بازدید 38647
گزارش «تابناک» از جشنواره‌ای بین المللی با امضای یک ایرانی

فیلم: از فیلم امیر کاستاریکا برای اصغر فرهادی تا ورک‌شاپ دیدنی

کاستاریکا کلیپی نیز از فیلم‌های فرهادی ساخته بود و در این جشنواره به نمایش درآمد که اصل این کلیپ را نیز در قالب فیلم «تابناک» می‌توانید ببینید؛ کلیپی که هوشمندی کارگردانی چون کاستاریکا را در چینش تصاویر ثابت می‌کند و نشان می‌دهد او برای تولید این کلیپ که رویکردش به تصویر کشیدن «دغدغه‌مندیِ دردآلود» فرهادی در تمامی آثارش بوده، وقت و انرژی گذاشته است.
کد خبر: ۳۷۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۱ 22 January 2014
جشنواره فیلم «امیر کاستاریکا» که هر ساله توسط این کارگردان صرب در کوهستان‌های صربستان و ‌کاملاً متفاوت با دیگر جشنواره‌های بین‌المللی برگزار می‌شود، امسال میزبان اصغر فرهادی به عنوان مهمان ویژه بود؛ اما مهمان ویژه این جشنواره بخش اصلی این رویداد را تشکیل داد، به گونه‌ای اگر گفته شود امضای فرهادی در زیر برنامه این جشنواره نقش بسته بود، چندان ره به خطا نبرده‌ایم و حالا همه آنچه برای فرهادی در این رویداد رخ داده، به همراه اتفاقاتی جالبی که در این جشنواره رخ می‌دهد، در قالب یک ویدئو در «تابناک»می‌بینید.

به گزارش «تابناک»، جشنواره فیلم «امیر کاستاریکا» که ظاهراً جشنواره‌ای مستقل است و معمولاً به واسطه کیفیت محل برگزاری‌اش با جمعیت نه چندان وسیعی برگزار می‌شود، نخستین بار در سال ۲۰۰۶ توسط این کارگردان بین‌المللی پایه‌گذاری شد و در نه دوره این رویداد که در مناطق کوهستانی واقع در مرز صربستان از ۱۸ تا ۲۳ ژانویه مصادف با ۲۸دی تا ۳ بهمن برگزار می‌شود، سینماگران شاخص بین‌المللی حضور می‌یابند و البته این حضور نیز به واسطه‌‌ همان موقعیت برگزاری که اشاره شد، متفاوت است و مدعوین با بالگرد به محل برگزاری جشنواره وارد می‌شوند!

در بخشی از فیلمی که «تابناک» درباره جشنواره «امیر کاستاریکا» به واسطه حضور پررنگ اصغر فرهادی در این دوره از این جشنواره آماده کرده، اصغر فرهادی به محل جشنواره رسیده و در حال گپ و گفت‌و‌گو با کاستاریکاست که بالگرد برینیس بوژو، بازیگر فرانسوی فیلم اصغر فرهادی نیز می‌رسد تا هر دو در افتتاحیه این دوره از جشنواره که با نمایش «گذشته» همراه بود،‌ باشند و در جریان همین افتتاحیه نیز امیر کاستاریکا ضمن تجلیل از سینمای اصغر فرهادی و فیلم «گذشته» جایزه‌ای به این فیلمساز اهدا کند.


علاوه بر فرهادی و بوژو، پائولو سرنتینو کارگردان ایتالیایی که فیلم آخرش «زیبایی بزرگ / La grande bellezza» برنده جایزه گلدن گلوب ۲۰۱۴ شد و احتمال دارد برنده جایزه اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان ۲۰۱۴ نیز شود، فرانسوا اوزن فیلمساز ۴۲ ساله فرانسوی و از کارگردانان موج نوی سینمای فرانسه که از نوابغ نوظهور سینمای اروپا خوانده می‌شود و یانوش کامینسکی فیلمبردار لهستانی که «فهرست شیندلر»، «نجات سرباز رایان»، «هوش مصنوعی»، «ترمینال ـ ۲۰۰۴» و... را در کارنامه خود دارد و ‌چند تن از چهره‌های شاخص اروپایی سینما حضور داشتند و در واقع این جشنواره، یک رویداد اروپایی است که در برخی ادوار، میهمانانی از ایران نیز داشته اما نه به وسعت توجه.

امیر کاستاریکا البته کلیپی نیز از فیلم‌های فرهادی از «رقص در غبار» و «شهر زیبا» گرفته که کمتر دیده شده تا «چهارشنبه سوری» و «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» که بیشتر مورد توجه عمومی قرار گرفته، ساخته بود و در این جشنواره به نمایش درآمد که اصل این کلیپ را نیز در قالب فیلم «تابناک» می‌توانید ببینید؛ کلیپی که هوشمندی کارگردانی چون کاستاریکا در چینش تصاویر ثابت می‌کند و نشان می‌دهد او برای تولید این کلیپ که رویکردش به تصویر کشیدن «دغدغه مندیِ دردآلود» فرهادی در تمامی آثارش بوده، وقت و انرژی گذاشته است.
 
اصغر فرهادی در این جشنواره برای دانشجویان کارگاه آموزشی نیز برگزار کرد. او در این ورک شاپ که بخشی از فیلمش را نیز در قالب همین فیلم می‌توانید مشاهده کنید، بیشتر درباره نوع چینش ذهنی داستان و سپس شیوه پیاده سازی‌اش سخن می‌گوید.

فرهادی تأکید می‌کند که نخست بر ‌یک ایده تمرکز می‌کند که مثلاً برای فیلم «جدایی نادر از سیمین»، ایده اولیه پیرمردی بوده که در وان حمام شسته می‌شده و آغاز شکل گیری داستان از این نقطه بوده است. فرهادی می‌گوید این ایده را از شستن پدربزرگش توسط برادرش گرفته و سپس پس از تکمیل تصویر ذهنی‌اش از داستان، در سه خط داستانی، شروع به نگارش فیلمنامه کرده است... .

حال دعوتتان می‌کنیم، فیلم «تابناک» را درباره این رویداد مشاهده کنید.

دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
امیدوارم این همه جایزه گرفتن باعث نشه که آقای فرهادی فکر کنن که کافی هست و انگیزه شون برای کارهای بهتر بعدی کم بشه .
انشاالله همیشه موفق باشند.
عالی بود. این فیلم ها رو از کجا آوردید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
جالب بود. در ضمن آقای کامنت اولی. اصغر فرهادی تا حالا 120 30 تا جایزه گرفته و نگاهش عوض نشده. دیگه چه جایزه ای باید بگیره تا باور کنیم اون نگاه باثباتی داره؟
20 بود
بازم از این فیلم ها بذارین.....ممنون
عالی بود، مرسی تابناک

نمیدونم ولی فکر کنم الان دیگه بتونیم بگیم سینمای فرهادی همونجور که میگیم سینمای فلینی یا سینمای کیشلوسکی.
عکس ها جالب بود. متاسفانه در ایران برخی میخوان سر به تن فرهادی نباشه. همونها که مصاحبه جعلی درست میکنن.
کاستاریکا کشوره؟
تابناك ممنون. پيشرفت‌هاي خيلي خوبي تو اين مدت در زمينه پوشش اخبار هنري داشتين كه قابل تقديره. خسته نباشيد همگي و اميدوارم اين روند ادامه داشته باشه و روز به روز بهتر بشه
تابناک گرامی
خواهشمندم پارسی را پاس بدارید.
بجای ورک شاپ بگویید کارگاه آموزشی
تابناک جان هوای ما فقیر فقرا را که از شرکت مخابرات اینترنت داریم را داشته باش . 100 مگ دانلود! 5 بار پشت سرهم دانلود کردم فقط تا خوش و بش اولیه جناب فرهادی و میزبانش را دانلود کردم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر