بازدید 3765
۲

دست کوتاه يک ميليون جوان از وام ازدواج

وزارت ورزش و جوانان اين مشکل را تخصيص نيافتن اعتبار از سوي بانک مرکزي اعلام مي کند، بانک مرکزي نداشتن اعتبار و ناکافي بودن منابع را از دلايل نوبت هاي طولاني وام ازدواج مي داند و در اين ميان جوانان سرگردان و نااميد از اين بانک به آن بانک به دنبال وام ازدواج هستند.
کد خبر: ۳۶۸۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۱ 05 January 2014
فاطمه توانا علمي در مطلبی در «خراسان» می نویسد: گلايه زوج هاي جوان از وضعيت پرداخت وام ازدواج و توقف پرداخت آن در برخي استا ن ها و نوبت هاي طولاني براي دريافت تسهيلات ازدواج به عنوان تنها کمک دولت در حيطه ازدواج جوانان، از سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر نيز دريافت وام ازدواج براي بسياري از زوج ها به رويا و آرزو تبديل شده، اين در حالي است که مسئولان وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولي امور جوانان و بانک مرکزي به عنوان مجري در اختصاص منابع موردنياز براي پرداخت وام ازدواج از پذيرفتن مسئوليت اين مهم شانه خالي مي کنند و توپ پرداخت نشدن وام ازدواج را به ميدان يکديگر پاسکاري مي کنند.

وزارت ورزش و جوانان اين مشکل را تخصيص نيافتن اعتبار از سوي بانک مرکزي اعلام مي کند، بانک مرکزي نداشتن اعتبار و ناکافي بودن منابع را از دلايل نوبت هاي طولاني وام ازدواج مي داند و در اين ميان جوانان سرگردان و نااميد از اين بانک به آن بانک به دنبال وام ازدواج هستند.

آمارهاي اعلام شده از سوي يک مسئول در بانک مرکزي نشان مي دهد که در ۹ماهه امسال تنها ۶۷۵هزار نفر موفق به دريافت تسهيلات وام ازدواج شده اند و همچنان يک ميليون و ۱۷هزارنفر در نوبت دريافت تسهيلات ازدواج به سر مي برند.

دانشمندي، معاون دفتر اعتبارات و ارزي بانک مرکزي با بيان اين مطلب به خراسان گفت: تسهيلات قرض الحسنه ازدواج از محل جذب منابع سپرده هاي قرض الحسنه و يا وصولي اقساط قبلي تسهيلات پرداخت مي شود.

وي افزود: در ۷ماهه امسال رشد سپرده هاي قرض الحسنه بانکي کشور 7.9- درصد بوده است، ضمن اين که با توجه به تکاليفي که مجلس در قالب قوانين مصوب از جمله بندهاي ۱۰۲، ۱۰۳ و ۱۰۴ قانون بودجه ۹۲ از محل سپرده هاي قرض الحسنه به عهده بانک ها گذاشته است، محدوديت ها را بر سر راه تخصيص و پرداخت تسهيلات ازدواج تشديد کرده است.

اين مسئول با اشاره به اين که منابع قرض الحسنه براي پرداخت وام ازدواج به تمام متقاضيان کافي نيست، گفت: اما بانک مرکزي با همکاري و رايزني با بانک هاي خصوصي، بخشي از منابع قرض الحسنه اين بانک ها را براي پرداخت وام ازدواج به زوج ها اختصاص داده است و در حال حاضر بانک پارسيان (از تاريخ 92.8.12) به سامانه پرداخت وام ازدواج پيوسته است و ديگر بانک هاي خصوصي در حال حاضر براي پيوستن به سامانه وام ازدواج در حال پيگيري ساز و کارهاي لازم هستند.

معاون دفتر اعتبارات و ارز بانک مرکزي همچنين خاطرنشان کرد: صندوق مهر امام رضا(ع) نيز از خرداد سال جاري سامانه همکاري بانک هاي خصوصي در پرداخت تسهيلات ازدواج را فعال کرده است. وي تصريح کرد: همان طور که ذکر شد، با ادامه روند فعلي و حجم تکاليف، منابع قرض الحسنه براي پوشش تمامي متقاضيان دريافت تسهيلات ازدواج کافي نيست، بنابراين بايد منابع کافي در رديف هاي بودجه سال ۹۳ براي پرداخت وام ازدواج به تمامي متقاضيان در نظر گرفته شود که بايد از سوي دولت و مجلس بررسي و پيگيري شود.

اين مسئول در پاسخ به اين که آيا در لايحه بودجه ۹۳ رديف بودجه اي براي پرداخت وام ازدواج در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون در رديف هاي بودجه منابعي براي اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج در نظر گرفته نشده است و تسهيلات ازدواج همواره از محل منابع سپرده هاي قرض الحسنه سيستم بانکي پرداخت شده است. وي همچنين با اشاره به اين که در ۹ماهه امسال ۶۷۵هزار نفر تسهيلات وام ازدواج دريافت کرده اند، گفت: اين در حالي است که يک ميليون و ۱۷هزار نفر همچنان در نوبت دريافت تسهيلات وام ازدواج به سر مي برند.

نداشتن رديف مستقل براي تسهيلات ازدواج از جمله انتقادهايي است که همواره از سوي نمايندگان مطرح شده است.

ثروتي، عضو کميسيون برنامه و بودجه با انتقاد از در نظر گرفته نشدن رديف مستقل براي اعطاي تسهيلات وام ازدواج در لايحه بودجه ۹۳ به خبرگزاري خانه ملت، گفت: در نظر گرفتن اعتبارات لازم براي ازدواج بخشي از مشکلات جوانان را در حيطه ازدواج برطرف مي کند. اما متأسفانه در لايحه بودجه ۹۳ بودجه اي مشخص براي وام ازدواج در نظر گرفته نشده است.

معاون امور مجلس وزارت ورزش و جوانان نيز با اشاره به جاي خالي وام ازدواج در لايحه بودجه ۹۳ به فارس، گفت: بايد اين موضوع با پيشنهادهاي اصلاحي نمايندگان مجلس رفع شود و رديف بودجه خاصي به اين موضوع اختصاص يابد.

محمد سيدزاده افزود: البته رشد ۳درصدي بودجه ساماندهي ازدواج يکي از نقاط قوت بودجه ۹۳ است که با استفاده درست دستگاه ها مي توان گام هاي خوبي در راستاي افزايش آمار ازدواج هاي موفق در جامعه برداشت.

محمود گلزاري معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت وگو با مهر، گفت: در جلسه اي که با وزير اقتصاد برگزار کرديم اعلام شد که مسئوليت اصلي پرداخت وام ازدواج بر عهده بانک مرکزي است و اين بانک بايد اجازه پرداخت وام را به ديگر بانک ها بدهد.

معاون ساماندهي امور جوانان درباره اينکه امسال بسياري از جوانان از دريافت وام ازدواج محروم بوده اند، توضيح داد: اولويت ازدواج، اشتغال و مسکن است و وام تنها گوشه اي از مسائل اقتصادي جوانان را در بر مي گيرد؛ بنابراين ابتدا بايد مشکلات اولويت دار را که بر سر راه ازدواج جوانان قرار گرفته است حل کرد. وي گفت: همچنين از نمايندگان مجلس خواسته ايم تا بانک مرکزي را مکلف به اختصاص اعتباري ويژه به جوانان کنند.

بر اساس آخرين خبرها معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ديروز از رفع مشکلات پرداخت وام ازدواج به جوانان از هفته آينده خبر داد.به گزارش تسنيم، گلزاري در مراسم امضاي تفاهم نامه بين حجت الاسلام سيدحسن خميني و مسئولان موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام(ره) با وزير ورزش و جوانان، گفت: مژده اي که در حوزه معيشتي جوانان بسيار مهم است مسئله وام ازدواج است که متوقف شده بود ولي با نشستي که با وزير اقتصاد و بانک مرکزي داشتيم آن ها قولي درخصوص گشايش وام ازدواج دادند که اين امر در هفته آينده صورت خواهد گرفت.

وي با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) گفت: اولين تفاهم نامه را با اين موسسه به عنوان يک سمن فعال و مرجع در حوزه جوانان منعقد مي کنيم. در خور اشاره است اين تفاهم نامه با هدف تقويت و همکاري ها در زمينه هاي علمي، پژوهشي، اجتماعي و سياسي با استفاده از آراء و انديشه هاي امام خميني(ره) منعقد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲
بهتر است جمعیت به 300 میلیون نفر برسد آن وقت مشکل این عزیزان حل خواهد شد .
با این وام که نمیشه ازدواج کرد. آنهم اگه قسمت بشه!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل