بازدید 6254
۹
حسین راغفر در گفت‌و‌گو با «تابناک» اعلام کرد؛ (بخش پایانی)

دولت بین ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

عملکرد دولت در‌ هشت ‌ماه‌ نخست، بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که مجلس تصویب کرده است. پیش‌بینی می‌شود، کل عملکرد بودجه امسال چیزی ‌حدود ۱۳۶ هزار میلیارد باشد؛ البته اگر‌ این روند هشت ماه باشد و در چهار ماهه آخر تداوم پیدا کند؛ بنابراین بین ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد کسری بودجه خواهیم داشت.
کد خبر: ۳۶۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۰ 06 January 2014
این‌ روز‌ها بحث‌ها‌ پیرامون بودجه ۱۳۹۳، یکی از مهم‌ترین مواردی است که دولت و مجلس را سخت به‌ خود مشغول کرده است. بودجه تنظیم‌کننده روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین دولت و مردم است و باید برای آن بسیار دقیق و ظریف بود. در دوران دولت آقای احمدی‌نژاد، با انحلال سازمان برنامه‌ و بودجه کشور، روند بودجه نویسی تغییر شگرفی کرد.

‌یکی از مهم‌ترین نکاتی که مورد توجه دولت جدید قرار گرفت، احیای این سازمان بود. اما متأسفانه دولت به دلیل فرصت کم، بودجه ۹۳ را نیز بدون سازمان برنامه‌ریزی و بودجه به مجلس تقدیم کرد.

‌«تابناک» در گفت‌و‌گو با دکتر «حسین راغفر»، استاد دانشگاه و اقتصاددان، این موضوعات را ‌بررسی کرده است.

حسین راغفر درباره‌ بودجه ۹۳ گفت: بودجه سال بعد در دولت یازدهم خوشبینانه نوشته شده است. البته نسبت به بودجه‌های گذشته، نکات مثبتی نیز دیده می‌شود؛ از جمله این بودجه نسبت به بودجه‌های گذشته، شفاف‌تر و فرصت رانت‌خواری محدود شده است.

وی افزود: باید همزمان توجه داشت که منابع دولت جدید محدود‌تر و تعهدات از دولت قبل نیز مانده است؛ تعهداتی که به عهده این دولت است، رقم چشمگیری است.

این دولت با مشکلات جدی روبه‌روست که این‌ها همه محصول دولت گذشته است، ولی این دولت نیز تاکنون به نظر نمی‌رسد که سیاست روشنی برای مقابله با شرایط کنونی در پیش گرفته باشد. دولت تغییر جدی و ماهوی از یک اقتصاد با رکود تورمی به سمت اقتصاد فعال انجام نداده است.

یکسری طرح‌هایی به دولت تحمیل شده ‌و مقدار زیادی از بودجه نیز صرف دستمزد و پرداخت حقوق کارمندان می‌شود؛ بنابراین، دولت با منابع محدودی می‌ماند که باید فعالیت‌ها را انجام دهد.

این کار‌شناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: منظور از بودجه انبساطی و انقباضی آثار تورمی بودجه است. بودجه می‌تواند بسیار حجیم‌تر و بزرگ‌تر از گذشته شود؛ مشروط بر اینکه ارقام بودجه مصروف تولید و عمران کشور شود؛ بنابراین، در این صورت بودجه ظرفیت دارد، افزایش پیدا کند، ولی آثار تورمی بسیار نازل باشد.

منظور از بودجه انبساطی این است که تأثیراتش روی تورم زیاد باشد. در بخش‌هایی از بودجه‌ سال آینده، می‌بینیم، دولت ‌بین ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان فقط به پیمانکاران بدهکار است که باید پرداخت کند.

راغفر همچنین گفت: به نظر نمی‌رسد، دولت بتواند امسال بدهکاری‌هایش را پرداخت کند. البته دولت می‌تواند از راه‌های دیگری مانند، انتشار اوراق مشارکت و تحمیل آن‌ها به پیمانکاران به عنوان بخشی از بدیهی‌ها آن را پرداخت کند؛ بنابراین، بحث انبساطی یا انقباضی بودن ‌به این برمی‌گردد که قرار است در چه مواردی افزایش‌ها صورت بگیرد و مصروف چه مواردی شود.

وی گفت: هنوز ابهام بسیاری در مورد بودجه دولت قبلی وجود دارد. دولت احمدی‌نژاد در بودجه امسال ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی را نوشت و تصویب کرد. دولت جدید لایحه اصلاحیه به مجلس داد و آن را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش داد. مجلس این رقم را ۱۷۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد. این کاهش از ۲۱۰ هزار میلیارد تا ۱۷۵ هزار میلیارد صورت گرفته، معلوم نیست از کدام موارد کاسته شده است.

در عرف بودجه‌نویسی این گونه است که معمولا ۱۰ درصد بودجه را متورم می‌نویسند. اگر از ۱۵۰ هزار ۱۰ درصد کم کنیم،‌‌ همان ۱۳۵ هزار می‌شود که دولت فکر می‌کند اتفاق بیفتد. از ۱۳۵ تا ۱۷۵ هزار میلیارد ۴۰ هزار فاصله است.

راغفر افزود:‌ عملکرد دولت در هشت ماه نخست، بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که مجلس تصویب کرده است. پیش بینی می‌شود کل عملکرد بودجه امسال چیزی در حدود ۱۳۶ هزار میلیارد باشد؛ البته اگر همین روند هشت ماه باشد و در چهار ماهه آخر تداوم پیدا کند؛ بنابراین، بین ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد کسری بودجه خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: احتمالا بخشی از درآمدهای دولت که مالیات بر اشخاص است، ‌تحقق پیدا نکند. ارزیابی‌های که دولت دارد، رشد ۳۰ درصدی را در مالیات پیش‌بینی کرده که با توجه به وضعیت رکود تحقق پیدا نمی‌کند. البته سیاست خارجی نیز در برنامه‌های اقتصادی ایران بسیار تأثیر‌گذار است و باید صبر کنیم ببینم ‌چه خواهد شد..

متن کامل گفت‌و‌گو را اینجا بخوانید.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۹
اگه کسری بودجه داره چرا به سوریه و حماس ماهانه پول پرداخت میکنه؟
بابک خان رو گرفتن که کسری بوجه رو جبران کنن دیگه - پس نگران نباشید - تو این مملکت هرکی بیش از اندازه پولدار شه خطرناکه- پس لطفان واسه پولدار شدن تلاش نکنین
از بابک قرض بگیرید
ببخشید این می شه یارانۀ چند ماه 75 میلیون ایرانی داخل و خارج نشین؟؟؟؟
میبخشین من ماهی 600 هزارتومان دارم .کمکی از دستم بر میاد!البته اگه قسط و مخارج رو کم کنم حدور 3هزار تومن میمونه.کمکی میکنه؟
این دولت اگه هنرشو داشته باشه ومطالبات معوق بانکی واختلاسهای صورت گرفته از بیت المال رو جمع کنه بودجه یکسالشوتامین میکنه ونیازی به تدوین بودجه جهت تامین در آمد نداره
ممکنه یه روز این خبرو بشنویم که کسری بودجه نداریم؟
این آمار از کجا میاری بیشتره
با سلام، قابل ذكر است عملكرد اين دولت 8 ماه نيست بلكه 5 ماه اومده .ضمناً بودجه سال 92 را اين دولت كه اين ننوشته . برادران عزيزي كه توي مجلس نشستند و كارشون شده از وزرا سوال و جواب بكنند چرا اين بودجه مشكل دارو تصويب كردند پس لازمه برادرهاي عزيز نماينده هم به مردم پاسخگو باشند نه اينكه از سر خودشون رفع تكليف كنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل