بازدید 16914

گوگل آتش بیار دعوای سمرقند و بخارا شد

کد خبر: ۳۶۹۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۲ 05 January 2014
قرار گرفتن شهرهای بزرگ فارسی زبان سمرقند و بخارا در ردیف شهرهای بزرگ تاجیکستان توسط گوگل که بعدا اصلاح شد، باعث بحثهای رسانه ای تاجیکها و ازبکها در چند روز اخیر شده است.

به گزارش ایرنا گوگل هفته گذشته در مطلبی برای معرفی تاجیکستان نوشته که این کشور مستقل آسیای میانه، یکی از جمهوریهای پیشین شوروی سابق بوده و پایتختهایش سمرقند، بخارا و دوشنبه ثبت شده است.

گوگل این مطلب را در پی بروز بحث های رسانه ای توسط این شبکه جستجوگر اینترنتی اصلاح کرد.

برخی از رسانه ها و شخصیتهای تاجیک و ازبک می گویند اگر چه سمرقند و بخارا در قدیم متعلق به تاجیکستان بوده است اما اکنون در محدوده جغرافیایی ازبکستان است و این اقدام گوگل ممکن است به منظور اغواگری و بروز اختلاف بین دو ملت بوده باشد.

نظام قاسم نماینده مجلس تاجیکستان به رسانه های محلی گفت: اگرچه سمرقند و بخارا در گذشته شهر های تاجیکان بودند اما امروز آنها بیرون از مرز تاجیکستان قرار دارند.

وی تصریح کرد که تاجیکان نباید به چنین بحث هایی اهمیت بدهند چون ممکن است با هدف بروز نزاع بین دو کشور طرح ریزی شده باشد.

یکی از شخصیتهای فرهنگی تاجیک هم گفت: وارد شدن به این بحث که سمرقند و بخارای متعلق با تاجیکستان است دیگر چه اهمیتی بجز بروز اختلاف و دشمنیها می تواند داشته باشد.

وی افزود: این که بگوییم سمرقند و بخارا قبلا مال ما بوده است و ازبکستان از آن خود کرده است هیچ چیزی را تغییر نمی دهد.

با این وجود برخی از افراد و مورخان قرار گرفتن سمرقند و بخارا در ردیف شهرهای تاجیکستان را توسط گوگل منطقی می دانند و می گویند اگر چه این شهرها در محدوده جغرافیایی ما نیستند اما برای همیشه این دو شهر، مرکز های فرهنگی مردم تاجیک بوده و خواهند بود.

اسداله ملاجان اف استاد دانشگاه تاجیکستان نیز به رسانه ها می گوید که سمرقند و بخارا از قدیمی ترین مرکز های علمی و فرهنگی ملت تاجیک بود اما در زمان تقسیم بندی جغرافیایی جمهوریهای شوروی سابق، روسها مغرضانه این

این شهرهای تاریخی و فرهنگی را از تاجیکستان جدا و به ازبکستان ملحق کردند.

به اعتقاد وی، گوگل بر اساس اسناد تاریخی دقیق، صحیح و منطقی، سمرقند و بخارا را در ردیف شهرهای تاجیکستان قرار داده بود.

عباداله اف کارشناس تاجیک نیز می گوید از نظر منطقی و تاریخی سمرقند و بخارا بیشتر به تاجیکستان مرتبط هستند و این اقدام گوگل صحیح بود.

درمقابل رسانه های ازبکی نیز موضوع قرار دادن این دو شهر را در محدوده جغرافیایی تاجیکستان به بحث کشیدند و این اقدام گوگل را نکوهش کردند.

براساس آماری که مردم شناسان در اوایل قرن 20 میلادی ارایه کرده اند، تناسب جمعیتی ازبکها به تاجیکها در بخارا، سمرقند و وادی فرغانه سه به هفت بوده است اما پس از تاسیس جمهوری سوسیالیستی ازبکستان در دوران اتحاد شوروی، مقامات دولت تاشکند اقدام به تغییر ملیت تاجیکها کرده و ترکیب قومی در این مناطق را به نفع ازبک ها تغییر داده اند.

منطقه ژئوپلتیک و پهناور آسیای مرکزی درقلب اورآسیا در ظاهر از آرامشی نسبی برخوردار است اما به اعتقاد صاحبنظران مسائل استراتژیک، اختلافات مرزی و قومی بجا مانده از اتحاد جماهیر شوروی سابق، این منطقه را به مثابه آتشفشانی خفته تبدیل کرده است که هر لحظه امکان فوران دارد.

به گزارش ایرنا ، سال 1991 اتحاد جماهیر شوروی ازهم پاشید و امپراطوری روسیه به عنوان قدرت مرکزی و کنترل کننده به کناری رفت اما اکنون این جمهوریها با کوهی از مشکلات بجا مانده از شوروی سابق از جمله اختلافات مرزی دست و پنجه نرم می کنند.

این سرزمین شامل تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و قزاقستان بخاطر مشکلات مرزی، روابطشان همواره دستخوش تغییراتی شده است و این موضوع، بهانه ای برای دخالت مغرضانه قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای در آسیای مرکزی شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر