بازدید 13993
۶

سوالات پرحجمی که مجلس را محل کار دوم وزرا کرده است!

تا کنون و از ‌آغاز به کار دولت یازدهم، ۱۸۰ سؤال از وزیر در دستور کار مجلس قرار گرفته است. این مسأله و رفتار نمایندگان در‌‌باره سؤال از وزرا ضمن اینکه باعث شده تا وزرا و خود رئیس‌جمهور در این‌ باره از نمایندگان گلایه‌هایی داشته باشند، برخی از نمایندگان را نیز به اعتراض وا‌داشته است.
کد خبر: ۳۶۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳ 07 January 2014
هزینه‌های سربار صدها شرکت کوچک!
یکی از چالش‌هایی که امروز وزرای دولت با آن روبه‌رو هستند، پاسخ به پرسش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است، به گونه‌ای که بسیاری سؤالات در چند ماه نخست دولت به اندازه‌ای بوده که مجلس شورای اسلامی به محل کار دوم اعضای هیأت دولت تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، بیشترین سؤال از وزرای دولت؛ مربوط به وزیر مسکن و راه و شهرسازی و کمترین آن؛ مربوط به وزیر دفاع و آن گونه که معاون نظارت مجلس شورای اسلامی ‌می‌‌گوید، سؤال از وزرا در مقایسه با سال‌های پیش ‌پنج برابر افزایش پیدا کرده است. البته سؤال از وزیر حق نماینده است و بنا بر قانون اساسی نمایندگان مردم در حیطه وظایف نظارتی خود هر زمان که نیاز بدانند، می‌تواند از وزیر و حتی رئیس‌جمهور بپرسند.

تا کنون و از ‌آغاز به کار دولت یازدهم، ۱۸۰ سؤال از وزیر در دستور کار مجلس قرار گرفته است. این مسأله و رفتار نمایندگان در‌‌باره سؤال از وزرا ضمن اینکه باعث شده تا وزرا و خود رئیس‌جمهور در این‌ باره از نمایندگان گلایه‌هایی داشته باشند، برخی از نمایندگان را نیز به اعتراض وا‌داشته است.

یوسفیان ملا از جمله نمایندگانی است که اعتراض خود را به این موضوع نشان داده و اظهار می‌کند: هم‌اکنون فضای طرح سؤال از وزرا در مجلس، فضای عادلانه‌ای نیست و با باید روند دیگری برای این مسأله اندیشیده شود. همچنین ابو‌ترابی دیگر نماینده‌ای بود که پیشنهاد بررسی سؤال قبل از اعلام وصول توسط هیأت رئیسه را داد، تا اگر سؤالات مرتبط نباشد از دستور خارج شود.

در موارد بسیاری دیده می‌شود که نمایندگان پرسش‌هایی‌ مطرح می‌کنند که یا در حیطه وظایف تعریف ‌شده در قانون برای آن وزارت‌خانه نیست و یا اساساً مسأله مربوط به حوزه انتخابی نماینده سؤال کننده است که از اختیار خود به عنوان یک ابزار برای جذب اعتبار یا مواردی از این دست استفاده می‌شود.

دکتر احمدرضا دستغیب، یکی از نمایندگانی بود که به این مسأله اعتراض داشت و سؤال از وزرا را در شرایطی که کمتر از شش ماه از انتصاب آن‌ها می‌گذرد به صلاح نمی‌داند.

وی در گفت‌و‌گو با تابناک دراین‌باره می‌گوید: باید این اجازه را نمایندگان به وزرا بدهند که قدری در ارتباط با حوزه مدیریتی خود تدبیر کنند. غیر از موارد اضطراری در حوزه تصمیمات وزرا اجازه دهیم سؤالات دیگر پس از گذشت مدت زمان خاصی انجام شود.

وی افزود: برخی از سؤالات بیش از اندازه متوجه منطقه خاصی است و منطقه گرایی را بیش از حد می‌بینیم، توجه به مناطق لازم است اما مسائل کلان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نماینده شیراز گفت: پیشنهاد من این است که هیأت‌رئیسه در راستای تجمیع سؤالات، پیشنهاد‌هایی به گروه آیین‌نامه بدهد و وقتی وزیر در صحن حاضر می‌شود، سؤالاتی که در یک حوزه کاری است به صورت تجمیع شده پرسیده شود که صرفه‌جویی در وقت باشد.

عضو کمیسیون امنیت گفت: نمایندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند و انبوهی از مشکلات متوجه آن‌هاست. و البته قدری هم صدا و سیما و رسانه ملی متأسفانه در این زمینه مقصرند چرا که وظیفه نمایندگان برای مردم تشریح نمی‌شود نمایندگان وظیفه اجرایی نداند اما مردم این را نمی‌دانند و نمایندگان را مسئول اجرای پروژه‌های اجرایی می‌دانند.

نائب رئیس کمیسیون آیین نامه، افزود وقتی این موضوع برای مردم روشن نباشد، مردم به نماینده فشار می‌آورند و این باعث می‌شود، فشاری را که مردم به نمایندگان وارد می‌کنند، نمایندگان به دولت منتقل کنند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت گفت: با توجه به شرایط کشور و مجموعه رخدادها، هنوز روابط ‌‌در یک شرایط منطقی نیست و برای پیشرفت کشور، نیازمند همدلی و همراهی هستیم و باید از طعنه زدن به یکدیگر و وسواس به خرج دادن در برخی حوزه‌ها و موضوعاتی که باعث اصطکاک می‌شود، پرهیز کنیم.

دستغیب در توضیح اینکه برخی بر این باورند که ‌بخش عمده‌ای از این پرسش‌ها مربوط به دولت دهم است و نمایندگان به چه منظور از وزرای دولت یازدهم سؤال می‌کنند، گفت: سؤالات باید صفر شود. اینکه سؤالات گذشته به وزیر جدید سرایت کند، خود جای سؤال دارد. پیشنهاد من این است که در شش ماه نخست عمر دولت سؤالی از وزیر نشود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸۶
انتشار یافته: ۶
این مجلس هم زمانیکه باید گیر اساسی می داد نداد حالا داره گیر میده
متاسفانه در دولت قبلی که اوضاع کشور از همه لحاظ در وضعیت بحرانی بود، خصوصا در مسائل اقتصادی، مجلس هیچ اقدامی نمیکرد. اما این دولت که روی کار آمدنش آرامش نسبی در کشور به وجود آورده هر روز از طرف مجلس دلسردتر میشه.
شورايي بايد تشكيل شود بين دولت و مجلس تا به اين سئالها نظارت داشته باشد تا سر هر مسئله كوچك وزرا به آنجا كشيده نشوند !!!
مجلسي بجاي كمك در سرعت بخشيدن در پيشرفت كشور باشند سرعت گير نصب مي كنند.
مجلس دنبال منافع شخصی و گروهی است نه دنبال حل مشکل مردم و مملکت
باید به این نمایندگان گفت"ما را به خیر تو امیدی نیست،"
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان