بازدید 4155

طرح جدید وزارت نفت برای رونق ساخت جایگاه‌های CNG

کد خبر: ۳۶۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶ 08 January 2014
معاون وزیر نفت با اعلام این که بیشتر مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌های معتبر بین‌المللی نفتی به در خواست این شرکت‌ها صورت گرفته است گفت: هیچ‌گونه جمع‌بندی در مورد تعیین قیمت‌های حامل‌های انرژی انجام نشده است.
 
به گزارش ایسنا، منصور معظمی- معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت - با بیان این‌که خدا را شکر که نفت از مافیا درآمد گفت: در این هشت سال ما مافیا بودیم اما اکنون تلاش می‌کنیم که در توسعه کشور نقش داشته باشیم.
 
** نقد معاون وزیر به نمایندگان مجلس
 
معاون وزیر نفت گفت: هنوز بسیاری از وزیران نتوانستند ترکیب کابینه را کامل کند، چرا که دستگاه‌های اجرای با فشار سختی روبه‌رو هستند. البته طبیعت دموکراسی این است اما بیشتر وقت دولت صرف پاسخ‌گویی به سوالاتی می‌شود که می‌تواند نباشد.
 
** تنش‌های سیاسی خاورمیانه طبیعی است
 
وی با اشاره به این‌که حجم ذخائر نفت دنیا هزار و 668 میلیارد بشکه است، گفت: از این رقم 708 میلیارد بشکه از ذخائر نفت در منطقه خاورمیانه و 80 درصد آن متعلق به کشور‌های ایران، عربستان، امارات و کویت است.
 
وی با اشاره به این‌که از 187 تریلیون مترمکعب ذخائر گازی 43 درصد آن در خاورمیانه است، گفت: دو کشور روسیه و ایران به تنهایی 66 درصد ذخائر گازی جهان را در اختیار دارند که سهم ایران 34 درصد است.
 
معاون وزیر نفت با اشاره به این‌که بیشترین ذخائر استراتژیک نفت وگاز در خاورمیانه است، گفت: وضعیت جغرافیایی ذخائر نفتی نشان می‌دهد که در آینده مسائلی را پیش‌رو داریم. این‌که خاورمیانه در تلاطم مسائل سیاسی است و در آینده نیز خواهد بود، امری طبیعی است.
 
معظمی با بیان این‌که مصرف‌کنندگان در دنیا به دنبال نفت ارزان‌قیمت و مطمئن هستند، گفت: ایران به عنوان تولید‌کننده نفت خام باید نیاز مصرف‌کننده را تامین و شرایط امنی را برای آن فراهم کنند. نباید انتظار داشت که مصرف‌کننده به دنبال نفت گران باشد. قیمت بالا و بسیار پایین نه به نفع مصرف‌کننده است و نه به نفع تولید‌کننده. باید قیمت به گونه‌ای تعیین شود که شرایط برد- برد حاکم باشد در واقع قیمت مناسب قیمت تعادلی است.
 
معاون وزیر نفت با بیان این‌که مدیران پتروشیمی نسبت به کاهش خوراک واحدهای پتروشیمی ابراز نگرانی کرده‌اند، گفت: در حال حاضر مصرف گاز بخش خانگی و صنعت به 550 میلیون مترمکعب رسیده است که این موضوع یک هشدار جدی است که در صورت جدی‌ نگرفتن آن موجب صدمه خوردن فضای کسب و کار خواهد شد.
 
**‌ وضعیت کسب وکار در ایران مناسب نیست
 
وی وضعیت کسب و کار در ایران را خوب ارزیابی نکرد و گفت: از بین 189 کشور ایران رتبه‌ی 149 را در بین کشور‌ها از نظر بهبود وضعیت کسب و کار دارد.
 
** بخش‌خصوصی در صادرات نفت به وزارت نفت کمک کند
 
معاون وزیر نفت خطاب به بخش خصوصی گفت: شما می‌توانید در صادرات نفت خام به وزارت نفت کمک کنید. همه قبول داریم که فرهنگ کار بین بخش دولتی و بخش خصوصی متفاوت است اما می‌توانیم در این زمینه با هم کار کنیم به جای این‌که کار را به رسانه‌ها بکشانیم.
 
معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که وزارت نفت هیچ‌گونه منعی برای همکاری با بخش خصوصی نمی‌بیند، گفت: اتفاقا بسیاری از مدیران ارشد وزارت نفت کسانی هستند که بعد از بازنشستگی مدتی را به دلیل محورورزی به بخش خصوصی رفتند و اکنون با بازگشت به مسوولیت دولتی طعم کار با بخش خصوصی را چشیده‌اند.
 
معظمی ادامه داد: حتما بخش خصوصی از وزارت نفت انتظار رانت ندارد و نخواهد داشت، در واقع بخش خصوصی ما کارآفرین است و افراد کارآفرین به دنبال رانت نیستند. وزارت نفت علاقه‌مند به همکاری با بخش خصوصی براساس قوانین کسب و کار است.
 
** واگذاری‌ها براساس اصل 44 نبوده است
 
وی با تاکید بر این‌که قصد نقد گذشته را ندارد، گفت: دولت جدید باید تعریف مشخصی از بخش‌های دولتی و غیردولتی ارائه دهد. نظر شخصی من این است که تامین اجتماعی، بخش خصوصی نیست و واگذاری‌هایی که تاکنون صورت گرفته است براساس اصل 44 قانون اساسی نیست، چرا که شرکت‌های شامل اصل 44 به بخش خصوصی واگذار نشده است بلکه به شرکت‌هایی واگذار شده که توانایی اداره آن را ندارند. در واقع زنجیره ارزش در سازمان‌ها بهم خورده است.
 
معاون وزیر نفت با بیان این‌که در چنین شرایطی نمی‌توان پاسخ‌گوی مردم بود، گفت: از یک طرف پز می‌دهیم که ذخائر نفتی زیادی داریم، اما از سوی دیگر با مشکل تامین نیاز داخل مواجه هستیم.
 
** درآمد وزارت نفت با لوله 56 اینچی به خزانه می‌رود
 
معظمی با بیان این‌که هدفمندی توان توسعه صنعت نفت را گرفت و ادامه‌ی این روند امید توسعه را نیز خواهد گرفت گفت: در حال حاضر در ماه 2500 میلیارد تومان از طریق دو شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز ایران از طریق یک خط لوله 56 اینچی به حساب خزانه واریز می‌شود.این در حالی است که این دو شرکت برای حق دریافت خود یا باید التماس کنند یا از روش‌های معمول استفاده کنند.
 
وی با تاکید بر این‌که قانون هدفمندی یارانه‌ها باید اصلاح شود، گفت: طبق این قانون باید شدت مصرف انرژی کاهش می‌یافت، اما اکنون نه تنها مصرف کاهش نیافته بلکه 9 درصد هم افزایش داشته است. در صورت ادامه‌ی این روند باید تمام درآمد خود را هزینه کنیم تا پالایشگاه‌های تولید فرآورده‌های نفتی و گازی بسازیم تا جواب نیاز داخل را بدهد.
 
** مشکلی برای صادرات نفت نداریم
 
وی با تاکید بر این‌که صنعت نفت مشکلی بابت صادرات نفت ندارد، گفت: آنچه که وجود دارد محدودیت‌های صادراتی ناشی از قطعنامه‌های سیاسی است که هر وقت این مسائل حل شود وزارت نفت قادر به افزایش تولید و افزایش صادرات نفت است. هم‌اکنون توان صادرات نفت خام کشور تقریبا 2.4 برابر صادرات کنونی است.
 
** صادارت نفت طبق برنامه محقق شده است
 
معظمی افزود: عملکرد 9 ماهه وزارت نفت نشان می‌دهد که این وزارتخانه توانسته است رقم صادرات نفت خام و درآمد حاصل از آن را طبق بودجه محقق کند.
 
** افزایش تقاضا برای نفت در سال 2014
 
وی ادامه داد: پیش‌بینی شده است که رشد اقتصاد جهانی در سال 2014، 3.4 درصد باشد که این رقم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بهبود رشد اقتصاد جهانی رابطه‌ی مستقیمی با مصرف انرژی دارد. براین اساس تقاضا برای نفت 1.5 تا 1.8 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.
 
** به مذاکرات خوشبینیم اما رقم بودجه محتاطانه‌ است
 
معاون وزیر نفت در مورد بودجه سال 93 نیز اظهار کرد: با وجود این‌که به مذاکرات هسته‌ای خوش‌بین هستیم و امید داریم که وزارت خارجه بتواند شرایط را به یک شرایط برد برد برساند، اما رقم بودجه‌ای که پیشنهاد شده است با توجه به شرایط فعلی است و پیش‌بینی ما بسیار محتاطانه بوده است. به‌طوری که در بودجه سال آینده صادرات یک میلیون بشکه نفت و 400 هزار بشکه میعانات گازی دیده شده است.
 
*** شرط وزارت نفت برای تخفیف به پتروشیمی‌ها
 
معظمی از اعمال تخفیف در قیمت خوراک واحد‌های پتروشیمی خبر داد و توضیح داد: به شرطی به واحد‌های پتروشیمی در مورد قیمت خوراک تخفیف می‌دهیم که آنها حاضر باشند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. هم‌اکنون به یک جمع‌بندی اصولی برای تعیین قیمت خوراک واحد‌های پتروشیمی رسیده‌ایم که تا پایان امسال قیمت خوراک این واحد‌ها اعلام خواهد شد.
 
** طرح جدید وزارت نفت برای رونق ساخت جایگاه‌های CNG
 
معاون وزیر نفت گفت: طرحی تصویب شده است که طبق‌ آن قیمت CNG را به گونه‌ای تعیین کرده‌ایم که اگر بخش خصوصی در بخش ساخت جایگاه‌های CNG سرمایه‌گذاری کنند، در کمتر از دو سال سرمایه‌ مورد نظر برخواهد گشت.
 
معاون وزیر نفت با اعلام این‌که کارمزد جایگاه‌ها اصلاح شده است و هم‌اکنون منتظر نظر شورای اقتصاد هستیم، گفت: در حال حاضر 2300 جایگاه CNG در کشور فعال است که باید 500 تا 600 باب جایگاه دیگر نیز ساخته شود.
 
*** جمع‌بندی در مورد نرخ سوخت صورت نگرفته است
 
معظمی با تاکید بر این‌که تاکنون هیچ‌گونه جمع‌بندی در مورد قیمت‌های حامل‌های انرژی صورت نگرفته است، گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها باید قیمت حامل‌های انرژی منطقی شود. در حال حاضر نیز این قیمت‌ها در حال بررسی است و وزارت نفت نیز به عنوان یکی از اعضای کارگروه در این زمینه مشارکت دارد.
 
** وزارت نفت در تعیین قیمت قیر نقشی ندارد
 
وی با تاکید بر این‌که وزارت نفت در تعیین قیمت قیر نقشی ندارد، گفت: این وزارتخانه فقط وکیوم باتوم (مواد اولیه قیر) را تامین می‌کند. این در حالی است که در حال حاضر 7 پالایشگاه خصوصی و دو پالایشگاه دولتی این ماده اولیه را عرضه می‌کند.
 
معاون وزیر نفت با طرح این سوال که چرا قیمت قیر ایران نسبت به سایر رقبا بسیار پایین است، گفت: وقتی که یک شرکت در طول یکسال پنج مدیر عامل عوض می‌کند،‌ نباید انتظار بیشتری داشت البته وزارت نفت تصمیمی گرفت که اگرچه پر سروصدا بود اما به نفع مجموعه‌های غیردولتی بود.
 
** مذاکره با شرکت‌های نفتی خارجی به درخواست‌ آنهاست
 
معظمی از تمایل شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای همکاری با وزارت نفت خبر داد و گفت: ارتباط خوبی با شرکت‌های معتبر بین‌المللی نفت که خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند را شروع کردیم. درصد بالایی از مذاکرات و ملاقات‌های این شرکت‌ها با مسوولان ایرانی به درخواست آن بوده است.
 
معاون وزیر نفت یادآور شد: نتیجه‌ی این مذاکرات نیازمند زمان است ولی به آن خوش‌بین هستیم. تلاش ما این است که به یک شرایط برد _ برد دست یابیم.
 
** عقب ماندگی از برنامه پنجم توسعه
 
وی با اشاره به این‌که طبق برنامه پنج توسعه باید در بخش بالادستی 155 میلیارد دلار و در بخش پایین‌دستی 21 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت، گفت: تاکنون در بخش بالادستی 42 میلیارد دلار و در بخش پایین‌دستی 2.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.
 
معاون وزیر نفت با اظهار این‌که در بخش صنعت گاز نیز تنها یک نهم آنچه تعیین شده بود سرمایه‌گذاری شده است، گفت: در بخش پتروشیمی باید 38 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت که این رقم تاکنون به 2.8 میلیارد دلار رسیده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار