم در تمامی محافل دچار استرس و تنش بودم تا اینکه به لطف تابناک و مقاله ای که چندی پیش در این زمینه چاپ شد موفق به تغییر نام شدم. هرچند شاید مهم بنظر نرسد ولی این امر واقعا کیفیت زندگی بنده را طی سالهای گذشته عمرم بشدت کاهش داد.
پاسخ ها
ناشناس 2
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
ببخشید چه طور عوض کردید ؟
اول اسمم دارای پیشوند "سید " است. ما هیچ شجره نامه رسمی مبنی بر رسیدن نسبتمان به یکی از امامان نداریم. عمو ها و پسر عمو های پدرم پیشوند "سید" را ندارند ولی جلوی نام پدربزرگم نام" سید" درج شده بود و به طبع آن" سید" در شناسنامه پدر و خودم هم درج شد.
ثبت احوال حق نداره نام های اجباری رو به افراد تحمیل کنه .
شگفت آور آنکه در کشور ایران می توانی نام ایرانی ات را عربی کنی اما نام عربی ات را به سختی می توانی ایرانی کنی.
خدا در قرآن گفته در دين اجباري نيست چطوره كه در انتخاب اسم اجبار به انتخاب اسامي مذهبي است. اونوقت آمار ميدن كه اسامي مذهبي كم نشده
اين پاك كردن صورت مسأله است
صد البته نام ایرانی
و بدتر از اون قوانین بی منطق جامعه است که انسانها رو مجبور میکنند که از بین اسامی پیشنهادی اسم انتخاب کنه...این کمترین حق یه شخص که اسمشو بتونه خودش انتخاب کنه!
اول اسمم دارای پیشوند "سید " است. ما هیچ شجره نامه رسمی مبنی بر رسیدن نسبتمان به یکی از امامان نداریم. عمو ها و پسر عمو های پدرم پیشوند "سید" را ندارند ولی جلوی نام پدربزرگم نام" سید" درج شده بود و به طبع آن" سید" در شناسنامه پدر و خودم هم درج شد. وقتی فرزندم به دنیا آمد اداره ثبت احوال پیشوند "سید "را بر خلاف میل من در شناسنامه دخترم درج کردند و حاضر به برداشتن این پیشوند از جلوی اسم من و دخترم نیستند. میگویند چون اسم پدربزرگت سید دارد اجبارا همه شما باید دارای نام" سید" باشید!!
(ظاهرا این قانون از سال 1384 به بعد در اداره ثبت جاری شده)اصرار اداره ثبت بر "سید" سازی اسامی کشور چه ثمری دارد؟ تنها افرادی که دارای شجرنامه مستند و رسمی باشند و آن هم در صورت تمایل باید این اختیار را داشته باشند که از پیشوند "سید" استفاده کنند.
پاسخ ها
حمید از تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
به تبع صحیح است امیرجون نه به قول تو به طبع
شجره نامه را هم اشتباها شجرنامه نوشتی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
عزیز من چرا قضیه رو سیاسی جلوه میدی؟! شاید دلیل دیگه ای داشته!!!
من یکبار تقاضای تغییر نام را دادم حتی به دادگاه هم رفتم قاضی گفت اگر اسمت رو بخوای عوض کنی باید تمام مدارکت را اسمش رو باید بری اصلاح کنی. من هم چون دیدم این کار خیلی گرفتاری داره از تقاضایم گذشتم.
زور؟!!! يا زوري؟!!!
آزادی که می گن همینه دیگه
قوانین بایدتغییریابد
ای اداره ثبت احوال:
خانه از پای بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است
از ترکیب بعضی اسامی با نام حضرت محمد در تعجبم ؟ مثل محمد کسری و محمد خسرو و محمد ساسان و محمد پرویز و .... راستی چرا ثبت احوال جلوگیری نمی کند
آیا می دانید سریالهای تلویزیونی باعث گسترش برخی نام ها می باشند.مثل ستایش از 2 سال قبل تا الان چند ده هزار نفر نامشان ستایش شده است .
حالا این همه اسناد مهمتر از اسناد سجلی در کشور تزلزل پیدا کردن نمیشه مثلا کسی بر باب میل خود اسناد هویتی خودش رو متزلزل کنه؟؟؟نمونه اسناد کارگزینی های جعلی اسناد تحصیلی هایی که اورجینال جعل شده و فرد رو تا سطح... کشوندن!!!
از دست این پدر ها و مادرها
اسم منو بابام انتخاب کردن
منم از اسمم نا راضیم و واقعا دوست دارم اسمم رو تغییر بدم اما نمیدونم چی بذارم
من اسم شناسنامه ایم هاجر بود ولی از بچگی با نام مهسا صدام زدن، حدود یک ماه پیش درخواست تغییر نام دادم با اون موافقت شد
ایا زوشا مورد تایید ثبت احوال هست
کاش تو مملکته ماهم یک بام ودوهوا نبود.
واقعا چرا خوب من که از اسمم متنفرم و از بچگی نیلا صدام میکردن
سلام من میخام اسممو به امیر تغییر بدم اسم اصلیم ذوالفقاره به نظر شما ایا ثبت احوال با تغییر اسم من به امیر موافقت میکنه؟
من از بچگی از اسمم متنفرم چند بار مراجعه کردم برای تغییر نام ولی غیر از ناامیدی سود دیگه ای نداشت
از وقتی به دنیا اومدم دو اسمه هستم هیچ کس تا حالا تو خانواده و دوستام به اسم شناسنامم صدام نکرده
میخوام بدونم نام اعظم قابل تغییر هست یا نه اگه هست به چه اسمهایی قابل تغییره
سلام كاس فقط همه مشكلات با تعويض نام حل بشه
سلام كاس فقط همه مشكلات با تعويض نام حل بشه
یعنی من نمیتونم اسممو عموض کنم.عجب بدبختیه.ا
تو شناسنامه خدیجه هستم ولی صبا صدام میزنن
این حق مسلم هر فردی است که نامش راخودش انتخاب کند لطفا این حق را ازاو نگیرید نسل گذشته اسمهای جالبی بخاطر کم سواد بودنشان روی بچه هاشون نمیذاشتن بنابراین بچه های دیروز ازنام خود شرمنده هستن لطفا رسیدگی نمایید
من از اسمم متنفرم اما چون مذهبيه قابل تغيير نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
هر ادم میتونه تو زندگیش ی بار اسمشو عوض کنه . اگه رفتی و اسمتو عوض نکردن با لحنی کاملا منطقی اینو بهشون بفهمون
سلام.میخواستم بپرسم اسم خدیجه در شناسنامه امکان تعویضش هست یا نه؟
سلام ، من 47 سال دارم و سالهاست به مراجع از جمله دادگاه مراجعه کردم تا انجایی که قاضی خیلی سریع قبول کرده و دستور تغییر نامم از نصرت به سحر را داد
به نظر من خیلی ظلمه من اسم پسرم را خودم انتخاب نکردم دلم میخاد یه اسم ایرانی بزارم ولی چون اسم مذهبیه با اطلاعات بالا فهمیدم که نمیشه
کاش میشد
من اسمم حسین میخام بکنم امیر حسین،تا دیگران امیر صدام کنن،بهتر نیس؟! 18 سالمه
واقعا خیلی مسخره است
دوستان من اسم رقیه هست اما عاشق اسم تهمینه هستم .بنظرتون با تغییرش موافقت میکنن؟
من اسمم فاطمه هستش ميشه عوض كنم بزار مبينا؟لطفا كمكم كنيد
???????
اسم شناسنامه ای خیلی دوست دارم عوضش کنم چون من را به اسم زکی صدا میکنند آیا میشود این اسم را عوض کرد
سلام،تغییر اسم از زینب به نازنین زینب امکان پذیر است؟
خدایی اینم مملکته ما داریم؟
من با کلی تلاش و تحقیقات تونستم ۸ سال پیش اسم دخترم و بذارم وانیا و حالا متوجه شدم ک دختر عمه دخترم هم از ۴ سال پیش در تمام اجتماعات حتی مدرسه بین معلمان و مدیر و دوستان اسم خودش و گذاشته وانیا و همه اون و ب اسم وانیا میشناسن،حالا ک فهمیدم دارم داغون میشم آخه ما تو ی شهر و خانواده ایم،اون اسم دختر من و بی ارزش کرده،خصوصا وقتی دوستهاش میفهمن ک اسم دختر من. وانیاست همه تعجب میکنن ک چرا وانیا؟!!! در صورتی که من ۷ سال پیش این اسم و برا دخترم انتخاب کردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
اینکه چیزی نیس من با ۷ تا از فامیلامون ک همه هم نزدیکن ، عمه و دختر عموم و..... اسممون مشترکه و فامیلیامونم همینطور من باید ناراحت باشم ن شما ، اون توی شناسنامه اگه عوض نکرده باشه ک مشکلی نیس چن سال ک بزرگتر بشه استاد و معلمای مختلف اونو با اسم اصلیش صدا میزنن
اگر من بخوام اسمم رو که یک اسم مذهبی هس(فاطمه)با یه اسم اصیل ایرانی عوض کنم باید چیکار کنم؟
اسمم نجمه است و میخواهم به معنی فارسیش بر گردد که ستاره است و به این نام نیز شهره ام ایا امکانش هست
واقعا خیلی قانون مسخره ای هست
سلام اسم من فاطمه است اما من از اسمم خوشم نمیاد ومیخوام اونو تغییربدم ایامیشه!؟

برای تغییرش هرکاری انجام میدم
✖✖✖✖خواهشا کمکم کنید✖✖✖✖
از موقعی ک یادم میاد از این اسم متنفر بودمو و خجالت میکشیدم متاسفانه چون اسمم مذهبیه قابل تغییر نیس
من هم در انتخاب اسمم اختیاری نداشتم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
اینو باید ب ثبت احوال گف ک هیچ نمیفهمه
تغییر دادن اسم اشخاص به اسم دلخواه خودشان در صورتی که اسم اولیه شان مذهبی باشد غیرممکن است
گناه ما چیه که پدر و مادرمون بدون فکر از بین اسامی مذهبی قدیمی ترین و بدترینش رو برامون انتخاب کردند؟؟؟؟!!!!
من یه دانشجوی پزشکی و خوش قیافه و خوش تیپ هستم که ظاهرم هیچ تناسبی با اسمم نداره و همه ی همکلاسیام اسممو مسخره میکنن. من باید چیکار کنم ؟؟اسمم رو چون مذهبیه عوض نمیکنن واقعا سرخورده و افسرده شدم
من از طریق تلویزیون شنیدم نامهارابهراحتی به فاطمه و زهرا تغییر میدهندآیا درست است لطفارارهنمایی کنید
اسم شناسنامم فاطمه ست اما ترانه صدام میکنن
:(((((((
منم میخوام اسمم رو از اکرم به هستی تغییر بدم
سلام روزتون خوش من میخوام اسمم رو ب اریا تغییر بدم
اسم شناسنامه من منوچهر هستش اما من و مازیار صدا می کنن خودمم از اسم شناسنامم خوشم نمیاد واقعا هیچ راهی وجود نداره که من اسم شناسنامه ام رو عوض کنم و بزارم مازیار
واقعا مسخرشو در اوردن دیگه
افراط افراط افراط افراط
تف به این مملکت
تغییر نام مرضیه به ماریه امکان داره ؟؟؟
من اسم شناسنامه ایم فاطمه زهراس ولی همه از بچگیم تا الان منو ماعده صدام میکنن یعنی نمیتونم اسممو عوض کنم؟
دختر من شش ماهشه توى شناسنامه اسمش رقيه گذاشتم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
معذرت میخام ک ب نظرتون احترام نمیزارم و اینو میگم ، اسمشو هرچه زودتر عوض کنید چون بزرگتر ک بشه اذیت میشه و دوس داره ک مث بقیه دوستاش اسمش امروزی باشه
، البته رقیه هم اسم خیلی قشنگی ولی درکل از نظرم اسمشو عوض کنید قبل ازینکه بزرگتر بشه
خیلی مضخرفه قوانینش
واقعا خیلی قانون های مزخرفیه
اتفاقا دو اسمی محشره من خودم دو اسمیم دخترمم شش ماهشه دو اسمیه
سلام
واقعا نمیشه به این دسته از پدر و مادرهایی که از دوسمه بودن بچه هاشون لذت میبرن چیزی گفت
?????????
سلام
تغییر نام از مصطفی به امیرعلی امکان پذیره!!!
ببخشید ایا میتونم اسم شناسنامه ایم ک فاطمه زهرا هس رو ب عارفه تغییر بدم؟
سلام. برای تغییر اسم فربد . آیا اسم .فریان.فریبرز . پرهام. نیما. عرشیا . کدام مورد تایید ثبت احوال (ساری) میباشد؟
بنظر من این ممانعت برا تعویض اسم .کار درستی نیست .
سلام اسم کوچک دخترم آناهیتاست ولی اشتباهی که خودم کردم این بود که دو اسمه کردم
اسم من فاطمه است و میخوام اسمم را تغییر بدم میشه؟از هرکس میپرسم میگه اسم ائمه را تغییر نمیدن
من اسمم متینه هست بنظرتون ب بهارتغییرمیدن؟؟؟
اخه مگه زور بخوان مجبورت کنن اسمی رو که دوست نداری رو داشته یاشی. این احمقانه است
با سلام
اسمم در شناسنامه امید ثبت شده ولی به امیر صدایم میکنند آیا میشود اسمم را به امیر تغییر بدهم؟
با تشکر
واقعا نمیشه زهرارو به نازنین زهرا تغییر داد!
اسم من شهره است ولی موقع گرفتن شناسنامه مامور ثبت احوال نامم را زهره ثبت کرده....
سلام من سه سال پیش اسمم را به سارا تغییر دادم الان هر جا کاری دارم اسم قبلیم میاد امکان داره اسمم در توضیحاترسایت باشه مثل شناسنامه تروخدا جواب بدینذ
اسمم تو شناسنامه مسلم هست ایا میشه عوضش کنم بزارم بردیا؟؟؟؟؟؟؟
من دختری جوان هستم با خواهرم دو قلو هستم پدر بزرگم مذهبی بود پدرم به پدرش اجازه داد بجای خودش برای فرزنداش اسم انتخاب کنه اسم شناسنامه ی من و خواهرم هیچ ربطی بهم نداره
سلام اسمم رضاس میتونم تغییر بدم
آیامیشه اسم مهدیه روبه مهتا تغییرداد؟
من 35 سال دارم و دو اسمه ام، هر دو اسمی هم که دارم از اسامی مذهبی است، شناسنامه ایم مهدی و شهرتم منصور است
فاتحه بخونن تو این قوانین.
سلام اسم پسرم مهدى است آيا میتونم به آن پسوند اضافه کنم
با سلام ثبت من اسمم رضا هست تغییر نام میخواستم از ثبت احوال و دادگاه اقدام کردم ولی قبول نکردند
جالبه زن بعد ازدواج میتونه فامیلش رو به فامیل همسرش تغییر بده
تغییر اسم فاطمه هم که حتما امکان پذیر نیست به اسم دیگه ای
واااای خدا:-(
من نميدونم اسم عربی و مذهبی ینی چی؟
اسم فائزه هم امکان پذیره که عوضش کنن غیر ممکنه؟
قوانین تغییر نام در ایران به شدت نا امید کننده و ضد آزادی های فردی است.
سلام دختر من یکسال و نیم سن دارد و به دلایلی دو اسمه شده چطوری اسم شناسنامه اش را عوض کنم
با علت همنام بودنم بابرادریک سالم که به رحمت خدارفت شناسمه اونوبه من دادن خوانوادم همه منوبه اسم کامران میشناسن من نمیخوام اسم اون خدابیامرزراداشته باشم چکارکنم
من فقط پیشوند اسمم رو برداشتم
خوانواده ام راضی به دادگاه رفتن نیستن میگن زشته خدایا من چیکار کنم؟؟؟شاید برم و موافقتم نشه…………
با اين کار ابتدايي ترين حق هر شخص رو ازش ميگيرن .... جاي تاسف داره
از همون اول همه منو مورد تمسخر قرار میدادن.
این قانون یعنی شخص از کوچکترین حقوق خودش محروم هست............
ما همه ایرانی هستیم
نامردیه! شاید کسی واقعا میخواد اسمش رو عوض کنه دلیل نمیشه چون مذهبیه نشه؛
آخه چرا اسم مذهبی رو عوض نمیکنن.
من رو تو خونه الناز صدا میزنن و چون تو دهه فاطمیه ب دنیا اومدم
من دو اسمه هستم و از این که اطرافیانم متوجه اینموضوع بشن وحشت دارم. اعتماد به نفسم میاد پایین وقتی دیگران متوجه میشن که من دو اسم دارم. خیلی ناراحتم به منم گفتن به هیچ عنوان عوض نمیشه اسمم
خیلی ظلمه من محکومم تا آخر عمرم با این استرس زندگی کنم
خیلی جالبه که نام خانوادگی که ریشه آدم بهش بستگی داره رو خیلی راحت عوض میکنن اما نام کوچیک که خیلی شخصیه و ربطی به خاندان یا ریشه ادم نداره عوض نمیکنن
واقعا که خسته شدم
عسلام اسم من ربابه هست میخواهم ب ناهید تغییر بدم البته اسم دوم من هست چرا موافقت نمیکنن
من اوضام از بقیه بدتره ۳اسمه هستم بخاطر اختلاف خونواده پدر و مادرم الان سه اسم دارم که خدارو شکر بعد یکسال دوندگی تونستم اسم شناسنامه یم عوض کنم گرچه نامی که صدام میکردن قبول نکردن اما از اسم توی شناسنامم بهتره
من هم دو اسمه هستمو اسم شناسنامم مذهبی هستو اصلا دوسش ندارم،خواستم اسمموعوض کنم گفتن نمیشه ،اگه بخوام وکیل بگیرم کلی پول میخوادو بجز مشکلاتش امکان داره مجددا قبول نکنن،واقعا ناراحتمو این یک ظلمه ک ما بعنوان یک انسان ک ب سن قانونی رسیده نمیتونه اسمشو ک واقعا دوسش نداره و عوض کنه
بدتر از همه اینه که اسمی ک صدات میکنن خیلی زیباتراز اسمی هست که توی شناسنامه گذاشتن و این باعث میشه بقیه فکرکنن خودت اسمتو عوض کردی و مورد تمسخر قرار گرفته میشی
من اسمم غزالست اما همه میتونن از این معنی اسم ک اسم یه حیوانه سواستفاده بکنن.و مسخره بکنن دیگه خسته شدم ایا میشه غزاله رو به حانیه تغییر داد؟
سلام من اسم شناسنامهای مرضیه بود و دادگاه معرفی شدم روز دادگاه با شاهدها قرار بود برویم گفتن نیاز نیست بیایید و اسم را عوضکردن
خواهر من اسمش صدیقه اس نوزده سالشه توهر مقطع که میره بهش میگن اسمت اصلا به سنت نمیخوره.
از مسعولین خاهش میکنم تمنا میکنم تورو خدا بگزارید تا اونایی که مشکل دارن راحت اسمشونو عوض کنن
من که هیچوقت پدر و مادرمو واسه اینکه باعث شدن من دو اسمی باشمو نمیبخشم هیچوقت
این واقعا بی انصافیه
منو عمم اسممون فاطمس از اسمم خوشم نمياد از بچگي منو اذين صدا ميزدن ميتونم عوضش كنم لطفا كمكم كنيدبخاطر اينكه هم اسم عمم هستم
این دیگه چ قانونی هس.
سلام ببخشید میخواستم بدونم اسم اعظم قابل تغییر به اسم رها هست یا خیر ؟؟
با سلام اسم من محمد مراد است لطفا راهنمایی کنید که میتوانم مراد را از شنا سنامه حذف کنم یا جایگزین مراد را اسمی دیگر انتخاب کنم
اسمم خدیجه از اسمم راضی نیستم چون پدربزرگم انتخاب کرده میخوام اسمم عوض کنم خانواده شوهرم من روبهاره صدامیزنداداره ومیخواهم اسم رو عوض کنم ازطریق دادگاه مراجعه کنم
سلام اسم من طیبه هست، اصلا این اسم رو دوس ندارم، به دوستام و خانوادم گفتم من رو عسل صدا بزنن ، اما تو دانشگاه و محل کار به اسم شناسنامه منا میشناسن و من از اسم طیبه واقعا بدم میاد، بنظرتون میتونم اسمما عوض کنم؟
سلام اسم من روح الله هست میخوام به ارش تغییر بدم ولی مراجعه کردم گفتند اگر دادگاه موافقت کنه مشکلی نداره ولی با موافقت دادگاه بازم ثبت احوال موافقت نکرد
به نظر من که از بین اسامی مذهبی دخترونه فاطمه و زهرا خیلی هم قشنگ و با کلاسن
اسم شناسنامه ایم زهراست..سارا صدام میکنند.
دوستانی که اینجا هستند من بعد ۶ماه بالاخره اسمم تغییر دادم متاسفانه نتونستم به اسمی که صدام میکردن برگردونم اما بالاخره اسم زیبایی تونستن انتخاب کنم من ثبت احوال چهار راه ابوسعید رفتم و اقدام کردم بهت میگن از اسمایی که بهت میگن یکی انتخاب کن من گفتم به اسمی که صدام میزنن میخوام تغییر بدم فرم پر کردم و گفت یکماه دیگه مراجعه کن خلاصه قبول نشد اسم دیگه انتخاب کردم
سلام اسم منم زهراس از اسمم بدم نمیاد ولی مشکل اینجاس که همه خاله هام و عمه هام و عموم و حتی فامیلای درجه 2 و 3 همشون دختری به اسم زهرا دارن
الانم که ازدواج کردم فامیلای شوهرم خیلی اسم زهرا دارن و شوهرم مدام اصرار میکنه که اسمتو عوض کن
ولی اخه اسم زهرا رو عوض نمیکنن و من از دو اسمه بودن متنفرم
اخه چرا انقدر پدر مادرا اسم تکراری میزارن؟
با سلام اسم پسرم که متولد 88 است در شناسنامه سینا است ک خانم داداشم متاسفانه انتخاب کرده ولی ما کوروش صداش میکنیم برای تعویض آن چکار کنم - حتی ر مدرسه هم کوروش صداش میکنیم - خودش هم ناراحت میشه که بگم سینا چکار کنم
من احسان اسممه ولی از بچگی بنیامین صدام کردن. الان میخوام احسانو تغییر بدم ب بنیامین. ب نظرتون میشه؟
اسممو نمیذارن عوض کنم
الان دیگه تغییر نام راحت شده
آیا میتدنم اسمم رو که اسم شهر است عوض کنم ؟
می تونم اسممو از خدیجه به کاملیا تغییر بدم؟
اسم دخترم یگانه س یک سال ونیم داره میخوام عوض کنم بزارم مهنا ایا ثبت احوال قبول میکنه؟
سلام میخاستم اسم علی را به بهراد تغییر دهم. میخاستم بدونم امکانش هست؟لطفا جواب دهید
ادم حس خفگی بهش دس میده وقتی از ابتدایی ترین حقش،شخصی ترین حقش محروم میشه
من از اسمم خوشم نمیاد چند بار هم ثبت احول رفتم میگن چون الله توی اسمت هست قابل تعقیر نیست اخه این چه قانونی که ادم نمیتونه اسم خودش رو عوض کنه
طرف ایرانی دوس داره اسمش اصالت ایرانی داشته باشه
برای شناسنامه من یه اسم اصیل خیلی شیک انتخاب کردن بعد توی خونه یه چیز دیگه صدا میزنن !
خیلی کار اشتباهیه !
الان همه جا با اسم شناسنامه ایم خودم رو معرفی میکنم ولی هر از گاهی که دوستام میفهمن براشون جالبه !
به نظرم دو شخصیتی هم میشه بچه !
این چه کاریه ؟
سلام دوستان اسم من تو شناسنامه خدیجه بود برای تغییر اسمم در ثبت احوال کرج اقدام کردم یخورده دوندگی و برو بیا داشت ولی در نهایت بعد دو ماه برای جواب به ثبت احوال رفتم که خوشبختانه تایید شده بود. صد تومن ثبت احوال گرفت و برای تغییر شناسنامه به دفتر پیشخوان رفتم که اونم هزینش تقریبا 43تومن شد والان خوشبختانه بعد از چند ماه صبوری تونستم اسممو از خدیجه به مهسا تغییر بدم
در ضمن خیلی ام سخت نبود
من اسمم زینبه میخوام تغییر بدم این چ مسخره بازیه همه چی محدود ..
من اسمم مبین هستش میخوام تغییرش بدم به یزدان آیا این امر امکان پذیره حالم از این اسم به هم میخوره
بإسلام
من اسم شناسنامه ام نقي هست ولي از بچگي و تو كل فأميل حسن منو ميشناسن حتي تا مدرسه هم نرفته بودم نميدونستم
واقعا اسم نقي اذيتم ميكنه هيچ جا دوس ندارم به اين اسم صدام كنن دچار ٢ شخصيتي بودن شدم خيلي داغونم
يه بار هم رفتم دادگاه ولي عوض نكردن حدودا ١٥ سال پيش
الان ٣٠ سالمه تو رو خدا يكي راهنمايي كنه
چطوري ميتونم همون حسن بذارم
به خدا توقع زيادي نيست كه
واقعا مسخره بازیه
من اسمم زهره اس و میخوام اسمم رو عوض کنم ایا اسم منو عوض میکنن؟
چند نفر از فامیلای ما تونستن اسمشونو عوض کنن فقط باید پیگیری کنین
اسم دخترم توی شناسنامه ریحانه است ولی توی خونه نیکی صداش میزنیم یعنی این هم از اشتباهات منه
یغنی اگه اسممون مذهبی نبود و می خواستیم مذهبیش کنیم
تغییر نام خدیجه به حدیثه یا کیمیا امکان پذیره؟؟؟؟؟؟؟



لطفا جواب بدید
دوستان من میخوام اسم فرخنده رو عوض کنم. یعنی باهاش موافقت می کنن؟
یکی به من بگه وفا کجاش اسم پسرونس اخههههههه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این حرفای مابه هیچ جانمیرسه ...
من فامیلم ترکیه واسه تعویض شناسنامه رفتم بهم گفتن عوضش کن
اخه یعنی چه من اصلم رو عوض کنم و اسم عربی بزارم اصلا به ثبت احوال چه ربطی داره در تعجبم
اسمع من تو شناسنامه فاطمس خودمم ازین اسم بدم نمیاد اما به خاطر اینک فاطی صدام میزنن متنفر شدم از این اسم و الان میخام تغییرش بدم میشه به یه اسمع عربیه دگ مثه ملیکا تغییر داد؟؟؟؟؟!
تورو خدا این اسمهارو انتخاب نکنین برا طفل معصوماتون.
سلام وقت بخیر.
اسم شناسنامه فهيمه هست اما ميخوام عوض کنم بزارم نفس میشه آیا؟
من اسمم حسن هستش یه اسم عربی نمیخوام زور که نیست
سلام.من دوساله اسمم عوض کردم.یکم دنگوفنگ داشت اماارزشش داشت.دواسمه بودم.امانذاشتن گفتن بایدقرانی باشه.اسم من رابعه بود به تبسم که اسم عربی وتوقران تغییردادم.دادگاه و کلانتریم فرستادنم
سلام یعنی چی من از اسمم بدم میاد باید چیکار کنم
نامم تو شناسنامه چمیله است میخواهم به فاطیما تغییر بدم آیا امکان پذیر است یک بار اقدام کردم ولی متاسفانه موافقت نشد چرا؟؟؟ در حالیکه ازبجگی همه به نام فاطیما میشناسنم
اسم من فائزس میتونم به باران عوض کنم ؟
دوستان میدونم کسی که اسمش نام ائمه هست رو عوض نمیکنن ولی بنظرتون میشه به یه اسم ائمه دیگه عوض کرد ؟مثلا جعفر باشه بخوای علی بزاری؟؟؟
سلام دوستان یکی از آشناهام چند وقتی درگیره تغییر اسمش بود و تونست تغییرش بده وتو این مدت قوانین ثبت احوال تا حدودی راهنمایی کرد برای شما هم توضیح میدم،کلا اگر ثبت احوال مرکز که تو پونک هست برید میگه تغییر نام از طریق فراوانی هست کساییکه میخوان تغییر نام بدن باید به فراوانی نام خودشون با نامی که میخوان درخواست بدن توجه کنن یعنی اینکه قانون ثبت احوال میگه
سلام، اسم فامیل من تو شناسنامه شیعه نژاده حدود چهل سالمه و می‌خوام اسم فامیل مو بدلیل مسافرت و گردش به کشور های همسایه عوض کنم. حتی تو خود ایران هم وقتی اسم فامیل مو میگم می‌خندن
کجاش آزادیه
آیا امکان تعویض پسوند فامیلی از شهری به شهری دیگر ممکن است؟
آیا امکان تعویض پسوند فامیلی از شهری به شهری دیگر ممکن است؟
مثلا: داود حسینی قمی به داود حسینی اردکانی
تو رو خدا جواب بدین
سلام به همه دوستان من توشهرستان باتغیراسمم موافقت نکردن به ثبت احوال تهران شمال خ میرزای شیراز خ شهید خدری مراجعه وباتغییراسمم موافقت نمودن
ما ایرانی ها تو هیچ چیز ازادی نداشتیم و نخواهیم داشت
من زمانی که حتی به دنیا نیومده بدم هم قرار بود اسمم هلیا باسه که معنی خیلی زیبایی هم داره (فرزند خورشید)
سلام اسم دخترم ۵ساله ام را به اجبار معصومه گداشتند ایا میشه اون اسم رابه درسا یا مهرسا تغییر داد
لطفا پاسخ دهید
اسم شناسنامه ای من مریم هستش و اکثرا منو به اسم نیکو صدا میزنن و میشناسن تا اونجایی که وقتی میفهمن اسم رسمیم مریم تعجب میکنن . علاوه بر اون اسم یکی از خاله های من مریم هستش و اینم برام یه مشکله .
چند وقته پیش به ثبت احوال مراجعه کردم و خواستم اسمم رو از مریم به اسمی که منو باهاش میشناسن ، یعنی نیکو تغییر بدم اما کارمند ثبت احوال گفت ما نمیتونیم اسم با محتوایی مثل مریم رو با اسم های بی محتوا عوض کنیم !
اسم شناسنامه ای من غلام حسین هست ولی همه منو کوروش صدا میکنن .برای تغییر نام مراجعه کردم میگن اسم اسلامی تغییر نمیدیم .این چه منطقی هست که نمی تونیم اسم خودمون رو انتخاب کنیم
موندم چرادراین موردهیچ قانونی تصویب نمیشه، قانون اجباری اصلا جالب نیست موندیم کجااعتراض کنیم
من اسمم تو شناسنامه محمدحسین هست که طولانیه و ازش اصلا خوشم نمیاد و کلا مذهبی نیستم میخوام اسمم رو به آبتین) قهرمانی بزرگ در شاهنامه( تغییر بدم یا حداقل محمد رو از اول اسمن حذف کنم آیا هیکدوم امکان داره؟
اسم طیبه قابل تغیرە؟
سلام اسم من ذبیح اله است آیا قابل تغییر است؟ چه دلایلی ارایه کنم که موافقت بشه؟
سلام اسمم ایوب هست می خوام عوض کنم بزارم مرصاد به نظرتون موافقت میشه...
من اسمم نازنينه ولى موقع بدنيا اومدنم عموى بابام نزاشته تو شناسنامه ام اين اسمو بزارن گفته اسم مذهبى نزاريد سر پل صراط جلوتونو ميگيرن بزاريد فاطمه و بابامم قبول ميكنه خب ينى چى اخه همه دوستا و اشناها و فاميلا ميگن أصلا به قيافت نمياد
تو بچگیم مادر و پدرم از هم جدا شدند و پدرم برام به اسم معشوقش شناسنامه گرفته که یه اسم مذهبی هم هست
مادرم بی خبر بود تا دوران دبیرستان که تو سومین جلسه ای که پدرمو دیدم بهم دلیل ازدواجش با مادرمو جداییش رو گفت
من نمیتونستم تحمل کنم که به اسم معشوقه پدرم که باعث جدایی پدر و مادرم بوده و فرزند طلاق شدن من صدام کنند
اونموقع یه اسم انتخاب کردم که ایرانی بود و همه از اون به بعد با این اسم صدام کردند
ولی تو شناسنامه عوض نمیکنند
از طریق دادگاه میتونم تغیر نام بدم؟ اگه میشه برام توضیح بدید چطوری؟
اینجا ایرانه....آزدی هم داره وقتی که بخوای
اینجا ایرانه....
سلام من اسمم توي شناسنامه نرجس هست ميتونم اسمم رو به رضوان تعيير بدم ؟
اسم من حمیده هستش. اصن دوسش ندارم.میخام عوضش کنم. وای فقط میکه اسم مذهبی.مثلا زهرا
اینم شد قانون
سلام اسممن صدیقه اس به مایده قابل تغییره ایا .به خدا اژ اسمم متنفرم
اسم من فاطمه است و میخوام بهش سارا رو اضافه کنم، بابا من نمیخوام فاطمه رو حذف کنم که، بازم ثبت احوال میتونه کلاس بیاد اسم فاطمه در صدر اسمهاست خب تغییر بدین.
سلام من اسمم هاجر بود توی شهرستان مراجعه کردم به سارا تغییر ندادن اما تهران مراجعه کردم به ثبت احوال غرب و براحتی موافقت کردن
میخوام اسمم رو عوض کنم اجازه نمیدن ،،،،،چرا سکینه رو تغییر نمیدن ،میگن فاطمه ،زهرا،مریم،بابا اینها خواهرانم هستن،،میگه حلیمه خدبجه میشه ،،،،یعنی زوره تو روخدا
سلام خواهش میکنم از همه عزیزانی که تجربه تغییر نام رو دارن بنویسن که چجوری میشه بعد از تغییر نام توی شناسنامه ، این نام رو توی همه مدارک تغییر داد مثل مدارک تحصیلی که مال ده سال پیش هست یا پاسپورت یا کارت ملی و غیره ....
آخه من در شرف مهاجرت هستم و همه این مدارک رو برای ارائه به کشور جدید احتیاج دارم و همه مدارکم رو مثل پاسپورت و کارت ملی و شناسنامه به تازگی جدید کرده بودم .آیا این کار اصلا امکانپذیر هست که نامت رو توی همه مدارکت تغییر بدی؟ اگر آره , این کار چقدر مشکلات داره؟
اینکه هر کسی بتونه اسمش رو تغییر بده واقعا باعث تزلزل میشه، اگه کسی اسم با معنی خوب و زیبا داشته باشه و فقط چون بقیه به یه اسم دیگه صداش میزنن بخواد اسمش رو عوض کنه که نمیشه! به نظرم باید یه سری قوانین داشته باشه حتما!!
سلام دوستان من اسمم عليرضا ولي ميخوام ب اسم ايراني اصيل تغيير بدم ايا امكانش هس؟
لطفا ب ايميلم جوابو بفرستين
سلام !
من اسمم علی هست!
میخوام تغییرش بدم
این اسم به من نمیاد
انقدر قانون کشور بده که نمیزارن این اسم عوض شه
میدونی چرا؟
سلام اسم من فاطمه اس اما خواهر و برادرم ساسان و صدف امکانش هست اسممو به فاطمه صبا تغییر بدم ???
سلام اسم من فاطمه اس اما خواهر و برادرم ساسان و صدف امکانش هست اسممو به فاطمه صبا تغییر بدم ???
پسر من دوماه بدنیا آمده اسمش پدرام هست همه میگن اسمش قدیمی هست و خوب نیست به نظر شما واقعا اسم خوبی نیست و آیا میشه عوضش کرد..؟
من اسمم را عوض کردم میخوام دوباره همون اسم خودم باشه اما میگند نمیشه چکار کنم یک راهی جلو من بزارید
سلام من میخوام اسممو تغییر. بدم و بخاطر همین دارم عقدم رو عقب میندازم
کسی میدونه بعد. از عقد. هم میشه اسم رو عوض کرد یا سخت تره؟
اسم دخترم فاطمه است اسمش را دوست ندارد عذاب وجدان دارم زن داییم خیلی تلاش کرد اسم دخترش را تغییر بده‌نشد خیییلی برای بچم ناراحتم
اسم دخترم فاطمه است اسمش را دوست ندارد عذاب وجدان دارم زن داییم خیلی تلاش کرد اسم دخترش را تغییر بده‌نشد خیییلی برای بچم ناراحتم
منو از بچگي پريا صدا ميزنن ولي مادربزرگم با پافشاري اسم منو گذاشته بود منصوره علاوه بر اين كه مورد تمسخر دوستانم قرار ميگيرم مورد تمسخر معلمانم هم قرار ميگيرم آيا با استشهاد پر كردن و بردن استشهاد مبنا بر اين كه از بچگي منو به يه نام ديگه صدا ميزدن درست ميشه و اسم من قابل تغيير هست؟!
با سلام. اسم من ام الکلثوم است. همیشه از گفتن اسم خودم وحشت دارم. با شخصیتم اصلا جور در نمیاد. رفتم عوض کنم. گفتند نمیشه. چون مذهبیه. بگویید چه خاکی تو سرم کنم. خیلی از خواسگارهام تا اسم من را شنیدند گذاشتند رفتند. به نظر شما می تونم با گرفتن تبعه و شناسنامه کشورهای ترکیه، ارمنستان یا غیره این مشکل را حل کنم؟
سلام میشه اسم نازیلا رو به مریم یا فاطمه تغییر داد؟
سلام‌دوستان
دو نفر از نزدیکان من به نام رقیه به سحر و عزت به مینا تغییر نام دادند نگران نباشین به راحتی میتونین اسم عربی خودتون رو تغییر بدین منم اسمم عربی هست و میخوام تغییر بدم
من اسم شناسنامه اییم شهربانو بود.ولی از بچه گی پریسا صدام میکردن.با پریسا موافقت نکردن و اسم سحرو انتخاب کردم.الان خیلی پشیمونم چون مثل شهربانو برام نا آشناس.انگار خودم نیستم.این قضیه واقعا ناراحتم میکنه...
من به راحتی اسممو عوض کردم.بستگی به قاضی محترم وانصافش داره.
پاسخ ها
زینب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
واقعا؟!میشه بپرسم اسمتون چی بوده و به چی تغییر دادید؟!
زینب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
واقعا؟!میشه بپرسم اسم قبلیتون چی بوده ؟!
من اسم پسرم مانی هستش اون وقتی که این اسم رو انتخاب کردیم خوشحال بودیم که یه اسم اصیل ایرانیه اما الان که مدرسه میره حسابی روحیه اش رو باخته و میگه اسمم رو بچه ها مسخره میکنن, از این میترسم که بره دوره متوسطه بفهمه معنی انگلیسی اسمش میشه پول, خیلی پشیمونم به نظرتون امکان تعویض اسمش به اسم مذهبی امیر محمد یا امیر مهدی هست
اسم من در شناسنامه فاطمه هست و اسمی که از کودکی صدام کردن آتنا هست
لطفا راهنماییم کنید باتوجه به اینکه اسم های مذهبی تغییر نمیکند من از چه طریقی میتونم این مراحل تغییر نام رو طی کنم تا به نتیجه برسم
من مانده ام چرا سخت گیری در تغییر برخی اسم های عربی مانند سمیه که حتی نام ائمه هم نیست اینقدر وجود داره؟؟؟؟ ای کاش قوانین تغییر نام عادلانه باشد
واقعا
سلام اسم شناسنامه ی من مبینا است ولی از بچگی همه روناک صدام میکردن..من از اسم مبینا واقعا متنفرم و کسی جز خوانواده و فامیل منو با نام مبینا نمیشناسند..ایا مبینا رو به روناک تغیر میدهند؟؟؟
لطفا جواب بدین من واقعا ب خاطر اسم شناسنامم افسردگی گرفتم
سلام اسمه من امین هس که میخوام عوض کنم آیا میشه؟اخه خو مگه من عربم!که اسمم عربی باشه!
پاسخ ها
GIRL
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
جواب سوال اینکه مگه عربی ک اسم عربی روت گذاشتن رو باید از بابات ک اسم عربی روت گذاشته بپرسی
اسمم حمیده هست به ثبت احوال مراجعه کردم برا تغییربه ام البنین گفته نمیشه آخه این چه قلنونیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها