بازدید 3603

از توپ طلا تا جام جهانی

کد خبر: ۳۶۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳ 04 January 2014
در سال 2014 چه اتفاقاتی در دنیای فوتبال خواهد گذشت؟ سایت گل نگاهی انداخته به اتفاقات پیش رو در 12 ماه آینده.

بحث جام جهانی و توپ طلا در سال جدید داغ داغ است. 2014 سالی است که رویداد اصلی فیفا در آن اتفاق می‌افتد؛ و از حالا تا تابستان همه بر سر این بحث خواهند کرد که چه تیمی در برزیل قهرمان می‌شود.

اسپانیا تلاش خواهد کرد که از قهرمانی‌اش دفاع کند و اولین تیمی شود که چهار قهرمانی بزرگ پیاپی به دست می‌آورد. اسپانیایی‌ها البته بخت اصلی قهرمانی نیستند؛ این عنوان به میزبان می‌رسد که در فینال جام کنفدراسیون‌ها توانست لاروخا را قاطعانه شکست دهد. اکنون بسیاری می‌گویند تیم بیسنته دل‌بوسکه تا جایی که می‌توانسته پیش رفته و دیگر بیش از این نمی‌توان از آنها انتظار داشت. اما تورنمنتی تماشایی در پیش است. آلمان و آرژانتین، به همراه دو قدرت جدید، یعنی بلژیک و کلمبیا، به دنبال قهرمانی هستند.

همچنین فناوری خط دروازه قرار است اولین حضورش در جام جهانی را تجربه کند. کشور برزیل هم کارهای زیادی دارد که انجام دهد؛ بیش از نیمی از ورزشگاه‌های این کشور آماده نیستند و چند ورزشگاه هم همچنان مشکلات ایمنی دارند. پیمانکاران خصوصی و فیفا دارند تلاش می‌کنند مشکلات را برطرف سازند.

دعوا بر سر این که بهترین بازیکن جهان کیست بسیار بالا گرفته؛ کم پیش آمده بود بحث در این حد جدی شود. کریستیانو رونالدو و لیونل مسی بالاتر از بقیه قرار گرفته‌اند و رقابت آنها همچنان ادامه خواهد داشت. پس از پیروزی پرتغال در پلی‌آف نوامبر مقابل سوئد، بیش از آن که به مساله صعود پرتغال به جام جهانی پرداخته شود به این اشاره شد که اکنون رونالدو بخت اصلی کسب توپ طلاست. کسی به این اشاره نکرد که پرتغال حضوری ضعیف در مرحله مقدماتی داشت و در نهایت با گل‌های رونالدو توانست تیم متوسط سوئد را شکست دهد.

هفته بعد سرنوشت توپ طلای 2013 مشخص می‌شود. احتمالا رونالدو و مسی رقبای اصلی خواهند بود و فرانک ریبری هم پس از سال بسیار درخشانی که با بایرن مونیخ داشت دیگر مدعی کسب این عنوان است. اما در سال 2014 شاید دوران جدیدی رقم بخورد؛ بازیکنانی مانند نیمار و لوییس سوارس حاضرند که در دنیای فوتبال میراث خود را بر جا بگذارند.

همچنین از سال 1990 تاکنون نشده که هیچ تیمی به اندازه بایرن مونیخ با پپ گواردیولا آماده دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در اروپا باشد. قرعه یک‌هشتم نهایی آنها در لیگ قهرمانان نبرد جذابی را رقم می‌زند اما هیچ تیمی قدرت بایرن را ندارد. باواریایی‌ها در خانه فوق‌العاده نتیجه گرفته‌اند و با توجه به این که بروسیا دورتموند از روزهای خوب فاصله گرفته آنها احتمالا در سال 2014 باز هم قهرمان خواهند شد.

اما رقابت در کشورهای دیگر سخت‌تر از آلمان است. در اسپانیا بارسلونا به همراه دو باشگاه مادریدی به دنبال قهرمانی لالیگا است. در انگلیس، شش تیم به دنبال قهرمانی هستند و در فرانسه هم لیل فعلا که نگذاشته دوقطبی پاری سن-ژرمن و موناکو شکل بگیرد. در ایتالیا هم یوونتوس احتمالا اسکودتو دیگری را به دست می‌آورد و بسیاری هم از انفجار میلان صحبت می‌کنند.

تبانی همچنان روح اروپا را تسخیر کرده است؛ هیچ لیگی از تبانی در امان نیست و امسال بی‌تردید جنجال‌ها و محکومیت‌های بیشتری خواهیم داشت. تبانی همه جا را فراگرفته و باید سخت با آن مبارزه کرد. فیفا، سازمان‌های دولتی و پلیس در سراسر دنیا باید در این زمینه پیشگام باشند.

فیفا در سال 2014 کارهای بسیاری دارد. به جز جام جهانی 2014، انتخابات ریاست سال 2015 هم در پیش است. سپ بلاتر که احتمالا با میشل پلاتینی رقابت خواهد کرد، همچنان محبوبیت زیادی در بین فدراسیون‌ها دارد اما برخی فدراسیون‌های مهم دنیا با او مشکل دارند. ریاست فیفا نه محدودیت سنی دارد و نه محدودیت تعداد دوره‌ها. بلاتر 77ساله همچنان از پس کارهایش برمی‌آید اما محبوبیت فیفا در افکار عمومی به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. ناراحتی عمومی اخیر بابت شرایط کارگران در ورزشگاه‌های قطر باعث نفرت بیشتر از فیفا شده است و البته در سال 2014 خبرهای بیشتری در این زمینه‌ها خواهیم شنید.

شاید این بار نوبت به میشل پلاتینی برسد، چرا که زمان علیه بلاتر به پیش می‌رود.

پلاتینی هم البته مبارزات خودش را دارد. از همه مهم‌تر این که یوفا باید با نژادپرستی مقابله کند. در سال 2013 اتفاقات منزجرکننده بسیاری روی داد و همه بر این باور بودند که یوفا به اندازه کافی سخت‌گیری نکرده است و تیم‌ها و هوادارانی که قوانین را زیر پا می‌گذارند را جریمه نکرده است. در سال 2014 احتمالا توهین‌ها بیشتر می‌شود و یوفا مجبور خواهد بود که با دقت بیشتری اوضاع را زیر نظر بگیرد.

مساله بازیکنانی که تحت مالکیت شرکت‌های ثالث هستند هم به‌شدت زیر ذره‌بین قرار گرفته است. پلاتینی در این زمینه با اتهام سهل‌انگاری مواجه است. اما این مساله روی رقابت بین باشگاه‌های دنیا تاثیر گذاشته و یکی از مسائل مهم حل‌نشده در زمینه نقل و انتقالات است.

بازی جوانمردانه مالی هم همچنان اجرا می‌شود و باشگاه‌هایی که نمی‌توانند از سرمایه‌گذاران ثالث استفاده کنند با خطر بدهی‌های غیر قابل پرداخت مواجه هستند. محرومیت‌های اخیر پیامی به باشگاه‌هایی می‌دهد که حساب و کتاب درستی نداشته‌اند. اما هنوز باشگاه‌های بزرگ درگیر نشده‌اند.

یوفا همچنین تلاش کرده مرحله مقدماتی یورو را تغییر دهد و در سال 2014 تیم‌های نه‌چندان بزرگ تلاش خواهند کرد به عنوان تیم‌های اول، دوم و سوم گروه‌هایشان به جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016 راه یابند. اما پیش از آن شاهد رقابت بر سر عنوان بهترین بازیکن دنیا و بهترین تیم دنیا خواهیم بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها