بازدید 4280

جزئیات سناریوهای افزایش بهای آب و برق

کد خبر: ۳۶۹۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹ 06 January 2014
وزیر نیرو با تشریح توافق‌های جدید آب و برقی ایران و چین پس از توافق ژنو، جزئیات سناریوهای افزایش قیمت آب و برق در سال 93 را تشریح کرد و گفت: سال آینده بار مالی قبوض آب و برق در هر دوره بین یکهزار تا پنج هزار تومان افزایش می‌یابد.
 
به گزارش مهر، حمیدرضا چیت چیان امروز در نشست خبری درباره مصوبه جدید دولت مبنی بر توقف مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها از سال 1394 به بعد، گفت: بر اساس این توافق، مقرر شده است از دو سال آینده مصرف سوخت مایع به ویژه نفت کوره در نیروگاه ها ممنوع شود که افزایش گازرسانی به نیروگاه ها علاوه بر کاهش آلایندگی، دستاوردهای اقتصادی برای کشور به همراه دارد.
 
وزیر نیرو با اعلام اینکه در شرایط فعلی به دلیل تاخیر در راه اندازی فازهای پارس جنوبی، تولید گاز کشور افزایش نیافته است، تصریح کرد: از این رو هم اکنون بیش از 60 درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها در فصل زمستان از طریق فرآورده های نفتی تامین می شود.
 
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین درباره وضعیت تامین برق تابستان سال آینده اظهار داشت: هم اکنون کارگروه ویژه ای در سطح وزارت نیرو برای تامین برقی تابستان سال 93 ایجاد شده و دو سناریو برای تامین مطمئن برق تابستانی در دستور کار قرار گرفته است.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه یکی از این سناریوها افزایش ظرفیت تولید برق و راه اندازی نیروگاه‌های جدید است، بیان کرد: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون حدود 840 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است و پیش بینی می شود تا پیش از تابستان سال آینده با راه اندازی 10 واحد جدید گازی، بخاری و سیکل ترکیبی حدود هزار و 800 مگاوات دیگر به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.
 
وی، یکی دیگر از سناریوهای در دست اجرا را مدیریت پیک و بار مصرف برق توسط مشترکان عمده عنوان کرد و افزود: از این رو پیش بینی می شود با همکاری توانیر، شرکت‌های توزیع برق و صنایع عمده با مدیریت مصرف برق حدود 2 هزار مگاوات در مصرف این انرژی پاک صرفه‌جویی حاصل شود.
 
چیت چیان تاکید کرد: در مجموع با اجرای سناریوها و تدابیر مختلف و در صورت همکاری مردم تابستان سال آینده خاموشی نخواهیم داشت.
 
جزئیات سناریوهای افزایش آب و برق
 
وزیر نیرو درباره آخرین وضعیت تدوین سناریوهای جدید افزایش قیمت آب و برق برای سال 93 توضیح داد: در حال حاضر سناریوهای مختلف افزایش قیمت آب و برق توسط وزارت نیرو به دولت ارسال و هم اکنون کار کارشناسی بر روی این سناریوها در کارگروه ویژه هدفمندی یارانه ها در سطح دولت آغاز شده است.
 
این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه فعلا نمی توان جزئیات افزایش قیمت آب و برق در سال 93 را اعلام کرد، یادآور شد: به دلیل اینکه رسانه ای شدن این سناریوها یکسری اظهارنظرهایی را در سطح مجلس و برخی مسئولان ایجاد می کند و این اظهارنظرها نمی گذارد که در یک فضای آرام، سناریوهای افزایش قیمت آب و برق با کار کارشناسی تدوین شود.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه در مجموع پیش بینی می شود سال آینده بار مالی قبوض آب و برق کشور برای هر دوره بین یکهزار تا پنج هزار تومان افزایش یابد، اظهارداشت: این در حالی است که در حال حاضر یک خانوار ایرانی ماهانه حدود 66 هزار تومان هزینه موبایل و تلفن پرداخت می کند، اما بیش از نیمی از خانوارهای کشور هزینه کمتر از پنج هزار تومان را برای مصرف آب می پردازند.
 
سوخت مایع جایگزین گاز در نیروگاه ها شد
 
وی در ادامه درباره تامین سوخت مورد نیاز زمستانی نیروگاه ها توسط وزارت نفت گفت: با توجه به کاهش تولید و افزایش مصرف گاز در زمیستان، هم اکنون بحش عمده ای از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از طریق فرآورده های نفتی تامین می شود.
 
وزیر نیرو با اعلام اینکه در حال حاضر به طور متوسط روزانه نیروگاه ها به معادل 170 میلیون مترمکعب گاز طبیعی نیاز دارند، تصریح کرد: اما با توجه به افزایش شدید مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی بخش عمده سوخت نیروگاه ها توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از طریق سوخت مایع جبران شده و نیروگاه ها مشکل تامین سوخت ندارند.
 
چیتچیان، همچنین متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی کشور را حدود 37.5 درصد عنوان کرد و افزود: براساس مصوبات مجلس در قالب قانون بودجه سال جاری به زودی حدود 12 هزار میلیارد تومان در قالب قراردادهای بیع متقابل برای افزایش راندمان نیروگاه ها امضا می شود.
 
6 توافق جدید آب و برقی ایران- چین
 
وزیر نیرو در پاسخ به مهر درباره تامین فاینانس های چیتی مورد نیاز طرح های صنعت آب و برق پس از توافق هسته ای ژنو اظهار داشت: هم اکنون دو پروژه سد و نیروگاه برق آبی لرستان و کمشیر هم اکنون از طریق فاینانس چینی مراحل مختلف ساخت و راه اندازی خود را پشت سر می گذارد.
 
چیتچیان در پایان از امضای شش قرارداد جدید آب و برقی با چین خبر داد و خاطر نشان کرد: هم اکنون فرآیند و تشریفات قانونی این قراردادها در داخل کشور در حال انجام بوده و با اعلام مجوز بانک مرکزی رسما عملیات اجرایی این پروژه ها با فاینانس چینی انجام می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار