بازدید 14592

هفته وحدت چگونه شکل گرفت؟

محمد صادق عرب نيا
کد خبر: ۳۷۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷ 18 January 2014
حد فاصل میان ۱۲ ربیع الأول تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت رسول الله محمد صلى الله علیه و آله بنا بر روایات موجود در شیعه است ، به منظور حفظ وحدت بین مسلمانان توسط حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بنام هفته وحدت مسمی گردید که از آن به بعد، در تمامي ملل اسلامي همزمان با خجسته ميلاد نبي مكرم از هفته وحدت نيز تجليل می شود.ارگانی رسمی هم با نام ( مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی ) رسما در این زمینه در حال فعالیت است که به شکل مستقل کار می کند و هر ساله کنفرانس هایی برگزار می کند. همواره از شخص مقام معظم رهبری تا همه مسولین کشور تأکید دارند که وحدت میان مسلمانان باید ایجاد شود و عوامل تفرقه خشکانده شود. در همین رابطه «تابناک» در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمين «محمد صادق عرب نيا»، دبير شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت،  وضعیت اهل سنت را در کشور در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده ایم.

آقای عرب نیا، چرا هفته وحدت شکل گرفت؟

مسالمت و هم زیستی که در ایران به برکت امام راحل (ره) و توصیه های مقام معظم رهبری نمونه قابل عرضه ای برای جهان اسلام است. امیدواریم مسالمت و همزیستی اقوام در ایران در سراسر دنیا الگو شود. هفته وحدت به ابتکار رهبر انقلاب امام خمینی شکل گرفت. در این هفته مسالمت و همزیستی به صورت سبملیک نهادینه شده است. در ارتباط با زمان تولد حضرت رسول میان شیعه و سنی نزدیک به یک هفته اختلاف است که حضرت امام فاصله 12 تا 17 ربیع الاول  را به عنوان هفته وحدت نام گذاری کرده اند.
دبیرخانه شورای برنامه ریزی مراکز علوم دینی اهل سنت نیز به نوبه خود در این هفته با توجه به وظایف و ماموریت هایی که عهده دار است اقداماتی را انجام می دهد.  دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سراسر کشور در استانهایی که برادران اهل سنت حضور دارند برنامه ها و مراسم گوناگونی در طی این هفته برگزار می کنند. وظیفه دبیرخانه پشتیبانی و برنامه ریزی کارهای این دفاتر است. در همین رابطه این مرکز  ویژه نامه ای نیز تحت عنوان وفاق منتشر کرده ایم.

دولت  جدید اقای یونسی را مسئول رسیدگی به  بحث اقلیت ها در کشور قرار داده است. این انتصاب به چه میزان می تواند به حل مشکلات کمک کند؟

رئیس جمهور در ابتکاری مناسب مسول و دستیار ویژه ای را برای اقوام واقلیت ها تعیین کردند. ما نیز جلسات متعددی با آقای یونسی داشته ایم. دستگاهای مختلفی که هم اکنون در کشور وظیفه پیگیری مباحث وحدت را دارند؛ ازجمله مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شورای برنامه ریزی اهل سنت، شورای نمایندگان ولی فقیه در امور اهل سنت، دانشگاه مذاهب اسلامی؛ جامعه المصطفی و.. که به تناسب وظایفی که دستگاه های خودشان دارند در ارتباط با امر وحدت  و تقریب مذاهب فعالیت می کنند. به عنوان مثال در بحث مدارس علوم دینی اهل سنت، حوزه های علمیه اهل سنت ، روحانیون اهل سنت و دبیرخانه شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت  این وظیفه را برعهده دارند.
با این وجود در ارتباط با دستگاه های دولتی خلا وجود داشت و هماهنگی بیشتر نیاز دارد. تعیین اقای یونسی که تجربه خوبی در ارتباط با مباحث کشور و نظام دارند می تواند این خلا را پر کند.

آقای عرب نیا، چه تعداد مدارس در کشور متعلق به اهل سنت می باشد؟

در چند سالی که شورای برنامه ریزی شورای اهل سنت وظیفه پیگیری آموزشی و فرهنگی طلاب اهل سنت را عهده دار شده است، سامان دهی خوبی در این رابطه انجام داده است. این شورا نظام جامع انفورماتیکی به نام سیسیتم «نام» که مجموعه برنامه های آموزشی و تربیتی اهل سنت را تحت پوشش قرار می دهد، ایجاد کرده است. این سامانه در سراسر کشور به صورت بهنگام در حال کار است. این سیستم تقریبا نزدیک به 340 مدرسه علوم دینی اهل سنت (که سطوح مختلفی دارند از حجرات سنتی تا مجتمع های عالی که 950 طلبه دارند) را پوشش می دهد.
از سوی دیگر، نزدیک 37 هزار طلبه و روحانی سنی در سطوح مختلف در کشور تحت پوشش هستند. با همکاری که با مراکز خدمات حوزه علمیه داریم کارت مشترکی برای خدمات رفاهی و شهری در اختیار کلیه روحانیون اهل سنت قرار داده شده است تا از امتیازات بهرمند شوند.

سرانه مساجد اهل سنت نسبت به جمعیت اهل سنت چه میزان است؟

با مجموعه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی و همکاری با دفاتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت به جمع بندی خوبی در ارتباط با مساجد اهل سنت رسیدیم. الان نزدیک به بیش از 13000 مسجد در سراسر کشور متعلق به برادان اهل سنت است که تفکیک جزیی آن نیز موجود است.نزدیک 13000 روحانی سنی در همین مساجد فعالیت و اقامه فرایض یومیه را انجام میدهند مقایسه وضعیت مساجد شیعه و سنی نشان می دهد به طور متوسط  سرانه مساجد شیعه در کشور برای هر 2500 شیعه یک مسجد ولی برای هر 500 برادران اهل سنت خوشبختانه  یک مسجد وجود دارد.

تعداد اهل سنت در کشور چند نفر هستند؟ در  کدام شهر بیشترین اهل سنت وجود دارد؟

آمار اهل سنت در آمار جمعیتی اتران کاملا مشخص است و اکثریت برادران اهل سنت در استان کردستان می باشد.

اهل سنت چه خواسته های دارند؟ و انتقاد آنها نسبت به وضعیت فعلی چیست؟

نظام جمهوری اسلامی با داشتن قانون اساسی نوین و پویایی که دارد، تکلیف را در اصول مختلف مواد قانون اساسی مشخص کرده است. همت مسئولین نظام این است که این اصول به مرحله اجرا و عملیاتی شود. الان تقریبا مباحث دینی و عبادی و مذهبی اهل سنت در سراسر کشور به اذعان علمای اهل سنت طبق اصول قانون اساسی در سراسر کشور وجود دارد. اصل بسیار پیشرفته و دموکراتیک در قانون اساسی پیش بینی شده است که مباحث امور حسبیه وخانواده و اختلافات اجتماعی اهل سنت براساس قانون اساسی طبق فقه خودشان حکم می شود.
البته باید گفت در قانون اساسی برادران اهل سنت به عنوان اقلیت مذهبی محسوب نگردیده است. چون آنها مسلمان هستند و کشور ما هم اسلامی است و آنها جز شهروندان عادی کشور محسوب می گردند. البته بعضا مطالبات آنها به عنوان مسائل سیاسی مطرح می شد که در دولت جدید هم پیگیری شده است که مطالبات به حق آنها ترتیب اثر داده شود. برهمین اساس دستیار ویژه ای را رئیس جمهور معرفی کردند.

ایا محدودیتی در استخدام اهل سنت وجود دارد؟


اصلا محدودیت در این باره وجود ندارد. چه در قانون اساسی و چه در سایر قوانین هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. مثلا در بعضی از استان ها که اکثریت نیز شیعه هستند شورای شهر با برادران اهل سنت است. در واقع در تصدی پست های مملکتی بحث مذهبی اصلا جزء شاخص های تعیین کننده نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان