بازدید 37861
رحیم پور ازغدی:

کار منزل وظیفه فقهی زن نیست

کد خبر: ۳۶۸۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱ 04 January 2014
دکتر رحیم‌پور ازغدی با تبیین برخی از حقوق و مسئولیت اقتصادی زنان از منظر اسلام تصریح کرد: مالکیت زن یک مفهوم قرآنی است و خداوند در قرآن برای مالکیت اقتصادی زن ارزش قائل شده، اما متأسفانه در جهان و در بخشی از کشور ما این نگاه محمدی و الهی به زن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی طی سخنانی در سومین همایش «نقش زنان در توسعه و ترویج فرهنگ وقف» که روز شنبه 14دی ماه در تالار وحدت برگزار شد، به تبیین جایگاه زنان در عرصه اقتصادی و مالکیت و انفاق پرداخت و گفت: برخلاف تاریخی که بر زنان در شرق و غرب عالم رفته است، زن مسلمان از ابتدای آغاز اسلام علاوه بر وظایفی که به عنوان زن در برابر خانواده اش دارد، -چنانکه مرد هم دارد-یک وظیفه اجتماعی - اقتصادی نسبت به جامعه اسلامی به نحو خاص و جامعه جهانی به نحو عام دارد.

وی با اشاره به آیات سوره نساء به تبیین برخی از حقوق و مسئولیت اقتصادی زنان پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) یک نگاه توحیدی و دینی به مالکیت داشتند ضمن اینکه برای مالکیت زن یک حریمی را قائل شدند یعنی برخلاف دیگر فرهنگها که زن مملوک بود، در فرهنگ اسلام زن مالک شد و مالکی مستقل از دیگران که بر دسترنج خودش مالکیت دارد.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به آیات قرآن بر نفی اصالت دنیا تأکید کرد و گفت: در آیه 32 سوره نساء به دو مسئله، یکی نفی اصالت دنیا و دیگری نفی مسابقه در کسب ثروت و قدرت تأکید شده است، در این آیات به روشنی بیان شده است که در جامعه اسلامی نباید رقابت در ثروت و قدرت باشد بلکه بر تعاون و همکاری اقتصادی توصیه شده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به برخی از حقوق اقتصادی زن در جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: مالکیت زن یک مفهوم قرآنی است. با اینکه زن مسئولیت اقتصادی ندارد اما حقوق اقتصادی دارد یعنی تا وقتی که ازدواج نکرده است باید تحت حمایت مالی پدر یا برادر قرار گیرد و بعد از ازدواج این مسئولیت روی دوش شوهر است و اگر هیچکدام از این حامیان مالی نبودند بر حکومت اسلامی و بیت المال است که زنان جامعه را به لحاظ اقتصادی تأمین نماید و نباید زن به بیگاری و استثمار کشیده شود.

وی یادآور شد: بر اساس آیات قرآن، تفاوتهای حقوقی و حقیقی بین زن و مرد به مفهوم افضلیت ارزشی نیست بلکه این مسائل مانع از مالکیت زن از دستاوردهای خودش نمی شود . اگر زن امکان فعالیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی با حفظ عفت و حدود شرعی را نداشته باشد، خداوند نمی تواند به او امر و نهی کند در حالیکه آیات قرآن ناظر به این اوامر و نواهی است که به زن و مرد کرده است.

رحیم‌پور ازغدی به تبیین تعالیم اسلام در خصوص جایگاه زن پرداخت و گفت: خداوند در قرآن برای مالکیت اقتصادی زن ارزش قائل شده است اما متأسفانه در جهان و در بخشی از کشور ما این نگاه محمدی و الهی به زن وجود ندارد.

این پژوهشگر دینی با اشاره به نگه اسلام به حقوق اقتصادی و کرامت اجتماعی زن تصریح کرد: کار خانه وظیفه فقهی زن نیست بلکه وظیفه اخلاقی زن برای حفظ خانواده است و خداوند به پیامبر(ص) ابلاغ فرمود که خدا برای زنان حقوقی قرار داده است چون تولید مثل بر دوش زنان است و با توجه به همه مسائلی که به قوای بدنی زن آسیب می زند، مردان مسئول حمایت و تأمین عزتمندانه زن شدند و این امر جدا از سهم زن از ارث است.

وی در ادامه به روایتی از امام موسی الکاظم (ع) درباره وقف اشاره کرد و گفت: حضرت می فرمایند که همه عالم وقف است و واقف« الله» است برای تمام بشر. در واقع کسی که وقف می کند در توزیع رزق الهی مشارکت می کند و کسانی که انفاق می کنند عملا نماینده و دست خداوند می شوند و وقف یعنی ملک خصوصی را عمومی کردن، است.

دکتر رحیم‌پور ازغدی بر ضرورت پرداختن به موقوفات مورد نیاز جامعه امروز تأکید کرد و با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) به تبیین مفهوم سود از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: پیامبر(ص) فرمود: هرکس انفاقی می کند در واقع برای تکامل و تعالی خود اقدام می کند. انفاق همراه توهین و تحقیر نباید باشد. یعنی کرامت انسانها از شکمشان مهمتر است. پیامبر فرمود که به خاطر مسکل مالی پیش کسانی که شما را تحقیر می کنند، نروید و از طرفی به کسانی که انفاق می کنند نیز از تویهین و تحقیر در امر انفاق برحذر داشتند. حضرت فرمودند کسانی که انفاقی می کنند که توأم با تحقیر است، خداوند در قیامت با آنان سخن نخواهد گفت و به آنها نظر نمی کند و آنها پاکیزه نخواهند شد بلکه عذاب می بینند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۵
انتشار یافته: ۴۱
الانه خیلی چیزها وظیفه خیلی ها نیست و باید انجامش بدن . کار وظیف نیست اما یک تفریح بزرگ، یک همدلی شکوفا، یک مودت آفرین اولی، یک گام در محبت، وسیله برقراری ارتباط سالم و... است و عدم کار مساوی است با طلاق ...... !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
کار وظیفه نیست؟! تامین معاش خانواده شرعا وظیفه مرد است.
زنی که بیرون کار نمیکنه، مهریه سنگین هم می خواهد، تو خانه هم که اگر کار کرد باید مرد حقوق بدهد پس فقط بحث رابطه زناشویی میمونه
خب برای چی یه مرد اصلا ازدواج کنه؟
1- با ازدواج وارد جنگ اعصاب میشه
2- با ازدواج رابطه اش محدود میشه
3- با ازدواج خرج مهمان بازی با فامیل و بچه و .... اضافه میشه
4- اگر حقوق ندهد برای کار در خانه که زن می گوید می خواهد برود بیرون کار کند و اگر مرد نگذارد جنگ شروع میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
بله ولی چاره ای نیست اگر میخواهیم نسلمون باقی بماند باید همین ها رو تحمل کنیم .. البته انصافا خوبهاشون خوب هستند و حسنشون بیش از زیانشون است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
شما طرف زن وبچه نیا که بدبختشون میکنی
با این اظهارنظرها خدا آخروعاقبت همه مردان را به خیر کند.دیگه خانمها از این به بعد برای کار منزل هم دبه در می آورند.
پاسخ ها
حق گو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
شوهرم حقوقدان است
بعد از به دنیا آمدن فرزندمان گفتم کار من در خانه خیلیزیاد شده اگه امکان داره شب ها زودتر بیا که من هم بتوانم کمی استراحت کنم قبول نکرد
من هم پیشنهاد دادم ماهیانه ۱۰۰هزارتومان به من بابت نگهداری فرزندش دستمزد بدهد چون نه با آوردن پرستار موافقت کرد و نه با فرستادن مهد می فرمود دخترم را از راه به در می کنند
اکنون محدثه خانم نزدیک ۴ سال دارد ولی من حتی ا ریال از پولی که بابت رسیدگی از پدرش گرفتم را خرج نکرده بودم تا برای آینده اش پس انداز شود اما
اما امسال با خرید خانه به دلایل مشکلات مالی که باری همسرم به وجود آمدتمام دستمزدم را به او هدیه دادم
اکنون افسوس نمی خورم بلکه بخاطر اینکه توانستم باری از دوش پدر بچه ام بردارم اعتماد به نفس بالایی پیدا کردم او نیز مرا بیشتر دوستدارد
این را هم بگویم که وضع مالی ما در حد متوسط رو به پایین است و شوهرم کارمند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
شما خیالت راحت با این مملکی که من میشناسم وپیشینه مردسالاری مستحکمی که ما داریم حالا حالاها جای شما گرمه هزاران سال ندیده گرفتن حقوق زنان با اظهارنظر یک یا چند نفر درست نمیشه. آقاییون برن خوش باشن..
ما هم چنين زني نمي خواهيم زن بي مسوليت .
آمار بگیرید که همین حرف چقدر آمار طلاق را بالا می برد!
همين حرفها رو زديد كه جوانان حاضر به ازدواج نيستند
اين حرف يعني چي ؟
چرا مرد وظيفه دارد و زن نه ؟ مگر يكي برده طرف مقابله ؟ شير كه نبايد بده كار هم كه وظيفشون نيست
مهريه هم كه وظيفه مرده نفقه و .... كه بايد بده بعد هم دادگاه خانواده و هزارتا بلا
چندین دلیل مهم و کلیدی وجود داردکه خانمها در احقاق حقوق خود دچار ضعف و ناتوانی هستند،

1- تربیت و آموزش در خانواده ی پدری.
2- غلط بودن روش تربیتی از ریشه در حاتواده.
3-نا آشنائی معقول و اخلاقی خانواده در موارد وظیفه ها و احسانها.
4-آشنا نبودن خانواده ها با آموزه های آرامش بخش دینی.
5- وجود سرگرمی های کاذب و بیهوده برای جوانان در خانواده.
6- وا دادن اخلاقی و وظیفه ی پدر و مادر ها نسبت به مسئولیت پذیری جوانان.
7-بی هدف و ناهماهنگ بودن والدین در تربیت صحیح فرزندان.
8-عجز و ناله و ندبه ی مادران در غیاب پدر و بدگوی از پدر.
9- هم دانش نبودن و نقص اطلاعات به روز توسط والدین نسبت به فرزندان.
10گردن کلفتی مردان در خانه و زورگوئی های ممتد.
11- به روز نبودن با احساسات فرزندان و کنترل احساسات از طریق رفاقت با فرزندان و مسلح به رفتار و اخلاق نبودن والدین جهت جذب فرزندان در کانون خانواده.
12-که یکی از مهم ترین ها و اولویت ها میباشد، تورم و چند شغله بودن والدین است.
13-فاطله گرفتن از آموزه های تربیت دینی.

14- ماهی از سر گَنده گردد، نی زِ دُم.
15-ماهی از سر گُنده گردد، نی زِ دُم.

ووو ...
آقاي دكتر اشاره خوبي كرديد. بنده به عنوان مرد خانواده از امروز آخر شب كه از محل كار به خونه اومدم ميرم شام درست ميكنم . بعدش ظرفها رو ميشورم بعد لباسها رو ميشورم و بعدش... تنها مشكلي كه اينجا پيش مياد افزايش وزن براي خانومهاست كه ميشه يك مشكل اجتماعي.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
شما لازم نیست به خودت زحمت بدی یه کارگر بگیری کارای منزل رو انجام بده حله این یعنی اینکه مردباید اونقدر وسعش برسه که بتونه کارگر هم استخدام کنه بعدبه فکر زن گرفتن بیوفته و اگر زنش به جای کارگری که باید می بود تو خونه کار کنه همسرش بایدبه خاطر این لطف بزرگ زن رو رو تخم چشمش بذاره
همین حرف ها در سال های اخیر مدام تکرار شده است که بنیان خانواده ها در حال واپاشی است.
عنوان این متن برای زمانی بوده که خانم ها پشت سر هم باردار بوده اند؛ نه الان که فرهنگ به سمتی دارد پیش می رود که بارداری اندام خانم ها را خراب می کند! فقط مشغول آرایش و مانور در خیابان ها هستند. با این اوصاف وظیفه ای هم در قبال امور منزل ندارند! مرد بدبخت از صبح تا شب مشغول سگ دو زدن باشه، شب هم برسه لباس هاس خانم را بشوره و ظرف بشوره. خانم هم به تفریح برسند چون وظیفه ای ندارند!
به موقع هم طلب مهریه کنند.
حاج آقا میشه بفرمایید وظیفه زن چیه می خواین از این به بعد رختها رو هم بشوریم غذا حاظر کنیم بچه ها را هم مهد ببریم بیرونم کار کنیم مسئولیت خانه و اهل آن بر گردن ما باشد و نفقه و مهریه هم بدیم
سلام
اتفاقا اگر از نظر اسلام زن ارزشمند و مقدس است ، که هست ، بدانید که این کار خانه وظیفه الهی و فقهی زن است به یقین بدانید چراکه اگر وظیفه فقهی اش نباشد باید و می تواند مزد دریافت کند که اسلام هم این نوع برخورد بازن را به عهده ی خود زن گذاشته است که انتخاب کند که:
آیا او یک همسر مهربان و اسلامی است و مادر فرزندان و یا اینکه یک نوکر و جیره و مواجب بگیر ! زنی که شرعا کا خانه را وظیفه خود نداند ارزشش پایین می آید و دیگر نمی تواند ادعای مادری کند بلکه او یک کارگر خانه است و بس و بس بی ارزش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
نص صریح قران و سیره پیامبر بیانگر این است که کار منزل وظیفه زن نیست. می تواند برای انجام آن ادعای مزد کند و یا درخواست خدمتکار کندو مراقبت از فرزند هم همینطور است. اگر خانم ها ایثار به خرج می دهند مدعی نشوید. زنانی که بار کار منزل و فرزند به تنهایی بردوششان است موجوداتی شکننده و افسرده خواهند بود و البته این بخشی از آسیبی است که به روح و جانشان وارد می شود و خدا می دانند بعدها به عنوان مادر زن یا مادر شوهر چه عقده هایی را باید بر سر عروس یا داماد خالی کنند!!!! زن انسان است و همانند مردان حق دارد به دنبال علم و دانش و شکوفایی استعداد های خود برود. اگر به قران و سیره رسول(ص) و ائمه(ع) مراجعه کنید حقیقت را خواهید یافت. البته اگر تعصب را کنار بگذارید....
5%به آمارطلاق اضافه شد
مرد همم اخلاقا به زن اجازه خروج از خانه ميدهد.
مرد هم اخلاقا ازدواج مجدد نميکند.
البته شايد تعامل زن و مرد را به خلاق نسبت دادن درست ننباشد, اگر زنى کار منزل نکند اخلاق را رعايت نکرده است؟؟؟؟؟؟
اگر مردى ازدواج مجدد کند کار غير اخلاقى کرده است؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
وقتی پای منفعت مردا وسط باشه اخلاقا اخلاقا راه می اندازند پس وقتی رابطه خارج از خانواده دارن یا به خاطر بو الهوسی زن صیغه می کنند یا چشم و چالشون مدام پی ناموس غیر میگرده یا وقتی با زن و بچه بدرفتاری می کنند یا وقتی پول و حقوق زن رو خرج میکنند کلی هم سر زن منت میذارن و.....اخلاقی که می فرمایید کجاست ؟
محد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
کاردرمنزل وظیفه زن نیست صحیح ولی مرد هم وظیفه ندارد که تنها یک زن اختیار کند
این یک تقابل توافقی بین زن ومرد است زن وظایف اخلاقی را رعایت کند مردهم اخلاقا مواردی را که زن دوست دارد رعایت کند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
عزيزم، ازدواج مجدد هم که بکنه باز همين آشه و همين کاسه! تازه بايد از اول برای يکی ديگه هم مهريه و نفقه بدهد تازه اون هم وظيفه کار در منزل رو نداشته باشه!
این آقایون یه کار بیرون از خونه انجام میدن انگار آپولو هوا میکنن ، پس ما خانمهای کارمند که هم صبح تا عصر کار بیرون انجام میدیم هم وقتی میاییم خونه به درس بچه برس ، کارای خونه رو انجام بدیم چی باید بگیم ؟؟
در فرهنگ اجتماعي به زن بعنوان يك عامل دوم نسبت به مرد نگاه ميكنيم و زن بعنوان ابزار فرزند آور نگاه ميكنيم نه بعنوان آفريده مادري كه همه بشر زاده آن هستند - ما بايد به زن بعنوان مادر ما نگاه كنيم - در فرهنگ شرعي زن نصف مرد است اگر چه زن دكتر باشد و مرد بيسواد و اراذل و اوباش و ارجعيت مرد اراذل و اوباش بيشتر از زن دكتر و استاد دانشگاه است و اگر يك مرد لات و اراذل و اوباش يك زن دكتر و استاد دانشگاه را بكشد بايد خانواده زن براي قصاص مرد لات و اراذل و اوباش نصف ديه آنرا را بخرد تا بتواند مرد را به كشتن زن دكتر اعدام كرد كه اين مصيب برزك است كه در فتواهاي شرعي مورد اصلاح قرار نگرفته الي آخر
به 2 دلیل زیر کار خانه بر زن واجب است و وظیفه :

همه ما میدانیم در قرآن یک سری مسائل و کلیات گفته شده و تفسر و تبیین آن و ریز مطالب توسط پیامبر و ائمه گفته میشود مثلا نماز که در قرآن امده اما چگونکی آن را پیامبر توضیح داده و همه میدانم که رفتار ائمه و منش آن ها برای ما سند است .
1- حتما شنیده اید که حضرت علی در خانه به حضرت زهرا کمک میکردند ، این یعنی حضرت زهرا خود کار های خانه را انجام میدادند پس نتیجه میگیریم عملی که یک معصوم ان را انجام میدهد برای ما حجت است و کار خانه بر زن واجب اما مرد هم باید در حد توان به او کمک کند
2- اگر قرار باشد برای زن خود یک زن کارگر بگیریم که کار های خانه را انجام دهد و و همچنین همسر آن زن کارگر برای اون و ...
یک سلسله نامتناهی ایجاد میشود که باطل است پس هر زنی خود باید کار های خانه خود را انجام دهد .
مگر خدا نگفته در کارهای نیک همدیگر را کمک کنید؟مگر رسول خدا(ص) هنگام عقد علی(ع) و فاطمه(س) ،کارهای منزل را بر عهده فاطمه(س) نگذاشت؟
ماخانمهایی که هم کارخونه میکنیم هم سرکارمیریم،ارزشمون ازخانمهایی که خونه دارندخیلی کمتره.اونااستراحتشون بجاست،طلاولباس وفلان مدل موومسافرتشون بجاست تازه زبونشون هم سرشوهرشون درازه.ولی مابایدحتی کارهای مردانه راهم انجام بدیم چون بقول شوهرمون توانمندیم!!!!!!
تبلیغ جالب صداو سیما رو دقت کردید؟ زن از بیرون میاد خونه مرد پیش بند به خودش بسته و... چندششش.
سوالهای کلیشه ای مجریهای صداوسیما از مردها رو دارید؟ شما تو کار خونه چقدر به خانومتون کمک می کنید....
همینها زنها رو سرکش کرده و نتیجه اش آما ر فاجعه با ر طلاق در جامعه شده.
بابا خارجی ها که میگن در اوج آزادی هستند ، اگر مرد و زن بخواهند از هم جدا بشوند همه دارایی های هردو به نسبت مساوی بین طرفین تقسیم میشه، کسی هم به کسی خرجی نمی دهد، مهریه هم نمی دهد، تمام اعیاد و ایام سال هم وظیفه ات نیست کادو گرون بخری .... اگه زن و مرد همدیگر رو بخواهند با هم زندگی می کنند و عاشقانه همه کاری برای هم میکنند، ولی وقتی بر اساس قانون نفقه، مهریه ، حق طلاق،... این مسائل می گذارید طرفین با کوچکترین جر و بحثی همدیگرو تهدید می کنند به جای اینکه با هم سازش کنند، شمشیر دادبد دست دو طرف میگید با هم دوست باشید!!! یه نگاهی به لیست بلند بالای بدبختی های مرد بندازید:
- خرج عروسی
- سرویس طلا و جواهرات
- مسکن
- ماشین
- نفقه ماهیانه
- مهریه عندالمطالبه!!!!
- کمک به همسر در امور خانه
- انجام کلیه امور خارج از خانه!
- خرید انواع و اقسام کادو برای روزهای مختلف!!

زن در مقابل چکار میکنه؟ قر قر میکنه؟ لباس شویی و جاروبرقی خونه رو تمیز میکنه؟ سر آشپز تو خیابان غذا می پزه؟ چپ و راست چیز های جدید هوس میکنه؟ هر چی از کار بیرونش در میاره واسه خودشه؟
ازدواج یعنی شراکت بهتره این رو تو جامعه جا بیندازیم...ازدواج تقابل نیست که دائم میگیم من چه حقی دارم تو چه حقی داری!اگه دخترو پسری شراکتی زندگی کنندخیلی از مشکلات جامعه ی ما اعم از اقتصادی فرهنگی و ...حل میشه...نه اینکه زنه بگه من تو خونه کار نمیکنم چون شرع اینو واجب نکرده و مرده هم بره به اسم صیغه با کسی ارتباط داشته باشه و بگه شرع اینو حرام نکرده..
درج وپرداختن به اینگونه مسایل درجامعه باعث سست شدن بنیاد خانواده وازگسستن زوجها میشود به مسایلی که به صورت عرف درجامعه ازگذشته تاکنون ادامه داشته بیشترتوجه شود درهیچ جامعه ای به اندازه ایران به زن حرمت قایل نمیشود اما بزرگ کردن برخی مسایل اصلا به صلاح جامعه وخانوادههانیست.
قديما مى گفتن مادر انسان مظلومى است ولى الان بايد گفت از پدر مظلومتر نيست,پدر فقط کار مى کند و خانم و بچه در بهترين راحتى و اسايش هستن البته کار وظيفه پدر است به شرطى که حق پدر هم رعايت شود,
من نمیدونم به جای این حرف ها حرف حضرت رسول در مورد تقسیم کار بین حضرت علی و فاطمه رو بیان نمی کنن؟!
من از روي حماقت موقع عقد هيچ مهريه اي نگرفتم كه خود عاقد نوشت فقط يك جلد قران مجيد .حالا بيست سال است كلفت مجاني شوهرم هستم چون هيچ پشتوانه مالي ندارم ظلم شوهرم را تحمل ميكنم از ترس اينكه منرا از خانه بيرون نكند باور كنيد اكثر شبها با چشم اشكي به خواب ميروم.
بله از نظر اسلام وظیفه زن تربیت نسل است و تمام.... ولی‌ ایشون دیگه به این قسمت قضیه فکر نکردن که توی قرن ۲۱ که بچه‌ها از ۴ سالگی و حتی زودتر می رن مهد کودک و عملا بیشتر وظیفه تربیتی از دوش خانوم خونه برداشته می‌شه، حالا چی‌؟ خانومی که کار خونه نکنه، کار بیرون هم نکنه (که اگه هم بکنه تمام حقوقش مال خودشه)، پس باید چطوری ۲۴ ساعت شبانه روزش رو پر کنه؟
یکبار از یک معلم اخلاق در زمینه ازدواج پرسیدم. شمایی که میگید زن اجباری به کاردرخانه نداردو.. الان که شما اینجا مشغولید و بعد از 9ساعت کار به خانه برمیگردید آیا اگر حداقل چای برایتان گرم نباشد چه میکنید؟ فرمودند:من اجبارش نمیکنم خودش کار میکنه
بله دیگه، وقتی آقا داماد زیر بار مهریه 2000 سکه ای می ره، انتظار میره از آقا داماد که کار خونه و ... رو هم انجام بده.
مگه این زن ایرانی از بانوی دو عالم حضرت فاطمه که کار خونه رو انجام میدادن، برتر هستند؟
آقايون محترم، اولا قانون قانونه. آگاه کردن خانومها از حقوقشون هم ترس نداره. آمار طلاق هم در بين خانواده هايی بالا می رود که آقا از خانم بيگاری می کشه تازه می خواهد شام گرم هم جلوش باشه، خانم هم هيچ توقع مالی نداشته باشه. به علاوه، شما آقايون "قوامون علی النساء" هستيد. پس چرا حالا با يک مهريه و نفقه که اون رو هم هيچ وقت نمی دهيد از کوره در میرويد.
در اسلام باتوجه به اینکه زن هیچگونه حقی روی بچه ها ندارد و حق طلاق با مرد است و زن بدون اجازه شوهر حق کار کردن وحتی حق بیرون رفتن از خانه را ندارد و....... پس وظیفه مرد تامین مسکن، نفقه، مهریه ،اجرت برای کار در منزل و.......می باشد ولی وقتی حقوق مرد نفی می شود پس حقوق زن هم تغییر می کند و دیگر مرد ان وظایف را مثل قبل ندارد
سلام و عرض ادب به دوستان
متاسفانه وظایف مرد و زن را به عنوان کرد کشی قرار دادیم
اولا خانمی که فرمودند من با خانمی که خانه دار هست باید فرق بکنم
بانو وظیفه شما تامین مالی برای خانواده نیست و وظیفه همسر هست پس اگر شاغل هستید با تمایل خودتون بوده و یا بخاطر مسائل مالی بوده

بزرگواری که فرمودند به دو دلیل وظیفه زن کار کردن هست شما در سوره نسا ایه۳۴ یک نگاهی بندازید که مشخص بشه وظیفه زن بحث مشکل هست
و بحث مهر هدایه به همسر هست
و نفقه وظیفه مرد
خانم از لحاظ اخلاق این کارها را انجام میده
و اینکه فرمودید حضرت زهرا سلام الله علیها
کار منزل را انجام میدادن بله درسته اما
شما اسما کنیز حضرت زهرا سلام الله علیها را اسم نبوردید
پس به گفته شما باید برای خانم کنیز گرفت
اما خانم که همسر نفقه به ایشون میده و تامین مالی می کنند از لحاظ اخلاق و وجدان به همسرش آرامش بده چون زن باید مایه آرامش همسرش باشه
پس وقته منزل را برای آرامش همسر آماده می کنند جهاد کرد
چون خداوند و اسلام شان زن را بالا میدانند
و اگر کار را برای زن اجبار نکرده بخاطر این هست که مرد فکر نکنه کنیز گرفته
و اگر مهر و نفقه را اجبار کرد تا زن در سختی نیفته و دستش پیش کسی دراز نشه
متاسفانه با افکاری خارج از مهربانی دین اسلام زندگی ها را به جهنم تبدیل کردیم و فقط می خواهیم حق طرف مقابل را پایمال کنیم اما به این فکر نمی کنیم که خداوند فرموده اند زن و مرد لباس هم هستند و مایه آرامش
مایه آرامش یعنی چه زن و چه مرد تلاش کنند تا طرف مقابل در زندگی احساس آرامش کنه با انجام کارهای که شاید وظیفه شرعی نسیت اما اخلاقی حقوقی و یا عرفی هست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار