بازدید 4116

مانوئل ژوزه برای ایران آرزوی موفقیت کرد

کد خبر: ۳۶۹۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵ 08 January 2014
سرمربی سابق تیم فوتبال پرسپولیس که پس از جدایی از این تیم دیگر در هیچ تیمی مشغول به کار نشده، از رفتن اوزه‌بیو گفت. ژوزه می‌گوید برای او اوزه‌بیو بهترین بازیکن تاریخ فوتبال بود.

مانوئل ژوزه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره درگذشت اوزه‌بیو، جایگاه این بازیکن برای فوتبال پرتغال و ارزیابی‌اش از حضور تیم ملی کشورش در جام جهانی 2014 صحبت کرد.

*درگذشت اوزه‌بیو قلب همه فوتبالدوستان دنیا را آزرده کرد. به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازیکنان پرتغال و کسی که چند سالی با اوزه‌بیو هم‌دوره بوده، حتما این اتفاق شما را هم خیلی ناراحت کرده است.

واقعا اتفاق غیرمنتظره‌ای بود. هیچ‌کدام از ما انتظار نداشتیم اوزه‌بیو در این سن از دنیا برود. او خیلی پیر نبود. 71 سال سن داشت و حالش هم خیلی بد نبود. نه تنها برای من بلکه برای همه مردم پرتغال اتفاق غیرمنتظره و تلخی بود. من در بنفیکا و بیرامار با او هم بازی بودم دوست خیلی خوب من بود و وقتی که شما یکی از دوستان خیلی خوبتان را از دست می‌دهید، ناخودآگاه خیلی ناراحت می‌شوید، چه برسد به اوزه بیو که دوست خیلی خوب من و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ بود.

*درباره شخصیت و فروتنی اوزه‌بیو خارج از دنیای فوتبال صحبت‌های زیادی شده، اما شما به عنوان کسی که چند سال در کنارش زندگی کردید بیشتر می‌توانید این مساله را توضیح دهید.

اوزه بیو واقعا شخصیت بزرگی داشت. مردم خیلی او را دوست داشتند. زمان بازیگری‌اش همیشه در کنار مردم بود. او ستاره بود اما ستاره نبود. می‌دانید منظورم چیست. اینکه برخوردش با مردم خیلی خوب بود. با وجود اینکه یک بازیکن بزرگ بود که در زمان خودش با پله مقایسه می‌شد. چنین برخوردی فقط از یک انسان بزرگ برمی‌آید.

*حتما خاطرات زیادی هم با او داشتید؟

بله من خاطرات خوبی با او دارم. قبل از اینکه در دهه شصت به بنفیکا بیایم، ابتدا به تیم جوانان این تیم و آکادمی باشگاه رفتم که در آنجا برای اولین بار با اوزه بیو برخورد کردم. همه ما از او درس‌های زیادی گرفتیم. خیلی سخت است که درباره چنین مردی حرف زد. او جایگاه بزرگی در میان مردم پرتغال دارد و الان ناراحتی خاصی به خاطر درگذشت او بین مردم وجود دارد.

*شاید برای شما پرتغالی‌ها انتخاب بهترین بازیکن تاریخ کشورتان از بین بزرگانی مثل اوزه‌بیو، لوئیس فیگو و کریستیانو رونالدو کار سختی باشد.

نمی‌شود اوزه‌بیو را با این دو بازیکن مقایسه کرد. در زمانی که اوزه بیو بازی می‌کرد او را با پله مقایسه می‌کردند الان هم مسی و رونالدو را با هم مقایسه می‌کنند. هر دو قیاس به نظر من درست نیست، چراکه سبک بازی‌ها با هم فرق می‌کند. همچنین هر دوره‌ای در فوتبال شرایط خاصی دارد. مثلا من به شما می‌گویم که فیگو واقعا بازیکن خارق‌العاده‌ای بود. او همه کار با توپ می‌کرد اما مثل اوزه‌بیو و رونالدو گلزن نبود. آمار گلزنی اوزه‌بیو خیلی بالا بود. او در مجموع 733 گل در دوران بازیگری‌اش داشته است. یا الان رونالدو واقعا خیلی خوب گل می‌زند. نمی‌شود آنها را با هم مقایسه کرد.

*اگر قرار باشد شخصا یک نفر را به عنوان بهترین بازیکن تاریخ پرتغال انتخاب کنید، چطور؟

برای من اوزه بیو در پرتغال و همین‌طور در دنیا بهترین بازیکن بود. او با هیچ بازیکنی قابل مقایسه نیست.

*امسال پرتغال می‌تواند با اتکا به کریستیانو رونالدو نخستین قهرمانی خود را در جام جهانی به دست بیاورد؟

صحبت کردن درباره این موضوع سخت است. امسال پرتغال تیم قدرتمندی دارد. اما گروه‌شان واقعا سخت است. آلمان، غنا و آمریکا حریفان قدری هستند. اما به نظر من اگر پرتغال مثل بازی‌های مقدماتی عمل کند، به راحتی از این گروه صعود خواهد کرد. بعد از آن دیگر به هنر مربی بستگی دارد که تا چه مرحله‌ای تیمش را پیش خواهد برد، البته وقتی شما بازیکنی مثل رونالدو را در اختیار دارید، هیچ چیزی برایتان غیرممکن نیست.

*درباره فوتبال ایران هم صحبت می‌کنید؟ هنوز سوال‌های زیادی از دوران حضورتان در پرسپولیس وجود دارد.

خیر. دوست ندارم در این زمینه صحبت کنم. تشکر می‌کنم از اینکه به یاد من بودید و با من صحبت کردید.

* در مورد حضور ایران در جام جهانی و گروهش چطور؟

در این رابطه هم صحبت نکنم بهتر است. برای ایرانی‌ها و همچنین تیم ملی‌ شما در جام جهانی آرزوی موفقیت دارم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل