بازدید 20017

از پوریای ولی تا تختی؛ اسطوره‌ها سرپناه ندارند

تصاویر تکان‌دهنده‌‌ از مقبره پوریای‌ولی، همگان را بر آن داشت تا با آه و ناله و ابراز تأسف درباره ‌بی‌توجهی به اسطوره‌مان سخن بگویند. این در حالی است که وقتی در این هفته چهل و ششمین سالگرد غلامرضا تختی در ابن بابویه برگزار شد، حضار دیدند که هنوز هم‌ ‌مقبره‌ای برای اسطوره اخلاق ساخته نشده است.
کد خبر: ۳۷۰۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹ 09 January 2014
از پوریای ولی تا تختی؛ اسطوره‌ها سرپناه ندارندهفدهم دی ماه امسال، باز هم همچون همیشه، ورزشی‌ها راهی ابن‌بابویه شدند تا ‌سالگرد مردی را بر مزارش گرامی بدارند که سال‌هاست ورزش ایران مشابهش به خود ندیده است؛ پهلوانی که در همه سال‌هایی که ذائقه جمعی مردم و سبک زندگی‌شان تغییر کرد، هیچ تغییری در نگرش جمعی به او پدید نیامد و «آقا تختی» همچنان ‌اسطوره ‌ماند؛ مانند پوریای ولی.

به گزارش «تابناک»، کمتر از یک ماه پس از آنکه تصاویر تکان‌دهنده‌ای از قبر بی‌نام و نشان پوریای ولی (‌اسطوره‌ای که به ضرب‌المثل تبدیل شد و سر زبان‌ها افتاد) منتشر شد، مسئولان اول ورزشی کشورمان بر سر مزار نیمه ساخته و نامناسب غلامرضا تختی جمع شدند تا یاد و خاطره او را گرامی بدارند؛ جایی که بار دیگر مسئولان ورزشی کشور را بر آن داشت تا به این نتیجه برسند که آرمگاه غلامرضا تختی در شأن یک اسطوره وطنی معاصر نیست که ورزش کشورمان شاید تا سال‌ها مانند آن را به خود نبیند.

ماجرا به پانزده سال پیش بر‌می‌گردد؛ جایی که محمدرضا طالقانی، رئیس وقت فدراسیون کشتی و از شیفتگان مکتب تختی در ورزش ایران با جذب یک اسپانسر، کمر همت به ساخت مقبره‌ای شایسته برای تختی می‌بندد.

طالقانی‌ در این باره می‌گوید: در برنامه‌ای که داشتیم، به دنبال آن بودیم تا مقبره‌ای با شمایل مقبره حافظ برای آقای تختی بنا کنیم و به دنبال آن بودیم تا در کنار آن، یک زورخانه هم بنا کنیم؛ اما مشکل از وقتی شروع شد که دست با کار شدیم و اینجا بود که پای اوقاف، میراث فرهنگی، شهرداری، فرمانداری‌ و هیأت امنای ابن‌بابویه به ماجرا باز شد و این روال بورکراسی رایج کشورمان کار را متوقف کرد.
 
بعد‌ها که من از کار در فدراسیون بیکار شدم، در زمان حاج آقای یزدانی خرم، بنای فعلی به این شکل و شمایل حداقلی برای مقبره آقاب تختی سروسامان داده شد.
 
وقتی از طالقانی می‌پرسیم که اتفاق بدتری برای مقبره پوریای ولی هم رخ داده با ناراحتی می‌گوید، متأسفانه در کشور ما مسابقه بزرگ برای انجام ندادن کار‌ها در جریان است. در‌‌ همان زمان ما برنامه‌ای ‌برای ساخت مقبره پوریای ولی داشتیم که آن هم به سرانجام نرسید.

اکنون محمود گودرزی در سالروز درگذشت تختی از دستور ویژه خود‌ برای بازسازی مقبره پوریای ولی سخن گفته و برای قبر تختی هم ابراز امیدواری کرد که تا جایی که ممکن باشد به آن رسیدگی کند. گودرزی از اهمیت سجایای اخلاقی سخن گفت و از ضرورت سوق دادن جوانان به خط و مشی تختی!

واقعیت ماجرا این است که تختی و پوریای ولی چه با مقبره و چه بی‌ مقبره زنده و جاودان هستند و در یادها ماندن پوریای ولی پس از این سال‌ها در حالی که شاید کمتر ایرانی در ‌عمرش حتی یک بار هم بر مقبره او حاضر شده باشد، خود گواهی بر این ماجراست که این اسطوره‌ها با مشی و منششان جاودان و زنده‌اند.

اما لزوم توجه به ساخت مقبره مناسب و درخور برای این عزیزان از این روی مهم است که ما نشان دهیم، توجه به مشی و منش پهلوانی و سجایای اخلاقی برای ما مهم و ارزشمند است؛ آن هم در روزگاری که با مشکل بزرگ افول اخلاقیات در جامعه و ‌ورزش ‌مواجهیم. همین که مسئولان ورزش کشورمان، فقط هفدهم دی‌ماه هر سال به یاد تختی می‌افتند و مابقی سال به آن توجهی ندارند و در ساخت یادبودی مناسب برای اسطوره اخلاق ورزشی‌مان همت‌ نمی‌گمارند، نشان از در اولویت نبودن توجه به اخلاق در سیاست‌های کلان ورزشی‌مان دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۳۰
وقتی اخلاق نداریم و مهمتر اینکه نمی خواهیم، استادشو برا چی ارج بگذاریم؟ اونم قبرشو؟!! اگه الان تختی زنده بود، چقدر ارج و قرب داشت؟ مرده پرستی با قبرهای تاسف بار!!
جهان پهلوان تختی نامدار که بود از برای وطن افتخار .. زه کردار نیک و زه رفتار نیک نبیند چو تختی دگر روزگار ..
عزیزان مزار پوریای ولی در خوی واقع نشده است و احتمالا" در گنجه یا خوارزم است .
چرا شلوغ میکنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
مقبره پوریای ولی در شهرستان خوی واقع در استان آذربایجان غربی بوده شهری که مقبره شمس تبریزی در آنجاست. امسال شما که می گویید مقبره این پهلوان ایرانی در خوارزم است چرا تاریخ را تحریف می کنید. آقا امیر اگر امثال شما را آزاد بگذارند می گویید مقبره شمس هم در خوی نیست یا تخت جمشید در یک جای دیگری به غیر از شیراز است.
شایان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
آقا امیر اگه به شما باشا آرامگاه این پهلوان در شهر یا روستای شماست. تاریخ را تحریف نکنید.
یاسر
| Turkey |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
جناب امیر 5 شما که خودت هم هنوز مطمئن نیستی و میگی @احتمالا@ در گنجه یا خوارزم است پس از کجا اطمینان داری که این مزار در ایران و خوی نیست؟!!!!!!
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
برادر عزیز شما که مطمئن نیستی چرا مطلب میزاری؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
دقیقا موافقم و متاسفانه گویا هموطنان آذری به اشتباه همچین مطلبی رو اصرار دارند.
پوریای ولی اهل شهر خیوه در خوارزم خراسان بزرگ بود و حتی در مجموعه انیمشین پهلوانان هم این مطلب اشاره میشه بارها. که احتمالا به خاطر شباهت اسمی خیوه با خوی این هموطنان همچین اشتاهی رو مطرح میکنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
میشه بگی از کجا میگی یه احتمال خیلی کمی اسنت که در گنجه یا خوارزمه ولی به احتمال زیاد همان در خوی واقع در استان آذربایجانغربی است ((بینندگان عزیز لطفا در اینترنت جستجو کنند ))
تابناک عزیز از این حسن توجهت سپاسگزارم.
مسئولان ومدیران منفعل ما فقط وقتی خودشونو یه مقدار تکون میدن که کار از کار گذشته باشه. مثل قضیه چوگان و ووو باید یک کشور دیگه روی اسطوره های ما دست بزاره و براش کاری انجام بده تا هممون فریاد بزنیم وامصیبتا.
باعرض تاسفم باید بگم ما لیاقت اسطوره های متعددمونو نداریم!!!
درحالیکه ژاپنیها پیشتاز تکنولوژی در دنیا هستند با افتخار فرهنگ سنتی و کهن خود را حفظ کرده و هنوز نوادگان جنگجویان سامورایی به اجداد خود افتخار می کنند ولی ما با نابودی و فراموشی گذشته درخشان خود آینده روشنی نیز پیش رو نمی‌بینیم درحالی بعضی ورزشکاران !دستمزدهای میلیاردی میگیرند که نه با اسطوره های این کشورآشنایی دارند و نه برای پیشکسوتان ورزشی احترام قائلند و فقط ماهیانه میلیونها تومان خرج ظاهر و لباس خود میکنند! با ادامه روند مصادره فرهنگ و تمدن ایران بوسیله کشورهای دیگر و بی توجهی داخلی، نسلهای آینده چه تصوری از ما و پدران خود خواهند داشت؟؟؟؟
قدیمی ها به اعتقاداتی که داشتند پایبند بودند.امروزی ها سمبل زندگیشان تغییر کرده.خدا به داد ایندگان برسد
آخه وقتی قبر پوریا معلوم نیست کجاست شما به این میگید قبر پوریا
شایسته است در ساخت آرامگاه جهان پهلوان تختی اول سادگی در طرح و دوم کم هزینه بودن و سوم پول از مردم کوجه و بازار بطریق خداپسندانه باشد تا غیرتمند نامدار کشورمان مدیون نباشد.
عوض اين هزينه هاي اضافي براي شادي روح مرحومين سنگ قبر آنهارا رامرمت وهزينه هاي منظورشده ديگررا صرف بازماندگان فقير آن مرحوم ويا ديگر فقرابكنيد
قطعا اگر این هزینه ها برای کمک به مستمندان صرف شود روح آن مرحومین قرین رحمت بیشتر میگردد
از مرده پرستی دست بردارید و فکر زنده ها باشید
ساخت مقبره کمکی به اعتقادات و آرمان های آنها نمیکند درحالی که ایده آنها برزمین مانده باشد
خب برای بازسازی قبر پهلوان پوریاولی کاری بکنید دیگر چرا اینهمه فقط شعار؟
افرادی که میگویند مقبره شمس در ''شهرستان خوی'' واقع نشده لطفا بیشتر مطالعه کنند!
وقتی در کشور افرادی داریم که خود علنا داشته هایمان را باور نکرده و آنها را متعلق به دیگر کشورها میدانند دیگر از اینکه کشورهای همسایه در مجامع بین المللی این افتخارات را به نام خود ثبت کنند نباید تعجب کنیم!
سلام بی زحمت اول برای زنده هاش خونه درست کنند مرده ها پیش کش
امیر5 عزیز کی گفته مزار پوریای ولی خوی نیست!!! طبق اعلام همه صاحب نظران مزار پهلوان پوریای ولی که از مشاهیر شیعه هم بودن تو خوی واقع شده حتی جالبه اسم اون منطقه و حتی گورستان هم پوریای ولی(به اصطلاح محلی ها پیرولی )هسش پس بهتره کاری نکنیم که حس مرغ همسایه غز بودن به ادم دست بده و بهتره دست به دست هم بدیم و به خاطر خودمونم که شده هوای میراثمون رو داشته باشیم
جهان پهلوانا صفای تو باد...
در خوی این مقبره به نام پیرولی مشهور می باشد که به احتمال زیاد با پوریای ولی اسطوره ای تطابق نداره
درنیابد حال پخته هیچ خام --- پس سخن کوتاه بایدوالسلام . . . . فقط خدارحمتش کنه !
من هفته پیش رفته بودم طرف های قبرش پویای ولی. وقتی قبرش رو دیدم خیلی ناراحت شدم . خیلی قبر بد جوری داشت ♦♦♦
آقای امیر 5 مقبره پوریای ولی در شهر خوی شهر هست,برادر گرامی لطفت مطالعه کنید.منتها جوونها بورسلی واندامی رمبو وخلاصه بزن بهادر غربی را بیشتر می پسندند تا اسطورهای مردانگی و پهلوانی ایران زمین را.از این پهلوانها در آذربایجان زیاد هست .خیلی زیاد .لطفا مطالعه کنید.
پوریای ولی خوارزمی نامی است که از دیر باز با آن آشنا هستیم. سووال اگر تحریف تاریخ برای تصاحب افتخاری بد است مثل ترک زبان خواندن نظامی گنجوی و حضرت مولانا جلال الدین؛ آیا مقبره یابی با آن دیدگاه هم درست است؟ پوریا ولی پهلوان ایرانی،اهل خراسان بزرگ و شهر خوارزم است
تختی مردی که ذرس اخلاق و انسان بودن را به ما گوشزد می کند ، احترام و بزرگی را یادآوری می کند و ارزشها را نمایان ، واقعا جای بسی تأسف است اگر مسئولین ورزشی کشور اخلاق مداری و احترام واقعی را سرلوحه برنامه های خود قرار ندهند. با تشکر از تذکر بجا شما در این موضوع و امیدوارم به خود آییم .
واقعیت رو بپذیریم : این که میبینین واقعیت فرهنگی امروز مردم و کشور ماست.این نشون میده که چقدر جای مسائلی مثل مسائل فرهنگی در جامعه امروز ما خالیه.توجه بیش از حد به مسائل مالی و سیاسی دیگه هیچ جایی برای مسائل دیگه در کشور باقی نذاشته.
با همه احترامی که برای تابناک عزیز قایل هستم به نظر من در حال حاضر راه پوریای ولی و راه تختی عزیز گم شده اصلی ماست فقط اکتفا به سروسامان دادن به مزار آنان کاری از پیش نمی برد .
بیایید دست به دست هم بدهیم تا فرهنگ این پهلوانان را ترویج نماییم و آنان را بعنوان الگویی شایسته به جوانان امروزی عرضه نماییم .
.انشاءالله
قبرستان سازی بس است. زنده ها را دریابید. اگر مردیم تختی بشویم جنازه تختی زیر خاک برایش فرق نمی کند بالای قبرش گنبد بسازیم یا نسازیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی