بازدید 13885

فعالیت نفر سوم گلد کوئیست در اقتصاد ایران

کد خبر: ۳۶۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴ 06 January 2014
طی سال های اخیر فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای در ایران گسترش یافته و بار دیگر موضوع رسیدن به ثروت در کوتاه مدت در حال نفوذ به افکار مردم است.

به گزارش نامه نیوز، آغاز فعالیت شرکت های هرمی به صورت گسترده در ایران از سال ۱۳۷۹ بود که با ظهور شرکت گلدکوئیست فعالیت این گونه شرکت ها به طور رسمی آغاز شد و بعد از آن سایر شرکت های هرمی فعالیت خود را آغاز کردند.
در واقع اسم گلدکوئیست به عنوان نخستین شرکت هرمی بر سر زبان‌ ها افتاد و نماد شرکت های هرمی شناخته شد و نسل جوان ایرانی نیز، بیشترین گروهی بودند که در باتلاق این شرکت هرمی گرفتار شدند و با پول هنگفتی که به خیال خودشان در این شرکت ها سرمایه‌ گذاری کرده بودند، سود کلانی به جیب صاحبان مجازی این شرکت‌ها سرازیر کردند.

با اوج فعالیت این شرکت ها و با افزایش شکایت مال‌باختگان و دستگیری افراد راس هرم ، ممنوعیت فعالیت این شرکت ها اعلام شد.

پس از این اتفاق ها بود که در سال 90 حسن رادمرد رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت معدن و تجارت از ابلاغ آیین نامه‌ای خبر داد که بر اساس آن شرکت های بازاریابی شبکه ای براساس ضوابطی مشخص و صرفا با دریافت مجوز از این وزارتخانه می توانند به فعالیت بپردازند. این آیین با هدف جلوگیری از فعالیت های هرمی و گسترش اقتصاد زیرزمینی تدوین شده است.

وی همچنین تاکید کرد: تفاوت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای با شرکت‌های هرمی این است که تمام فعالیت‌های مالی و تجاری شرکت‌های شبکه‌ای تحت نظارت بازرسان است و گردش مالی این نوع شرکت ها شفاف است و فعالیت آنان توجیه اقتصادی دارد.

پس از فعالیت های گسترده شرکت های هرمی در ایران مسئولان وزارت صنعت به دنبال فعالیت رسمی شرکت های بازاریابی شبکه افتادند و  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرد که به شبکه‌های هرمی اجازه نفس کشیدن نخواهیم داد چرا که این شرکت‌ها فضای بازار را مسموم می‌کنند لذا هر شرکتی که به صورت درخت‌واره و بدون مجوز فعالیت کند و در حقیقت در قالب شرکت‌های هرمی باشد، بسته خواهد شد. در این راستا مراجع نظارتی تمام توان خود را گذاشته‌اند.

وی همچنین تاکید کرد تنها 8 شرکت برای بازاریابی شبکه‌ای مجوز فعالیت گرفتند که تمام این مجموعه‌ها در رده کارخانه‌های تولیدی و البته کارخانه‌هایی که صاحب‌نام هستند.

حسن رادمرد به مردم توصیه کرد فریب شرکت‌های هرمی را نخورند و تنها از شبکه‌های بازاریابی خرید داشته باشند که مجوز رسمی از مرکز اصناف و بازرگانان را داشته یا این‌که مورد تأیید وزارت اطلاعات و دادگستری باشند.

این در شرایطی بود که نایب‌رییس کمیسیون قضایی مجلس، در واکنش به این آیین‌نامه اعلام کرد ماهیت و اساس شبکه‌های بازاریابی هرمی و شرکت‌های هرمی از ریشه غیرقانونی است و هیچ آیین‌نامه یا مصوبه‌ای نمی‌تواند فعالیت این شرکت‌ها را قانونی کند.

با گذشت حدود یک سال از این اظهارات معاون وزیر صنعت اما فعالیت این شرکت ها در ایران گسترش یافته و بار دیگر موضوع رسیدن به ثروت در کوتاه مدت در حال نفوذ به افکار مردم است.

اما از نکات جالب توجه این است که یکی از اصلی ترین شرکت های بازاریابی شبکه ای بنا بر اعلام کارمندان همان شرکت که به شیوه شرکت های هرمی غیر رسمی به دنبال جذب نیرو هستند توسط نفر سوم شرکت گلد کوئست در ایران اداره می شود و این می تواند زنگ خطری برای فضای اقتصادی جامعه باشد.

با نگاهی به فعالیت این شرکت ها متوجه این موضوع می شویم که در حقیقت فعالیت این شرکت ها هیچ تفاوتی با شرکت های هرمی غیر رسمی ندارد و افرادی که جذب این شرکت ها می شوند باید به دنبال تکمیل شاخه های مربوط به خود باشند.

موضوع تامل بر انگیز در این رابطه این است که یکی از شرایط همکاری با یکی از بزرگ ترین شرکت بازاریابی شبکه ای در ایران خرید کالا از آن شرکت به ارزش یک میلیون و 500 هزار تومان است که این موضوع با ماهیت بازاریابی در اقتصاد کشور متفاوت است.

در حالی که در گذشته بارها طرح ثروتمند شدن در مدت زمان کوتاه با شکست مواجه شده و بسیاری از مردم نیز بر این موضوع تاکید دارند این شرکت ها در ملاقات با متقاضیان نکاتی را مطرح می کنند که متقاضیان با کسب درآمد فراوان در مدت زمان کوتاه وسوسه شده و اقدام به همکاری با آنها می کنند.

به نظر می رسد در شرایطی که هیچ نگرانی از سواستفاده های مالی گسترده توسط شرکت های هرمی غیر قانونی در جامعه وجود ندارد زنگ خطر سواستفاده های مالی جدیدی در راه است و مسئولان باید به فعالیت این شرکت ها توجه ویژه ای داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی