بازدید 3903

جواد لاریجانی: آمریکا به دنبال «جر زدن» است

کد خبر: ۳۶۹۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵ 06 January 2014
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: آمریکایی‌ها با مدل‌های مختلف تفسیر از مذاکرات ژنو به دنبال «جر زدن» هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در دومین همایش نقش پژوهش در قانونگذاری با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس تا کنون تاثیرگذاری بسیار بالایی در نظام قانونگذاری کشور داشته است، گفت: از آن ایام تاسیسات خوبی باقی مانده البته صعود و افول جزء خصائص سازمان‌ها و مجموعه‌های روبه رشد است و سرزندگی برای سازمان‌های فعال یک بحث بسیار مهم و جدی است.

وی با اشاره به ایجاد مراکزی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان کنفرانس اسلامی و حوزه بهارستان در دوران مجلس چهارم گفت: من در جلسه‌ای با هیأت رئیسه مجلس چهارم به این نکته اشاره کردم که بهارستان نماد تحول مدیریتی و قانونگذاری کشور است و باید احیا شود.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: در آن زمان ما برای احیای مجموعه بهارستان 200 میلیون تومان از آقای ناطق نوری تیغ زدیم تا بتوانیم بهارستان را احیا کنیم. و نکته جالب توجه اینجا بود که ما 16 تابلوی کمال‌الملک را در شوفاژخانه بهارستان یافتیم.

لاریجانی ادامه داد: به هر صورت مرکز پژوهش‌ها تاسیس شد مجلس نقش بسیار مهمی در اداره مملکت دارد و این طراحی حضرت امام (ره) بود این واقعا کار حضرت امام بود که با عدم آموزش در دانشگاه‌های خارجی چنین دید وسیعی را از دموکراسی و مشارکت مردم در حکومت داشت و حوزه باید ارائه چنین محصولاتی را از اختیارات خود بداند.

وی با اشاره به اینکه نقش مجلس در نظام جمهوری اسلامی نقش مهمی است، گفت: البته نقش نمایندگان در ارتقاء جایگاه مجلس بسیار مهم است و نمایندگان با عمل خود می‌توانند ارزش مجلس را بالا و پایین ببرند.

وی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند پاتوق کارشناسان از سرتاسر ایران باشد گفت: حتما لازم نیست این کارشناسان نظرات سیاسی موافق داشته باشند من به خاطر دارم در زمان آقای هاشمی رفسنجانی طرحی همانند هدفمندی یارانه‌ها در حوزه انرژی مطرح شد و در آن زمان خود ایشان با مرکز پژوهش‌ها جلسات مفصلی داشتند و به این نکته اشاره کردند که بسیاری از سؤالات از سوی مرکز پژوهش‌ها پاسخ داده می‌شود که در هیأت دولت برای آنها پاسخی نیست.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه نزدیک 60 درصد لوایحی که مرکز پژوهش‌های مجلس به آن نظر مخالف داشت در مجلس تصویب نمی‌شد، گفت: این مسئله نشان از اهمیت مرکز پژوهش‌ها و نقش آن در ارائه مشاوره به نمایندگان داشت.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ارائه یک دیده نیز بسیار در جریان بررسی قوانین مهم است، گفت: اگر وی برای حل مشکلی مطرح شد دولت که غریبه نیست می‌توان آن را به دولت ارائه کرد تا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند نقش بسیار مهمی در ارائه اطلاعات به نمایندگان مجلس در موضوعات مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای داشته باشد، گفت: اگر شما به خوبی از مذاکرات هسته‌ای مطلع باشید می‌توانید از آن به خوبی دفاع کنید. اگر یک کسی از آن بد گفت آن را به زمین نمی‌کوبید و با یک تعریف آن را به عرش نمی‌رساند.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه حمایت ما از مذاکرات هسته‌ای نه به دلیل موفق بودن آن بلکه به دلیل دولت قانونی خودمان است، گفت: خدا را شکر شخص بسیار فرهیخته‌ای بر راس دولت است و مذاکره کنندگان ما نیز مذاکره کنندگان معقولی هستند. مرکز پژوهش‌های مجلس باید بتواند اطلاعات مناسبی را تهیه و در اختیار نظام بگذارد حتی باید یک مرکز مونیتورینگ تشکیل شود تا مشخص شود چقدر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل می‌کنند.

لاریجانی با اشاره به این نکته که آمریکایی‌ها با مدل‌های مختلف تفسیر از مذاکرات ژنو به دنبال جر زدن هستند، گفت: مجلس باید جایگاه بسیار مستحکمی برای حفاظت از منافع ملی باشد ما باید اصلا یک گروه تعهدات در مجلس داشته باشیم و این تنها با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس امکان پذیر است.

وی افزود: باید مجلس از تعهدات کشور آگاه باشد چرا که مسائل مختلف در حال تحول است به طور مثال در NPT به دنبال این هستند که قیدهایی را اضافه کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی