بازدید 22864

آنچه ‌باید در مورد Jailbreaking بدانید

گوشی‌های آیفون و iPad‌ها به شکل معمول و به اصطلاح «قفل شده» هستند؛ به این معنا که شما تنها می‌توانید برنامه‌هایی را ‌نصب کنید که اپل آن‌ها را تأیید کرده است‌. همچنین نمی‌توانید همانند سیستم عامل‌های دیگر، سیستم زیربنایی را بنا به سلیقه خود شخصی‌سازی کنید. Jailbreak کردن آن‌ها، اما راه فراری است از این زندان یا‌‌ همان Jail.
کد خبر: ۳۷۱۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰ 13 January 2014
آنچه که باید در مورد Jailbreaking بدانید
گوشی‌های آیفون و iPad‌ها به شکل معمول و به اصطلاح «قفل شده» هستند؛ به این معنا که شما تنها می‌توانید برنامه‌هایی را ‌نصب کنید که اپل آن‌ها را تأیید کرده است‌. همچنین نمی‌توانید همانند سیستم عامل‌های دیگر، سیستم زیربنایی را بنا به سلیقه خود شخصی‌سازی کنید. Jailbreak کردن آن‌ها، اما راه فراری است از این زندان یا‌‌ همان Jail.

به گزارش «تابناک» اساسا Jailbreaking نوعی از هک کردن گوشی‌های آیفون و‌iPad هاست و طبیعتا این کار چندان خوشایند‌ اپل نمی‌آید و در نتیجه، همه تلاش خود را برای سخت‌تر کردن این «فرار» به کار می‌گیرد. از سویی هکرها نیز همواره در تلاشند پیش از آنکه اپل نیرنگ آخر آنها را خنثی کند، راه این «فرار» را فراهم کنند!

آنچه که باید در مورد Jailbreaking بدانید

Jailbreaking چیست؟

در واقع این لغت اصطلاحی برای شکستن قفل و هک کردن دستگاه است. مانند هر دستگاه مدرن دیگری، گوشی‌ها و سایر دستگاه‌های اپل نیز ‌قفل شده روانه بازار می‌شوند. شما به شکل پیش فرض هیچ دسترسی به فایل‌های سیستمی ندارید، بر خلاف سیستم عامل‌های دیگر همچون ویندوز. در واقع کاربرِ مدیر یا Administrator دستگاه شما، اپل است، نه خود شما.

در نتیجه Jailbreaking به معنای قابلیت دسترسی کامل و ۱۰۰ درصدی به تمامی نقاط سیستم عامل است. این روند از یک نقطه آسیب‌پذیر در سیستم عامل برای نفوذ و قرار دادن ۱۰۰ درصدی کنترل دستگاه در اختیار کاربر‌ استفاده می‌کند. نکته جالب‌ اینکه بنا بر قوانین ایالات متحده Jailbreaking گوشی‌های آیفون کاملا قانونی است، ولی درباره iPad‌ها جرم به شمار می‌رود؛ البته شاید این قانون در دیگر کشور‌ها متفاوت باشد.
آنچه که باید در مورد Jailbreaking بدانید

چرا کاربران اقدام به Jailbreaking میکنند؟

یک آیفون قفل شده به این معناست که اپل به جای شما تصمیم گیرنده است؛ برای نمونه، شما نمی‌توانید مرورگر و نرم‌افزار ایمیل پیش‌فرض را تغییر دهید. همچنین نمی‌توانید اقدام به نصب نرم‌افزارهای خارج از فروشگاه اپل بکنید و یا با دسترسی به لایه‌های زیرین سیستم عامل، اقدام به شخصی‌سازی آن بنا به سلیقه خود کنید.

کاربران به این دلیل ‌Jailbreaking می‌کنند که می‌خواهند کار بیشتری ‌ـ نسبت به آنچه اپل به آن‌ها اجازه می‌دهد ـ با گوشی خود ‌کنند. این اقدام به شما کنترل ۱۰۰ درصدی بر تمام اجزای سیستم عامل گوشی، از تغییر و شخصی سازی شمایل آن تا تغییر ساده برنامه‌های پیش فرض‌ می‌دهد.

آنچه که باید در مورد Jailbreaking بدانید

چگونه گوشی خود را Jailbreak کنیم؟

پیش از شکستن قفل گوشی خود، حتما از اطلاعات گوشی یک نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل، بتوانید آن را به حالت اول بازگردانید.

با فرض این که ابزار مخصوص Jailbreak نسخه iOS گوشی شما موجود باشد، تنها کار شما این است که این نسخه را پیدا کرده، دانلود ‌و ‌روی PC یا لپ‌تاپ خود اجرا کنید.

دو نسخه ابزار متفاوت برای Jailbreak کردن آیفون وجود دارد که در حال حاضر evasiOn بیشتر مورد رجوع است. روند نیز شامل دانلود نسخه مورد نظر، اتصال گوشی با کابل USB به سیستم و اجرا کردن ابزار است. اگر مشکل خاصی در میان نباشد، روند به خوبی پیش رفته و در پایان با شروع به کار دوباره گوشی، قفل آن شکسته شده است (در گزارش‌های بعدی نحوه Jailbreaking را ‌قدم به قدم تشریح می‌کنیم).

پس از شکستن قفل گوشی، متوجه ‌نرم‌افزاری با نام Cydia ‌روی گوشی خود می‌شوید که در اساس یک فروشگاه نرم‌افزار است که حاوی تمامی برنامه‌هایی است که اپل آنها را تأیید نکرده ‌و به نظر از آن دسته ‌ابزارهایی هستند که هکرهای انجمن Jailbreaking تولید کرده‌اند اما اپل از آنها استفاده نکرده است.

برای نمونه، در Cydia شما ابزارهایی را برای تغییر تم گوشی ‌و افزودن ویجت‌های پیدا خواهید کرد. همچنین اگر مایل به تغییر مرورگر پیش فرض‌‌ هستید، می‌توانید BrowserChooser را از Cydia دانلود کنید و با آن مرورگر خود را تغییر دهید. Cydia در واقع راهی است برای آنچه‌ شما به خاطر آن اقدام به Jailbreaking گوشی خود کرده اید.

آنچه که باید در مورد Jailbreaking بدانید

مبارزه بی‌امان اپل با Jailbreaking

از آنجا که این کار به هیچ وجه از سوی اپل حمایت نمی‌شود، هکرها به دنبال نقاط نفوذ پذیر در سیستم عامل اپل می‌گردند و از همان جا برای بهره‌برداری از آن استفاده می‌کنند. این امر دو انگیزه برای اپل در راستای مبارزه با این اقدام ایجاد می‌کند: ضمن آن که به خودی خود، به دنبال متوقف کردن Jailbreaking است، به دنبال کشف نقاط آسیب پذیر iOS و برطرف کردن آنها نیز می‌گردد.

هر بار که یک انجمن Jailbreak ابزار جدیدی برای شکستن قفل iOS تولید می‌کند، اپل متوجه شده و در نسخه جدید سیستم عامل خود اقدام به برطرف کردن آن می‌کند که منجر به از کار افتادن Jailbreak می‌شود. در نتیجه هکرها که تنها به پشتوانه خلاقیت و ابتکار خود عمل می‌کنند، ‌شاید تا مدتها نسخه جدید ارائه نکنند تا آنکه در نهایت ابزار جدید تولید شده و عملکرد آن تأیید شود.

در نتیجه کاملا مشخص است که بروز رسانی سیستم عالم گوشی به نسخه جدید به معنای برطرف کردن نقطه نفوذ و از کار انداختن Jailbreak است که معنی دیگر آن باز‌گرداندن گوشی به وضعیت قفل شده است.

برای نمونه، در حالی که iOS ۷ در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد، ابزار Jailbreak آن در ۱۶ دسامبر تولید و منتشر شد؛ یعنی حدود چهار ماه زمان برده ‌تا هکر‌ها نقطه ضعف آن را پیدا کنند. از سویی به زودی اپل این نقطه ضعف را در نسخه جدیدی برطرف می‌کند و آنگاه گوشی‌های قفل شکسته باید بین آزادی و نسخه جدید سیستم عامل ‌انتخاب کنند!

آنچه که باید در مورد Jailbreaking بدانید
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۳۸
ممنون جالب بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
واقعا ممنون تابناک جان اما این رو هم بگو که این جیلبریک چه ایراداتی و چه دردسرهایی هم دارد تا همه بدانند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
انتشار روش دزدی و غیر قانونی در یک سایت رسمی کجاش جالبه؟؟؟
بسیار خوب و آموزنده اما برای بنده جالب آن بود که این مطلب را در این وبسایت بخوانم.
ممنون تابناک خوب بود
جیلبریک کردن اونقدرها هم که شما گفتید لازم و ضروری نیست!
شما وقتی فقط نرم افزارهای مورد تائید اپ استور رو تهیه کنید، خیالتون راحته که اون نرم افزار به گوشیتون آسیبی نمیزنه.
و فقط اون کاری رو میکنه که مورد ادعای برنامه ست، نه اینکه مثلا شما یه تقویم نصب کردید، بعد اون نرم افزار در پشت پرده تمام شماره تماس ها و اس ام اس های شما رو هم بخونه!
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
خیلی ساده ای اگه فکر کنی اپل این کار رو نمیکنه! نه اینکه اثر انگشت نمیگیره!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
حالا از کجا بفهمیم همون نرم افزاری که اپ استور تایید کرده، با هماهنگی اپ استور این کار رو نمیکنه (بدون اینکه کاربر بدونه)؟ اونم الان که دیگه علنا همه دارن از همدیگه جاسوسی میکنن
متاسفم كه آموزش قانون گريزي در سايت شما آموزش داده مي شود .ايا بهتر نيست با حمايت از كپي رايت و درخواست آن از مديران كلان شركت سعي در پويا سازي جامعه در نوشتن نرم افزار و ... ديگر شويم .امروز يكي از منابع در آمدي بزرگ دنيا نگارش application است كه متاسفانه جوانان ما بدون هيچ سعي و تلاشي قويترين نرم افزار هاي دنيا را به ظاهر بدون پرداخت هيچ هزينه اي بدست مي آورند .ولي در واقعيت به ازاي پرداخت هزينه بسيار وحشتناكي اين اتفاق رخ مي دهد .اتكا ايران به تنها منابع زيرزميني- گسترش فرهنگ كارمندي و دلالي و ... بيكاري جوانان با استعداد و متعاقب آن عواقب فرهنگي و اخلاقي و ....تنها بخشي از اين هزينه فاجعه آميز است!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
اووووووه.... چه خبرته عاموووو... چرا قضیه رو سیاسی میکنی. اصلا شما متن رو خوندی؟ جیلبرک کردن گوشی توی خود آمریکا هم غیر قانونی نیست دادا. زیاد جوش نکن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
برو جمعش کن بابا این همه بدبختی تحریم داریم حالا دوست داری که پول قانونی هم به نرم افزار بدیم ؟؟ توی خود آمریکا هم از این کار اپل حمایت نمیشه و اونو مصداق انجصرا گرائی میدانند . دقیقا مثل بلائی که خودروسازان داخلی... سر این ملت بدبخت اورده اند.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
جدی میگی!!! اونوقت داری پول ویندوز 200 دلاری و اون همه برنامه که تو یه دی وی دی بهت میدن 5 تومن ( که فکر کنم دستکم صدهزار دلار بیشتره) و زورمون میاد اینقدر پول بهش بدیم رو بخری؟
کپی رایت خیلی خوبه به شرطی که جیبت بتونه پشتیبانیش کنه نه اینکه بعد از دادن اجاره خونت فکر کنی که با باقیمانده پولت باید چجوری به آخر ماه برسی و چجوری پول برای صاحبخونه بعدیت پس انداز کنی.
تازه این به شرطیه که برای نرم افزارها مثل ماشین تعرفه نبندن!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
به عنوان یک برنامه‎نویس و فعال صنعت IT تایید می‎کنم. مردم عادی نمی‎دونند یک برنامه کوچک تا زمانیکه بخواهد برای استفاده بدست آنها برسد چقدر کار و زمان نیاز دارد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
از اون طرف باید اینو هم در نظر بگیری که چرا اپل این دیوار را دور خوش کشیده و به کاربران اجازه خلاقیت نمیده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
آفرین. شما بی قانونی و رذالت رو نشر میدین با این مطلب
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
حق با شماست ولی باید تیم های پژوهشی برای چندین سال به دنبال ساخت سیستم عامل باشند. تا هزینه ای از کشور خارج نشه. ولی وزیر محترم با جمله ما نمی توانیم عملا سیستم عامل درست کنیم از زیر این کار فرار کرد. یکی نیست بگه چه طور می توانیم انرژی هسته ای تولید کنیم و چه طور می توانیم پرتاب ماهواره داشته باشیم ولی قادر به ساخت سیستم عامل نیستیم.معادل نصف هزینه ای که در صنعت هسته ای میشه را به ساخت گروه های پژوهشی برای ساخت سیستم عامل بدهند تا ببیند که عملا هر کاری ممکنه که فقط پول و زمان لازم داره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
یک سوال،خود شما همین الان احتمالا از یک سیستم عامل استفاده میکنید و نرم افزارهایی رو هم به کار میبرید،آیا شما قانون کپی رایت را رعایت میکنید ؟
واقعا مسخره س سياست اپل
واقعاً ازاين مورد متشكرم اميدوارم سريعا امكان دانلود ازاين سايت مهيا گردد
با سلام
اطلاعات خوبی بود مرسی تابناک .
این خبر بود الان؟؟؟؟؟؟؟
روزی ده تا سی دی کپی میکنه و اصلا یاد قانون کپی رایت نیست حالا اومده گیر داده به سایت محبوب ما
سلام چند تا نرم افزار هستند كه بدون جيل بريك هم كار مي كنند
١)سيبچه كه با دستگاه اپل خود مي توانيد به سايت آن وصل شويد و آن را دانلود كنيد .
٢)toungbo كه آن را بر روي كامپيوتر نصب مي كنيد سپس دستگاه اپل خود را به كامپيوتر وصل مي كنيد و آن را بر روي دستكاه اپل نصب مي كنيد.
و...
محصولات اپل واقعا خوبه ولی سیستم عاملش و نوع اتصال و ریختن برنامه هاش واقعا مزخرفه ......خیلی اعصاب خوردکنه ...هیچ چیزش مثل ادمیزاد نیست ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
اگه سامسونگ با اندروید آدمه....! آره اپل آدم نیست بلکه بهترین موبایل و تبلت سازه.
تابی ممنون خیلی وقت بود میخواستم دقیقا بفهمم جیلبرک چیه
ممنون تایناک
كسي كهً أجاره نشينهً و به قول خودش بايد با بدبختي زندگي كنه نيازي به گوشي ٣ ميليون تومني نداره!!!
شما گوشي پارس خزر بخرً

حكايت إيراني ها جالبه بخدا،طرف چند ميليون گوشي خريده ولي اينترنت تلفن همراه و ماهي ١٠ هزار تومن بسته GPRS براش ميشه پول زور ولي بيشتر از اون پول را هر روز SMS جوك و چرنديات براي دوست و فأميل مي فرسته.
وقتی اندروید هست چرا باید آدم گوشی اپل بخره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
برای اینکه قدر عافیت رو بفهمه!
چرا من نمی توانم مثبت یا منفی بدهم؟ حتی پاسخ . از فایر فاکس آخرین ورژن استفاده می کنم.
لطفا راهنمایی کنید. با تشکر
من قبلا گوشيمو جيلبريك ميكردم اما به شدت آسيب مي زنه به گوشي و عملكردش. اگه كسي بلد باشه با ايفون كار كنه كاملا متوجه ميشه اصلا نيازي به اين كار نيست . تابناك جون اصلا خوب نبود كه اين كارو مثبت جلوه بدي چون كار علمي اي نيست اصلا و تازه كاراي اپل خيلي طرفدارش هستن
احترام گذاشتن به کپی رایت و مالکیت معنوی یکی از ضروریات توسعه اقتصادی است. در شرایطی که به حقوق معنوی احترام گذاشته نشود، خلاقیت و نوآوری هم در کشور رشد نخواهد کرد. اگر یاد نگیریم که به حق مالکیت معنوی دیگران احترام بگذاریم، به مالکیت معنوی در کشور خودمان هم احترام نخواهیم گذاشت.
کسانی که با اپل یا هر محصول دیگری مشکل دارند، می توانند محصولات آن را نخرند. اپل این محصولات را با شرایط خاصی می فروشد و کسی که محصولات آن را می خرد، این شرایط را می پذیرد. نقض این شرایط، نقض عهد است که در شرع هم نهی شده است. مسلمان و کافر و شرقی و غربی هم ندارد.
اموزش گام به گام رو کی می گذارید
بر اساس قانون Digital Millennium Copyright Act از تاریخ 26 ژانویه 2013 Jailbreak کردن آیفون غیر قانونی است.
امن ترین سیستم عامل موبایل، ویندوز فون می باشد که در گوشس های سری لومیا قرار داده شده است.
من واقعا با این سیستم عامل کار کرده ام و در عین امن بودن، کابری ساده آن نیز برایم جالب بود
من خودم 3GS دارم. با این که کار خودمم هک نرم افزار های اپل هستش ، باید بگم این کار اپل واقعا دیکتاتوری هستش. مصرف کننده کلی پول می ده ولی باید منتظر یه سری گروه هکر بشینن تا نسخه های جدید رو جیل کنن. این چه انصافیه؟ وقتی که مصرف کننده کلی پول به این شکت می ده ، باید هر کاری رو که می خواد انجام بده. جدا از این که چه ضرر هایی به گوشی می زنه.
با این که به استیو جابز خیلی احترام می گزارم و عکسش تو اتاقم هست، ولی باید بگم این آقا یه دیکتاتور به تمام معنا هستش
آقا جيلبريك كنيم بلوتوسشم باز ميشه؟؟؟
ميشه يكي بگه چجوري ميشه بلوتوسشو براي گوشيهاي ديگه راه انداخت؟؟؟ ولي ضرري نداشته باشه
ميشه بهم بگيد ؟؟ :(
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار